מהו צל תלמיד/ה?
אתגר צל-תלמיד הינו כלי רב עוצמה העשוי לסייע למנהלים/ות, מפקחים/ות ובעלי תפקידים נוספים בבית הספר להבין "מה הולך פה" באופן בלתי אמצעי. הכלי מזמין אתכם להיות "צל תלמיד/ה" ליום אחד זה אומר ממש להיות בנעליהם ולעשות כל מה שהם עושים, ועל ידי כך להכיר את הזירות וההתרחשויות החינוכיות בבית הספר מזווית שונה, ייחודית ובלתי אמצעית.
הכלי לא נועד לביצוע הערכה ולמתן משוב לתלמיד או לתלמידה אליהם תתלוו ולא למי מן המורים ובעלי תפקידים אחרים. הכלי נועד לאפשר לכם לחוות ליום אחד חווית תלמידאות בבית הספר אותו אתם מנהלים, להתבונן דרך עיני התלמידים ולראות "את מה שרואים משם".
הוא דורש מכם להניח בצד את כל מה שאתם יודעים או חושבים שאתם יודעים על בית הספר, לנסות להשתחרר מכל ההנחות המוקדמות שלכם ולהפוך את הפעילות האינטנסיבית היומית שלכם ליום שמאפשר התבוננות מעמדה סקרנית, לומדת ואמפתית. אתגר "צל-תלמיד" הוא לא "תצפית מהצד", במהלך היום תפתרו תרגילים, תתאמנו בשיעור ספורט ותעשו כל מה שהתלמיד שאליו הצטרפתם נדרש לעשות במהלך יום לימודים שיגרתי.
לאחר שתבחרו תלמיד או תלמידים אליהם תבקשו להצטרף, תוכלו להתרשם ממה שקורה בזירות בית הספר באופן כללי, ללא הגדרת משימה מראש ותוכלו גם להגדיר לעצמכם נושא מרכזי שמעניין אתכם. למשל, תוכלו לשאול האם בשיעורים בבית הספר התלמידים נדרשים לחשיבה מסדר גבוהה? האם הם נדרשים לחקור? האם הלימודים מסקרנים אותם, מאתגרים אותם ודורשים מהם מאמץ? האם הם חווים חווית שייכות ומסוגלות ובאילו זירות?
בעקבות יום הצל, תוכלו לשתף את חבריכם לצוות ההנהלה ולסגל בית הספר במה שלמדתם ואף תוכלו לחשוב על פעולות ניסיוניות קטנות (פיצוחים) שיקדמו ויטייבו את תהליכי הלמידה והעבודה בבית הספר.
מבנה הכלי
הכלי הוא מעין מדריך פעולה הכולל חמישה שלבים:
- היכון – התכווננות אישית, מקצועית וארגונית לקראת המסע שעשוי להוציא חלק מאנשי הצוות או התלמידים מאזורי הנוחות שלהם;
- הכן – הצבת מטרות, בחירת תלמיד, תאומים טכניים ותיאום ציפיות;
- צל – הדרכות ליום צל אפקטיבי ודרכים לתיעוד המסע;
- למד – ניסוח הלמידות המרכזיות ושיתוף אנשי צוות נוספים;
- פעל -זיהוי הזדמנויות ובחירת פעולות (פיצוחים).
לצד ההנחיות וההדרכות תוכלו למצוא דוגמאות מכאלו שכבר עשו את האתגר.