ניהול חלומות: מ-'פקולטת דשא' לכיתות אקדמיה – תיכון גליל מערבי

מאת הילה ארזי-חטאב
זמן קריאה: 8 דקות

סיפור זה מתאר מודל ייחודי של תהליך שינוי בית-ספרי שחברו בו רצון המנהלת להוביל שינוי (מלמעלה למטה) ויזמה חדשנית של מורה (מלמטה למעלה). השינוי התחיל במסגרת כיתות מב"ר ואתג"ר, והצלחתו הביאה לידי אימוץ מודל ההוראה בבית הספר כולו. הוא התאפשר בזכות יכולתה של המנהלת לבזר את מנהיגותה ולהצמיח את דרג מנהיגות הביניים.

מקור

ארזי-חטאב, ה' (2011). ניהול חלומות: מ-'פקולטת דשא' לכיתות אקדמיה - תיכון גליל מערבי. ירושלים: מכון אבני ראשה 2011

הערות שוליים

  1. אתג"ר (כיום מכונה ל"ב) –  כיתה שאינה מיועדת לבגרות עיונית רגילה אלא טכנולוגית. זו כיתה מעוטת תלמידים ומרובת שעות. משרד החינוך פיתח אותה במסגרת המאמץ לצמצם נשירה.   מב"ר (מסלול בגרות רגיל) – כיתה המיועדת לבגרות; לומד בה מספר מצומצם יחסית של תלמידים (18–25 בלבד). התלמידים מוגדרים תת-משיגים אך כאלו שבתיווך המתאים עשויים להגיע לבגרות עיונית רגילה.
  2. איתן שטיינפלד, נציג מכון ברנקו וייס, ליווה את בית הספר התיכון גליל מערבי למן 2001. הליווי נעשה לבקשת המנהלת והיה גורם מעודד בשינוי תפיסת הניהול והארגון בבית הספר.

סוגיות ונושאים נוספים אשר עשויים לעניין אותך

תכנים נוספים שעשויים לעניין אותך

מאת: פרופ' מיכל ראזר; ד"ר הילה כ"ץ ברגר עורכים אחראיים

מדוע נוטים מנהלים ומנהלות להתערב במהירות בקונפליקט שנוצר בין מורות להורים ולטפל בו בעצמם? המאמר מציע הבנה של המניעים והשפעותיהם

306

מאת: מאיה בוזו, גל פישר

ההוראה שבויה בדפוס דיבור המכונה ימ"מ — המורה יוזם, התלמידים מגיבים, המורה מעריך. דפוס הדיבור הזה מיועד לחלץ את "התשובה הנכונה" מהתלמידים ולחזק את שליטתו של המורה בכיתה; הוא מונע מהתלמידים את היכולת לחשוב בכוחות עצמם. דפוס זה צומח אמנם מן המבנה של בית הספר, אך אפשר להיחלץ ממנו ולהנהיג בכיתות דפוס דיבור חינוכי יותר.

232

מאת: יפה בניה

ל"פדגוגיה של אכפתיות" שפיתחה נל נודינגס יש השלכות חיונוכיות מרחיקות לכת על כל מה שמתרחש בבית הספר - מבנה תוכנית הלימודים, שיטת ההוראה ובעיקר היחסים האנושיים. יש לה גם השלכות חברתיות מרחיקות לכת. הבית (הטוב), על ערכי הדאגה והאכפתיות המאפיינים אותו, הוא המקום שממנו צריך להתחיל השינוי.

222

דברי הפתיחה של גלית שטאובר, מנכ"לית משרד החינוך, במהפכות של יום יום, הכנס הארצי השלישי למנהלי בתי ספר

226

משאל רחוב במהפכות של יום יום, הכנס הארצי השלישי למנהלי בתי ספר

220

תפיסת תפקיד המנהל כמנהיג פדגוגי גורסת, שמושאי השינוי המרכזיים של המנהיג הפדגוגי צריכים להיות ההוראה והלמידה המתרחשות בכיתות. הצגנו מקרה בוחן של תהליך המשוב בכיתה, שכן מן המחקר עלה שהמשוב הוא אחד הגורמים המשפיעים ביותר על הלמידה. בחנו יחד כיצד יכול מנהל לקדם פרקטיקת הוראה זו ואחרות בבית הספר, ובאילו כלים. תיעוד המושב במהפכות של יום יום, הכנס הארצי השלישי למנהלי בתי ספר

216