'תהליכים מקבילים' מסמן תופעה שבה המנהל משחזר ביחסי ההדרכה את דפוס היחסים שהוא חווה מול הצוות בבית הספר. זהו תהליך מורכב וסמוי מן העין, שאם הוא נחשף ומזוהה על ידי המדריך האישי, יש בכוחו לחולל שינוי עמוק בהדרכה ובדפוסי הניהול, ולשפר משמעותית את מערכות היחסים והתפקוד של המדריך האישי והמנהל במסגרת ההדרכה ובבית הספר.
נושאים במאמר
מהו תהליך מקביל בהדרכה?
תהליך מקביל' הוא חפיפה או התאמה הקיימות בין דפוס היחסים שמקיים המנהל עם צוות בית הספר, לבין דפוס היחסים שלו עם מדריכו במסגרת ההדרכה האישית.
תהליכים מקבילים' בהדרכה הם מרתקים במורכבותם, ויחד עם זאת הם סמויים לעתים מן העין ועדינים ביותר, ולכן קשה לאתרם ולזהותם. זיהוי מדויק והתערבות נכונה יכולים לחולל שינוי ממשי ביחסי ההדרכה ולשפר את תפקוד השותפים לתהליך, גם אם המציאות נותרת בעינה. לפיכך, מדריך המבקש לסייע למנהל הנמצא בהדרכתו, יפתחַ ראשית מודעות לתחושותיו שלו ולדפוסי הדרכתו, וינסה לזהות את התהליך המקביל המתרחש
אצלו. כך, באמצעות שינוי דפוסי ההדרכה שלו, הוא יוכל לחולל שינוי גם בדפוסי הפעולה של המודרך.
כיצד מתהווים תהליכים מקבילים?
כשמנהל מתאר בפני המדריך שלו את קשייו ומעלה בפניו חוויות רגשיות, המדריך, מנוסה ככל שיהיה, אינו נותר נקי מהשפעה רגשית. התהליכים הרגשיים וההתנהגויות של המנהל החדש מקרינים על התהליכים וההתנהגויות של מדריכו ומשפיעים על דפוס ההדרכה שלו. דפוס התנהגות המדריך מעצב בתורו את תהליך ההדרכה וחוזר ומקרין על המנהל המודרך, וכך נוצרת ההקבלה.
העברה' ו'העברה נגדית'
'העברה' היא מושג פסיכולוגי המבטא תופעה של הפניה בלתי-מודעת של רגשות מאדם אחד כלפי אדם אחר, הרבה פעמים באופן בלתי רלוונטי.
'העברה נגדית' היא מושג פסיכולוגי שני המבטא הזדהות של בעל הסמכות (המטפל/המנהל/המדריך) עם רגשות שמועברים אליו, המפעילים אותו וגורמים לו להרגיש ולהתנהג בהתאם.
בהדרכה שכיח מאוד שיחסי ההעברה הראשוניים יתפתחו דווקא מן הכיוון ההפוך – כשהמדריך המנוסה, המיישם בתפקידו באופן טבעי פונקציות הוריות, יעביר אל המודרך שלו תחושות הוריות שאינן רלוונטיות לצרכיו, אשר מבוססות על חוויותיו שלו כהורה, וכמובן כילד או כמנהל חדש בעברו, וכן על תפיסת ההורות שלו, וזאת ללא קשר לצרכים שהמודרך מבטא במציאות.
'השלכה' ו'הזדהות השלכתית'
'השלכה' היא מושג פסיכולוגי שבו אדם החווה דחפים, רגשות או תחושות קשות כלפי עצמו (אני 'מפסידן', 'כישלון', חסר אונים, לא מקצועי…) – מייחס אותם לזולת (הורה, בן זוג, מנהל בית ספר או מדריך), מפני שהוא אינו יכול לשאת אותם.
'הזדהות השלכתית' מתרחשת כאשר מקבל ההשלכה מזדהה עם ההשלכה באופן תת-הכרתי, מקבל עליו את התפקיד שייעד לו זולתו ומתנהג בהתאם
המדריך עלול להזדהות עם תחושת חוסר האונים של המנהל המודרך. ייתכן שאף הוא חדש בתפקידו כמדריך, וחש כמוהו צעיר וחסר ניסיון. לאילו פעולות יובילו אותו התחושות הללו? האם יוכל לסייע למנהל המודרך?
לקריאה נוספת על השלכה ראו גם: אירוע בהדרכה – מנוף לקידום המודרך.
כיצד נפעל מול תהליכים מקבילים?
בקובץ המצורף מתואר התהליך לקראת פגישת ההדרכה ובמהלך הפגישה על מנת לצאת מהמלכוד.
פריט זה פותח במקור עבור מדריכים אישיים למנהלי בתי ספר בראשית דרכם.
עם זאת הוא עשוי לעניין גם מנהלים ומנחי מנהלים.
כלי להורדה:
מקור
מכון אבני ראשה, 2013
סוגיות ונושאים נוספים אשר עשויים לעניין אותך
תכנים נוספים שעשויים לעניין אותך
איך להפיק את המיטב מהמפגש הראשון בשרשרת הקבלה והליווי של עובדי הוראה חדשים
תהליכים מקבילים בהדרכה אישית
'תהליכים מקבילים' מסמן תופעה שבה המנהל משחזר ביחסי ההדרכה את דפוס היחסים שהוא חווה מול הצוות בבית הספר. זהו תהליך מורכב וסמוי מן העין, שאם הוא נחשף ומזוהה על ידי המדריך האישי, יש בכוחו לחולל שינוי עמוק בהדרכה ובדפוסי הניהול, ולשפר משמעותית את מערכות היחסים והתפקוד של המדריך האישי והמנהל במסגרת ההדרכה ובבית הספר.
אירוע בהדרכה – מנוף לקידום המודרך
כלים מושגיים ומעשיים להתמודדות של המדריך האישי עם אירועים בהדרכה שעשויים להתפרש כהאשמה או התקפה כלפי המדריך – בהתבסס על תפיסות ומושגים מהעולם הטיפולי: השלכה הזדהותית, הכלה, מסגור-מחדש. ההתמודדות עם אירועים כאלו מורכבת משני שלבים - שלב ההבנה ושלב ההתערבות. בשלב ההבנה המדריך מונחה להתעלם מהגוון המאשים של דברי המודרך ולזהות את המסר הסמוי בדבריו. בשלב ההתערבות המדריך ישתמש בהבנות שרכש על מנת לגזור התערבות הולמת, ולהציע למודרך זוית ראיה חדשה שתסייע לו להתמודד עם הקשיים ולצמוח מתוכם.
שאילת שאלות בהדרכה האישית
שאילת שאלות אינה רק פרקטיקה מרכזית, אלא גם אמנות השיח בין מדריך למודרך. חשיבותה ותהליך פיתוחה מוצגים כאן בתמציתיות, ולצדם גם רשימת שאלות לשימושו של המדריך האישי, מחולקות על-פי מטרות.
"אין הזדמנות שנייה לפגישה הראשונה"... כמו בכל פגישה ראשונה, גם הפגישה הראשונה בין המדריך האישי למודרך מעוררת התרגשות ומתח ומעלה שאלות: היכן כדאי להיפגש? על מה כדאי לדבר? האם להעלות סוגיה מקצועית בפגישה הראשונה? ועוד. כלי זה, שפותח במיוחד עבור מדריכים אישיים למנהלי בתי ספר בראשית דרכם, נועד להפיג חששות ולהציע המלצות והנחיות על המקום, המסגרת והתוכן של הפגישה הראשונה.
שיקוף בהדרכה אישית למנהלים חדשים
שיקוף הוא כלי מרכזי בתהליכי גיבוש זהות, ומכאן חשיבותו בכל הדרכה של מנהלים חדשים. תפקיד המדריך האישי להציב לפני המנהל המודרך "מראות" כדי לסייע לו בהתבוננות פנימה והחוצה ובתהליכי בניית הזהות הניהולית שלו. הכלי מציג תיאור של שיקוף, מיפוי סוגי שיקוף ועקרונות עבודה למדריך האישי.
מטפורות בהדרכה אישית
מטפורות הן כלי רב-עצמה שיכול לחולל שינוי חשיבתי. שינוי כזה עשוי להוביל גם לשינוי במציאות. בעזרת מטפורה אפשר לנסח מחדש חוויה או מצב, וכך להתמודד עמם מזווית אחרת. בצד הבהרה מהי חשיבה מטפורית ומה יתרונותיה מוצעת לקוראים דרך להשתמש במטפורות כדי להבהיר ולהבין סיטואציות מורכבות או מציפות.
דברי הפתיחה של גלית שטאובר, מנכ"לית משרד החינוך, במהפכות של יום יום, הכנס הארצי השלישי למנהלי בתי ספר