מנהיגות וניהול

למידה חברתית-רגשית

32 פריטים בסוגיה

למידה חברתית-רגשית היא התהליך שבאמצעותו בני אדם – צעירים ומבוגרים – מבינים ומנהלים את רגשותיהם, מציבים יעדים חיוביים ופועלים להשיגם, חשים ומביעים אמפתיה לאחרים, מפתחים זהויות בריאות, מכוננים ומשמרים מערכות יחסים חיוביות ומקבלים החלטות באופן אחראי ואכפתי (Casel, 2020).

ללמידה חברתית-רגשית המוטמעת בצורה מערכתית כלל בית ספרית יש פוטנציאל ליצור השפעה חיובית עמוקה על באי בית הספר, על שגשוגם הלימודי, החברתי והרגשי, ולשם כך היא זקוקה למנהיגות החינוכית. למנהיגים ולמנהיגות של בתי הספר יש שני תפקידים עיקריים: האחד, לפתח את היכולות והמיומנויות החברתיות-רגשיות שלהם עצמם, הן למען השגשוג האישי והמקצועי שלהם והן כדי לשמש מודל מנהיגותי ליכולות חברתיות-רגשיות; השני, לבנות את חיי בית הספר – את ההוראה והלמידה, את מערכות היחסים, את המבנה הפיזי ואת מערכת השעות – באופן המטפח את היכולות החברתיות-רגשיות של כל באי בית הספר. באתר אבני ראשה תמצאו מידע תשתיתי על למידה חברתית-רגשית ועל מנהיגות חברתית-רגשית, וכן כלים שיסייעו בתמיכה במנהיגות בית-ספרית שמובילה למידה חברתית-רגשית. באפשרותכם לצפות בכל החומרים בדף זה - גללו מטה - או לעבור לדף השער בנושא למידה חברתית-רגשית לניווט לפי נושאים.

כל התכנים בנושא למידה חברתית-רגשית

מיכל אילן, חברת צוות מו"פ אבני ראשה, משוחחת עם פרופ' קימברלי שונט-רייכל, ראש הקתדרה ללמידה חברתית-רגשית ע"ש קרן NOVO, המחלקה לפסיכולוגיה, אוניברסיטת אילינוי שבארה"ב והעורכת בפועל של מגזין ה SEL העולמי Social and Emotional Learning: Research, Practice, and Policy, על השאלה שמעסיקה אנשי חינוך רבים: איך אפשר לדעת ש SEL עובד? איך אפשר למדוד את זה? פרופ' שונט-רייכל מציגה באופן מרתק ונגיש את 'חוד החנית' של המחקר בתחום למידה חברתית-רגשית: מדידת האימפקט של התערבויות SEL איכותיות על מדדי גוף בקרב תלמידים (Biomarkers) למשל, השפעה על איכות השינה שלהם, על רמת הורמון הסטרס שנמצאת בגופם ועוד.

52

אירי ריקין, מרצה לפילוסופיה ויוצר דוקומנטרי משוחח עם שיר שבת-ספיר שהקימה בית ספר יסודי שמושתת כולו על למידה חברתית-רגשית, על מה זה אומר ש SEL הוא העיקרון המארגן של בית הספר, איך זה באמת בא לידי ביטוי בניהול הצוות החינוכי וניהול הפדגוגיה וגם באופן ספציפי על איך בצורה מערכתית , מנומקת ומקצועית ניתן לטפח את אחת היכולות שהן נכס מרכזי לכל באי בית הספר- תחושת מסוגלות.

52

אירי ריקין, מרצה לפילוסופיה ויוצר דוקומנטרי משוחח עם ליאור הלוי מחבר הספר "חוסן ניהולי" ומנהל תיכון בעצמו, על האתגרים הרגשיים שמנהלים ומנהלות בתי הספר חווים ועל מה יכול לסייע להם לבנות חוסן בתפקיד החשוב והמורכב הזה. השיחה משלבת בין חוויות אישיות, כנות ומרתקות של ליאור לגבי היכולות הרגשיות והחברתיות שהוא נדרש להם באתגרים מנהיגותיים לא פשוטים שהוא חווה בתור מנהל בית ספר לבין ממצאי מחקר הדוקטורט שלו על חוסן של מנהלים בראשית דרכם.

52

וידאוקאסט SEL: מיכל אילן ,חברת צוות מו"פ אבני ראשה, משוחחת עם ד"ר אליה סמואל מנכ"לית ונשיאת CASEL ארה"ב, על מה זאת למידה חברתית-רגשית, למה היא חשובה ואי אפשר 'לעשות חינוך' בלעדיה, איך אפשר לקדם אותה באמצעות מדיניות ולמה דווקא בישראל זה ממש אפשרי.

50

4 מתוך 32 פריטים