חזון והובלת שינוי
הצלחה היא התפתחות מועדפת או השגת התוצאות הרצויות לקידום החזון האישי או הארגוני. הסרט שלפניכם מציג דוגמאות של בתי ספר המקדמים תרבות ארגונית שהופכת את ההצלחה לכלי עבודה, לא רק ליעד. תמצאו כאן גם רקע תאורטי, כלים וסדנאות מבוססות וידאו שיסייעו לכם לקדם את הנושא בבית ספרכם.
"משכיל" – כלומר מצליח, כי המצליח במעשיו נראה לבריות כעושה בשכל. (מתוך פירוש מצודת ציון למשלי פרק כ"א) תשכיל את מעשיך – וכבר בארנו שיש הבדל בין מצליח ובין משכיל, שהצלחה תלויה במזל, וההשכלה תלויה בטוּב שֹכל האדם לבחור האמצעים הטובים תמיד.
(מתוך פירוש המלבי"ם למלכים א' פרק ב')
הצלחה נתפסת כיכולתו של פרט או ארגון לממש מטרות שהציב לעצמו או שהוגדרו עבורו; לרכז חשיבה, למידה ומאמצים כדי להתקדם לעבר שיפור יזום ומתוכנן מראש. בית ספר שנדרש לעמוד בסטנדרטים חיצוניים וביעדים פנימיים הוא בהכרח מרחב שחוויות של הצלחה או אי הצלחה מהדהדות בו תדיר.
למידה ארגונית בבתי ספר מזוהה לעתים קרובות כתהליך של ניתוח כישלונות, שיבושים וטעויות. יש הטוענים כי זו למידה שאיכותה מוגבלת יחסית, בשל אווירה של חיפוש אשמים, של הצטדקות או של הכחשה שעשויה להתלוות אליה. לא כך למידה מהצלחות, תהליך שמניח כי ידע מקצועי רב נמצא אצל "אנשי השדה" – התלמידים, המורים והמנהלים, וכי את הידע הזה, שהוא לעתים סמוי, יש לגלות כדי להשתמש בו גם בעתיד. "תשומת לב סלקטיבית" בולטת בתהליכי למידה שאינם מבוססי כישלונות, שכן בלמידה מהצלחות הלומד מתמקד באירוע, בתכנית או בהתנהלות מוצלחים שאינם בהכרח מייצגים, מתוך הנחה ש"הסטייה החיובית של ההצלחות" מידבקת ושהמערכת תתכוונן לשיפור עצמי ממצה יותר מתוך למידת הצלחה, ולו קטנה. על אף המיקוד בחיובי, למידה של הצלחות אינה תהליך קל משקל או מלטף. היא נסמכת על מערך ארוך של התבוננות, ניתוח וזיהוי עקרונות פעולה מתוך נתונים הנאספים מתצפיות, ממסמכים ומעדויות.
תרבות בית ספרית שהצלחות משמשות בה כלי עבודה היא תרבות שנמנעת מהכללות (דוגמת "הוא ילד מדהים" או "אני רוצה להצליח") ומתמקדת בשיח מבוסס נתונים ויעדים (מה תגדיר כהצלחה בסוף הרבעון הזה? מה סייע לך במימוש המטרה מן הרבעון הקודם?). באי בית ספר כזה – תלמידים, מורים ומנהלים – נתונים בתנועה מתמדת והם נתפסים כמושאי הצלחה אפשרית בכל זירה, חברתית כלימודית.
אתגרי המנהל המבקש להנכיח שפה של הצלחות בבית הספר נוגעים בדוגמה אישית ובמיסוד סדירויות שמהותן הצלחה – החל במנגנונים לגיבוש וליווי תכניות אישיות וארגוניות לזיהוי מטרות וגזירת יעדים, דרך קביעת מועדים ללמידה צוותית מהצלחות, וכלה ביצירת מערכות לייצוג תוצרים של תהליכי השיפור (טקסים קבועים, ימי שיא, תערוכות, פרסומים וכדומה). כל אלה – כדי לקדם אווירה של הצלחה שאינה אקסקלוסיבית אלא היא מותאמת אישית וזמינה לכול.
מאמר זה מציג את ממצאי תכנית תיעוד ההצלחות של מכון אבני ראשה וקרן טראמפ. בחלקו הראשון מוצגים: א. הרקע התיאורטי - מה גורם לבתי ספר להניע שיפור ולהצליח, ב. המודל היישומי – מודל המגלם תאוריה הנוגעת לנתיב השיפור של בתי ספר מנהיגות, תהליכים ארגוניים ותפיסות מסוגלוּת אישית וקבוצתית וסדר הטיפול בכל גורם וגורם, וג. ההגדרות בבסיס התוכנית. החלק השני של המאמר מציג את ממצאי תכנית התיעוד ובכללם ששת תחומי העשייה שחזרו בין בתי הספר המצליחים: א. קהילה מקצועית לומדת, ב. תצפית ומשוב, ג. מכוונות ליחיד, ד. תמונת עתיד ה. מעורבות בקהילה, ו. שפה של הצלחות.
סיפור זה מתאר מודל ייחודי של תהליך שינוי בית-ספרי שחברו בו רצון המנהלת להוביל שינוי (מלמעלה למטה) ויזמה חדשנית של מורה (מלמטה למעלה). השינוי התחיל במסגרת כיתות מב"ר ואתג"ר, והצלחתו הביאה לידי אימוץ מודל ההוראה בבית הספר כולו. הוא התאפשר בזכות יכולתה של המנהלת לבזר את מנהיגותה ולהצמיח את דרג מנהיגות הביניים.
הפקת לקחים עוסקת ביצירת ידע חדש על בסיס אירועים ופעילויות מן העבר הקרוב או הרחוק. כדי שארגון יפיק לקח עליו לנתח התרחשויות ואת הגורמים שהביאו להן ולהסיק מסקנות – הלוא הם הלקחים שעל הארגון ללמוד. הכלי המוצע מציג תהליך מובנה להפקת לקחים בבית הספר, שרכיביו המרכזיים הם איסוף מידע, למידה לצורך הפקת ידע וכן תיעוד הידע והפצתו.
מטרת המיזם הייתה לכונן ולפתח רשת של בתי ספר שישמשו דוגמה לפרקטיקה טובה של פיתוח סגל ומודל לחיקוי בבתי ספר אחרים.
4 מתוך 4 פריטים