חזון והובלת שינוי
בתי ספר מצליחים במילוי משימתם בדרגות שונות. אומנם, להצלחה ואי הצלחה סיבות רבות, אך מהמחקר ומהמציאות אנו יודעים כי לעיתים קרובות מדי בתי הספר שאינם מצליחים משרתים ילדים שחיים בעוני. לעיתים קרובות מדי, בתי הספר הללו – על אף רצונם הטוב ומאמציהם הכנים – מתקשים להפוך את בית הספר לסביבה מיטיבה ומצמיחה דווקא עבור הילדים שזקוקים לה יותר מכל. לבתי ספר יש פוטנציאל אדיר להיות העוגן המשמעותי והמצמיח עבור הילדים והמשפחות הללו, הגם שלא פעם מימושו כרוך בבחינה יסודית ובנכונות לשנות את האופן שבו הצוות חושב ופועל.
נדבך מרכזי בהפיכת בתי ספר שאינם מתפקדים לארגונים המגשימים את מטרותיהם, הוא רכישת ידע והבנה טובה יותר של הצרכים והחוויות של הילדים והמשפחות בבית הספר ופיתוח מענים מותאמים וייחודים עבור הקהילה הבית ספרית. על מנת שבית ספר יממש את הפוטנציאל הגדול הטמון בו עבור הילדים הללו, המנהיגות והצוותים צריכים להיות בעלי כלים וידע שיאפשר להם לתת מענים רלוונטיים ואפקטיביים – ידע ומענים שאינם תמיד מוכרים וזמינים להם.
תהליך מרכזי בהקשר הזה הוא תהליך המהפך הבית ספרי (school turnaround). במשמעותו המעשית והצרה ביותר, מהפך בית ספרי הוא תוכנית התערבות בקנה מידה גדול, המיועד להשיג שינוי משמעותי בהישגים ובאקלים של בתי הספר בעלי ההישגים הנמוכים ביותר בפרק זמן קצר יחסית – בדרך כלל תוך חמש שנים. בד בבד עם ביסוס השיפור בהישגים ובאקלים, יש ציפייה שבית ספר יעבור תהליך של בניית יכולות ומסוגלות שיסייעו לו להפוך מארגון כושל לארגון מתפקד המשרת בהצלחה את הבאים בשעריו – לעיתים קרובות מאוד ילדים ומשפחות שחיות בסביבות של עוני.
כדי שלתהליכי מהפך בית ספרי יהיה סיכוי אמתי, יש להביא בחשבון את צורכיהם הפיזיים, הנפשיים, החברתיים והקוגניטיביים של הילדים, של משפחותיהם ושל הצוותים. ללא ספק, היכרות עם הצרכים המרובים והמגוונים של תלמידים, אנשי צוות והורים והכרה בצרכים אלה חשובות בכל בית ספר. אבל בבתי הספר החלשים ביותר – אי אפשר להצליח בלעדיהן. מבחינה זו אנו מציעים להרחיב ולהעמיק את נקודות המגע בין בית הספר לילדים ולחשוב כיצד בית הספר מקבל נוכחות ומשמעות בחיי הילדים והמשפחות לצד ומעבר לתהליכי ההוראה והלמידה.
הכלים והידע להלן פותחו עבור מנהיגים ומנהיגות של בתי ספר שרוצים להעמיק את הידע והמיומנויות שלהם בהובלת תהליכי שינוי ושיפור בית ספריים.
הובלת מהפך בבית ספר: העקרונות הגדולים, האבנים הגדולות
כדי להוביל שינוי משמעותי ובר קיימא בבית ספר ספרות המחקר העוסקת במהפכים בית ספריים מסמנת שישה אזורי פעולה גדולים שכדאי ללמוד ולשכלל את העשייה בהם:
משלחת משותפת למנהלים ולמנהלות המשתתפים במיזם מישרים ובוגרי תוכנית "מיטיבי דרך" יצאה בחודש דצמבר 2022 לקופנהגן, דנמרק, למסע למידה שכותרתו "חינוך מיטבי בעוני והדרה".
חוברת זו נכתבה עבור אנשי חינוך שמבקשים לחולל שינוי משמעותי ובר-קיימא – מהפך - בבתי ספר שזקוקים לכך; בתי ספר שאינם מצליחים לממש את הפוטנציאל שלהם כמוסדות מחוללי שינוי.
כדי להוביל שינוי משמעותי ובר קיימא בבית ספר המשרת ילדים שחיים בעוני, ספרות המחקר העוסקת במהפכים בית ספריים מסמנת שישה אזורי פעולה גדולים שכדאי ללמוד ולשכלל את העשייה בהם.
חתירה לניצחונות מהירים, אפקטיביים ובעלי נראות גבוהה היא עֶקרון פעולה שלגביו יש הסכמה גורפת בספרות שעוסקת בתהליכי מהפך. חוקרים ואנשי שטח כאחד מעידים שיצירת הישגים בטווח הקצר חשובה להעלאת המורל ולניצול חלון ההזדמנויות לשינוי. ניצחונות מהירים עשויים לבוא לידי ביטוי בשיפור חזות בית הספר, בשיפור תשתיות ומתקנים או בהרחבת הזדמנויות ללמידה (קביעת שיעורי העשרה ותגבור המעוגנים בלוח הזמנים הבית ספרי, למשל). ככלל, הישגים בטווח הקצר מחזקים את האמונה בשינוי ואת המחויבות לתהליך.
כל התלמידים, ללא קשר לרקע המשפחתי שלהם, מגיעים להישגים גבוהים יותר כאשר המורים שלהם מצפים מהם להגיע להישגים גבוהים; וגם ההיפך נכון: הישגי תלמידים נמוכים יותר כאשר המורים שלהם לא מצפים מהם להגיע להישגים גבוהים.
דפוס החשיבה שלנו משפיע על איך שאנחנו תופסים את עצמנו ואיך שאנחנו מדמיינים את עתידנו. ילדים שחיים בסביבות של עוני נוטים להיות בעלי דפוס חשיבה מקובע ומתקשים לדמיין את עצמם מצליחים ומגיעים להישגים גבוהים. צוותים חינוכיים יכולים לשנות את דפוס החשיבה של הילדים ולסייע להם לפרוץ את הגבולות של עצמם.
מושאם האמיתי של תהליכי שינוי ושיפור בית ספריים הוא הילדים והילדות שלומדים בהם. תכלית השינויים איננה עלייה בהישגים או שיפור האקלים. כמובן, אלה תמרורים חיוניים, המאותתים לנו אם עלינו על דרך המלך ומה עלינו לעשות כדי להמשיך לצעוד בה. אך בראש ובראשונה, מטרת המהפך הבית ספרי היא לתת לילדים ולילדות – לעיתים קרובות ילדים וילדות שחיים בסביבות של עוני - הזדמנות לעתיד טוב יותר מזו שמועידה לו כתובת מגוריו.
כל הילדים זקוקים למערכות יחסים יציבות וחיוביות עם מבוגרים משמעותיים בחייהם. מערכות יחסים חזקות ותומכות בבית מסייעות לילדים להתפתח ולהכין אגב כך את התשתית החיונית ללמידה בהמשך החיים. כאשר ההורים אינם יכולים ליצור סביבה מיטיבה כזו עבור ילדיהם, על בית הספר להשקיע ביצירת מערכות יחסים חזקות ומשמעותיות עם הילדים.
8 מתוך 9 פריטים