חזון והובלת שינוי

בתי ספר ועוני: תהליכי מהפך ושיפור

9 פריטים בסוגיה

בתי ספר מצליחים במילוי משימתם בדרגות שונות. אומנם, להצלחה ואי הצלחה סיבות רבות, אך מהמחקר ומהמציאות אנו יודעים כי לעיתים קרובות מדי בתי הספר שאינם מצליחים משרתים ילדים שחיים בעוני. לעיתים קרובות מדי, בתי הספר הללו – על אף רצונם הטוב ומאמציהם הכנים – מתקשים להפוך את בית הספר לסביבה מיטיבה ומצמיחה דווקא עבור הילדים שזקוקים לה יותר מכל. לבתי ספר יש פוטנציאל אדיר להיות העוגן המשמעותי והמצמיח עבור הילדים והמשפחות הללו, הגם שלא פעם מימושו כרוך בבחינה יסודית ובנכונות לשנות את האופן שבו הצוות חושב ופועל. נדבך מרכזי בהפיכת בתי ספר שאינם מתפקדים לארגונים המגשימים את מטרותיהם, הוא רכישת ידע והבנה טובה יותר של הצרכים והחוויות של הילדים והמשפחות בבית הספר ופיתוח מענים מותאמים וייחודים עבור הקהילה הבית ספרית. על מנת שבית ספר יממש את הפוטנציאל הגדול הטמון בו עבור הילדים הללו, המנהיגות והצוותים צריכים להיות בעלי כלים וידע שיאפשר להם לתת מענים רלוונטיים ואפקטיביים – ידע ומענים שאינם תמיד מוכרים וזמינים להם. תהליך מרכזי בהקשר הזה הוא תהליך המהפך הבית ספרי (school turnaround). במשמעותו המעשית והצרה ביותר, מהפך בית ספרי הוא תוכנית התערבות בקנה מידה גדול, המיועד להשיג שינוי משמעותי בהישגים ובאקלים של בתי הספר בעלי ההישגים הנמוכים ביותר בפרק זמן קצר יחסית – בדרך כלל תוך חמש שנים. בד בבד עם ביסוס השיפור בהישגים ובאקלים, יש ציפייה שבית ספר יעבור תהליך של בניית יכולות ומסוגלות שיסייעו לו להפוך מארגון כושל לארגון מתפקד המשרת בהצלחה את הבאים בשעריו – לעיתים קרובות מאוד ילדים ומשפחות שחיות בסביבות של עוני. כדי שלתהליכי מהפך בית ספרי יהיה סיכוי אמתי, יש להביא בחשבון את צורכיהם הפיזיים, הנפשיים, החברתיים והקוגניטיביים של הילדים, של משפחותיהם ושל הצוותים. ללא ספק, היכרות עם הצרכים המרובים והמגוונים של תלמידים, אנשי צוות והורים והכרה בצרכים אלה חשובות בכל בית ספר. אבל בבתי הספר החלשים ביותר – אי אפשר להצליח בלעדיהן. מבחינה זו אנו מציעים להרחיב ולהעמיק את נקודות המגע בין בית הספר לילדים ולחשוב כיצד בית הספר מקבל נוכחות ומשמעות בחיי הילדים והמשפחות לצד ומעבר לתהליכי ההוראה והלמידה. הכלים והידע להלן פותחו עבור מנהיגים ומנהיגות של בתי ספר שרוצים להעמיק את הידע והמיומנויות שלהם בהובלת תהליכי שינוי ושיפור בית ספריים.

הובלת מהפך בבית ספר: העקרונות הגדולים, האבנים הגדולות כדי להוביל שינוי משמעותי ובר קיימא בבית ספר ספרות המחקר העוסקת במהפכים בית ספריים מסמנת שישה אזורי פעולה גדולים שכדאי ללמוד ולשכלל את העשייה בהם: 1. יצירת תמונת עתיד ברורה הן לבית הספר והן לילדים באמצעות (א) ניסוח התרומה הייחודית והסגולית של בית הספר לחיי הילדים והמשפחות – כלים, תפיסות וידע שבית ספר יכול וחייב להעניק לילדים כדי להעשיר ולהרחיב את עולמם הפנימי והחיצוני; ו(ב) יצירת תחושה של דחיפות ובהילות בקרב הצוות לפיה אי אפשר להמשיך לעבוד כפי שהתרגלו עד עכשיו. דרוש שינוי עמוק ומיידי. 2. אמונה במסוגלות של הצוות ושל הילדים והצבת ציפיות גבוהות. הצוות מאמין בכל לבו כי ילדים בעוני אינם שונים באופן מהותי מילדים שנולדו בסביבות אחרות ועל כן הם בעלי כישורים ויכולות שוות לילדים בני גילם. לפיכך, הצוות יודע שעליו לייצר עבור הילדים האלו סביבת לימודים רלוונטית שתסייע להם להתפתח ולשגשג. הצבת רף ציפיות גבוה לצד מאמץ עיקש להוביל את הילדים הללו להצלחה מהווים תשתית לאופן פועלו של הצוות. לצד זאת, המנהיגות הבית ספרית מספקת בידי הצוות את הכלים המקצועיים והרגשיים שיסייעו להם לסייע לילדים. 3. בירור סיבות השורש לכישלון. בתי ספר שנתונים בתהליכי מהפך אינם נענים בדרך כלל ל"פתרונות מדף", וקשה להצליח בהם באמצעות פרוטוקולים קבועים וידועים מראש. אין מתכון אחד מוכח לפיצוח האתגרים והמענים הנדרשים לבית ספר, גם אם קיימים עקרונות גדולים שלאורם כדאי לפעול. זיהוי בעיות שורש והיכולת להבחין בין תסמינים לסיבות הם שלבים קריטיים בתהליך. תוכנית הבראה בת-קיימא יכולה לצמוח רק במקום שבו הבעיה מאובחנת בצורה מדויקת. 4. שיפור מתמיד בהוראה ולמידה לצד העשרה וטיפוח. תהליכי הוראה ולמידה הם ליבת העשייה הבית ספרית וברור שבתי ספר המשרתים ילדים ומשפחות שחיים בעוני חייבים להיות מקצועיים קודם כל בתחום הפדגוגי ודרושים בהם המורים המעולים ביותר. בתי ספר המשרתים אוכלוסיות של ילדים שחיים בעוני צריכים להקדיש יותר זמן מאחרים לביסוס אוריינות שפתית ומתמטית ושוזרים את ההעמקה והביסוס של האוריינות לאורך ולרוחב היום. כדי להצליח, הצוות צריך להיות בעל ארגז כלים עשיר ומגוון שיסייע לתלמידים להיות פנויים ללמידה, לפתח יחסי אמון בצוות עם זאת, שליטה מוחלטת בתחום הפדגוגי היא תנאי הכרחי אך לא מספיק. תפקידו של בית ספר הוא גם לפתוח עבור הילדים הלומדים בו צוהר רחב לידע עולם באמצעות חשיפה משמעותית למגוון רחב של תחומי דעת – אם באמצעות תשתיות עשירות בבית ספר (ספרייה, מעבדות, חצרות, תשתיות דיגיטליות וכיו"ב) ואם באמצעות יציאה תכופה אל מחוץ לגבולות בית ספר וביקורים במוזיאונים, חיק הטבע, מוסדות מדעיים מסוגים שונים ועוד. הקדשת זמן ומאמץ להרחבת אוצר המילים לאורך כל שנות בית הספר מוכרחה להיות גם היא חלק מסדר יומו של בית הספר. 5. סביבה בטוחה ומוגנת, יחסי קרבה ואכפתיות. על הסביבה הבית ספרית להיות מזמינה ובטוחה הן ברובד הפיזי (הנראות) והן ברובד הרגשי. כדי להוביל את הילדים להצלחה בית ספר מטפח מערכות יחסים קרובות וחמות והצוות מרגיש כי האחריות על הצלחתם של כלל הילדים היא משותפת לכולם. הצוות רגיל לעבוד ולחשוב יחד, לפתח חומרים בצוותים, להתייעץ וגם להיכשל. טעויות נתפסות כחלק מהותי מכל תהליך למידה ועל כן יש פתיחות רבה מצד המנהיגות ומצד הצוות להתנסות וגם לטעות. בית ספר משקף בנראות שלו את מגוון התרבויות הבית ספריות בשלל היבטים: צוות ההוראה, תוכניות הלימוד, חומרי הלימוד, לוחות המודעות, התקשורת עם ההורים וכיו"ב. 6. אחריות משותפת – מקומם של ההורים בתהליך. יצירת מערכת יחסים עם ההורים היא אחד התנאים ההכרחיים כדי להוביל בהצלחה תהליכי שינוי משמעותיים בבית ספר. לעיתים קרובות, בבתי ספר שמשרתים אוכלוסיות שחיות בעוני, ההורים נוכחים-נפקדים. לעיתים מחסום השפה מדיר ומרחיק אותם מבית הספר, לעיתים צלקות שהם סוחבים עמם מילדותם שלהם ולעיתים טרדות היום והפרנסה לא מאפשרים להם ליצור את הקשר שהיו רוצים עם בית הספר. ההורים הם האנשים החשובים ביותר עבור התפתחות הילדים, ועל כן באחריותו של בית ספר לעשות מאמץ עיקש ומתמשך למצוא את הערוצים ליצירת מערכת יחסים תומכת ואפקטיבית בינו לבין בית הספר.

כל התכנים בנושא בתי ספר ועוני: תהליכי מהפך ושיפור

מאת: עינת אוריון

משלחת משותפת למנהלים ולמנהלות המשתתפים במיזם מישרים ובוגרי תוכנית "מיטיבי דרך" יצאה בחודש דצמבר 2022 לקופנהגן, דנמרק, למסע למידה שכותרתו "חינוך מיטבי בעוני והדרה".

158

מאת: ד"ר נעמי מנדל לוי, ד"ר יעקב קורצוויל, גיל חדש

חוברת זו נכתבה עבור אנשי חינוך שמבקשים לחולל שינוי משמעותי ובר-קיימא – מהפך - בבתי ספר שזקוקים לכך; בתי ספר שאינם מצליחים לממש את הפוטנציאל שלהם כמוסדות מחוללי שינוי.

מאת: ד"ר נעמי מנדל-לוי, ד"ר יעקב קורצוויל

כדי להוביל שינוי משמעותי ובר קיימא בבית ספר המשרת ילדים שחיים בעוני, ספרות המחקר העוסקת במהפכים בית ספריים מסמנת שישה אזורי פעולה גדולים שכדאי ללמוד ולשכלל את העשייה בהם.

מאת: ד"ר נעמי מנדל-לוי, ד"ר יעקב קורצוויל, גיל חדש

חתירה לניצחונות מהירים, אפקטיביים ובעלי נראות גבוהה היא עֶקרון פעולה שלגביו יש הסכמה גורפת בספרות שעוסקת בתהליכי מהפך. חוקרים ואנשי שטח כאחד מעידים שיצירת הישגים בטווח הקצר חשובה להעלאת המורל ולניצול חלון ההזדמנויות לשינוי. ניצחונות מהירים עשויים לבוא לידי ביטוי בשיפור חזות בית הספר, בשיפור תשתיות ומתקנים או בהרחבת הזדמנויות ללמידה (קביעת שיעורי העשרה ותגבור המעוגנים בלוח הזמנים הבית ספרי, למשל). ככלל, הישגים בטווח הקצר מחזקים את האמונה בשינוי ואת המחויבות לתהליך.

כלי שימושי

ציפיות גבוהות

מאת: ד"ר נעמי מנדל-לוי, ד"ר יעקב קורצוויל

כל התלמידים, ללא קשר לרקע המשפחתי שלהם, מגיעים להישגים גבוהים יותר כאשר המורים שלהם מצפים מהם להגיע להישגים גבוהים; וגם ההיפך נכון: הישגי תלמידים נמוכים יותר כאשר המורים שלהם לא מצפים מהם להגיע להישגים גבוהים.

מאת: ד"ר נעמי מנדל-לוי, ד"ר יעקב קורצוויל

דפוס החשיבה שלנו משפיע על איך שאנחנו תופסים את עצמנו ואיך שאנחנו מדמיינים את עתידנו. ילדים שחיים בסביבות של עוני נוטים להיות בעלי דפוס חשיבה מקובע ומתקשים לדמיין את עצמם מצליחים ומגיעים להישגים גבוהים. צוותים חינוכיים יכולים לשנות את דפוס החשיבה של הילדים ולסייע להם לפרוץ את הגבולות של עצמם.

מאת: ד"ר נעמי מנדל-לוי, ד"ר יעקב קורצוויל, גיל חדש

מושאם האמיתי של תהליכי שינוי ושיפור בית ספריים הוא הילדים והילדות שלומדים בהם. תכלית השינויים איננה עלייה בהישגים או שיפור האקלים. כמובן, אלה תמרורים חיוניים, המאותתים לנו אם עלינו על דרך המלך ומה עלינו לעשות כדי להמשיך לצעוד בה. אך בראש ובראשונה, מטרת המהפך הבית ספרי היא לתת לילדים ולילדות – לעיתים קרובות ילדים וילדות שחיים בסביבות של עוני - הזדמנות לעתיד טוב יותר מזו שמועידה לו כתובת מגוריו.

מאת: ד"ר נעמי מנדל-לוי

כל הילדים זקוקים למערכות יחסים יציבות וחיוביות עם מבוגרים משמעותיים בחייהם. מערכות יחסים חזקות ותומכות בבית מסייעות לילדים להתפתח ולהכין אגב כך את התשתית החיונית ללמידה בהמשך החיים. כאשר ההורים אינם יכולים ליצור סביבה מיטיבה כזו עבור ילדיהם, על בית הספר להשקיע ביצירת מערכות יחסים חזקות ומשמעותיות עם הילדים.

8 מתוך 9 פריטים

לפרטים נוספים אודות התוכנית

ניתן לפנות לחיים שמילה, מנהל תוכניות למנהלים