חוברת זו נכתבה עבור אנשי חינוך שמבקשים לחולל שינוי משמעותי ובר-קיימא – מהפך - בבתי ספר שזקוקים לכך; בתי ספר שאינם מצליחים לממש את הפוטנציאל שלהם כמוסדות מחוללי שינוי.
מדינות רבות מקדישות בשנים האחרונות תשומות רבות בניסיון להפוך את מערכת החינוך להוגנת יותר עבור מנעד רחב יותר של תלמידים המגיעים מסביבות חיים מגוונות. כחלק מן המאמץ הזה, תשומת לב מיוחדת מופנית לבתי הספר התת משיגים והחלשים ביותר.
מצבם הכושל של בתי הספר נובע מהצטלבות בו זמנית של אתגרים רבים: מנהיגות בית ספרית חלשה ולא אפקטיבית, צוות מורים לא מיומן מספיק המאופיין בתחושת מסוגלות אישית וצוותית נמוכה, תשתיות לקויות, לחץ בלתי פוסק לשיפור הישגים ואקלים אשר אינו מאפשר הובלת תהליכי שינוי מן היסוד, קשר רופף עם הורים וקהילה ומעל הכול – ילדים שנולדים וחיים בעוני. ילדים בני שלוש אשר בנקודת הכניסה למערכת החינוך (ועוד לפני כן) מצויים בפער אל מול ילדים משכבות סוציו-אקונומיות גבוהות יותר. פער אשר בא לידי ביטוי, למשל, בהתפתחות שונה של המוח, באוצר מילים דל, בהתפתחות של דפוס חשיבה מקובע והיעדר תמונת עתיד. כדי לאפשר לילדים הללו נקודת פתיחה טובה יותר לחיים הם זקוקים לסביבה חינוכית עשירה המציעה שירותים ותמיכה מסוגים שונים – פיזית, פדגוגית, רגשית, התנהגותית.
לפיכך, במקביל לעניין הגובר בבתי הספר הללו התפתחו בשנים האחרונות תיאוריות להובלת שינויים מעמיקים ובני קיימא. באופן גס ומכליל תהליכים אלו מכונים בספרות תהליכי 'מהפך בית ספרי' (school turnaround). מטרתו של תהליך מהפך היא לשנות מן היסוד את האופן שבו בית ספר מתנהל כדי להפכו ממוסד תת משיג לארגון מתפקד ואפקטיבי.
הובלת מהלך מסדר גודל כזה מחייב את המנהיגות הבית ספרית ואת הצוות לפעול אחרת – הן ביחס לעצמם והן ביחס לבתי ספר המשרתים אוכלוסיות המגיעות מרקע מבוסס יותר. במילים אחרות, מה שנדרש עבור בתי הספר הללו הוא לא עוד מאותו דבר אלא התערבות מסוג אחר. התערבות ממוקדת יותר, תפורה למידותיהם של הצוות ושל המשפחות אותן הוא משרת.
'ילקוט מהפך' הוא סיכום של שנת מחקר ולימוד הן של הספרות והן של השדה הישראלי. מטרתו להנגיש לאנשי חינוך ישראלים ידע וכלים ייעודיים שיסייעו בידיהם להוביל שינוי אפקטיבי יותר בבתי הספר שלהם. החוברת מיועדת בראש ובראשונה למנהלים, צוותי חינוך ומפקחים אשר מדי יום נכנסים לבתי ספר מן הסוג הזה; אך הוא מיועד גם למי שבבתי הספר שבאחריותו לומדים ילדים החיים בעוני והם מחפשים עבורם מענים מדויקים יותר.
לחוברת ארבעה חלקים מרכזיים:
חלקה הראשון של החוברת מוקדש להגדרות, למושגים ולהבנת הרקע שבו נוצרו הכישלון הבית ספרי והצורך במהפך. חלק זה מגדיר את תפקידיו של מנהיג המהפך ודן בקצרה גם בתפקידם של המפקחים בתהליך זה.
בחלק השני מגוון רחב של פרקטיקות וכלים לעבודה עם ילדים מתקשים ועם ילדים בסיכון.
החלק השלישי עוסק ב-100 הימים הראשונים בתהליך המהפך; גם חלק זה נושא אופי מעשי וקריאת כיוון למקום שבו כדאי להתחיל.
סיכום קצר מציג נקודות שנמצאו במחקר כמעידות על שינוי בר-קיימא.
לצד השיתוף בידע של קהילת המנהלים והמפקחים באמצעות 'ילקוט מהפך', מכון אבני ראשה מלווה בשנה האחרונה את הפיתוח המקצועי של המנהלים המשתתפים במיזם 'מישרים'. המיזם הוא חלק ממאמץ של משרד החינוך בשיתוף משרד האוצר ויד הנדיב לחולל תהליכי שיפור מואצים ומדידים בבתי ספר יסודיים תת משיגים המשרתים אוכלוסיות מרקע חברתי-כלכלי נמוך.
עריכה לשונית
אמירה בנימיני
סוגיות ונושאים נוספים אשר עשויים לעניין אותך
תכנים נוספים שעשויים לעניין אותך
דברי הפתיחה של גלית שטאובר, מנכ"לית משרד החינוך, במהפכות של יום יום, הכנס הארצי השלישי למנהלי בתי ספר
משאל רחוב במהפכות של יום יום, הכנס הארצי השלישי למנהלי בתי ספר
תפיסת תפקיד המנהל כמנהיג פדגוגי גורסת, שמושאי השינוי המרכזיים של המנהיג הפדגוגי צריכים להיות ההוראה והלמידה המתרחשות בכיתות. הצגנו מקרה בוחן של תהליך המשוב בכיתה, שכן מן המחקר עלה שהמשוב הוא אחד הגורמים המשפיעים ביותר על הלמידה. בחנו יחד כיצד יכול מנהל לקדם פרקטיקת הוראה זו ואחרות בבית הספר, ובאילו כלים. תיעוד המושב במהפכות של יום יום, הכנס הארצי השלישי למנהלי בתי ספר
הדרך לחולל שינוי משמעותי אינה כרוכה במאמץ משמעותי. לרוב די במאמץ קטן, שמקורו בתשומת לב ובגישה שונה, כדי להוביל לשרשרת תגובות שיחוללו מהפכה של ממש וייצרו מציאות חדשה, טובה יותר. במושב זה הוצגו דרכים ודוגמאות לתכנון וליצירה של שיח אנושי ההולם את המרקם האנושי המאפיין את סביבת העבודה בבתי ספר. בחנו אמצעים לניהול שיחות קשות בדרך מקצועית וממוקדת, לצד דרכים לנִטרול התנגדויות וקונפליקטים במציאות מורכבת, רבת-ממדים ועתירת שותפים. תיעוד המושב במהפכות של יום יום, הכנס הארצי השלישי למנהלי בתי ספר