חוברת זו נכתבה עבור אנשי חינוך שמבקשים לחולל שינוי משמעותי ובר-קיימא – מהפך - בבתי ספר שזקוקים לכך; בתי ספר שאינם מצליחים לממש את הפוטנציאל שלהם כמוסדות מחוללי שינוי.
מדינות רבות מקדישות בשנים האחרונות תשומות רבות בניסיון להפוך את מערכת החינוך להוגנת יותר עבור מנעד רחב יותר של תלמידים המגיעים מסביבות חיים מגוונות. כחלק מן המאמץ הזה, תשומת לב מיוחדת מופנית לבתי הספר התת משיגים והחלשים ביותר.
מצבם הכושל של בתי הספר נובע מהצטלבות בו זמנית של אתגרים רבים: מנהיגות בית ספרית חלשה ולא אפקטיבית, צוות מורים לא מיומן מספיק המאופיין בתחושת מסוגלות אישית וצוותית נמוכה, תשתיות לקויות, לחץ בלתי פוסק לשיפור הישגים ואקלים אשר אינו מאפשר הובלת תהליכי שינוי מן היסוד, קשר רופף עם הורים וקהילה ומעל הכול – ילדים שנולדים וחיים בעוני. ילדים בני שלוש אשר בנקודת הכניסה למערכת החינוך (ועוד לפני כן) מצויים בפער אל מול ילדים משכבות סוציו-אקונומיות גבוהות יותר. פער אשר בא לידי ביטוי, למשל, בהתפתחות שונה של המוח, באוצר מילים דל, בהתפתחות של דפוס חשיבה מקובע והיעדר תמונת עתיד. כדי לאפשר לילדים הללו נקודת פתיחה טובה יותר לחיים הם זקוקים לסביבה חינוכית עשירה המציעה שירותים ותמיכה מסוגים שונים – פיזית, פדגוגית, רגשית, התנהגותית.
לפיכך, במקביל לעניין הגובר בבתי הספר הללו התפתחו בשנים האחרונות תיאוריות להובלת שינויים מעמיקים ובני קיימא. באופן גס ומכליל תהליכים אלו מכונים בספרות תהליכי 'מהפך בית ספרי' (school turnaround). מטרתו של תהליך מהפך היא לשנות מן היסוד את האופן שבו בית ספר מתנהל כדי להפכו ממוסד תת משיג לארגון מתפקד ואפקטיבי.
הובלת מהלך מסדר גודל כזה מחייב את המנהיגות הבית ספרית ואת הצוות לפעול אחרת – הן ביחס לעצמם והן ביחס לבתי ספר המשרתים אוכלוסיות המגיעות מרקע מבוסס יותר. במילים אחרות, מה שנדרש עבור בתי הספר הללו הוא לא עוד מאותו דבר אלא התערבות מסוג אחר. התערבות ממוקדת יותר, תפורה למידותיהם של הצוות ושל המשפחות אותן הוא משרת.
'ילקוט מהפך' הוא סיכום של שנת מחקר ולימוד הן של הספרות והן של השדה הישראלי. מטרתו להנגיש לאנשי חינוך ישראלים ידע וכלים ייעודיים שיסייעו בידיהם להוביל שינוי אפקטיבי יותר בבתי הספר שלהם. החוברת מיועדת בראש ובראשונה למנהלים, צוותי חינוך ומפקחים אשר מדי יום נכנסים לבתי ספר מן הסוג הזה; אך הוא מיועד גם למי שבבתי הספר שבאחריותו לומדים ילדים החיים בעוני והם מחפשים עבורם מענים מדויקים יותר.
לחוברת ארבעה חלקים מרכזיים:
חלקה הראשון של החוברת מוקדש להגדרות, למושגים ולהבנת הרקע שבו נוצרו הכישלון הבית ספרי והצורך במהפך. חלק זה מגדיר את תפקידיו של מנהיג המהפך ודן בקצרה גם בתפקידם של המפקחים בתהליך זה.
בחלק השני מגוון רחב של פרקטיקות וכלים לעבודה עם ילדים מתקשים ועם ילדים בסיכון.
החלק השלישי עוסק ב-100 הימים הראשונים בתהליך המהפך; גם חלק זה נושא אופי מעשי וקריאת כיוון למקום שבו כדאי להתחיל.
סיכום קצר מציג נקודות שנמצאו במחקר כמעידות על שינוי בר-קיימא.
לצד השיתוף בידע של קהילת המנהלים והמפקחים באמצעות 'ילקוט מהפך', מכון אבני ראשה מלווה בשנה האחרונה את הפיתוח המקצועי של המנהלים המשתתפים במיזם 'מישרים'. המיזם הוא חלק ממאמץ של משרד החינוך בשיתוף משרד האוצר ויד הנדיב לחולל תהליכי שיפור מואצים ומדידים בבתי ספר יסודיים תת משיגים המשרתים אוכלוסיות מרקע חברתי-כלכלי נמוך.
עריכה לשונית
אמירה בנימיני
סוגיות ונושאים נוספים אשר עשויים לעניין אותך
תכנים נוספים שעשויים לעניין אותך
תהליכים מקבילים בהדרכה אישית
'תהליכים מקבילים' מסמן תופעה שבה המנהל משחזר ביחסי ההדרכה את דפוס היחסים שהוא חווה מול הצוות בבית הספר. זהו תהליך מורכב וסמוי מן העין, שאם הוא נחשף ומזוהה על ידי המדריך האישי, יש בכוחו לחולל שינוי עמוק בהדרכה ובדפוסי הניהול, ולשפר משמעותית את מערכות היחסים והתפקוד של המדריך האישי והמנהל במסגרת ההדרכה ובבית הספר.
אירוע בהדרכה – מנוף לקידום המודרך
כלים מושגיים ומעשיים להתמודדות של המדריך האישי עם אירועים בהדרכה שעשויים להתפרש כהאשמה או התקפה כלפי המדריך – בהתבסס על תפיסות ומושגים מהעולם הטיפולי: השלכה הזדהותית, הכלה, מסגור-מחדש. ההתמודדות עם אירועים כאלו מורכבת משני שלבים - שלב ההבנה ושלב ההתערבות. בשלב ההבנה המדריך מונחה להתעלם מהגוון המאשים של דברי המודרך ולזהות את המסר הסמוי בדבריו. בשלב ההתערבות המדריך ישתמש בהבנות שרכש על מנת לגזור התערבות הולמת, ולהציע למודרך זוית ראיה חדשה שתסייע לו להתמודד עם הקשיים ולצמוח מתוכם.
שאילת שאלות בהדרכה האישית
שאילת שאלות אינה רק פרקטיקה מרכזית, אלא גם אמנות השיח בין מדריך למודרך. חשיבותה ותהליך פיתוחה מוצגים כאן בתמציתיות, ולצדם גם רשימת שאלות לשימושו של המדריך האישי, מחולקות על-פי מטרות.
"אין הזדמנות שנייה לפגישה הראשונה"... כמו בכל פגישה ראשונה, גם הפגישה הראשונה בין המדריך האישי למודרך מעוררת התרגשות ומתח ומעלה שאלות: היכן כדאי להיפגש? על מה כדאי לדבר? האם להעלות סוגיה מקצועית בפגישה הראשונה? ועוד. כלי זה, שפותח במיוחד עבור מדריכים אישיים למנהלי בתי ספר בראשית דרכם, נועד להפיג חששות ולהציע המלצות והנחיות על המקום, המסגרת והתוכן של הפגישה הראשונה.
שיקוף בהדרכה אישית למנהלים חדשים
שיקוף הוא כלי מרכזי בתהליכי גיבוש זהות, ומכאן חשיבותו בכל הדרכה של מנהלים חדשים. תפקיד המדריך האישי להציב לפני המנהל המודרך "מראות" כדי לסייע לו בהתבוננות פנימה והחוצה ובתהליכי בניית הזהות הניהולית שלו. הכלי מציג תיאור של שיקוף, מיפוי סוגי שיקוף ועקרונות עבודה למדריך האישי.
מטפורות בהדרכה אישית
מטפורות הן כלי רב-עצמה שיכול לחולל שינוי חשיבתי. שינוי כזה עשוי להוביל גם לשינוי במציאות. בעזרת מטפורה אפשר לנסח מחדש חוויה או מצב, וכך להתמודד עמם מזווית אחרת. בצד הבהרה מהי חשיבה מטפורית ומה יתרונותיה מוצעת לקוראים דרך להשתמש במטפורות כדי להבהיר ולהבין סיטואציות מורכבות או מציפות.
דברי הפתיחה של גלית שטאובר, מנכ"לית משרד החינוך, במהפכות של יום יום, הכנס הארצי השלישי למנהלי בתי ספר