ילקוט למנהיגי מהפך

מאת ד"ר נעמי מנדל לוי, ד"ר יעקב קורצוויל, גיל חדש
זמן קריאה: 5 שניות

חוברת זו נכתבה עבור אנשי חינוך שמבקשים לחולל שינוי משמעותי ובר-קיימא – מהפך - בבתי ספר שזקוקים לכך; בתי ספר שאינם מצליחים לממש את הפוטנציאל שלהם כמוסדות מחוללי שינוי.

מדינות רבות מקדישות בשנים האחרונות תשומות רבות בניסיון להפוך את מערכת החינוך להוגנת יותר עבור מנעד רחב יותר של תלמידים המגיעים מסביבות חיים מגוונות. כחלק מן המאמץ הזה, תשומת לב מיוחדת מופנית לבתי הספר התת משיגים והחלשים ביותר.
מצבם הכושל של בתי הספר נובע מהצטלבות בו זמנית של אתגרים רבים: מנהיגות בית ספרית חלשה ולא אפקטיבית, צוות מורים לא מיומן מספיק המאופיין בתחושת מסוגלות אישית וצוותית נמוכה, תשתיות לקויות, לחץ בלתי פוסק לשיפור הישגים ואקלים אשר אינו מאפשר הובלת תהליכי שינוי מן היסוד, קשר רופף עם הורים וקהילה ומעל הכול – ילדים שנולדים וחיים בעוני. ילדים בני שלוש אשר בנקודת הכניסה למערכת החינוך (ועוד לפני כן) מצויים בפער אל מול ילדים משכבות סוציו-אקונומיות גבוהות יותר. פער אשר בא לידי ביטוי, למשל, בהתפתחות שונה של המוח, באוצר מילים דל, בהתפתחות של דפוס חשיבה מקובע והיעדר תמונת עתיד. כדי לאפשר לילדים הללו נקודת פתיחה טובה יותר לחיים הם זקוקים לסביבה חינוכית עשירה המציעה שירותים ותמיכה מסוגים שונים – פיזית, פדגוגית, רגשית, התנהגותית.
לפיכך, במקביל לעניין הגובר בבתי הספר הללו התפתחו בשנים האחרונות תיאוריות להובלת שינויים מעמיקים ובני קיימא. באופן גס ומכליל תהליכים אלו מכונים בספרות תהליכי 'מהפך בית ספרי' (school turnaround). מטרתו של תהליך מהפך היא לשנות מן היסוד את האופן שבו בית ספר מתנהל כדי להפכו ממוסד תת משיג לארגון מתפקד ואפקטיבי.
הובלת מהלך מסדר גודל כזה מחייב את המנהיגות הבית ספרית ואת הצוות לפעול אחרת – הן ביחס לעצמם והן ביחס לבתי ספר המשרתים אוכלוסיות המגיעות מרקע מבוסס יותר. במילים אחרות, מה שנדרש עבור בתי הספר הללו הוא לא עוד מאותו דבר אלא התערבות מסוג אחר. התערבות ממוקדת יותר, תפורה למידותיהם של הצוות ושל המשפחות אותן הוא משרת.
'ילקוט מהפך' הוא סיכום של שנת מחקר ולימוד הן של הספרות והן של השדה הישראלי. מטרתו להנגיש לאנשי חינוך ישראלים ידע וכלים ייעודיים שיסייעו בידיהם להוביל שינוי אפקטיבי יותר בבתי הספר שלהם. החוברת מיועדת בראש ובראשונה למנהלים, צוותי חינוך ומפקחים אשר מדי יום נכנסים לבתי ספר מן הסוג הזה; אך הוא מיועד גם למי שבבתי הספר שבאחריותו לומדים ילדים החיים בעוני והם מחפשים עבורם מענים מדויקים יותר.

לחוברת ארבעה חלקים מרכזיים:

חלקה הראשון של החוברת מוקדש להגדרות, למושגים ולהבנת הרקע שבו נוצרו הכישלון הבית ספרי והצורך במהפך. חלק זה מגדיר את תפקידיו של מנהיג המהפך ודן בקצרה גם בתפקידם של המפקחים בתהליך זה.

בחלק השני מגוון רחב של פרקטיקות וכלים לעבודה עם ילדים מתקשים ועם ילדים בסיכון.

החלק השלישי עוסק ב-100 הימים הראשונים בתהליך המהפך; גם חלק זה נושא אופי מעשי וקריאת כיוון למקום שבו כדאי להתחיל.

סיכום קצר מציג נקודות שנמצאו במחקר כמעידות על שינוי בר-קיימא.

 

לצד השיתוף בידע של קהילת המנהלים והמפקחים באמצעות 'ילקוט מהפך', מכון אבני ראשה מלווה בשנה האחרונה את הפיתוח המקצועי של המנהלים המשתתפים במיזם 'מישרים'. המיזם הוא חלק ממאמץ של משרד החינוך בשיתוף משרד האוצר ויד הנדיב לחולל תהליכי שיפור מואצים ומדידים בבתי ספר יסודיים תת משיגים המשרתים אוכלוסיות מרקע חברתי-כלכלי נמוך.

עריכה לשונית

אמירה בנימיני

סוגיות ונושאים נוספים אשר עשויים לעניין אותך

תכנים נוספים שעשויים לעניין אותך

מאת: טובה מיטלמן-בונה

במרכז חקר המקרה ישיבת ציונים של המועצה הפדגוגית שעניינה כיתה ז1 בתום המחצית הראשונה של שנת הלימודים. מחנכת הכיתה מופתעת לגלות שרוב הנתונים על התלמידים חסרים ומתרעמת על התרבות הארגונית בבית הספר. במהלך הישיבה נחשפים פערים בין עמדות המורים בעניין הוראה בכיתות הטרוגניות ובין ה"אני מאמין" של המנהל – סוגיות ארגוניות-ערכיות ושאלות על מנהיגות המנהל.

61
קריאה

מעברים

מאת: ציפי מל

שלושה סיפורי ניהול הממוקדים בפערים ונטווים לכדי נקודת מבט אחת, הומניסטית, של מנהלת. הסיפור הראשון מציג את תגובתם של בני נוער לפערים חברתיים דרך עיני המנהלת, השני מציע התבוננות על הפערים בין החינוך הפרטי לחינוך הממלכתי, השלישי מציג התבוננות אוהבת על חדר המורים והפער בין השפה המקצועית לשפה האישית. בכל אחד מהסיפורים עולה מקומם של פערים ושל השפה – גם מכשול וגם הזדמנות לצליחת מעברים. הכלי מיועד למנחי קבוצות מנהלים המעוניינים לעסוק בסוגיות של פערים, יחסים פנים-בית-ספריים ואי-שוויון וכן למנהלים הרוצים לחדד עמדותיהם בנושאים אלו.

43

מאת: מנדי רבינוביץ

הסיפור מעלה מגוון של סוגיות בהקשר של ניהול פנימייה לבני נוער בסיכון. מתוך כלל המקרים עולות שאלות על פירושה של הצלחה, על הדרך להעצים תלמידים, על מקום הלמידה בחיי התלמידים, על החשיבות שבתמונת עתיד ועל מקומו של המנהל במורכבות שבין סיפורי חיים ודרישות המערכת.

43

מאת: טובה מיטלמן-בונה

זהו סיפורו של בית ספר שהתחולל בו תהליך שינוי מערכתי מקיף ומורכב; בית הספר הפך מבית ספר תיכון ארבע-שנתי קטן, מאופיין בבריחת תלמידים ובעזיבת מורים, לבית ספר שש-שנתי מבוקש בקרב תלמידים ומורים. מנהלת חדשה צמחה מתוך צוות בית הספר והובילה תהליך –תחילתו בבירור פנימי מעמיק כלל-בית-ספרי והמשכו בשינויים ארגוניים ופדגוגיים מרחיקי לכת. המקרה מעלה סוגיות של יצירת חזון בית ספרי ותהליך מימושו, של הובלת שינוי והטמעתו וכן של הצלחות מחד גיסא וקשיים והתנגדויות מאידך גיסא.

47

מאת: איל שאול

מבוא לספר בו מוצג הסיפור מאיר עיניים. הספר מגיש לקוראים תמונות מכורסת המנהל: הקשר בין האובייקטיבי-מקצועי לסובייקטיבי-רגשי כפי שהמנהל רואה אותו. הסיפורים מציגים רגישות אנושית לתלמידים, הורים ומורים הבאה לידי ביטוי למשל בתשומת לב לפרטים הקטנים – הכרח בפעולת הניהול. הם מעמידים במרכז את היחסים בין המנהל לסובבים אותו במסגרת הדילמות שעמן על המנהל להתמודד. הסיפור מיועד למנהלים ולמנחי קבוצות מנהלים שעניינם בממד האישי ובהשפעתו על המקצועי.

45
1

מאת: רחל חסון

סיפור מנהלים על מעבר חד מניהול שִכבה בבית ספר אליטיסטי לניהול בית ספר מתפורר של החינוך המיוחד. יומן של סצנות ואירועים. יחד הם טווים תמונה עשירה: מצד אחד,מציאות חברתית קשה ובתוכה בית ספר שאינו מתפקד ושרוי בכאוס; מצד שני, מקומם של חזון, דבקות, אומץ ומקצועיות בהפיכת בית הספר למוסד חינוכי בעל הישגים. הסיפור מציג גם את המורכבות שבמציאות הבית-ספרית מבחינת מורים, תלמידים, נורמות ומבנים ארגוניים ומספק קווים מנחים ברורים לפעולה. הכלי מיועד למנחי קבוצות מנהלים המעוניינים לעסוק בסוגיות של בתי ספר שנסיבותיהם מאתגרות ובכניסת המנהל לתפקיד וכן למנהלים המתמודדים עם סוגיות אלו ולמדריכיהם האישיים.

48

מאת: טובה מיטלמן-בונה

המקרה מתאר בית ספר תיכון אזורי שעבר מהפך בעקבות גידול היישובים ושינוי צורכי התושבים, והצליח לשפר את הדימוי שלו ולמצב את עצמו כבית ספר שמוביל את תלמידיו להצלחה בבגרות. כעת נדרש בית הספר להתמודד עם צרכים חדשים של הקהילה והרשות ועם מגמות חדשניות המשפיעות עליו. המקרה מעלה שאלות על הצורך להתאים את בית הספר לצרכים משתנים, כיצד לעשות זאת, מי יסייע לבית הספר בכך ועוד.

48

מאת: טובה מיטלמן-בונה

סיפור התמודדותו של מנהל עם שילובו בבית הספר של תלמיד עם צרכים מיוחדים: במשך כמה שנים עבר התלמיד מבית ספר לבית ספר בשל בעיות התנהגות קשות. למרות מאמצי הצוות החינוכי לא הצליח להשתלב גם בבית ספר זה. תיאור התנהלות המנהל מול ההורים, המורים, הרשות, הפיקוח והתקשורת וטיפולו בדילמה המורכבת של "טובת הפרט לעומת טובת הכלל".

47
1