משלחת משותפת למנהלים ולמנהלות המשתתפים במיזם מישרים ובוגרי תוכנית "מיטיבי דרך" יצאה בחודש דצמבר 2022 לקופנהגן, דנמרק, למסע למידה שכותרתו "חינוך מיטבי בעוני והדרה".
לדנמרק מוניטין של מערכת חינוך מובילה, הנשען על מסורת ארוכת שנים של חינוך האדם במטרה לפתחו לגרסה הטובה ביותר של עצמו. לאורך השנים התבסס מוניטין זה גם באמצעות הישגי התלמידים הדנים במבחנים הבינלאומיים.
יחד עם זאת, מאז ראשית המאה ה 21- חווה החברה הדנית ההומוגנית תמורות דמוגרפיות, כלכליות וחברתיות אשר מאתגרות את תפיסות מדינת הרווחה ומשפיעות, בין היתר, גם על מערכת החינוך. בד בבד, אחוז הילדים בעוני עלה בתוך 20 שנה מ- 2.2% לכ- 5.5% , ובעיר קופנהגן הלכו והתפתחו שכונות עוני ומצוקה.
מערכת החינוך הדנית מחפשת נקודת איזון חדשה, והיא עושה זאת באמצעות הגדרה מחדש של מטרות החינוך, יישום רפורמות ולמידת תוצאותיהן.
המשלחת ביקרה בשמונה בתי ספר יסודיים ציבוריים בעיר קופנהגן ובסביבותיה, שישה מהם בשכונות המוחלשות של העיר. בנוסף, נפגשה המשלחת עם נציגי משרד הילדים והחינוך הדני, מינהל החינוך והנוער של עיריית קופנהגן (שהוא גם הבעלים של בתי-הספר הציבוריים בעיר), איגוד מנהיגי בתי הספר הציבוריים של דנמרק, עמותה לקידום ילדים ונוער בסיכון וחוקר מדע המדינה מאוניברסיטת דרום דנמרק.
בדנמרק מוביל עקרון הלמידה לאורך החיים, שנוסח עוד במאה ה 18- כתנאי יסוד להשתתפות פעילה של כלל האזרחים בחברה דמוקרטית. עיקרון זה עומד גם היום בבסיסה של מערכת המציעה חינוך חינם מגיל חצי שנה ועד להשכלת מבוגרים באקדמיה ומחוצה לה. לצידו, אמון גבוה כתנאי לחברה משגשגת ובריאה נוכח גם הוא בבתי-הספר בדמות האוטונומיה הרחבה הניתנת למנהלים לקבוע את סדר היום הבית-ספרי ולהתאים לו מבנים ארגוניים, סדירויות וניצול משאבים על פי צרכי הקהילה. הרווחה הנפשית והשגשוג הן מטרות העומדות בשורה אחת עם ההישגים האקדמיים. כל אלה באים לידי ביטוי ביעדי החינוך המעודכנים של דנמרק.
מסמך זה מסכם את חווית המסע של המשלחת וכולל תובנות מרכזיות הרלבנטיות ליישום גם בעשייה החינוכית בישראל.
סיכום המסע להורדה
מקור
מכון אבני ראשה, 2023
עריכה מדעית
אריאב יוסט; מיכל אילן; ד"ר יעל פולברמכר
סוגיות ונושאים נוספים אשר עשויים לעניין אותך
תכנים נוספים שעשויים לעניין אותך
תהליכים מקבילים בהדרכה אישית
'תהליכים מקבילים' מסמן תופעה שבה המנהל משחזר ביחסי ההדרכה את דפוס היחסים שהוא חווה מול הצוות בבית הספר. זהו תהליך מורכב וסמוי מן העין, שאם הוא נחשף ומזוהה על ידי המדריך האישי, יש בכוחו לחולל שינוי עמוק בהדרכה ובדפוסי הניהול, ולשפר משמעותית את מערכות היחסים והתפקוד של המדריך האישי והמנהל במסגרת ההדרכה ובבית הספר.
אירוע בהדרכה – מנוף לקידום המודרך
כלים מושגיים ומעשיים להתמודדות של המדריך האישי עם אירועים בהדרכה שעשויים להתפרש כהאשמה או התקפה כלפי המדריך – בהתבסס על תפיסות ומושגים מהעולם הטיפולי: השלכה הזדהותית, הכלה, מסגור-מחדש. ההתמודדות עם אירועים כאלו מורכבת משני שלבים - שלב ההבנה ושלב ההתערבות. בשלב ההבנה המדריך מונחה להתעלם מהגוון המאשים של דברי המודרך ולזהות את המסר הסמוי בדבריו. בשלב ההתערבות המדריך ישתמש בהבנות שרכש על מנת לגזור התערבות הולמת, ולהציע למודרך זוית ראיה חדשה שתסייע לו להתמודד עם הקשיים ולצמוח מתוכם.
שאילת שאלות בהדרכה האישית
שאילת שאלות אינה רק פרקטיקה מרכזית, אלא גם אמנות השיח בין מדריך למודרך. חשיבותה ותהליך פיתוחה מוצגים כאן בתמציתיות, ולצדם גם רשימת שאלות לשימושו של המדריך האישי, מחולקות על-פי מטרות.
"אין הזדמנות שנייה לפגישה הראשונה"... כמו בכל פגישה ראשונה, גם הפגישה הראשונה בין המדריך האישי למודרך מעוררת התרגשות ומתח ומעלה שאלות: היכן כדאי להיפגש? על מה כדאי לדבר? האם להעלות סוגיה מקצועית בפגישה הראשונה? ועוד. כלי זה, שפותח במיוחד עבור מדריכים אישיים למנהלי בתי ספר בראשית דרכם, נועד להפיג חששות ולהציע המלצות והנחיות על המקום, המסגרת והתוכן של הפגישה הראשונה.
שיקוף בהדרכה אישית למנהלים חדשים
שיקוף הוא כלי מרכזי בתהליכי גיבוש זהות, ומכאן חשיבותו בכל הדרכה של מנהלים חדשים. תפקיד המדריך האישי להציב לפני המנהל המודרך "מראות" כדי לסייע לו בהתבוננות פנימה והחוצה ובתהליכי בניית הזהות הניהולית שלו. הכלי מציג תיאור של שיקוף, מיפוי סוגי שיקוף ועקרונות עבודה למדריך האישי.
מטפורות בהדרכה אישית
מטפורות הן כלי רב-עצמה שיכול לחולל שינוי חשיבתי. שינוי כזה עשוי להוביל גם לשינוי במציאות. בעזרת מטפורה אפשר לנסח מחדש חוויה או מצב, וכך להתמודד עמם מזווית אחרת. בצד הבהרה מהי חשיבה מטפורית ומה יתרונותיה מוצעת לקוראים דרך להשתמש במטפורות כדי להבהיר ולהבין סיטואציות מורכבות או מציפות.
של מי הקונפליקט הזה? התבוננות מחודשת על תפקיד המנהלות והמנהלים בקונפליקט בין הורים לבית ספר
מדוע נוטים מנהלים ומנהלות להתערב במהירות בקונפליקט שנוצר בין מורות להורים ולטפל בו בעצמם? המאמר מציע הבנה של המניעים והשפעותיהם
ההוראה שבויה בדפוס דיבור המכונה ימ"מ — המורה יוזם, התלמידים מגיבים, המורה מעריך. דפוס הדיבור הזה מיועד לחלץ את "התשובה הנכונה" מהתלמידים ולחזק את שליטתו של המורה בכיתה; הוא מונע מהתלמידים את היכולת לחשוב בכוחות עצמם. דפוס זה צומח אמנם מן המבנה של בית הספר, אך אפשר להיחלץ ממנו ולהנהיג בכיתות דפוס דיבור חינוכי יותר.