יש לי חלום: מנהלי בתי ספר כיזמים

מאת מירי ימיני, נטע שגיא
זמן קריאה: 15 דקות

בישראל, ובעולם, האוטונומיה של מנהלים מתרחבת (בד בבד עם הדרישה הגוברת לאחריותיות ועמידה בסטנדרטים). האוטונומיה מזמנת למנהלים אפשרות ליזום ולהוביל תהליכים חדשניים בבתי הספר שלהם בהתאם לתפיסת עולמם וחזונם החינוכי. המחקר המוצג במאמר בחן עשרה מנהלים-יזמים בישראל וביקש להתחקות אחר הכוחות המניעים את היזמות שלהם בסביבה הבית ספרית. החוקרות מצאו ארבעה מאפיינים משותפים: היזמות מבוססת ומונעת על ידי חזון וערכים שחשובים למנהל; המנהל מצליח לרתום את צוות בית הספר ליישום היזמה; הם אינם נרתעים ממגבלות תקציביות ובטוחים ביכולתם לגייס את המשאבים הדרושים ליישום היזמה; הם אינם מפחדים לקחת סיכונים.

מקור

ימיני י' ושגיא נ' (2018). יש לי חלום: מנהלי בתי ספר כיזמים. בתוך: יזמות וחינוך: סוגיות במנהל ומדיניות (עמ' 52-79). ירושלים: מאגנס. (קישור למידע על הספר בהערות שוליים). 2018

הערות שוליים

מידע על הספר באתר ההוצאה לאור: יזמות וחינוך: סוגיות במנהל ומדיניות

מקורות

  • ​Addi-Raccah, A. 2006. ‘School leaders’ collaboration with external school agencies: a comparison between regular and decentralized schools’, International Journal of Knowledge, Culture and Change Management 6(2): 27–38.
  • Addi-Raccah, A. & Gavish, Y. 2010. ‘The LEA’s role in a decentralized school system: the school principals’view’, Educational Management Administration & Leadership 38(2): 184–201.
  • Aldrich, H. & Zimmer, C. 1986. Entrepreneurship through social networks. In D. Sexton & R. Smilor (Eds.). The art and science of entrepreneurship. Cambridge, MA: Ballinger: 3-23
  • Antoncic, B. & Hisrich, RD. 2001. ‘Intrapreneurship:  construct refinement and cross-cultural validation’, Journal of Business Venturing 16(5): 495.
  • Austin, J., Stevenson, H., & Wei–Skillern, J. 2006. ‘Social and commercial entrepreneurship: same, different, or both? ’, Entrepreneurship:  Theory and Practice 30(1): 1.
  • Baker, T. & Nelson, RE. 2005. ‘Creating something from nothing: resource construction through entrepreneurial bricolage’, Administrative Science Quarterly 50(3): 329–366.
  • Battilana, J., Leca, B., & Boxenbaum, E. 2009. ‘How actors change institutions: towards a theory of institutional entrepreneurship’, The Academy of Management Annals 3(1): 65–107.
  • Baumol, WJ. 1990. ‘Entrepreneurship:  productive, unproductive, and destructive’, Journal of Political Economy 98(5): 893–921.
  • Bergman, N., Rosenblatt, Z., Erez, M., & De-Haan, U. 2011. ‘Gender and the effects of an entrepreneurship training programme on entrepreneurial self-efficacy and entrepreneurial knowledge gain’, International Journal of Entrepreneurship and Small Business 13(1): 38-54.‏
  • Blackmore, J. & Sachs, J .2007. Performing and Reforming Leaders: Gender, Educational Restructuring, and Organizational Change. New York: Suny Press.
  • Borasi, R. & Finnigan K .2010. ‘Entrepreneurial attitudes and behaviors that can help prepare successful change-agents in education’, The New Educator 6(1): 1–29.
  • Bottery, M .2007. ‘Reports from the front line english headteachers’ work in an era of practice centralization’, Educational Management Administration & Leadership 35(1): 89–110.
  • Boyett, I .1996. ‘The public sector entrepreneur-a definition’, International Journal of Public Sector Management 9(2): 36–51.
  • Bradshaw, LK .1999. ‘Principals as boundary spanners: working collaboratively to solve problems’, Nassp Bulletin 83(611): 38–47.
  • Cheng, YC .2002. The changing context of school leadership: implications for paradigm shift. In: Leithwood K, Chapman J, Corson D, et al. (Eds.) International Handbook of Research in Educational Leadership and Administration. Dordrecht: Kluwer Academic Publishers: 103–132.
  • Colomy, P .1998. ‘Neofunctionalism and neoinstitutionalism:  human agency and interest in institutional change’, Sociological Forum 13(2): 265–300.
  • Cornelius, B., Landstro¨m, H., & Persson O .2006. ‘Entrepreneurial studies: the dynamic research front of a developing social science’, Entrepreneurship Theory and Practice 30(3): 375–398.
  • Covin, JG. & Slevin, DP .1986. ‘The development and testing of an organizational-level entrepreneurship scale’, Frontiers of Entrepreneurship Research 1: 626–639.
  • Covin, JG. & Slevin, DP .1988. ‘The influence of organization structure on the utility of an entrepreneurial top management style’, Journal of Management Studies 25(3): 217–234.
  • Creswell, JW. & Miller, DL .2000. ‘Determining validity in qualitative inquiry’, Theory into Practice 39(3): 124–130.
  • Crow, GM., Hausman, CS., & Scribner JP .2002. ‘Reshaping the role of the school principal’, Yearbook of the National Society for the Study of Education 101(1): 189–210.
  • Day, C. & Leithwood, K .2007. Successful Principal Leadership in Times of Change:  An International Perspective. Dordrecht:  Springer.
  • Dees, JG .1998. ‘The meaning of social entrepreneurship’, Comments and Suggestions Contributed from the Social Entrepreneurship Funders Working Group.
  • DiMaggio, PJ .1988. Interest and agency in institutional theory. In: Zucker L (Ed.) Institutional patterns and organizations: Culture and environment. Cambridge MA: Ballinger.
  • DiMaggio, PJ. & Powell, WW .1983. ‘The iron cage revisited: institutional isomorphism and collective rationality in organizational fields’, American Sociological Review 48(2): 147–160.
  • Eisenstadt, SN .1980. ‘Cultural orientations, institutional entrepreneurs, and social change: comparative analysis of traditional civilizations’, American Journal of Sociology 85(4): 840–869.
  • Erickson, F .1986. Qualitative methods of inquiry. Third Handbook of Research on Teaching: 23–41.
  • Eyal, O .2007. ‘Governmental sponsorship as a mechanism restricting school entrepreneurship’, Educational Planning 16(1): 1–11.
  • Eyal, O. & Inbar, DE .2003. ‘Developing a public school entrepreneurship inventory: theoretical conceptualization and empirical examination’, International Journal of Entrepreneurial Behaviour and Research 9(6): 221–244.
  • Eyal, O. & Kark, R .2004. ‘How do transformational leaders transform organizations? A study of the relationship between leadership and entrepreneurship’, Leadership and Policy in Schools 3(3): 211–235.
  • Fernald L, Solomon, GT., & Tarabishy, A .2005. ‘A new paradigm: entrepreneurial leadership’, Southern Business Review 30(2): 1–10.
  • Foskett, N .2003. Market policies, management and leadership in schools. In: Davies B & West-Burnham J (Eds.), Handbook of Educational Leadership and Management. London: Pearson Education: 177–186.
  • Gartner, WB .1985. ‘A conceptual framework for describing the phenomenon of new venture creation‘, Academy of Management Review 10(4): 696–706.
  • Goldring, E. & Schuermann, P .2009. ‘The changing context of K–12 education administration: consequences for ed. D. program design and delivery’, Peabody Journal of Education 84(1): 9–43.
  • Jarillo, JC .1989. ‘Entrepreneurship and growth: the strategic use of external resources’, Journal of Business Venturing 4(2): 133–147.
  • Heilbrunn, S.2010. ‘Advancing entrepreneurship in an elementary school: a case study’, International Education Studies 3(2): 174–184.
  • Hentschke, GC .2010. Developing entrepreneurial leaders. In Developing Successful Leadership. Dordrecht: Springer: 115–132.
  • Inbar, D .2009. Developing autonomy: the case of the Israeli school system. In: Nir A (Ed.) Centralization and School Empowerment from Rhetoric to Practice. New York: Nova Biomedical Books: 59–78.
  • Kirzner, I. M. 1973. Competition and entrepreneurship. Chicago: University of Chicago Press.
  • Leithwood, K., Harris, A., & Hopkins, D .2008. ‘Seven strong claims about successful school leadership’, School Leadership and Management 28(1): 27–42.
  • Leithwood, K., Jantzi, D., & McElheron-Hopkins C .2006. ‘The development and testing of a school improvement model’, School Effectiveness and School Improvement 17(4): 441–464.
  • Levin, H. M. 2006. Why is educational entrepreneurship so difficult? In F. Hess (Ed.), Educational entrepreneurship. Cambridge, MA: Harvard Education Press: 28-42.
  • Low, MB .2001. ‘The adolescence of entrepreneurship research: specification of purpose’, Entrepreneurship Theory and Practice 25(4): 17–26.
  • Low, MB & MacMillan, IC .1988. ‘Entrepreneurship: past research and future challenges’, Journal of Management 14(2): 139–161.
  • Lubienski, C .2003. ‘Innovation in education markets: Theory and evidence on the impact of competition and choice in charter schools’, American Educational Research Journal 40(2): 395–443.
  • Lumpkin, GT. & Dess, GG .1996. ‘Clarifying the entrepreneurial orientation construct and linking it to performance’, Academy of Management Review 21(1): 135–172.
  • Mair, J. & Marti, I .2006. ‘Social entrepreneurship research: A source of explanation, prediction, and delight’, Journal of world business 41(1): 36–44.
  • Marshall, C. & Rossman, G .1995. Designing Qualitative Research. London: SAGE.
  • McLaughlin, J. & Brown, S .2000. ‘Contracting for classroom services’, School Administrator 57(5): 26–28.
  • Meyer, JW. & Rowan, B .1977. ‘Institutionalized organizations: formal structure as myth and ceremony’, The American Journal of Sociology 83(2): 340–363.
  • Meyer, JW. & Rowan, B .1992. Institutionalized organizations: formal structure as myth and ceremony. In: Meyer JW & Scott RW (Eds.) Organizational Environments: Ritual and Rationality. Newbury Park, CA: SAGE: 21–44.
  • Meyer, JW., Scott, WR., & Deal, TE .1992. Institutional and technical sources of organizational structure: explaining the structure of educational organizations. In: Meyer JW & Scott RW (Eds.) Organizational Environments: Ritual and Rationality. Newbury Park, CA: SAGE: 45–70.
  • Miller, D .1983. ‘The correlates of entrepreneurship in three types of firms’, Management Science 29(7): 770–791.
  • Miller, D. & Friesen, PH .1984. ‘A longitudinal study of the corporate life cycle’, Management Science 30(10): 1161–1183.
  • Nir, A .2009. Centralization and School Empowerment from Rhetoric to Practice. Nova Biomedical Books.
  • North, DC .1990. Institutions, Institutional Change and Economic Performance. Cambridge: Cambridge University Press.
  • Ogawa, RT., Crowson RL., & Goldring, BE .1999. Enduring dilemmas of school organization. In: Murphy J and Louis KS (Eds.) Handbook of Research on Educational Administration: A Project of the American Educational Research Association. San Francisco, CA: Jossey-Bass: 277–296.
  • Ogawa, R. T., Sandholtz, J. H., Martinez-Flores, M., & Scribner, S. P. 2003. ‘The substantive and symbolic consequences of a district’s standards-based curriculum’, American Educational Research Journal 40(1): 147-176.
  • ‏ Pacheco, D. F., York, J. G., Dean, T. J., & Sarasvathy, S. D. 2010. ‘The coevolution of institutional entrepreneurship: A tale of two theories’, Journal of Management 36(4): 974-1010.‏
  • Patton, MQ .2001. Qualitative Research & Evaluation methods. London: SAGE.
  • Pinchot, G .1985. Intrapreneuring. New York: Harper & Row.
  • Rowan, B. & Miskel, CG .1999. Institutional theory and the study of educational organizations. In: Murphy J & Louis KS (Eds.), Handbook of Research in Educational Administration. San Francisco, CA: Jossey- Bass: 359–382.
  • Ruvio, A., Rosenblatt, Z., & Hertz-Lazarowitz, R .2010. ‘Entrepreneurial leadership vision in nonprofit vs. for-profit organizations’, The Leadership Quarterly 21(1): 144–158.
  • Selman, J .2002. ‘Leadership and innovation:  Relating to circumstances and change’, Innovation Journal 7(3).
  • Schoen, L. & Fusarelli, LD .2008. ‘Innovation, NCLB, and the fear factor the challenge of leading 21st-century schools in an era of accountability’, Educational Policy 22(1): 181–203.
  • Schumpeter, JA .1934. The Theory of Economic Development. Cambridge, MA: Harvard University Press.
  • Scott, W .1995. Institutions and Organizations. Thousand Oaks, CA: SAGE.
  • Shane, S. & Venkataraman, S .2000. ‘The promise of entrepreneurship as a field of research’, Academy of Management Review 25(1): 217–226.
  • Sheingate, AD .2003. ‘Political entrepreneurship, institutional change, and american political development’, Studies in American Political Development 17(2): 185–203.
  • Slevin, DP. & Covin, JG .1990. ‘Juggling entrepreneurial style and organizational structure-how to get your act together’, Sloan Management Review 31(2): 43–53.
  • Strauss, A. & Corbin, J .1998. Basics of Qualitative Research: Techniques and Procedures for Developing Grounded Theory. London: SAGE.
  • Tubin, D .2009. ‘Planning an innovative school how to reduce the likelihood of regression toward the mean’, Educational Management Administration & Leadership 37(3): 404–421.
  • Veciana, JM. & Urbano, D .2008. ‘The institutional approach to entrepreneurship research.
  • Introduction’, International Entrepreneurship and Management Journal 4(4): 365–379.
  • Veenker, S., van der Sijde, P., During, W., & Nijhof, A. 2008. ‘Organisational conditions for corporate entrepreneurship in Dutch organisations’, Journal of Entrepreneurship 17(1): 49-58.‏
  • Whitaker, KS .2003. ‘Principal role changes and influence on principal recruitment and selection: an international perspective’, Journal of Educational Administration 41(1): 37–54.
  • Xaba, M. & Malindi, M .2010. ‘Entrepreneurial orientation and practice: three case examples of historically disadvantaged primary schools’, South African Journal of Education 30(1): 75–89.

תכנים נוספים שעשויים לעניין אותך

מאת: טובה מיטלמן-בונה

זהו סיפורו של בית ספר שהתחולל בו תהליך שינוי מערכתי מקיף ומורכב; בית הספר הפך מבית ספר תיכון ארבע-שנתי קטן, מאופיין בבריחת תלמידים ובעזיבת מורים, לבית ספר שש-שנתי מבוקש בקרב תלמידים ומורים. מנהלת חדשה צמחה מתוך צוות בית הספר והובילה תהליך –תחילתו בבירור פנימי מעמיק כלל-בית-ספרי והמשכו בשינויים ארגוניים ופדגוגיים מרחיקי לכת. המקרה מעלה סוגיות של יצירת חזון בית ספרי ותהליך מימושו, של הובלת שינוי והטמעתו וכן של הצלחות מחד גיסא וקשיים והתנגדויות מאידך גיסא.

47

מאת: רחל חסון

סיפור מנהלים על מעבר חד מניהול שִכבה בבית ספר אליטיסטי לניהול בית ספר מתפורר של החינוך המיוחד. יומן של סצנות ואירועים. יחד הם טווים תמונה עשירה: מצד אחד,מציאות חברתית קשה ובתוכה בית ספר שאינו מתפקד ושרוי בכאוס; מצד שני, מקומם של חזון, דבקות, אומץ ומקצועיות בהפיכת בית הספר למוסד חינוכי בעל הישגים. הסיפור מציג גם את המורכבות שבמציאות הבית-ספרית מבחינת מורים, תלמידים, נורמות ומבנים ארגוניים ומספק קווים מנחים ברורים לפעולה. הכלי מיועד למנחי קבוצות מנהלים המעוניינים לעסוק בסוגיות של בתי ספר שנסיבותיהם מאתגרות ובכניסת המנהל לתפקיד וכן למנהלים המתמודדים עם סוגיות אלו ולמדריכיהם האישיים.

48

מאת: טובה מיטלמן-בונה

המקרה מתאר בית ספר תיכון אזורי שעבר מהפך בעקבות גידול היישובים ושינוי צורכי התושבים, והצליח לשפר את הדימוי שלו ולמצב את עצמו כבית ספר שמוביל את תלמידיו להצלחה בבגרות. כעת נדרש בית הספר להתמודד עם צרכים חדשים של הקהילה והרשות ועם מגמות חדשניות המשפיעות עליו. המקרה מעלה שאלות על הצורך להתאים את בית הספר לצרכים משתנים, כיצד לעשות זאת, מי יסייע לבית הספר בכך ועוד.

48

מאת: טובה מיטלמן-בונה

סיפור התמודדותו של מנהל עם שילובו בבית הספר של תלמיד עם צרכים מיוחדים: במשך כמה שנים עבר התלמיד מבית ספר לבית ספר בשל בעיות התנהגות קשות. למרות מאמצי הצוות החינוכי לא הצליח להשתלב גם בבית ספר זה. תיאור התנהלות המנהל מול ההורים, המורים, הרשות, הפיקוח והתקשורת וטיפולו בדילמה המורכבת של "טובת הפרט לעומת טובת הכלל".

47
1

מאת: יודיק אביעד

תיאור בהיר וממצה של תהליך שינוי בית-ספרי מזווית ראייתו של מורה מוביל. הסיפור מדגיש תובנות מרכזיות בהובלת תהליכי שינוי בבתי ספר: החזון לעומת המציאות, הקשר בין הסגנון והפעולות של המנהיגות לבין תהליך השינוי, תפקידם של מורים מובילים בשינוי בית-ספרי והאתגר שבבניית תרבות בית-ספרית.

44

מאת: הילה ארזי-חטאב

סיפור זה מתאר מודל ייחודי של תהליך שינוי בית-ספרי שחברו בו רצון המנהלת להוביל שינוי (מלמעלה למטה) ויזמה חדשנית של מורה (מלמטה למעלה). השינוי התחיל במסגרת כיתות מב"ר ואתג"ר, והצלחתו הביאה לידי אימוץ מודל ההוראה בבית הספר כולו. הוא התאפשר בזכות יכולתה של המנהלת לבזר את מנהיגותה ולהצמיח את דרג מנהיגות הביניים.

47

מאת: רינה רביב

הסיפור מתאר תהליך של שינוי ושיפור שהוביל מנהל צעיר בחטיבת ביניים שהוגדרה "בית ספר אדום". בהנהגתו התגייס צוות המורים לשינוי התרבות הפדגוגית והארגונית הבית-ספרית: יצירת סדירויות ארגוניות, העלאת איכות ההוראה ופיתוח צוות מורים לכדי קהילת לומדים התומכים זה בזה. במרכז העשייה – הפרקטיקה של "הליכה לימודית" ששינתה את התרבות הבית-ספרית ושיפרה במובהק את איכויות ההוראה של המורים.

45

מאת: אלינור א' דרגו-סוורסון

במוקד העניין במחקר זה פרקטיקות מנהיגוּת התומכות בלמידה מעצבת בקרב מורים – למידה הנוגעת לצמיחת דעת (mind) – וכן הבדיקה כיצד עשויים מנהלים לתמוך בהתפתחותם שלהם באמצעות פרקטיקה רפלקטיבית. במאמר מוצגות שלוש יזמוֹת המשרתות מנהיגים ביישום מודל של למידה ומודגש ערכה של רפלקציה בתור שיטה התומכת בצמיחה מקצועית ואישית, הן של מורים הן של מנהיגים בית ספריים. כמו כן מתוארת הדרך שבה יצרה מנהלת בית ספר הזדמנויות ללמידה מעצבת, כיצד נראו יזמות ההתפתחות שלה ואיך תמכו בהתפתחות מורים.

46