חינוך, הוראה ולמידה
"מה עושים בבית ספר?" זו בוודאי השאלה העתיקה ביותר בהיסטוריה של החינוך. "מה עושים בבית ספר?" זו בוודאי השאלה העתיקה ביותר בהיסטוריה של החינוך. הרפז (2011) במאמר המופיע כאן לעיונכם/ן, מציע בפשטות: "הרבה דברים עושים בבית הספר, חלקם גלויים וחלקם סמויים; אך הדבר העיקרי שעושים בבית הספר הוא הוראה ולמידה – המורים מלמדים והתלמידים לומדים". ההשלכה של האמירה הפשוטה הזו על תפקיד המנהיגות גם היא פשוטה, לדידו: "מנהל בית ספר שאינו מבין (במידת האפשר) את שתי התופעות הללו – הוראה ולמידה – ואת היחסים ביניהן, אינו מבין מה עושים בבית ספרו; הוא דומה למנהל מפעל שאינו מבין מה ואיך מייצרים בו". מנהל שכן מבין הוראה ולמידה ומקדם אותה הוא מנהיג פדגוגי. כך ניסח זאת לית'ווד (1999): "מנהיגות פדגוגית... מניחה שמוקד תשומת לבם של מנהיגים צריך להיות בהתנהגות המורים בעסקם בפעילויות המשפיעות ישירות על התפתחות התלמידים.", והטעים כי "השפעתה של המנהיגות הבית-ספרית על הלמידה שנייה בעוצמתה רק להשפעת ההוראה בכיתה" (2006).
בוש וגלובר (2003) בחנו במאמרם כמה סוגים של מנהיגות בית ספרית, חלקם חלופיים ומתחרים. אודות המנהיגות הפדגוגית כתבו כי ישנן תפיסות "צרות" ו"רחבות" של מנהיגות פדגוגית. התפיסה הצרה מתייחסת אך ורק למה שמתרחש בכיתה, והתפיסה הרחבה מביאה בחשבון גם משתנים נסיבתיים, כגון תרבות בית הספר והשפעתה על התנהגות המורים ומשם השפעתה על הלמידה וההוראה. לוי (2011), במאמר המופיע אף הוא כאן, הוסיף מימד המבחין בין מנהיגים פדגוגיים שונים: "בין המנהלים שלמידה היא עיקר עניינם אפשר לאתר שתי קבוצות: קבוצה אחת מעוניינת בלמידה כאמצעי ל"הישגים" הנתפסים כהצלחה בבחינות הבגרות; קבוצה שנייה מעוניינת בלמידה לשם למידה – למידה הכרוכה בהבנה ובהנעה ללמידה נוספת". מה 'עושים' בבית הספר שלך? מה עומד בלב המנהיגות שלך, כמנהל/ת? מה היחס שאת/ה מייחד/ת להוראה והלמידה בתחומי מנהיגותך? איזו תפיסת למידה והוראה נובעת מכך?
המאמר מספק סינתזה של המחקרים החשובים ביותר בנושא מנהיגות בית ספרית, במתכונת נגישה לאנשי שטח ולקובעי מדיניות. כלולה בו ספרות תאורטית המציגה דיון במושגים הקשורים במנהיגות, לצד ספרות אמפירית שנועדה להדגים אם ועד כמה עדויות המחקר תומכות במושגים אלו של מנהיגות בית ספרית. המאמר כולל גם סקירה תמציתית של עיקר השלכות המחקר העיוני על פיתוח מנהיגות.
המאמר מציג סינתזה של ממצאי ספרות ומחקרים העוסקים בהנהגת בתי ספר ובשינוי הפרקטיקות הפדגוגיות של המורים. הוא מתמקד במיוחד בזיהוי גורמי המפתח לשינוי פדגוגי, ולסיכום הוא מציע מסגרת מושגית של מנהיגות פדגוגית
המאמר שלהלן שייך לגישה המבקשת "להחזיר עטרה ליושנה" – לראות במנהיג החינוכי מי שמוביל תהליכים פדגוגיים. המאמר (1) טוען שמנהיגות פדגוגית היא לב לבה של המנהיגות הבית-ספרית; (2) מציע מאפיינים מרכזיים למנהיגות פדגוגית; (3) מצביע על תחומי פעולה אפשריים של מנהיגות פדגוגית בבית הספר.
מטרת המאמר הזה היא להתוות בדיוק את הקשר בין מנהיגות לבין למידה. הדבר ייעשה בשלוש דרכים: • יזוהו הסגנונות המנהיגותיים הרלבנטיים ביותר קידום למידת התלמידים • יובהרו תחומי העשייה שיש להתמקד בהם על מנת להעלות את רמת הלמידה של התלמידים • ייטען טיעון בזכות גישה כלפי רפורמה חינוכית שקושרת מנהיגות פדגוגית עם שיפור בית-ספרי
מאמר זה מיועד לתמוך במנהיגי בתי-ספר בהפיכת מעורבותם של קהילות, מוסדות וארגונים שונים לאותנטית ולאפקטיבית יותר. המאמר בוחן מהו שיתוף פעולה, כיצד הוא מושג, מדוע גישה זו חשובה לבתי-ספר ומה משמעות הדבר עבור פרקטיקות עתידיות.
5 מתוך 5 פריטים