עובדים יחד: עוזרים למנהיגות קהילתית לעבוד בפועל

מאת המכון הלאומי למנהיגות בית ספרית (NCSL), בריטניה
זמן קריאה: 20 דקות

מאמר זה מיועד לתמוך במנהיגי בתי-ספר בהפיכת מעורבותם של קהילות, מוסדות וארגונים שונים לאותנטית ולאפקטיבית יותר. המאמר בוחן מהו שיתוף פעולה, כיצד הוא מושג, מדוע גישה זו חשובה לבתי-ספר ומה משמעות הדבר עבור פרקטיקות עתידיות.

מקור

National College for School Leadership (2006). Working together: Helping community leadership work in practice. Nottingham, England: Author 2006

עריכה לשונית

לירון אבידר

עריכה מדעית

נעמי מנדל-לוי

הערות שוליים

  1.  בית-ספר משלים (Complementary school) – מסגרת חינוכית חוץ בית-ספרית (בדומה למועדוניות או למתנ"סים), הפועלת לאחר שעות הלימודים ו/או בסופי-שבוע, לרוב על בסיס התנדבותי וקהילתי [הערת המתרגם].
  2.   GCSE (General Certificate of Secondary Education) – תעודת הסמכה כללית בחינוך על-יסודי. ניתנת לתלמידים לאחר עמידה בבחינות בתום שלב חינוך החובה (עד גיל 16 – מקביל לכיתה י' בישראל). נדרשת על מנת לגשת לבחינות ה-A-Level, המהוות בדרך כלל תנאי קבלה לאוניברסיטאות בבריטניה [הערת המתרגם].

מקורות

תודות

אנו מבקשים להודות לאנשים ולצוותים הרבים שנטלו חלק בעבודה על אסטרטגיית המנהיגות הקהילתית של המכון הארצי למנהיגות בית-ספרית (NCSL). עבודתכם עיצבה את האסטרטגיה וממשיכה לפתח את הבנתנו בנוגע למעורבות בתי-ספר, קהילות וריבוי-רשויות. נבקש להודות במיוחד לבתי-הספר ולאנשים המופיעים במאמר זה ולרבים אחרים המופיעים באתר ובחומרי התוכנית.

אנו מבקשים גם להוקיר תודה לתרומות המשמעותיות שרבים משותפינו תורמים לפיתוחם של הידע, הלמידה והכלים, כחלק מפיתוחה של מנהיגות קהילתית במאמרים אלו.

רשימת מקורות

 

Craig, J, 2006, Taking the wide view: The new leadership of extended schools: A report of six ContinYou/NCSL seminars on the leadership of extended schools, Nottingham, NCSL available to download at:

www.demos.co.uk/projects/recentprojects/takingthewideview

Craig, J & O’Leary, D, 2006, The Invisible Teacher: How schools can unlock the power of community, London and Nottingham, Demos and NCSL available to download at:www.demos.co.uk/projects/currentprojects/communityleadership

Desforges, C, 2003, The impact of parental involvement, parental support and family education on pupil achievement and adjustment: a review of literature available to download at: www.teachernet.gov.uk/

DfES, 2003, Every Child Matters CM 5860 London, HMSO available to download at:www.everychildmatters.gov.uk/publications

Felicity Thomas – children take centre stage, www.ldr-magazine.co.uk

Gelsthorpe, T & West-Burnham, J, 2003, Educational Leadership and the Community: Strategies for school improvement through community engagement, Harlow, Pearson Education

Huxham, C & Vangen, S, 2004,and practice of collaborative advantage, London, Routledge

Munby, S, 2005 Managing to Collaborate: The theory and practice of collaborative advantage, London, Routledge

Munby, S, 2005, You’re not alone, Ldr, November 2005

NCSL, ECM: Why it matters to leaders. Download this publication at: www.ncsl.org.uk/ecm

NCSL, National Professional Qualification for Headship Programme: Module: Leadership of extended schools,Nottingham, NCSL

NCSL, Multi-agency Research, Nottingham, NCSL, available to download at: www.ncsl.org.uk/publications

Preskill, S, Vermilya, L & Otero, G, 2000, Skills for Democracy: Promoting dialogue in schools, Victoria, Australia, Hawker Brownlow Education, available to order at: www.relationalearning.com/publications.html

ארגונים:

הארגונים הבאים נטלו חלק בפיתוח אסטרטגיית המנהיגות הקהילתית של המכון הארצי למנהיגות בית-ספרית. אנו מודים להם על תרומתם למאמר זה ועל העבודה המתמשכת על האסטרטגיה בבתי-הספר והקהילות המקומיות:

Community Action Network: www.can-online.org.uk

t. 0845 456 2537 e. [email protected]

Rezolv: www.rezolv.co.uk

t. 01981 241 200 e. [email protected]

ContinYou: www.continyou.org.uk

t. 020 8709 9900 e. [email protected]

Community Service Volunteers (CSV): www.csv.org.uk

t. 020 7278 6601 e. [email protected]

University of the First Age (UFA): www.ufa.org.uk

t. 0121 202 2345 e. [email protected]

Demos: www.demos.co.uk

e. [email protected] t. 0845 458 5949

Castlewood Consulting: www.castlewoodconsulting.co.uk

e. [email protected]

Pen Green: www.pengreen.org.uk

t. 01536 443435

המכון הארצי למנהיגות בית-ספרית:

National College for School Leadership

Triumph Road

Nottingham NG8 1DH

T: 0870 001 1155

F: 0115 872 2001

E: [email protected]

W: www.ncsl.org.uk

סוגיות ונושאים נוספים אשר עשויים לעניין אותך

תכנים נוספים שעשויים לעניין אותך

מאת: חבצלת ארנון

'תהליכים מקבילים' מסמן תופעה שבה המנהל משחזר ביחסי ההדרכה את דפוס היחסים שהוא חווה מול הצוות בבית הספר. זהו תהליך מורכב וסמוי מן העין, שאם הוא נחשף ומזוהה על ידי המדריך האישי, יש בכוחו לחולל שינוי עמוק בהדרכה ובדפוסי הניהול, ולשפר משמעותית את מערכות היחסים והתפקוד של המדריך האישי והמנהל במסגרת ההדרכה ובבית הספר.

205

מאת: חבצלת ארנון

כלים מושגיים ומעשיים להתמודדות של המדריך האישי עם אירועים בהדרכה שעשויים להתפרש כהאשמה או התקפה כלפי המדריך – בהתבסס על תפיסות ומושגים מהעולם הטיפולי: השלכה הזדהותית, הכלה, מסגור-מחדש. ההתמודדות עם אירועים כאלו מורכבת משני שלבים - שלב ההבנה ושלב ההתערבות. בשלב ההבנה המדריך מונחה להתעלם מהגוון המאשים של דברי המודרך ולזהות את המסר הסמוי בדבריו. בשלב ההתערבות המדריך ישתמש בהבנות שרכש על מנת לגזור התערבות הולמת, ולהציע למודרך זוית ראיה חדשה שתסייע לו להתמודד עם הקשיים ולצמוח מתוכם.

192

מאת: יעל שלסינגר

שאילת שאלות אינה רק פרקטיקה מרכזית, אלא גם אמנות השיח בין מדריך למודרך. חשיבותה ותהליך פיתוחה מוצגים כאן בתמציתיות, ולצדם גם רשימת שאלות לשימושו של המדריך האישי, מחולקות על-פי מטרות.

191

מאת: אהרון רנן

"אין הזדמנות שנייה לפגישה הראשונה"... כמו בכל פגישה ראשונה, גם הפגישה הראשונה בין המדריך האישי למודרך מעוררת התרגשות ומתח ומעלה שאלות: היכן כדאי להיפגש? על מה כדאי לדבר? האם להעלות סוגיה מקצועית בפגישה הראשונה? ועוד. כלי זה, שפותח במיוחד עבור מדריכים אישיים למנהלי בתי ספר בראשית דרכם, נועד להפיג חששות ולהציע המלצות והנחיות על המקום, המסגרת והתוכן של הפגישה הראשונה.

169

מאת: נרקיס שור

שיקוף הוא כלי מרכזי בתהליכי גיבוש זהות, ומכאן חשיבותו בכל הדרכה של מנהלים חדשים. תפקיד המדריך האישי להציב לפני המנהל המודרך "מראות" כדי לסייע לו בהתבוננות פנימה והחוצה ובתהליכי בניית הזהות הניהולית שלו. הכלי מציג תיאור של שיקוף, מיפוי סוגי שיקוף ועקרונות עבודה למדריך האישי.

173

מאת: אלי מלמד

מטפורות הן כלי רב-עצמה שיכול לחולל שינוי חשיבתי. שינוי כזה עשוי להוביל גם לשינוי במציאות. בעזרת מטפורה אפשר לנסח מחדש חוויה או מצב, וכך להתמודד עמם מזווית אחרת. בצד הבהרה מהי חשיבה מטפורית ומה יתרונותיה מוצעת לקוראים דרך להשתמש במטפורות כדי להבהיר ולהבין סיטואציות מורכבות או מציפות.

171

מאת: מאיה בוזו, גל פישר

ההוראה שבויה בדפוס דיבור המכונה ימ"מ — המורה יוזם, התלמידים מגיבים, המורה מעריך. דפוס הדיבור הזה מיועד לחלץ את "התשובה הנכונה" מהתלמידים ולחזק את שליטתו של המורה בכיתה; הוא מונע מהתלמידים את היכולת לחשוב בכוחות עצמם. דפוס זה צומח אמנם מן המבנה של בית הספר, אך אפשר להיחלץ ממנו ולהנהיג בכיתות דפוס דיבור חינוכי יותר.

512

דברי הפתיחה של גלית שטאובר, מנכ"לית משרד החינוך, במהפכות של יום יום, הכנס הארצי השלישי למנהלי בתי ספר

439