קהילה ורשתות
'שיתוף פעולה' הוא מונח מעטפת המתאר את מכלול הקשרים בין שני גורמים או יותר הנעשים למשך זמן, על בסיס בחירה ומודעות. 'שיתוף פעולה' הוא מונח מעטפת המתאר את מכלול הקשרים בין שני גורמים או יותר הנעשים למשך זמן, על בסיס בחירה ומודעות. שיתוף פעולה, מבאר טליאס (2011) בכלי המופיע כאן לשימושכם/ן, יכול להתקיים בכל מיני רמות קשר מבחינת זמן, השקעה, מחויבות, מעורבות והשפעה הדדית. שני דגמים בולטים של שיתוף פעולה הם 'שיתוף' ו-'שותפות'. במסגרת השיתוף צד אחד בעל סמכות מזמין את הצד האחר להשתתף ולהשפיע, אך אינו מוותר על סמכותו. שותפות נובעת מבחירה הדדית של שני גורמים (או יותר) לשתף פעולה כאשר לשני הגורמים מעמד שווה בכל הקשור בהחלטות ובתוצאות.
במשך שנים רבות רווחה במערכת החינוך 'גישת ארבעת הקירות'. גישה זו- על פי גולדרינג וחבריה (2010)- רואה בבית הספר מוסד המתנהל בגבולותיו. אלא שבהדרגה חלו שינויים בתנאי הפעולה של בית הספר, והם חייבו אותו להתייחס לסביבתו. רמת התחרותיות על תלמידים גברה עם פתיחת אזורי רישום וכניסתם למשחק של גורמים עצמאיים ופרטיים; שימוש במכשירי מדידת הישגים חשף את בתי הספר לבקרה ציבורית; עלייה בהשכלה ובמשאבים של ההורים הביאה עמה תביעה גוברת לדיווח ומעורבות ועוד כהנה וכהנה (פורמן, 2002). אל השינויים המבניים התלוותה התפתחות של גוף מחקרי ענֵף בתחום החינוך המדגיש את חשיבות התמיכה מצד הסביבה והקשר עמה להצלחתו של בית הספר. שתי דוגמאות לכך הן המחקר בנושא הון קהילתי ותחום המחקר הקרוי 'המדע החדש של הלמידה'. הון חברתי מובחן מהון אנושי ומהון חומרי. עניינו במערכת היחסים בתוך הקהילה, וביטויו במשתנים כגון אמון, ביטחון, תקשורת ומעורבות. כל אלה משמשים ממדים חשובים להצלחת הפרט (קולמן, 1998). נמצא כי הישגיהן של קהילות בעלות הון חברתי גבוה היו גבוהים בתחומים אחדים, ובכלל זה בחינוך. גלטר, במאמר המופיע אף הוא כאן לעיונכם/ן (2006), בוחן את העדויות ליתרונות של שיתוף פעולה בעבודת המנהל. לדידו, סקר של תכניות לשיתוף פעולה בין בתי ספר הוביל למסקנה שהמקרים המוצלחים ביותר הם "אלו שהחלו בנחישות משותפת וברגישות לצורכי הזולת ושמרו על רוח זו" (Arnold, 2006: 38). ובייחוד אלו שהכירו "בעובדה ששיתוף פעולה הוא תהליך דינמי, ולא אירוע בודד". מה מקום שיתופי הפעולה בעבודתך כמנהל/ת? מתי ובאיזה אופן את/ה מקדמ/ת שיתופי פעולה? עם מי? עיון בכלי 'שיתוף פעולה בין בית הספר לסביבה' המובא כאן יסייע לך למפות ולתכנן שיתופי פעולה לעתיד.
שתי מנהלות חדשות, של בתי ספר יסודיים שכנים, ערבי ויהודי, מבקשות לחולל שינוי באמצעות קשרים בין שני בתי הספר. הן מתמודדות עם עמדות הצוות וההורים ואף עם אירועים פוליטיים במדינה, וחרף הקשיים מצליחות לבנות תכנית לימודים משותפת המפגישה בין שתי קבוצות המורים והתלמידים.
מאמר זה מיועד לתמוך במנהיגי בתי-ספר בהפיכת מעורבותם של קהילות, מוסדות וארגונים שונים לאותנטית ולאפקטיבית יותר. המאמר בוחן מהו שיתוף פעולה, כיצד הוא מושג, מדוע גישה זו חשובה לבתי-ספר ומה משמעות הדבר עבור פרקטיקות עתידיות.
2 מתוך 2 פריטים