התמקדות ביחיד

שעות פרטניות

6 פריטים בסוגיה

​פרופסור אלמור מבית הספר לחינוך באוניברסיטת הארוורד הציג את התרחיש הבא (2010): "אני מורה, אני צריך להגיע לכיתה מאורגן היטב. אני צריך מערך שיעור, ואני צריך לעשות את העבודה. אני מפתח לצורך זה שגרות עבודה מוגדרות: איך ייראו דפי העבודה, מה יהיה על הלוח בתחילת השיעור, מה החומר המתאים. זאת התנהגות מתוכנתת עבורי." אלמור מתייחס לתבניות המוריות האלו כתבניות שמקורן בהנחות עבודה, הרגלים וציפיות. מורים רבים משתמשים באותן התבניות גם כאשר הם מתבקשים ללמד בתנאים שונים לגמרי. כמורה כותב אלמור, "בגלל הדרך שבה העבודה שלי מאורגנת, אין לי התנסות רבה בעבודה "קלינית", פרטנית". המתווה 'התנהלות השעות הפרטניות' המצוי כאן לשימושך- יסייע לך להגיע לתמונת מצב של תבניות ההוראה הפרטנית בבית ספרך. כיצד מאתגרים את התבניות השגורות משיעור מרובה תלמידים- בעת המעבר להוראה פרטנית? אביב קינן בסרטון המובא לשימושכם/ן כאן מעורר שאלות ומחשבות בנושא.

מאת: קווין קוסטנטה

בראיון זה מציג פרופ' ריצ'רד אלמור מאוניברסיטת הרווארד את גישתו ביחס לתפקיד המרכזי של מנהלי בתי ספר בשיפור מעמיק של תהליכי הוראה ולמידה. אלמור מחבר את תפיסותיו לניסיון המחקרי שנצבר בעקבות עשורים של רפורמות מבוססות-אחריותיות, וממנו בלטו המגבלות של הצבת סטנדרטים לתוצאות רצויות. לצד החשיבות של סטנדרטים אלה, מסתבר כי מנהלי בתי ספר צריכים לפתח יכולות ותחושת מסוגלות בתחום שהוא מכנה "ליבת ההוראה" על מנת ליצור שיפור בר קיימא בהישגי התלמידים.

295

מאת: תדהר גוטמן

במעגלי ראו"ת אסופת כלי עבודה המכַוונים להתמקדות בתלמיד היחיד. מתוך התבוננות מערכתית בידע המקצועי ובמשאבי ההוראה והתמיכה הקיימים בבית הספר נוצר תהליך המתבסס על פרקטיקות בית ספריות רווחות ומשלב ביניהן – כדי לקדם תהליך של שיפור מתמיד עם התלמידים

309

אביב קינן מציג את הפדגוגיה של הוראה בקבוצות קטנות. לב השיטה הוא ביכולת לפרק את חומר הלימוד למשימות קטנות ואחר כך לעשות אינטגרציה ביניהן. מוקד הלמידה של התלמיד הוא אסטרטגיות הלמידה שלו. בהתאם, על המורה להיות בקי במקצועו ולהבין את משמעויות למידתו. קינן טוען כי אי-אפשר ליישם אסטרטגיות אלו בכיתה גדולה, אך אפשר ליצור מצבי למידה פרטנית במשך שעות הלימודים הפורמליות, והוא מביא לכך דוגמאות.

299
כלי שימושי

צא ולמד

מאת: תדהר גוטמן

"צא ולמד" הוא כלי להתבוננות וליצירת תמונת מצב של התנהגויות ופרקטיקות בית ספריות. הוא מבוסס על סדרת ביקורים קצרים בכיתות, ממוקדים בפרקטיקה שנבחרה מראש, והוא מאפשר למנהל לבנות את עצמו בתור מנהיג פדגוגי ולפתח שיח מקצועי בין אנשי הצוות דרך זיהוי חוזקות הצוות והנעת הצוות ללמידה. הסדירות הארגונית ש"צא ולמד" יוצר מאפשרת לקיים תהליך למידה ושיפור בית ספרי מתמיד.

1366

מאת: ג'ון מ' ג'נקינס, ג'יימס ו' קיף

חקר-מקרה של שני בתי ספר שמציגים יזמוֹת עכשוויות להתאמה אישית של החינוך בבתי ספר ושל הוראה. שני בתי הספר כפופים לאותם כללים ומגבלות החלים על בתי ספר קונבנציונליים, אך הם פורצים גבולות חדשים בחינוך ויוכלו לשמש מודל לחיקוי.

מאת: המכון הלאומי למנהיגות בית ספרית (NCSL), בריטניה

מאמר זה מיועד לתמוך במנהיגי בתי-ספר בהפיכת מעורבותם של קהילות, מוסדות וארגונים שונים לאותנטית ולאפקטיבית יותר. המאמר בוחן מהו שיתוף פעולה, כיצד הוא מושג, מדוע גישה זו חשובה לבתי-ספר ומה משמעות הדבר עבור פרקטיקות עתידיות.

6 מתוך 6 פריטים