התמקדות ביחיד

ניהול שונות

8 פריטים בסוגיה

​​האתגרים העומדים בפני חברות ובתי ספר האחראים לחינוכן הנאות, האחראי והצודק מבחינה חברתית של קבוצות מגוונות הם מלהיבים ומאיימים כאחד", כותב ווקר (2004) במאמר המופיע כאן לעיונכם/ן. "הם מלהיבים לא רק בשל החיוניות והעושר הפוטנציאלי הטמונים בהם, אלא גם משום הבטחתם לעזור בבניית חברה שוויונית וצודקת יותר, גם אם אפשר להביע את ההבטחה הזו בתקיפות ובנחרצות רבות יותר. הם מאיימים מפני שהם מתעמתים עם דעות קדומות, עם עוולות ועם תפיסות היסטוריות שגויות המושרשות עמוק כל כך במרקם של המערכות שלנו, עד שלעתים קרובות נדמה שאי-אפשר לגבור עליהן.  אתגרי החינוך הרב-תרבותי אינם גדורים בגבולות לאומיים או חברתיים. אנשי חינוך במדינות שונות, מניו זילנד ועד הולנד, מאוסטרליה ועד קנדה, מסינגפור ועד ארצות הברית ומסין ועד בריטניה, וזו רשימה חלקית בלבד, מתמודדים עם סוגיות דומות, אם גם בלבוש שונה ובשלבים שונים של בשלות".

 

העבודה האמתית של תכנון תכניות חשובות ויישומן בעבור תלמידי מיעוטים נופלת על כתפיהם של מורים, מנהיגים בית ספריים בדרגי הביניים, הורים, הצוות המסייע בבתי הספר ומנהלים – תכופות בשיתוף פעולה עם מגוון קבוצות תמיכה ואינטרסים קהילתיות, רשמיות ולא רשמיות כאחת. לעיתים, מציעות בלר ושותפותיה (1988), על ידי ניטור קפדני של עבודות התלמידים וניהול שונות המבוסס על נתונים.

 

נייטו, (1999), מטעימה מימד תודעתי- אקלימי: התנגדות פעילה לגזענות. משמעה של התנגדות זו, לדידה, כרוך בשימת לב לכל התחומים שבהם תלמידים מסוימים יועדפו לעומת אחרים: תכנית הלימודים, בחירת חומרי הלימוד, מדיניות המיון, האינטראקציות והיחסים של המורים עם התלמידים וקהילותיהם ועוד. אנשי חינוך המחויבים להשקפה המתנגדת לגזענות צריכים לבחון בקפידה את מתווי המדיניות של בתי הספר וכן את גישותיהם והתנהגויותיהם של העובדים כדי לקבוע אם ובאיזו מידה הם גורמים להיווצרות כישלונות אקדמיים. היבטים שיש לשקול כוללים את הציפיות מהתלמידים; המתירנות בקשר לשימוש בשפות אם שונות; התנאים והאופן שבהם נעשים תהליכי המיון; ואופני השפעה אפשריים של סידור הכיתה, הפדגוגיה ותכנית הלימודים. כוח מוסדי הוא שיקול חשוב בסוגיה זו, כי דיונים על גזענות נוטים להתמקד בהטיות אישיות ובתפיסות שליליות של פרטים כלפי קבוצות אחרות. זווית הראייה הזאת מתעלמת, למרבה הנוחות, מהאופן שבו המוסדות עצמם, שכוחם רב בהרבה מזה של פרטים, מפתחים פרקטיקות ומתווי מדיניות מזיקים הפוגעים בתלמידים שמשתייכים למיעוטים ולקבוצות חלשות.

איזה מימד של ניהול תובע ממך העיסוק בשונות בבית הספר?

מאת: איתן פלדי

המאמר מציג את תהליך השיפור המתמיד - תהליך שיטתי לשיפור בית ספרי פדגוגי, המבוסס על עבודת צוות והתמקדות בצורכי התלמיד כפרט. עיקר התהליך ביצירת אמנת השיפור, אמנה בה מוגדרים יעדי שיפור קצרי טווח לתלמיד, כמו גם התמיכה והליווי שיסייעו להשגתם. המאמר מציג את עיקרי התפיסה שבבסיס התהליך, דרכי עבודה וכלים שונים.

374

מאת: אלן ווקר

דוח על מחקר בינלאומי בשאלה כיצד מתמודדים חמישה מנהלים של בתי ספר רב-אתניים עם הסביבה הייחודית שבה הם פועלים.

371

מאת: איירה שור, פאולו פריירה

הפרק דן בשיטת ההוראה הדיאלוגית וזאת בשני מישורים האידיאולוגי והפרקטי. מן הצד האידיאולוגי נטען כי המורה אינו ה"בעלים" של הידע והוראה דיאלוגית במסגרתה התלמיד שותף לבניית הידע היא פעולה של שחרור והעצמה של התלמיד. מן הצד הפרקטי הפרק מציע כלים לניהול דיאלוג שיתופי בכיתה.

417

מאת: סוניה נייטו

המאמר דן בקשר בין שונות, נגישות, שוויוניות ולמידה. מושם דגש על תנאים שיש בהם כדי לקדם למידה ועל עקרונות מעשיים לעבודה בכיתות ובבתי הספר וזאת בהתבסס על מתכונת מושגית של חינוך רב-תרבותי. חמשת העקרונות המוצעים 1. סביבת למידה המתנגדת לגזענות והטיה 2. הכרה שלכל התלמידים חוזקות וכישרונות שיכולים לתרום להשכלתם 3. מעורבות אמיתית של תלמידים, מורים ומשפחות 4. ציפיות גבוהות והקפדה על סטנדרטים ביחס לכל הלומדים 5. אקלים בית-ספרי המעודד העצמה וצדק.

391

מאת: אלן פלינטהאם

המאמר עוסק בסיפורים אישיים של מנהיגי בתי ספר הפועלים בנסיבות מאתגרות, בשאלה מה הופך עבודה בבתי-ספר כאלה למתגמלת ודן בתמיכה הסיוע וההתפתחות של מנהיגים הפועלים בסביבת עבודה כזו.

מאת: דייוויד אנסל

דוח עמית מחקר הבוחן סוגיות מעשיות שמשפיעות על בתי ספר המתמודדים עם נסיבות מאתגרות ומעלה אותן לדיון עם מנהיגים בולטים ועם מומחים בתחום.

מאת: טרי ריגלי

המאמר קושר בין שיפור בית ספרי לבין הוראה ולמידה. במסגרתו מוצעים שלושה עקרונות שלאורם יש לפתח פדגוגיה בית ספרית מיטבית: התפתחות קוגניטיבית; אינטליגנציות מרובות; ורפלקסיה תרבותית הכרוכה במתן אפשרות לתלמידים להרהר בתרבויות המשפיעות בחייהם ולנקוט בגישה ביקורתית. במאמר משולבות דוגמאות מבתי ספר המיישמים את העקרונות הפדגוגיים הללו.

מאת: קלייב דימוק, הווארד סטיבנסון, ברנדה ביגנולד, סעידה שאה, דייויד מידְלו'וּד

המאמר בוחן סוגיות של מנהיגות אפקטיבית בבתי-ספר בהם שיעור גבוה של תלמידים מקהילות מיעוטים אתניות. חלק זה בוחן את את נקודת המבט של הקהילה ואת השלכותיה על עניין המנהיגות.

8 מתוך 8 פריטים