תהליך השיפור המתמיד ויישומו בבית הספר

מאת איתן פלדי
זמן קריאה: 19 דקות

המאמר מציג את תהליך השיפור המתמיד - תהליך שיטתי לשיפור בית ספרי פדגוגי, המבוסס על עבודת צוות והתמקדות בצורכי התלמיד כפרט. עיקר התהליך ביצירת אמנת השיפור, אמנה בה מוגדרים יעדי שיפור קצרי טווח לתלמיד, כמו גם התמיכה והליווי שיסייעו להשגתם. המאמר מציג את עיקרי התפיסה שבבסיס התהליך, דרכי עבודה וכלים שונים.

מקור

פלדי, א' (2005). תהליך השיפור המתמיד ודרכי יישומו בבית הספר. בתוך א' פלדי (עורך), החינוך במבחן הזמן 2 (עמ' 437-457). אבן יהודה: רכס

הערות שוליים

  1. תודת המחבר למנהלים ולצוותי המורים בבתי-הספר: "ביאליק" בת"א, ניסויי "ארזים" בראשל"צ ו"חסן-ערפה" ביפו על היותם חלוצי הגישה ועל תרומתם לפיתוחה. לבית הספר "אחווה" בחיפה על שכלול מערך הכלים והתאמתם; לממשיכי הדרך: חט"ב "שיזף" ובתי-הספר "הגשר" ו"חיפה ה'" בחיפה; חט"ב "ברוש" בעפולה; חט"ב "רמת הדסה" בטבעון וממלכתי "הגבעה" באופקים.
  2. למשל, מיפוי תלמידים המהווה יסוד מוסד בתהליך, מתבצע בבתי-ספר רבים במידת הפירוט והיסודיות הדרושים.
  3.  המחקר מצביע על השלכות שונות של רקע התלמידים ובכלל זה כאלה הקשורות בחסכים, כגון: היעדר אוצר מילים אקדמי (academic vocabulary) ו"ידע עולם" (Background knowledge) שהטיפול בהם בבית-הספר מסייע רבות בשיפור ההישגים הלימודיים (ר' למשל: אבן, 2004; Marzano, 2005; Marzano & Pickering, 2005).
  4. המחברת מביאה בספרה informal assessment strategies דוגמאות רבות לפעולות הערכה מעצבת שמתבצעות בכיתה ותורמות לשיפור ההוראה-למידה וההישגים הלימודיים.
  5. מיקום בהשוואה ליתר תלמידי הכיתה או בהתייחס לקריטריונים או סטנדרטים של התחום הנלמד.
  6. לדוגמה, מחוון למיפוי ראשוני בחטיבת ביניים בצפון הארץ שבו מצטרפים למידע המצוי בידי המחנכים והמורים, גם ציוני התלמידים בלימודי יסוד, כפי שנבדקו במבחני קריטריון יישוביים בתחומי היסוד, שנערכים ביוזמת אגף החינוך של הרשות המקומית:
    1 – מצטיין: נמנה עם קבוצת התלמידים המובילים; התנהגות, מוטיבציה, התמדה והרגלי למידה טובים מאוד; אין חסכים לימודיים; יעמוד ללא כל קושי מיוחד בסטנדרטים הנדרשים בשכבת הגיל; מסוגל לעמוד בדרישות העולות על המתבקש בשכבת הגיל.
    2 – עומד בדרישות: נמנה עם קבוצת התלמידים שהם בד"כ "בסדר": התנהגות, מוטיבציה, התמדה והרגלי למידה טובים; חסכים לימודיים שניתנים לגישור בטווח קצר ללא צורך בתמיכה מיוחדת, למעט הסבת תשומת-לב ועידוד.
    3 – עומד חלקית בדרישות: נמנה עם קבוצת התלמידים הבלתי יציבים; התנהגות, מוטיבציה, התמדה והרגלי למידה מתחת לסביר; חסכים לימודיים בתחומים מסוימים בפער של עד שנתיים; נדרשת תמיכה לימודית וטיפולית ממוקדת לשיפור.
    4 – טרם עומד בדרישות: נמנה עם קבוצת התלמידים בסיכון שאינם מחוברים, למעשה, לנעשה בכיתה; התנהגות, מוטיבציה, התמדה והרגלי למידה נמוכים ביותר; חסכים לימודיים בתחומים מסוימים בפער של למעלה משנתיים-שלוש; נדרשת תמיכה לימודית וטיפולית רב-מערכתית, בחלקה נפרדת ממהלך הפעילות השגרתית של הכיתה.
  7. במוסד פנימייתי שקולט תלמידים רב-בעייתיים, מתקיים מפגש שבועי של הצוות הכיתתי המשולב, שמוקדש לדיון שיטתי בתהליך השיפור של מספר מוגדר של תלמידים לפי תכנון מראש. חלק מן הזמן מוקדש למציאת פתרונות לסוגיות בלתי צפויות שנתגלו בין פגישה לפגישה.
    בספר הניסוי של בית-ספר ניסויי במרכז הארץ שאימץ את הגישה, מתוארות ישיבות "אמנת השיפור" כדלקמן: "מדי חמישה שבועות מתכנס צוות רב מקצועי הדן בכל תלמיד (שתי כיתות בו זמנית בכל פעם ובנפרד, בהנחיית היועצת). בתחילת השנה מגדיר הצוות מטרות שנתיות, שמהן נגזרים יעדים לביצוע לתקופות עוקבות בנות חמישה שבועות כל אחת… בסיום השנה מתקיימת הערכת סיכום לגבי התקדמות כל ילד ולגבי המשך הטיפול בתוך בית-הספר או במסגרת שילוב".
  8.  ניתן לגבש דרכי פעולה להשבחת אסטרטגיות למידה או להבהרת יעדי הלמידה ומטרותיה או להגברת מוטיבציה, כאשר מצוי מידע שמצביע על בעיות בתחומים אלו. קשה יותר לגבש המלצות לשיפור, כאשר המידע העיקרי העומד בפני הצוות הוא ציון 5.5 במקצוע כלשהו.
  9. בבתי-ספר אחדים מתקיים דיאלוג רפלקטיבי לכל התלמידים 4-3 פעמים לאורך השנה (מדי רבעון או בראשית השנה, במחציתה ובסופה). קיום דיאלוג והכנת אמנת שיפור מחייבים כ-20 דקות לתלמיד (15-10 שעות לכיתה). המורים הנוגעים בדבר משוחררים ממטלות אחרות לשם ביצוע התהליך.
  10. דיון מעניין בהתייחס לאחדים מן ההיבטים שנזכרו לעיל בתחומי הקריאה והמתמטיקה ניתן למצוא בגיליונות "הד החינוך" בהוצאת הסתדרות המורים בישראל: מתמטיקה – כרך ע"ו, גיליון 7-6, פברואר-מארס 2002 וגיליון 11-10, יוני-יולי 2002; קריאה – כרך ע"ח, גיליון 10, יוני 2004.
  11. במערכת החינוך פועלים גופים רבים שמסייעים בקידומן של אוכלוסיות שונות (קרן סקטא רש"י, ג'וינט, YRF ואחרים). חלק מן הגופים פועלים בשעות שמחוץ למערכת הלימודים הרגילה. שילוב מושכל של הגופים הללו בתוך מערכת הלימודים עשוי לתרום רבות למימוש היעד של התייחסות לשונות ומתן מענה לצרכים דיפרנציאליים כחלק מתפיסה חינוכית כוללת. במקומות שהדבר אינו מסתייע, מתקיימת המרה של שעות ממקצועות הלימוד השונים למאגר "זמן הרוחב הדיפרנציאלי".
  12. בתי-הספר שמיישמים את תהליך השיפור המתמיד, פיתחו פתרונות יצירתיים לנוכח האילוצים שנזכרו לעיל.
  13. הערות כגון: "כמה פעמים הוא[התלמיד] התחייב לקחת את עצמו בידיים, להפסיק להפריע ולהתחיל ללמוד? אפילו את החתימה שלו על 'אמנת השיפור' הוא לא מכבד…", הנן שכיחות למדי.
  14. דוגמא בולטת למערך לתגבור ולטיפול שפועל על-פי העקרונות שנמנו לעיל, היא זו שמשרתת את בתי-הספר הממלכתיים הערביים ביפו בהנהלתה של אמלט טור. על-פי עדותם של מנהלי בתי-הספר, לפעילות המרכז ערך משלים ניכר בקידומם של תלמידים בעלי קשיים, שרובם אינם נמנים עם החינוך המיוחד. במיוחד מצוין השיפור הניכר ברמת ניצול השירותים, בהידוק הקשר בין מטפלים למחנכים, במיקוד הטיפול בצרכים ספציפיים של תלמידים וכיו"ב.
  15. הדבר יכול להתבטא בצמצום יעדים, בהצבת יעדים אחרים או בהרחבת מידת מורכבותם, בשינוי התוכנית או בהחלפתה באחרת, בשינוי שיטת העבודה ובמטלות החלות על התלמיד.
  16. למשל, ארבע פעולות החשבון ובעיות מילוליות ייבדקו באופן שוטף, בהקשרים שונים ובתקופות שונות. כן יושם דגש על אומדן והערכה של התלמיד כאמצעי לבדיקת התוצאות כיסוד מרכזי לשימוש ראוי המתמטיקה (ר': דה-שליט, 2002). מטלות ההרחבה יעסקו בנושאים מורכבים ומופשטים יותר.

מקורות

  • אביטל-עוזרי, כחלון ורובין (2004). בדרך לשילוב מחדש. ירושלים: משרד החינוך, מחלקת הפרסומים.
  • אבן, י' (2004). כדי להבין את הנקרא צריך לדעת מילים ולהכיר את העולם. הד החינוך, ע"ח, 10.
  • בק, ש' (2005). סטנדרטים בחינוך ובהוראה: מי באמת צריך אותם? בתוך: א' פלדי (עורך), החינוך במבחן הזמן 2. רכס פרויקטים חינוכיים.
  • בר-שלום, י' (2004). אידיאה של תיקון, יוזמות חינוכיות בחברה רב-תרבותית. תל אביב: הקיבוץ המאוחד.
  • דה שליט, א' (2002). מה היה רע בשיטות הישנות? הד החינוך, ע"ו, (7-6).
  • כוח המשימה הלאומי לקידום החינוך בישראל (2005). התוכנית הלאומית לחינוך.
  • מליץ, ע' ומליץ, צ' (1993). אסטרטגיות למידה תיאוריה ומעשה. באר שבע: המכון לשיפור הישגים לימודיים בע"מ.
  • נבו, ד' (2001). הערכה בית ספרית, דיאלוג לשיפור בית הספר. רכס פרויקטים חינוכיים.
  • סרג'יובאני, ת' (2002) ניהול בית-ספר: היבטים עיוניים ומעשיים. תל אביב: האוניברסיטה הפתוחה.
  • ענבר, ד' (2000). ניהול שונות. אבן יהודה: רכס פרויקטים חינוכיים.
  • פוירשטיין, ר' ופוירשטיין ר' (2005). לקות למידה או למידה לקויה. בתוך: א' פלדי (עורך), החינוך במבחן הזמן 2. רכס פרויקטים חינוכיים.פלדי, א' וגולדברג, ס' (1994). המערך לשילוב ולסיוע במערכת החינוך העל-יסודי בתל אביב-יפו. עיריית תל אביב-יפו, מינהל החינוך והתרבות.
  • שפרירי, נ' ובוזו, ע' (1998). הלמידה כפעילות רפלקטיבית: זיקות בין תפיסת הלמידה לבין תפיסת ההערכה החלופית. בתוך: מ' זילברשטיין, מ' בן-פרץ וש' זיו (עורכים). תל אביב, מעון מופ"ת.
  • Abrams, L. M. & Madaus, G. F. (2003). The Lessons of High-Stakes Testing.  Educational Leadership, 61(3(.
  • Amrein, A. L. & Berliner, D. C. (2002). High-Stakes Testing, uncertainty, and student learning. Educational Policy Analysis Archives, 10(18).
  • Ben-Yosef, E. (2002).What does it take to learn to read? A story of a school with love. Final draft of dissertation.Charlton, B. C. (2005). Informal Assessment Strategies. Ontario, Canada: Pembroke Publishers Limited.
  • Darling-Hammond, L. (1996). The right to learn and the advancement to teaching:  research, policy and practice of democratic education.
  • Educational Researcher, 25(6).
  • Davie, R. (1993). Implementing Warnock's multi-professional approach. In Visser, J. and Upton, G. (Eds) Special Education in Britain after Warnock. David Fulton: London.
  • Marzano, R. J. (2005). Building Background knowledge for Academic Achievement: Research on what works in schools. ASCD.
  • Spady, W. G.(1998). Organizing for Results: The basis of Authentic Restructuring and Reform. Educational Leadership, 47, 4-10

סוגיות ונושאים נוספים אשר עשויים לעניין אותך

תכנים נוספים שעשויים לעניין אותך

מאת: קובי גוטרמן

האתגר נראה עצום אך אפשרי: לשתף את התלמידים כל הזמן במהלך השיעור. המחבר מציע דרכים לעשות זאת - למשל, לשאול שאלות משתפות, לתת יותר זמן להמצאת תשובות, לבקש מכל התלמידים לענות בכתיבה חרישית במחברת, לבקש מהתלמידים לסכם את השיעור.

61

מאת: טובה מיטלמן-בונה

במרכז חקר המקרה ישיבת ציונים של המועצה הפדגוגית שעניינה כיתה ז1 בתום המחצית הראשונה של שנת הלימודים. מחנכת הכיתה מופתעת לגלות שרוב הנתונים על התלמידים חסרים ומתרעמת על התרבות הארגונית בבית הספר. במהלך הישיבה נחשפים פערים בין עמדות המורים בעניין הוראה בכיתות הטרוגניות ובין ה"אני מאמין" של המנהל – סוגיות ארגוניות-ערכיות ושאלות על מנהיגות המנהל.

61

מאת: בני פרל

סיפור על הכלתם מצד אחד והדחקתם מצד שני של קשיי השתלבות תלמידים במסגרת החינוכית. מטרתו לעורר דיון על אודות תפקיד המנהל והצוות החינוכי בכל הקשור ברווחת התלמיד וביחסים החברתיים בין כותלי הכיתה ובית הספר. אין כאן פתרונות אלא רק שאלות והצבת מראה מול היחסים בין המערכת לפרט. זהו כלי המיועד למנחים של קבוצות מנהלים המעוניינים לעסוק בסוגיות אלו וכן למנהלים שרוצים לגבש את עמדותיהם הבסיסיות על הכלת השונה ועל רווחת תלמידים בבית ספרם.

59

מאת: מנדי רבינוביץ

הסיפור מעלה מגוון של סוגיות בהקשר של ניהול פנימייה לבני נוער בסיכון. מתוך כלל המקרים עולות שאלות על פירושה של הצלחה, על הדרך להעצים תלמידים, על מקום הלמידה בחיי התלמידים, על החשיבות שבתמונת עתיד ועל מקומו של המנהל במורכבות שבין סיפורי חיים ודרישות המערכת.

43

מאת: טובה מיטלמן-בונה

זהו סיפורו של בית ספר שהתחולל בו תהליך שינוי מערכתי מקיף ומורכב; בית הספר הפך מבית ספר תיכון ארבע-שנתי קטן, מאופיין בבריחת תלמידים ובעזיבת מורים, לבית ספר שש-שנתי מבוקש בקרב תלמידים ומורים. מנהלת חדשה צמחה מתוך צוות בית הספר והובילה תהליך –תחילתו בבירור פנימי מעמיק כלל-בית-ספרי והמשכו בשינויים ארגוניים ופדגוגיים מרחיקי לכת. המקרה מעלה סוגיות של יצירת חזון בית ספרי ותהליך מימושו, של הובלת שינוי והטמעתו וכן של הצלחות מחד גיסא וקשיים והתנגדויות מאידך גיסא.

47

מאת: איל שאול

מבוא לספר בו מוצג הסיפור מאיר עיניים. הספר מגיש לקוראים תמונות מכורסת המנהל: הקשר בין האובייקטיבי-מקצועי לסובייקטיבי-רגשי כפי שהמנהל רואה אותו. הסיפורים מציגים רגישות אנושית לתלמידים, הורים ומורים הבאה לידי ביטוי למשל בתשומת לב לפרטים הקטנים – הכרח בפעולת הניהול. הם מעמידים במרכז את היחסים בין המנהל לסובבים אותו במסגרת הדילמות שעמן על המנהל להתמודד. הסיפור מיועד למנהלים ולמנחי קבוצות מנהלים שעניינם בממד האישי ובהשפעתו על המקצועי.

45
1

מאת: רחל חסון

סיפור מנהלים על מעבר חד מניהול שִכבה בבית ספר אליטיסטי לניהול בית ספר מתפורר של החינוך המיוחד. יומן של סצנות ואירועים. יחד הם טווים תמונה עשירה: מצד אחד,מציאות חברתית קשה ובתוכה בית ספר שאינו מתפקד ושרוי בכאוס; מצד שני, מקומם של חזון, דבקות, אומץ ומקצועיות בהפיכת בית הספר למוסד חינוכי בעל הישגים. הסיפור מציג גם את המורכבות שבמציאות הבית-ספרית מבחינת מורים, תלמידים, נורמות ומבנים ארגוניים ומספק קווים מנחים ברורים לפעולה. הכלי מיועד למנחי קבוצות מנהלים המעוניינים לעסוק בסוגיות של בתי ספר שנסיבותיהם מאתגרות ובכניסת המנהל לתפקיד וכן למנהלים המתמודדים עם סוגיות אלו ולמדריכיהם האישיים.

48

מאת: טובה מיטלמן-בונה

המקרה מתאר בית ספר תיכון אזורי שעבר מהפך בעקבות גידול היישובים ושינוי צורכי התושבים, והצליח לשפר את הדימוי שלו ולמצב את עצמו כבית ספר שמוביל את תלמידיו להצלחה בבגרות. כעת נדרש בית הספר להתמודד עם צרכים חדשים של הקהילה והרשות ועם מגמות חדשניות המשפיעות עליו. המקרה מעלה שאלות על הצורך להתאים את בית הספר לצרכים משתנים, כיצד לעשות זאת, מי יסייע לבית הספר בכך ועוד.

48