חינוך, הוראה ולמידה

מעורבות הורים

1 פריטים בסוגיה

​​"להורים אחריות על חינוך ילדיהם, ויש להם הזכות והחובה להיות שותפים בתהליך החינוכי המתרחש בבית הספר והמשפיע על חיי ילדיהם גם מחוצה לו." כך קובע משרד החינוך בחוזר מנכ"ל תשסב/1 (4 בדצמבר 2001), וכן: "עבודה משותפת של בית הספר וההורים היא חלק בלתי נפרד מיצירת אקלים בית ספר חיובי, התורם להגברת מוטיבציה ללמידה ולשיפור ההישגים הלימודיים, החינוכיים, החברתיים,  הערכיים והקהילתיים."

שותפות הורים, או מעורבות הורים כפי שמקובל לקרוא לה, היא מונח הכולל קשת רחבה של פעולות, הנוגעות לצורת ההתארגנות של ההורים בבית- הספר ולאופי המגע שלהם עם צוותו כך פרידמן ופישר (2002) במאמר המופיע כאן לעיונכם/ן. המשותף לפעולות הללו, לדידם,  הוא רצון לצמצם את הפער שבין תפיסות הבית לבין תפיסות בית-הספר. מידת ההשפעה של ההורים בבית הספר תלויה בדפוס המעורבות שלהם ובמידת הפסיביות או האקטיביות שלה.

 

הגדרה מצומצמת יותר הציעו גרולניק וסלובאיצ'ק (1994): מעורבות הורים לגישתם היא המחויבות של הורים לייחד משאבים לתחום הלימודי בחיי ילדיהם. במובן הזה, מעורבות הורים מובחנת בין כזו שבסיסה בבית הספר וכזו שבסיסה בבית. פומרנץ (2007) במאמר המופיע אף הוא כאן לעיונכם/ן מבארת: מעורבות בבית הספר כרוכה בפרקטיקות שדורשות מן ההורים ליצור קשר ממשי עם בתי הספר. פרקטיקות אלה יכולות לכלול, בין השאר, נוכחות באסיפות כלליות, ניהול שיחות עם מורים, השתתפות באירועים של בית הספר (כגון "בית פתוח", ירידי מדע) או התנדבות בו. זו יכולה להיות גם מעורבות ברמה גבוהה יותר, כגון חברות בוועד המנהל של בית הספר. מעורבות הורים בבית יכולה להיות קשורה ישירות לבית הספר ולכלול סיוע לילדים במשימות כגון שיעורי בית, בחירת שיעורים, משוב למאמצים לימודיים ועוד. מעורבות הורים בבית עשויה לעתים להתקשר למעורבות הורים בבית ספר. לדוגמה, הורים עשויים להשתמש בידע שקיבלו באסיפות הורים כדי לסייע לילדיהם בשיעורי הבית. במאמר 'עובדים יחד: עוזרים למנהיגות קהילתית לעבוד בפועל', המופיע כאן לשימושכם/ן, מצויים כלים שיכולים לסייע בקידום שיח השיתוף והמעורבות עם ההורים בבית הספר וגם בבית.

 

ומה באשר למנהל? בעבודתה מנתה וינקלר (1997) מספר עקרונות שיתוף ומעורבות הורים וביניהם אופי מנהיגות המנהל. לדידה- שיתוף הורים אינו מתאפשר כאשר המשטר בבית הספר הוא סמכותי וריכוזי או מאידך- אנרכי. כמו כן, היא מתייחסת לחשיבות ההסכמה בין קהילת ההורים והנהגת בית הספר ומטעימה: "העדר הסכמה באשר לעקרונות השיתוף, בין אם היא נחלת שני הצדדים, או של צד אחד, בין אם היא גלויה או סמויה, אקטיבית או פסיבית- מונעת שיתוף מוצלח".

איזו מעורבות הורים מתקיימת בבית הספר בניהולך? איזו היית רוצה שתתקיים?​

מאת: אלן ווקר

דוח על מחקר בינלאומי בשאלה כיצד מתמודדים חמישה מנהלים של בתי ספר רב-אתניים עם הסביבה הייחודית שבה הם פועלים.

378

1 מתוך 1 פריטים