מנהיגות בית ספרית: מושגים ועדויות

מאת טוני בוש, דרק גלובר
זמן קריאה: 10 דקות

המאמר מספק סינתזה של המחקרים החשובים ביותר בנושא מנהיגות בית ספרית, במתכונת נגישה לאנשי שטח ולקובעי מדיניות. כלולה בו ספרות תאורטית המציגה דיון במושגים הקשורים במנהיגות, לצד ספרות אמפירית שנועדה להדגים אם ועד כמה עדויות המחקר תומכות במושגים אלו של מנהיגות בית ספרית. המאמר כולל גם סקירה תמציתית של עיקר השלכות המחקר העיוני על פיתוח מנהיגות.

מקור

Bush, T. & Glover, D. (2003). School leadership: Concepts and evidence. Nottingham, England: National College for School Leadership 2003

עריכה לשונית

רעיה כהן

עריכה מדעית

נעמי מנדל-לוי

מקורות

  • ALEXANDER, R., ROSE, J. and WOODHEAD, C., 1992. "Curriculum Organisation and Classroom Practice in Primary Schools: A Discussion Paper", London: Department of Education and Science.
  • ALLIX, N. M., 2000." Transformational Leadership: Democratic or Despotic?", Educational Management and Administration 28 (1): 7–20.
  • BEARE, H., CALDWELL, B., and MILLIKAN, R., 1992. Creating an Excellent School, London: Routledge.
  • BEGLEY, P. T., 1994. "School Leadership: A Profile Document", www.oise.utoronto.ca/~vsvede.
  • BOLAM, R., MCMAHON, A., POCKLINGTON, K. and WEINDLING, D., 1993. Effective Management in Schools, London: HMSO.
  • BOLMAN, L. and DEAL, T., 1984. Modern approaches to Understanding and Managing Organisations, San Francisco: Jossey Bass.
  • ____________ and DEAL, T. E., 1997. Reframing Organisations: Artistry, Choice and Leadership, San Francisco, CA: Jossey Bass.
  • BOTTERY, M., 1999. "Globalisation and the UK Competition State: No Room for Transformational Leadership in Education?", School Leadership and Management 21 (2): 199–218.
  • BUSH, T., 1995. Theories of Educational Management: Second Edition, London: Paul Chapman.
  • CHIRICHELLO, M., 1999. "Building Capacity for Change: Transformational Leadership for School Principals", Paper presented at ICSEI Conference, January 3–6, San Antonio.
  • CUBAN, L., 1988. The Managerial Imperative and the Practice of Leadership in Schools, Albany, NY: State University of New York Press.
  • DAY, C., HARRIS, A. and HADFIELD M., 2001. "Challenging the Orthodoxy of Effective School Leadership", International Journal of Leadership in Education 4 (1): 39–56.
  • FULLAN, M., 1992. "Visions that Blind", Educational Leadership 49 (5): 19–20.
  • GLATTER, R., 1999. "From Struggling to Juggling: Towards a Redefinition of the Field of Educational Leadership and Management", Educational Management and Administration 27 (3): 253–266.
  • GOLD, A., EVANS, J., EARLEY, P., HALPIN, D. and COLLARBONE, P., 2002. "Principled Principals? Values-Driven Leadership: Evidence from Ten Case Studies of ‘Outstanding’ Leaders", Paper Presented at the Annual Meeting of the American Educational Research Association, New Orleans, April.
  • GUNTER, H., 2001. Leaders and Leadership in Education, London: Paul Chapman.
  • HARRIS, A., 2002. "Distributed Leadership in Schools: Leading or Misleading?", Paper presented at the British Educational Leadership, Management and Administration Society annual conference, Birmingham, September.
  • JOHNSTON, J. and PICKERSGILL, S., 1992. "Personal and Interpersonal Aspects of Effective Team Oriented Headship in the Primary School", Educational Management and Administration 20 (4): 239–248.
  • KEOUGH, T. and TOBIN, B., 2001. "Postmodern Leadership and the Policy Lexicon: From Theory, Proxy to Practice", Paper for the Pan-Canadian Education Research Agenda Symposium, Quebec, May.
  • KOUZES, J. and POSNER, B., 1996. The Leadership Challenge, San Francisco: Jossey Bass.
  • LEITHWOOD, K., 1994. "Leadership for school restructuring", Educational Administration Quarterly, 30 (4): 498–518.
  • ________________ , 2001."School leadership in the context of accountability policies", International Journal of Leadership in Education 4 (3): 217–235.
  • _______________, JANTZI, D. and STEINBACH, R., 1999. Changing Leadership for Changing Times, Buckingham: Open University Press.
  • LEVACIC, R., GLOVER, D., BENNETT, N. and CRAWFORD, M., 1999. "Modern Headship for the Rationally Managed School: Cerebral and Insightful Approaches", in T. Bush, L. Bell, R. Bolam, R. Glatter. and P. Ribbins (eds.), Educational Management: refining theory, policy and practice, London: Paul Chapman.
  • MILLER, T. W. and MILLER, J. M., 2001. "Educational leadership in the new millennium: a vision for 2020", International Journal of Leadership in Education 4 (2), 181–189.
  • MORGAN, G., 1986. Images of Organisation, Newbury Park, California: Sage.
  • NATIONAL COLLEGE FOR SCHOOL LEADERSHIP, 2001. Leadership Development Framework, Nottingham: NCSL.
  • NIAS, J., SOUTHWORTH, G. and CAMPBELL, P., 1992. Whole School Curriculum Development in the Primary School, London: Falmer.
  • SERGIOVANNI, T., 1984. "Leadership and Excellence in Schooling", Educational Leadership 41(5): 4–13.
  • SHEPPARD, B., 1996. "Exploring the Transformational Nature of Instructional Leadership", Alberta Journal of Educational Research  XLII (4): 325–344.
  • SOUTHWORTH, G., 1993. "School Leadership and School Development: Reflections from Research", School Organisation 13 (1): 73–87.
  • _________________ , 1997. "Primary Headship and Leadership", in Crawford, M., Kydd, L. and Riches, C, Leadership and Teams in Educational Management, Buckingham: Open University Press.
  • _________________ , 2002. "Instructional Leadership in Schools: Reflections and Empirical Evidence", School Leadership and Management, 22 (1): 73–92.
  • TUOHY, D. and COGHLAN, D., 1997. "Development in Schools: a Systems Approach Based on Organisational Levels", Education Management and Administration  25 (1): 65–77.
  • WASSERBERG, M., 1999. "Creating the vision and making it happen", in H. Tomlinson, H. Gunter, and P. Smith, (eds.), Living Headship: Voices, Values and Vision, London: Paul Chapman.
  • WEBB, R. and VULLIAMY, G., 1996. "The Changing Role of the Primary Headteacher", Educational Management and Administration 24 (3): 301–315.
  • WEST-BURNHAM, J., 2001. "Interpersonal Leadership", NCSL Leading Edge Seminar, Nottingham: National College for School Leadership.
  • YUKL, G. A., 2002. Leadership in Organisations, Fifth Edition, Upper Saddle River, NJ: Prentice-Hall.

סוגיות ונושאים נוספים אשר עשויים לעניין אותך

תכנים נוספים שעשויים לעניין אותך

מאת: חבצלת ארנון

'תהליכים מקבילים' מסמן תופעה שבה המנהל משחזר ביחסי ההדרכה את דפוס היחסים שהוא חווה מול הצוות בבית הספר. זהו תהליך מורכב וסמוי מן העין, שאם הוא נחשף ומזוהה על ידי המדריך האישי, יש בכוחו לחולל שינוי עמוק בהדרכה ובדפוסי הניהול, ולשפר משמעותית את מערכות היחסים והתפקוד של המדריך האישי והמנהל במסגרת ההדרכה ובבית הספר.

203

מאת: חבצלת ארנון

כלים מושגיים ומעשיים להתמודדות של המדריך האישי עם אירועים בהדרכה שעשויים להתפרש כהאשמה או התקפה כלפי המדריך – בהתבסס על תפיסות ומושגים מהעולם הטיפולי: השלכה הזדהותית, הכלה, מסגור-מחדש. ההתמודדות עם אירועים כאלו מורכבת משני שלבים - שלב ההבנה ושלב ההתערבות. בשלב ההבנה המדריך מונחה להתעלם מהגוון המאשים של דברי המודרך ולזהות את המסר הסמוי בדבריו. בשלב ההתערבות המדריך ישתמש בהבנות שרכש על מנת לגזור התערבות הולמת, ולהציע למודרך זוית ראיה חדשה שתסייע לו להתמודד עם הקשיים ולצמוח מתוכם.

190

מאת: יעל שלסינגר

שאילת שאלות אינה רק פרקטיקה מרכזית, אלא גם אמנות השיח בין מדריך למודרך. חשיבותה ותהליך פיתוחה מוצגים כאן בתמציתיות, ולצדם גם רשימת שאלות לשימושו של המדריך האישי, מחולקות על-פי מטרות.

189

מאת: אהרון רנן

"אין הזדמנות שנייה לפגישה הראשונה"... כמו בכל פגישה ראשונה, גם הפגישה הראשונה בין המדריך האישי למודרך מעוררת התרגשות ומתח ומעלה שאלות: היכן כדאי להיפגש? על מה כדאי לדבר? האם להעלות סוגיה מקצועית בפגישה הראשונה? ועוד. כלי זה, שפותח במיוחד עבור מדריכים אישיים למנהלי בתי ספר בראשית דרכם, נועד להפיג חששות ולהציע המלצות והנחיות על המקום, המסגרת והתוכן של הפגישה הראשונה.

167

מאת: נרקיס שור

שיקוף הוא כלי מרכזי בתהליכי גיבוש זהות, ומכאן חשיבותו בכל הדרכה של מנהלים חדשים. תפקיד המדריך האישי להציב לפני המנהל המודרך "מראות" כדי לסייע לו בהתבוננות פנימה והחוצה ובתהליכי בניית הזהות הניהולית שלו. הכלי מציג תיאור של שיקוף, מיפוי סוגי שיקוף ועקרונות עבודה למדריך האישי.

171

מאת: אלי מלמד

מטפורות הן כלי רב-עצמה שיכול לחולל שינוי חשיבתי. שינוי כזה עשוי להוביל גם לשינוי במציאות. בעזרת מטפורה אפשר לנסח מחדש חוויה או מצב, וכך להתמודד עמם מזווית אחרת. בצד הבהרה מהי חשיבה מטפורית ומה יתרונותיה מוצעת לקוראים דרך להשתמש במטפורות כדי להבהיר ולהבין סיטואציות מורכבות או מציפות.

170

דברי הפתיחה של גלית שטאובר, מנכ"לית משרד החינוך, במהפכות של יום יום, הכנס הארצי השלישי למנהלי בתי ספר

437