מנהיגות בית ספרית: מושגים ועדויות

מאת טוני בוש, דרק גלובר
זמן קריאה: 10 דקות

המאמר מספק סינתזה של המחקרים החשובים ביותר בנושא מנהיגות בית ספרית, במתכונת נגישה לאנשי שטח ולקובעי מדיניות. כלולה בו ספרות תאורטית המציגה דיון במושגים הקשורים במנהיגות, לצד ספרות אמפירית שנועדה להדגים אם ועד כמה עדויות המחקר תומכות במושגים אלו של מנהיגות בית ספרית. המאמר כולל גם סקירה תמציתית של עיקר השלכות המחקר העיוני על פיתוח מנהיגות.

מקור

Bush, T. & Glover, D. (2003). School leadership: Concepts and evidence. Nottingham, England: National College for School Leadership 2003

עריכה לשונית

רעיה כהן

עריכה מדעית

נעמי מנדל-לוי

מקורות

  • ALEXANDER, R., ROSE, J. and WOODHEAD, C., 1992. "Curriculum Organisation and Classroom Practice in Primary Schools: A Discussion Paper", London: Department of Education and Science.
  • ALLIX, N. M., 2000." Transformational Leadership: Democratic or Despotic?", Educational Management and Administration 28 (1): 7–20.
  • BEARE, H., CALDWELL, B., and MILLIKAN, R., 1992. Creating an Excellent School, London: Routledge.
  • BEGLEY, P. T., 1994. "School Leadership: A Profile Document", www.oise.utoronto.ca/~vsvede.
  • BOLAM, R., MCMAHON, A., POCKLINGTON, K. and WEINDLING, D., 1993. Effective Management in Schools, London: HMSO.
  • BOLMAN, L. and DEAL, T., 1984. Modern approaches to Understanding and Managing Organisations, San Francisco: Jossey Bass.
  • ____________ and DEAL, T. E., 1997. Reframing Organisations: Artistry, Choice and Leadership, San Francisco, CA: Jossey Bass.
  • BOTTERY, M., 1999. "Globalisation and the UK Competition State: No Room for Transformational Leadership in Education?", School Leadership and Management 21 (2): 199–218.
  • BUSH, T., 1995. Theories of Educational Management: Second Edition, London: Paul Chapman.
  • CHIRICHELLO, M., 1999. "Building Capacity for Change: Transformational Leadership for School Principals", Paper presented at ICSEI Conference, January 3–6, San Antonio.
  • CUBAN, L., 1988. The Managerial Imperative and the Practice of Leadership in Schools, Albany, NY: State University of New York Press.
  • DAY, C., HARRIS, A. and HADFIELD M., 2001. "Challenging the Orthodoxy of Effective School Leadership", International Journal of Leadership in Education 4 (1): 39–56.
  • FULLAN, M., 1992. "Visions that Blind", Educational Leadership 49 (5): 19–20.
  • GLATTER, R., 1999. "From Struggling to Juggling: Towards a Redefinition of the Field of Educational Leadership and Management", Educational Management and Administration 27 (3): 253–266.
  • GOLD, A., EVANS, J., EARLEY, P., HALPIN, D. and COLLARBONE, P., 2002. "Principled Principals? Values-Driven Leadership: Evidence from Ten Case Studies of ‘Outstanding’ Leaders", Paper Presented at the Annual Meeting of the American Educational Research Association, New Orleans, April.
  • GUNTER, H., 2001. Leaders and Leadership in Education, London: Paul Chapman.
  • HARRIS, A., 2002. "Distributed Leadership in Schools: Leading or Misleading?", Paper presented at the British Educational Leadership, Management and Administration Society annual conference, Birmingham, September.
  • JOHNSTON, J. and PICKERSGILL, S., 1992. "Personal and Interpersonal Aspects of Effective Team Oriented Headship in the Primary School", Educational Management and Administration 20 (4): 239–248.
  • KEOUGH, T. and TOBIN, B., 2001. "Postmodern Leadership and the Policy Lexicon: From Theory, Proxy to Practice", Paper for the Pan-Canadian Education Research Agenda Symposium, Quebec, May.
  • KOUZES, J. and POSNER, B., 1996. The Leadership Challenge, San Francisco: Jossey Bass.
  • LEITHWOOD, K., 1994. "Leadership for school restructuring", Educational Administration Quarterly, 30 (4): 498–518.
  • ________________ , 2001."School leadership in the context of accountability policies", International Journal of Leadership in Education 4 (3): 217–235.
  • _______________, JANTZI, D. and STEINBACH, R., 1999. Changing Leadership for Changing Times, Buckingham: Open University Press.
  • LEVACIC, R., GLOVER, D., BENNETT, N. and CRAWFORD, M., 1999. "Modern Headship for the Rationally Managed School: Cerebral and Insightful Approaches", in T. Bush, L. Bell, R. Bolam, R. Glatter. and P. Ribbins (eds.), Educational Management: refining theory, policy and practice, London: Paul Chapman.
  • MILLER, T. W. and MILLER, J. M., 2001. "Educational leadership in the new millennium: a vision for 2020", International Journal of Leadership in Education 4 (2), 181–189.
  • MORGAN, G., 1986. Images of Organisation, Newbury Park, California: Sage.
  • NATIONAL COLLEGE FOR SCHOOL LEADERSHIP, 2001. Leadership Development Framework, Nottingham: NCSL.
  • NIAS, J., SOUTHWORTH, G. and CAMPBELL, P., 1992. Whole School Curriculum Development in the Primary School, London: Falmer.
  • SERGIOVANNI, T., 1984. "Leadership and Excellence in Schooling", Educational Leadership 41(5): 4–13.
  • SHEPPARD, B., 1996. "Exploring the Transformational Nature of Instructional Leadership", Alberta Journal of Educational Research  XLII (4): 325–344.
  • SOUTHWORTH, G., 1993. "School Leadership and School Development: Reflections from Research", School Organisation 13 (1): 73–87.
  • _________________ , 1997. "Primary Headship and Leadership", in Crawford, M., Kydd, L. and Riches, C, Leadership and Teams in Educational Management, Buckingham: Open University Press.
  • _________________ , 2002. "Instructional Leadership in Schools: Reflections and Empirical Evidence", School Leadership and Management, 22 (1): 73–92.
  • TUOHY, D. and COGHLAN, D., 1997. "Development in Schools: a Systems Approach Based on Organisational Levels", Education Management and Administration  25 (1): 65–77.
  • WASSERBERG, M., 1999. "Creating the vision and making it happen", in H. Tomlinson, H. Gunter, and P. Smith, (eds.), Living Headship: Voices, Values and Vision, London: Paul Chapman.
  • WEBB, R. and VULLIAMY, G., 1996. "The Changing Role of the Primary Headteacher", Educational Management and Administration 24 (3): 301–315.
  • WEST-BURNHAM, J., 2001. "Interpersonal Leadership", NCSL Leading Edge Seminar, Nottingham: National College for School Leadership.
  • YUKL, G. A., 2002. Leadership in Organisations, Fifth Edition, Upper Saddle River, NJ: Prentice-Hall.

סוגיות ונושאים נוספים אשר עשויים לעניין אותך

תכנים נוספים שעשויים לעניין אותך

מאת: טובה מיטלמן-בונה

במרכז חקר המקרה ישיבת ציונים של המועצה הפדגוגית שעניינה כיתה ז1 בתום המחצית הראשונה של שנת הלימודים. מחנכת הכיתה מופתעת לגלות שרוב הנתונים על התלמידים חסרים ומתרעמת על התרבות הארגונית בבית הספר. במהלך הישיבה נחשפים פערים בין עמדות המורים בעניין הוראה בכיתות הטרוגניות ובין ה"אני מאמין" של המנהל – סוגיות ארגוניות-ערכיות ושאלות על מנהיגות המנהל.

61
קריאה

מעברים

מאת: ציפי מל

שלושה סיפורי ניהול הממוקדים בפערים ונטווים לכדי נקודת מבט אחת, הומניסטית, של מנהלת. הסיפור הראשון מציג את תגובתם של בני נוער לפערים חברתיים דרך עיני המנהלת, השני מציע התבוננות על הפערים בין החינוך הפרטי לחינוך הממלכתי, השלישי מציג התבוננות אוהבת על חדר המורים והפער בין השפה המקצועית לשפה האישית. בכל אחד מהסיפורים עולה מקומם של פערים ושל השפה – גם מכשול וגם הזדמנות לצליחת מעברים. הכלי מיועד למנחי קבוצות מנהלים המעוניינים לעסוק בסוגיות של פערים, יחסים פנים-בית-ספריים ואי-שוויון וכן למנהלים הרוצים לחדד עמדותיהם בנושאים אלו.

43

מאת: מנדי רבינוביץ

הסיפור מעלה מגוון של סוגיות בהקשר של ניהול פנימייה לבני נוער בסיכון. מתוך כלל המקרים עולות שאלות על פירושה של הצלחה, על הדרך להעצים תלמידים, על מקום הלמידה בחיי התלמידים, על החשיבות שבתמונת עתיד ועל מקומו של המנהל במורכבות שבין סיפורי חיים ודרישות המערכת.

43

מאת: טובה מיטלמן-בונה

זהו סיפורו של בית ספר שהתחולל בו תהליך שינוי מערכתי מקיף ומורכב; בית הספר הפך מבית ספר תיכון ארבע-שנתי קטן, מאופיין בבריחת תלמידים ובעזיבת מורים, לבית ספר שש-שנתי מבוקש בקרב תלמידים ומורים. מנהלת חדשה צמחה מתוך צוות בית הספר והובילה תהליך –תחילתו בבירור פנימי מעמיק כלל-בית-ספרי והמשכו בשינויים ארגוניים ופדגוגיים מרחיקי לכת. המקרה מעלה סוגיות של יצירת חזון בית ספרי ותהליך מימושו, של הובלת שינוי והטמעתו וכן של הצלחות מחד גיסא וקשיים והתנגדויות מאידך גיסא.

47

מאת: איל שאול

מבוא לספר בו מוצג הסיפור מאיר עיניים. הספר מגיש לקוראים תמונות מכורסת המנהל: הקשר בין האובייקטיבי-מקצועי לסובייקטיבי-רגשי כפי שהמנהל רואה אותו. הסיפורים מציגים רגישות אנושית לתלמידים, הורים ומורים הבאה לידי ביטוי למשל בתשומת לב לפרטים הקטנים – הכרח בפעולת הניהול. הם מעמידים במרכז את היחסים בין המנהל לסובבים אותו במסגרת הדילמות שעמן על המנהל להתמודד. הסיפור מיועד למנהלים ולמנחי קבוצות מנהלים שעניינם בממד האישי ובהשפעתו על המקצועי.

45
1

מאת: רחל חסון

סיפור מנהלים על מעבר חד מניהול שִכבה בבית ספר אליטיסטי לניהול בית ספר מתפורר של החינוך המיוחד. יומן של סצנות ואירועים. יחד הם טווים תמונה עשירה: מצד אחד,מציאות חברתית קשה ובתוכה בית ספר שאינו מתפקד ושרוי בכאוס; מצד שני, מקומם של חזון, דבקות, אומץ ומקצועיות בהפיכת בית הספר למוסד חינוכי בעל הישגים. הסיפור מציג גם את המורכבות שבמציאות הבית-ספרית מבחינת מורים, תלמידים, נורמות ומבנים ארגוניים ומספק קווים מנחים ברורים לפעולה. הכלי מיועד למנחי קבוצות מנהלים המעוניינים לעסוק בסוגיות של בתי ספר שנסיבותיהם מאתגרות ובכניסת המנהל לתפקיד וכן למנהלים המתמודדים עם סוגיות אלו ולמדריכיהם האישיים.

48

מאת: טובה מיטלמן-בונה

המקרה מתאר בית ספר תיכון אזורי שעבר מהפך בעקבות גידול היישובים ושינוי צורכי התושבים, והצליח לשפר את הדימוי שלו ולמצב את עצמו כבית ספר שמוביל את תלמידיו להצלחה בבגרות. כעת נדרש בית הספר להתמודד עם צרכים חדשים של הקהילה והרשות ועם מגמות חדשניות המשפיעות עליו. המקרה מעלה שאלות על הצורך להתאים את בית הספר לצרכים משתנים, כיצד לעשות זאת, מי יסייע לבית הספר בכך ועוד.

48

מאת: טובה מיטלמן-בונה

סיפור התמודדותו של מנהל עם שילובו בבית הספר של תלמיד עם צרכים מיוחדים: במשך כמה שנים עבר התלמיד מבית ספר לבית ספר בשל בעיות התנהגות קשות. למרות מאמצי הצוות החינוכי לא הצליח להשתלב גם בבית ספר זה. תיאור התנהלות המנהל מול ההורים, המורים, הרשות, הפיקוח והתקשורת וטיפולו בדילמה המורכבת של "טובת הפרט לעומת טובת הכלל".

47
1