פיתוח והנהגת צוות

מה תפקיד המנהל בפיתוח עבודת הצוותים בבית הספר?

5 פריטים בסוגיה

​​בדו"ח מקינזי (2008) המובא כאן, מוזכר כי איכות בית הספר אינה יכולה להתעלות על איכות הצוותים הפועלים בה, כשם שאינה יכולה להתעלות על איכות מוריה. באשר נפנה, בתי ספר מושתתים על צוותים ותלויים באיכות תפקודם. תפקידי המנהיגות בהובלה ובפיתוח של צוותי בית הספר אינם מעטים, קובע הקמן (2002): ראשית, ביסוס מבנים וסדירויות לעבודת צוותים והקצאת משאבי הזמן והידע הדרושים להתפתחות הצוות ולהשגת המטרות שהציב לעצמו. צוות לא יכול לפעול מיטבית כשמועד הפגישות אינו סדור בזמן ומעוגן במערכת.שנית, דוגמה אישית ללמידה מתמדת כדרך חיים מצד המנהל על ידי מעורבות והשתתפות בתהליכי למידה מקצועית של צוותי המורים בבית הספר. שלישית, איתור וזיהוי האנשים המתאימים להובלת הצוותים בבית הספר זו אחריות 'ליהוקית' מיוחדת של המנהל. תפקיד הריכוז חורג מעבר לכישורים "ביצועיסטים" של תיאום וארגון ודורש יכולת ועניין להוביל תהליכי למידה. רביעית, יצירת בהירות באשר להרכב הצוות ולסמכויות שלו, ועל כך שלצוות יש משימה צוותית ויעדים מוגדרים היטב הדורשים מחברי הצוות לעבוד יחד כדי לבצעם ולקבל אחריות משותפת להם. חמישית, עיצוב ופיתוח תרבות בית ספרית שיש בה שיתוף ותודעת אחריות משותפת לכלל התלמידים, שיש בה יחסי אמון ופתיחות, וכן הכרה במאמץ ובהישגים של צוותים וחגיגת הצלחות. באשר לפיתוחם של צוותים מקצועיים- תוכל/י לבחון האם ועד כמה פועלים הצוותים בבית ספרך כקהילות מקצועיות לומדות, בעלות שפה פדגוגית אחידה ושאיפה משותפת לפיתוח פרקטיקת ההוראה. הכלי המובא כאן יסייע בקידום צוותי מקצוע לכלל קהילות מקצועיות לומדות של ממש.

מאת: ריצ'רד דו-פור, טימותי ברקי

הצלחתם של מהלכים לשיפור בית-ספרי תלויה באנשי המקצוע בבתי הספר. מנהלים יכולים ליצור תנאים שיבטיחו כי צמיחה מקצועית תהיה חלק מהתרבות הבית-ספרית. במאמר זה ריצ'רד דו-פור וטימותי ברקי מציעים עקרונות פרקטיים בעזרתם ניתן להפוך צמיחה מקצועית מתמשכת לנורמה ארגונית. מנהלים המקווים לקדם סביבה כזאת בבתי הספר שלהם טוענים דו פור וברקי צריכים לשנות את אופן החשיבה על צמיחה מקצועית: לא לחשוב במונחים של השתלמויות חיצוניות, אלא במונחי מקום העבודה שלהם. מנהלים אלו מאמצים אל לבם את תפקידם בתור מפתחי צוות.

310

מאת: מלכה וידיסלבסקי, רונית זכאי, סיגל רם

גיליון זה של ירחון 4 הממ"ים מציע דרכים לקידום עבודת הצוות בבית הספר – אמצעי להשגת יעדיו כארגון חינוך–למידה. בגיליון הגדרות והמשגות תאורטיות – מהו צוות ומהי עבודת צוות – וכן מיפוי של סוגי צוותים ומרחבי הפעולה המתאימים לכל אחד מהם. לאחר דיון ביתרונות שבעבודת צוות ובקשיים, מוצעת התבוננות במאפיינים של צוותים ברמת תפקוד גבוהה ובתפקידם של המנהלים בבנייתם ובניהולם.

הרצאה זו מתמקדת בסוגיית למידת המורים בבית הספר. הנושא נפרט לארבע שאלות: (א). כיצד מורים לומדים? (ב). מה כדאי שמורים ילמדו? (ג). כיצד יוצרים תנאים לקהילת למידה דינמית הן במישור המבני והן במישור התרבותי? (ד). האם יש היררכיה שעשויה להפריע ללמידת צוות? תובנה מרכזית בשאלה מה כדאי ללמד היא שמטרת הלמידה של מורים היא קידום למידת התלמידים ושצורכי הלמידה של המורים נגזרים מצורכי הלמידה של התלמידים. ההרצאה משלבת ידע על סגנונות למידה של מורים ותלמידים ומציעה גישה אקלקטית ללמידה, על בסיס ההשקפה שאין רק דרך אחת להגיע ללמידה טובה.

295

מאת: יפה בניה, יגאל יעקובזון, ינון צדיק

צוותים רבים עובדים בבית הספר, אבל לא כל צוות הוא קהילה מקצועית לומדת. הכלי שלפניכם יתאר את המאפיינים של קהילה מקצועית לומדת וייתן בידיכם תשתית ידע בסיסית וכלים יישומיים להובלה ולביסוס של קהילה מקצועית לומדת בבית ספרכם.

1

מאת: קלייב דימוק, הווארד סטיבנסון, ברנדה ביגנולד, סעידה שאה, דייויד מידְלו'וּד

המאמר בוחן סוגיות של מנהיגות אפקטיבית בבתי-ספר בהם שיעור גבוה של תלמידים מקהילות מיעוטים אתניות. חלק זה בוחן את את נקודת המבט של הקהילה ואת השלכותיה על עניין המנהיגות.

5 מתוך 5 פריטים