תפקיד המנהל בפיתוח צוות

מאת ריצ'רד דו-פור, טימותי ברקי
זמן קריאה: 8 דקות

הצלחתם של מהלכים לשיפור בית-ספרי תלויה באנשי המקצוע בבתי הספר. מנהלים יכולים ליצור תנאים שיבטיחו כי צמיחה מקצועית תהיה חלק מהתרבות הבית-ספרית. במאמר זה ריצ'רד דו-פור וטימותי ברקי מציעים עקרונות פרקטיים בעזרתם ניתן להפוך צמיחה מקצועית מתמשכת לנורמה ארגונית. מנהלים המקווים לקדם סביבה כזאת בבתי הספר שלהם טוענים דו פור וברקי צריכים לשנות את אופן החשיבה על צמיחה מקצועית: לא לחשוב במונחים של השתלמויות חיצוניות, אלא במונחי מקום העבודה שלהם. מנהלים אלו מאמצים אל לבם את תפקידם בתור מפתחי צוות.

מקור

DuFour. R., & Berkey, T. (1995). The principal as staff developer. Journal of Staff Development, 16(4), 2-6 1995

תרגום

אסף כהן

עריכה לשונית

רעיה כהן

עריכה מדעית

יעל עופרים

מקורות

  • The principal as staff developer" By Richard DuFour and Timothy Berkey, Journal of Staff Development, Fall 1995, Vol.16, No. 4.© All rights deserved to the authors.
  • Barth, R. (1990)] . Improving schools from within. San Francisco: Josey-Bass.
  • Bellon, J. (1982). Classroom supervision and instructional improvement: A synergistic process (2nd ed.). Dubuque, IA: Kendall-Hunt.
  • Boyer, E. (1983). High School: A report on secondary education in America. New York: Harper and Row.
  • Cogan, M. (1961). Supervision at the Harvard-Newton summer school. Cambridge: Harvard University Press.
  • Deal, T., & Peterson, K. (1990). The principal's role in shaping school culture. Washington, DC: U.S. Department of Education.
  • Drucker, P. (1992). Managing the future. New York: Dutton.
  • Fielding, G., & Schalock, H. (1985). Promoting the professional development of teachers and administrators. Eugene, OR: Center for Educational Policy and Management.
  • Fullan, M. (1993). Change forces: Probing the depths of educational reform. London: The Falmer Press.
  • Fullan, M. (1994). As interviewed by Dennis Sparks, National Staff Development Council Audiotape. Oxford, Ohio.
  • Gardner, J. (1988). Leadership: An overview. Washington, DC: The Independent Sector.
  • Goodlad, J. (1984). A place called school. New York: McGraw-Hill.
  • Kanter, R. (1983). The change masters: Innovation and entrepreneurship in the American corporation. New York: Simon and Schuster.
  • Levine, D., & Lezotte, L. (1990). Unusually effective schools: A review and analysis of research and practice. Madison, WI: The National Center for Research and Development.
  • Lieberman, A., & Miller, L. (1981). Synthesis of research on effective schools. Educational Leadership, 38(7), 583-86.
  • Sergiovanni, T. (1984). Leadership and excellence in schooling. Educational Leadership, 41(5), 4-13.
  • Showers, B., Joyce, B., & Bennett, B. (1987). Synthesis of research on staff development: A framework for future study and state-of-the-art analysis. Educational Leadership, 45(3) 77-87.
  • Smith, W., & Andrews, R. (1990). Instructional leadership: How principals make a difference. Alexandria, VA: Association for Supervision and Curriculum Development.
  • Sparks, D. (1984). Staff development and school improvement: An interview with Ernest Boyer. Journal of Staff Development, 5(2), 32-39.
  • Sparks, D. (1994). A paradigm shift in staff development. Journal of Staff Development, 15(4), 26-29.
  • Sparks, G. M. (1983). Synthesis of research on staff development for effective teaching. Educational Leadership, 41(3), 65-72.

סוגיות ונושאים נוספים אשר עשויים לעניין אותך

תכנים נוספים שעשויים לעניין אותך

מאת: חבצלת ארנון

'תהליכים מקבילים' מסמן תופעה שבה המנהל משחזר ביחסי ההדרכה את דפוס היחסים שהוא חווה מול הצוות בבית הספר. זהו תהליך מורכב וסמוי מן העין, שאם הוא נחשף ומזוהה על ידי המדריך האישי, יש בכוחו לחולל שינוי עמוק בהדרכה ובדפוסי הניהול, ולשפר משמעותית את מערכות היחסים והתפקוד של המדריך האישי והמנהל במסגרת ההדרכה ובבית הספר.

205

מאת: חבצלת ארנון

כלים מושגיים ומעשיים להתמודדות של המדריך האישי עם אירועים בהדרכה שעשויים להתפרש כהאשמה או התקפה כלפי המדריך – בהתבסס על תפיסות ומושגים מהעולם הטיפולי: השלכה הזדהותית, הכלה, מסגור-מחדש. ההתמודדות עם אירועים כאלו מורכבת משני שלבים - שלב ההבנה ושלב ההתערבות. בשלב ההבנה המדריך מונחה להתעלם מהגוון המאשים של דברי המודרך ולזהות את המסר הסמוי בדבריו. בשלב ההתערבות המדריך ישתמש בהבנות שרכש על מנת לגזור התערבות הולמת, ולהציע למודרך זוית ראיה חדשה שתסייע לו להתמודד עם הקשיים ולצמוח מתוכם.

192

מאת: יעל שלסינגר

שאילת שאלות אינה רק פרקטיקה מרכזית, אלא גם אמנות השיח בין מדריך למודרך. חשיבותה ותהליך פיתוחה מוצגים כאן בתמציתיות, ולצדם גם רשימת שאלות לשימושו של המדריך האישי, מחולקות על-פי מטרות.

191

מאת: אהרון רנן

"אין הזדמנות שנייה לפגישה הראשונה"... כמו בכל פגישה ראשונה, גם הפגישה הראשונה בין המדריך האישי למודרך מעוררת התרגשות ומתח ומעלה שאלות: היכן כדאי להיפגש? על מה כדאי לדבר? האם להעלות סוגיה מקצועית בפגישה הראשונה? ועוד. כלי זה, שפותח במיוחד עבור מדריכים אישיים למנהלי בתי ספר בראשית דרכם, נועד להפיג חששות ולהציע המלצות והנחיות על המקום, המסגרת והתוכן של הפגישה הראשונה.

169

מאת: נרקיס שור

שיקוף הוא כלי מרכזי בתהליכי גיבוש זהות, ומכאן חשיבותו בכל הדרכה של מנהלים חדשים. תפקיד המדריך האישי להציב לפני המנהל המודרך "מראות" כדי לסייע לו בהתבוננות פנימה והחוצה ובתהליכי בניית הזהות הניהולית שלו. הכלי מציג תיאור של שיקוף, מיפוי סוגי שיקוף ועקרונות עבודה למדריך האישי.

173

מאת: אלי מלמד

מטפורות הן כלי רב-עצמה שיכול לחולל שינוי חשיבתי. שינוי כזה עשוי להוביל גם לשינוי במציאות. בעזרת מטפורה אפשר לנסח מחדש חוויה או מצב, וכך להתמודד עמם מזווית אחרת. בצד הבהרה מהי חשיבה מטפורית ומה יתרונותיה מוצעת לקוראים דרך להשתמש במטפורות כדי להבהיר ולהבין סיטואציות מורכבות או מציפות.

171

מאת: מאיה בוזו, גל פישר

ההוראה שבויה בדפוס דיבור המכונה ימ"מ — המורה יוזם, התלמידים מגיבים, המורה מעריך. דפוס הדיבור הזה מיועד לחלץ את "התשובה הנכונה" מהתלמידים ולחזק את שליטתו של המורה בכיתה; הוא מונע מהתלמידים את היכולת לחשוב בכוחות עצמם. דפוס זה צומח אמנם מן המבנה של בית הספר, אך אפשר להיחלץ ממנו ולהנהיג בכיתות דפוס דיבור חינוכי יותר.

512

דברי הפתיחה של גלית שטאובר, מנכ"לית משרד החינוך, במהפכות של יום יום, הכנס הארצי השלישי למנהלי בתי ספר

439