תפקיד המנהל בפיתוח צוות

מאת ריצ'רד דו-פור, טימותי ברקי
זמן קריאה: 8 דקות

הצלחתם של מהלכים לשיפור בית-ספרי תלויה באנשי המקצוע בבתי הספר. מנהלים יכולים ליצור תנאים שיבטיחו כי צמיחה מקצועית תהיה חלק מהתרבות הבית-ספרית. במאמר זה ריצ'רד דו-פור וטימותי ברקי מציעים עקרונות פרקטיים בעזרתם ניתן להפוך צמיחה מקצועית מתמשכת לנורמה ארגונית. מנהלים המקווים לקדם סביבה כזאת בבתי הספר שלהם טוענים דו פור וברקי צריכים לשנות את אופן החשיבה על צמיחה מקצועית: לא לחשוב במונחים של השתלמויות חיצוניות, אלא במונחי מקום העבודה שלהם. מנהלים אלו מאמצים אל לבם את תפקידם בתור מפתחי צוות.

מקור

DuFour. R., & Berkey, T. (1995). The principal as staff developer. Journal of Staff Development, 16(4), 2-6 1995

תרגום

אסף כהן

עריכה לשונית

רעיה כהן

עריכה מדעית

יעל עופרים

מקורות

  • The principal as staff developer" By Richard DuFour and Timothy Berkey, Journal of Staff Development, Fall 1995, Vol.16, No. 4.© All rights deserved to the authors.
  • Barth, R. (1990)] . Improving schools from within. San Francisco: Josey-Bass.
  • Bellon, J. (1982). Classroom supervision and instructional improvement: A synergistic process (2nd ed.). Dubuque, IA: Kendall-Hunt.
  • Boyer, E. (1983). High School: A report on secondary education in America. New York: Harper and Row.
  • Cogan, M. (1961). Supervision at the Harvard-Newton summer school. Cambridge: Harvard University Press.
  • Deal, T., & Peterson, K. (1990). The principal's role in shaping school culture. Washington, DC: U.S. Department of Education.
  • Drucker, P. (1992). Managing the future. New York: Dutton.
  • Fielding, G., & Schalock, H. (1985). Promoting the professional development of teachers and administrators. Eugene, OR: Center for Educational Policy and Management.
  • Fullan, M. (1993). Change forces: Probing the depths of educational reform. London: The Falmer Press.
  • Fullan, M. (1994). As interviewed by Dennis Sparks, National Staff Development Council Audiotape. Oxford, Ohio.
  • Gardner, J. (1988). Leadership: An overview. Washington, DC: The Independent Sector.
  • Goodlad, J. (1984). A place called school. New York: McGraw-Hill.
  • Kanter, R. (1983). The change masters: Innovation and entrepreneurship in the American corporation. New York: Simon and Schuster.
  • Levine, D., & Lezotte, L. (1990). Unusually effective schools: A review and analysis of research and practice. Madison, WI: The National Center for Research and Development.
  • Lieberman, A., & Miller, L. (1981). Synthesis of research on effective schools. Educational Leadership, 38(7), 583-86.
  • Sergiovanni, T. (1984). Leadership and excellence in schooling. Educational Leadership, 41(5), 4-13.
  • Showers, B., Joyce, B., & Bennett, B. (1987). Synthesis of research on staff development: A framework for future study and state-of-the-art analysis. Educational Leadership, 45(3) 77-87.
  • Smith, W., & Andrews, R. (1990). Instructional leadership: How principals make a difference. Alexandria, VA: Association for Supervision and Curriculum Development.
  • Sparks, D. (1984). Staff development and school improvement: An interview with Ernest Boyer. Journal of Staff Development, 5(2), 32-39.
  • Sparks, D. (1994). A paradigm shift in staff development. Journal of Staff Development, 15(4), 26-29.
  • Sparks, G. M. (1983). Synthesis of research on staff development for effective teaching. Educational Leadership, 41(3), 65-72.

סוגיות ונושאים נוספים אשר עשויים לעניין אותך

תכנים נוספים שעשויים לעניין אותך

מאת: קובי גוטרמן

האתגר נראה עצום אך אפשרי: לשתף את התלמידים כל הזמן במהלך השיעור. המחבר מציע דרכים לעשות זאת - למשל, לשאול שאלות משתפות, לתת יותר זמן להמצאת תשובות, לבקש מכל התלמידים לענות בכתיבה חרישית במחברת, לבקש מהתלמידים לסכם את השיעור.

61

מאת: טובה מיטלמן-בונה

במרכז חקר המקרה ישיבת ציונים של המועצה הפדגוגית שעניינה כיתה ז1 בתום המחצית הראשונה של שנת הלימודים. מחנכת הכיתה מופתעת לגלות שרוב הנתונים על התלמידים חסרים ומתרעמת על התרבות הארגונית בבית הספר. במהלך הישיבה נחשפים פערים בין עמדות המורים בעניין הוראה בכיתות הטרוגניות ובין ה"אני מאמין" של המנהל – סוגיות ארגוניות-ערכיות ושאלות על מנהיגות המנהל.

61
קריאה

מעברים

מאת: ציפי מל

שלושה סיפורי ניהול הממוקדים בפערים ונטווים לכדי נקודת מבט אחת, הומניסטית, של מנהלת. הסיפור הראשון מציג את תגובתם של בני נוער לפערים חברתיים דרך עיני המנהלת, השני מציע התבוננות על הפערים בין החינוך הפרטי לחינוך הממלכתי, השלישי מציג התבוננות אוהבת על חדר המורים והפער בין השפה המקצועית לשפה האישית. בכל אחד מהסיפורים עולה מקומם של פערים ושל השפה – גם מכשול וגם הזדמנות לצליחת מעברים. הכלי מיועד למנחי קבוצות מנהלים המעוניינים לעסוק בסוגיות של פערים, יחסים פנים-בית-ספריים ואי-שוויון וכן למנהלים הרוצים לחדד עמדותיהם בנושאים אלו.

43

מאת: מנדי רבינוביץ

הסיפור מעלה מגוון של סוגיות בהקשר של ניהול פנימייה לבני נוער בסיכון. מתוך כלל המקרים עולות שאלות על פירושה של הצלחה, על הדרך להעצים תלמידים, על מקום הלמידה בחיי התלמידים, על החשיבות שבתמונת עתיד ועל מקומו של המנהל במורכבות שבין סיפורי חיים ודרישות המערכת.

43

מאת: טובה מיטלמן-בונה

זהו סיפורו של בית ספר שהתחולל בו תהליך שינוי מערכתי מקיף ומורכב; בית הספר הפך מבית ספר תיכון ארבע-שנתי קטן, מאופיין בבריחת תלמידים ובעזיבת מורים, לבית ספר שש-שנתי מבוקש בקרב תלמידים ומורים. מנהלת חדשה צמחה מתוך צוות בית הספר והובילה תהליך –תחילתו בבירור פנימי מעמיק כלל-בית-ספרי והמשכו בשינויים ארגוניים ופדגוגיים מרחיקי לכת. המקרה מעלה סוגיות של יצירת חזון בית ספרי ותהליך מימושו, של הובלת שינוי והטמעתו וכן של הצלחות מחד גיסא וקשיים והתנגדויות מאידך גיסא.

47

מאת: איל שאול

מבוא לספר בו מוצג הסיפור מאיר עיניים. הספר מגיש לקוראים תמונות מכורסת המנהל: הקשר בין האובייקטיבי-מקצועי לסובייקטיבי-רגשי כפי שהמנהל רואה אותו. הסיפורים מציגים רגישות אנושית לתלמידים, הורים ומורים הבאה לידי ביטוי למשל בתשומת לב לפרטים הקטנים – הכרח בפעולת הניהול. הם מעמידים במרכז את היחסים בין המנהל לסובבים אותו במסגרת הדילמות שעמן על המנהל להתמודד. הסיפור מיועד למנהלים ולמנחי קבוצות מנהלים שעניינם בממד האישי ובהשפעתו על המקצועי.

45
1

מאת: רחל חסון

סיפור מנהלים על מעבר חד מניהול שִכבה בבית ספר אליטיסטי לניהול בית ספר מתפורר של החינוך המיוחד. יומן של סצנות ואירועים. יחד הם טווים תמונה עשירה: מצד אחד,מציאות חברתית קשה ובתוכה בית ספר שאינו מתפקד ושרוי בכאוס; מצד שני, מקומם של חזון, דבקות, אומץ ומקצועיות בהפיכת בית הספר למוסד חינוכי בעל הישגים. הסיפור מציג גם את המורכבות שבמציאות הבית-ספרית מבחינת מורים, תלמידים, נורמות ומבנים ארגוניים ומספק קווים מנחים ברורים לפעולה. הכלי מיועד למנחי קבוצות מנהלים המעוניינים לעסוק בסוגיות של בתי ספר שנסיבותיהם מאתגרות ובכניסת המנהל לתפקיד וכן למנהלים המתמודדים עם סוגיות אלו ולמדריכיהם האישיים.

48

מאת: טובה מיטלמן-בונה

המקרה מתאר בית ספר תיכון אזורי שעבר מהפך בעקבות גידול היישובים ושינוי צורכי התושבים, והצליח לשפר את הדימוי שלו ולמצב את עצמו כבית ספר שמוביל את תלמידיו להצלחה בבגרות. כעת נדרש בית הספר להתמודד עם צרכים חדשים של הקהילה והרשות ועם מגמות חדשניות המשפיעות עליו. המקרה מעלה שאלות על הצורך להתאים את בית הספר לצרכים משתנים, כיצד לעשות זאת, מי יסייע לבית הספר בכך ועוד.

48