ניהול צוות או ניהול צוותים

מאת מלכה וידיסלבסקי, רונית זכאי, סיגל רם
זמן קריאה: 13 דקות

גיליון זה של ירחון 4 הממ"ים מציע דרכים לקידום עבודת הצוות בבית הספר – אמצעי להשגת יעדיו כארגון חינוך–למידה. בגיליון הגדרות והמשגות תאורטיות – מהו צוות ומהי עבודת צוות – וכן מיפוי של סוגי צוותים ומרחבי הפעולה המתאימים לכל אחד מהם. לאחר דיון ביתרונות שבעבודת צוות ובקשיים, מוצעת התבוננות במאפיינים של צוותים ברמת תפקוד גבוהה ובתפקידם של המנהלים בבנייתם ובניהולם.

מקור

4 הממ"ים, 29, 2011 2011

הערות שוליים

  1. The Wallace Foundation (2008). Becoming a leader: preparing school principals for today's schools. http://www.wallacefoundation.org/Pages/default.aspx
  2. Parker, G. M., Team players and teamwork. San Francisco: Jossey-Bass, 1990.
  3. Dyer. G. (1987). Team Building by William, Paperback.
  4. לפי שיין (1970), יש צורך בשלושה אנשים בצוות, לפחות, כי רק משלושה ומעלה מתאפשרת שונות שבאה לידי ביטוי בתהליך שבו יש קואליציה מול אופוזיציה.
  5. Larson E.C.& La Fasto F. (1989). Team Work, New York, Mc-Graw Hill.
  6. Katzenbach, J.R. & Smith, D.K. (1999). The wisdom of teams, NY: Harper Collins.
  7. Feenstra. K. Study Skills: Team Work Skills for Group Projects. http://powertochange.com/students/academics/groupproject/
  8. אדיג'ס. י'. (2010). ניהול מהו? צה"ל – הוצאת מערכות משרד הביטחון.
  9. בלאנצ'ארד. ק' (2008). תורת המנהיגות של בלאנצ'ארד. מטר הוצאה לאור.
  10. סומך, א' ודרך-זהבי, ע'. (2005). המעבר לעבודת צוות בבתי ספר: בחינת הגורמים ברמת הארגון, הצוות והפרט המעכבים או המעודדים אפקטיביות עבודת צוות. …cms.education.gov.il/NR/…6B81
  11.  Drach-Zahavy, A. & Somech, A. (2001). Understanding team's innovation: The Role of team processes and structures. Group Dynamics, 5, 111-123. Drach-Zahavy, A. & Somech, A. (2002). Coping with health problems: The distinctive relationships of Hope sub-scales with constructive thinking and resource allocation. Personality and Individual Differences, 33, 103-117.
  12. בלאנצ'ארד. ק'. קאריו. ד'. קאריו. י'. (2000) מנהל ברגע בונה צוות ברמת תפקוד גבוהה. מודן הוצאה לאור.
  13. Gallimore, R., Ermeling, B.A., Saunders, W.M., & Goldenberg, C. (May, 2009,). "Moving the Learning of Teaching Closer to Practice: Teacher Education Implications of School-based Inquiry Teams." Elementary School Journal (special issues)/
  14. שרן, ש'. שחר, ת' ולוין, ת'. (1998). בית הספר החדשני ארגון והוראה. תל-אביב: רמות
  15.   בלאנצ'ארד. ק'. (2008). תורת המנהיגות של בלאנצ'ארד. מטר הוצאה לאור.
  16. Nada AbiSamra. Team Building Workshop. Benefits of "Organized" TEAMWORK. http://nadabs.tripod. com/team/benefits.html
  17. וידיסלבסקי, מ',קרלמן, מ'. (תשס"ט). מי אני המורה? ירחון 4 המ"מים גיליון מספר 24. http://cms.education.gov.il/NR/rdonlyres/30FB0425-3CDB-4467 B5F0– E63A88728FE4/106696/24.pdf
  18. Kruse, S. D. & Louis, K. S. (1997). Teacher teaming in middle schools: Dilemmas for a schoolwide community. Educational Administration Quarterly, 33, 261-289.
  19. Hammonds.B. (2010). "An idea whose time has come; schools and teachers working together", leading and learning blog, posted on Friday, December 03, 2010.
  20. גלעד. י (2011). מצוינות בעבודת צוות – תנאי קריטי להצלחת בית הספר, בתוך: gilaad1.co.il

מקורות

  1. ​אבני, א'. (2000). מדדי תרבות פדגוגית בבתי ספר .www.myeda.co.il/Uploads/2828pedagogic(1).doc
  2. אדיג'ס. י'. (2010). ניהול מהו? צה"ל – הוצאת מערכות משרד הביטחון.

סוגיות ונושאים נוספים אשר עשויים לעניין אותך

תכנים נוספים שעשויים לעניין אותך

מאת: טובה מיטלמן-בונה

במרכז חקר המקרה ישיבת ציונים של המועצה הפדגוגית שעניינה כיתה ז1 בתום המחצית הראשונה של שנת הלימודים. מחנכת הכיתה מופתעת לגלות שרוב הנתונים על התלמידים חסרים ומתרעמת על התרבות הארגונית בבית הספר. במהלך הישיבה נחשפים פערים בין עמדות המורים בעניין הוראה בכיתות הטרוגניות ובין ה"אני מאמין" של המנהל – סוגיות ארגוניות-ערכיות ושאלות על מנהיגות המנהל.

61
קריאה

מעברים

מאת: ציפי מל

שלושה סיפורי ניהול הממוקדים בפערים ונטווים לכדי נקודת מבט אחת, הומניסטית, של מנהלת. הסיפור הראשון מציג את תגובתם של בני נוער לפערים חברתיים דרך עיני המנהלת, השני מציע התבוננות על הפערים בין החינוך הפרטי לחינוך הממלכתי, השלישי מציג התבוננות אוהבת על חדר המורים והפער בין השפה המקצועית לשפה האישית. בכל אחד מהסיפורים עולה מקומם של פערים ושל השפה – גם מכשול וגם הזדמנות לצליחת מעברים. הכלי מיועד למנחי קבוצות מנהלים המעוניינים לעסוק בסוגיות של פערים, יחסים פנים-בית-ספריים ואי-שוויון וכן למנהלים הרוצים לחדד עמדותיהם בנושאים אלו.

43

מאת: בני פרל

סיפור על הכלתם מצד אחד והדחקתם מצד שני של קשיי השתלבות תלמידים במסגרת החינוכית. מטרתו לעורר דיון על אודות תפקיד המנהל והצוות החינוכי בכל הקשור ברווחת התלמיד וביחסים החברתיים בין כותלי הכיתה ובית הספר. אין כאן פתרונות אלא רק שאלות והצבת מראה מול היחסים בין המערכת לפרט. זהו כלי המיועד למנחים של קבוצות מנהלים המעוניינים לעסוק בסוגיות אלו וכן למנהלים שרוצים לגבש את עמדותיהם הבסיסיות על הכלת השונה ועל רווחת תלמידים בבית ספרם.

58

מאת: מנדי רבינוביץ

הסיפור מעלה מגוון של סוגיות בהקשר של ניהול פנימייה לבני נוער בסיכון. מתוך כלל המקרים עולות שאלות על פירושה של הצלחה, על הדרך להעצים תלמידים, על מקום הלמידה בחיי התלמידים, על החשיבות שבתמונת עתיד ועל מקומו של המנהל במורכבות שבין סיפורי חיים ודרישות המערכת.

43

מאת: טובה מיטלמן-בונה

זהו סיפורו של בית ספר שהתחולל בו תהליך שינוי מערכתי מקיף ומורכב; בית הספר הפך מבית ספר תיכון ארבע-שנתי קטן, מאופיין בבריחת תלמידים ובעזיבת מורים, לבית ספר שש-שנתי מבוקש בקרב תלמידים ומורים. מנהלת חדשה צמחה מתוך צוות בית הספר והובילה תהליך –תחילתו בבירור פנימי מעמיק כלל-בית-ספרי והמשכו בשינויים ארגוניים ופדגוגיים מרחיקי לכת. המקרה מעלה סוגיות של יצירת חזון בית ספרי ותהליך מימושו, של הובלת שינוי והטמעתו וכן של הצלחות מחד גיסא וקשיים והתנגדויות מאידך גיסא.

47

מאת: איל שאול

מבוא לספר בו מוצג הסיפור מאיר עיניים. הספר מגיש לקוראים תמונות מכורסת המנהל: הקשר בין האובייקטיבי-מקצועי לסובייקטיבי-רגשי כפי שהמנהל רואה אותו. הסיפורים מציגים רגישות אנושית לתלמידים, הורים ומורים הבאה לידי ביטוי למשל בתשומת לב לפרטים הקטנים – הכרח בפעולת הניהול. הם מעמידים במרכז את היחסים בין המנהל לסובבים אותו במסגרת הדילמות שעמן על המנהל להתמודד. הסיפור מיועד למנהלים ולמנחי קבוצות מנהלים שעניינם בממד האישי ובהשפעתו על המקצועי.

45
1

מאת: רחל חסון

סיפור מנהלים על מעבר חד מניהול שִכבה בבית ספר אליטיסטי לניהול בית ספר מתפורר של החינוך המיוחד. יומן של סצנות ואירועים. יחד הם טווים תמונה עשירה: מצד אחד,מציאות חברתית קשה ובתוכה בית ספר שאינו מתפקד ושרוי בכאוס; מצד שני, מקומם של חזון, דבקות, אומץ ומקצועיות בהפיכת בית הספר למוסד חינוכי בעל הישגים. הסיפור מציג גם את המורכבות שבמציאות הבית-ספרית מבחינת מורים, תלמידים, נורמות ומבנים ארגוניים ומספק קווים מנחים ברורים לפעולה. הכלי מיועד למנחי קבוצות מנהלים המעוניינים לעסוק בסוגיות של בתי ספר שנסיבותיהם מאתגרות ובכניסת המנהל לתפקיד וכן למנהלים המתמודדים עם סוגיות אלו ולמדריכיהם האישיים.

48

מאת: טובה מיטלמן-בונה

המקרה מתאר בית ספר תיכון אזורי שעבר מהפך בעקבות גידול היישובים ושינוי צורכי התושבים, והצליח לשפר את הדימוי שלו ולמצב את עצמו כבית ספר שמוביל את תלמידיו להצלחה בבגרות. כעת נדרש בית הספר להתמודד עם צרכים חדשים של הקהילה והרשות ועם מגמות חדשניות המשפיעות עליו. המקרה מעלה שאלות על הצורך להתאים את בית הספר לצרכים משתנים, כיצד לעשות זאת, מי יסייע לבית הספר בכך ועוד.

48