הסיפור מתאר תהליך של שינוי ושיפור שהוביל מנהל צעיר בחטיבת ביניים שהוגדרה "בית ספר אדום". בהנהגתו התגייס צוות המורים לשינוי התרבות הפדגוגית והארגונית הבית-ספרית: יצירת סדירויות ארגוניות, העלאת איכות ההוראה ופיתוח צוות מורים לכדי קהילת לומדים התומכים זה בזה. במרכז העשייה – הפרקטיקה של "הליכה לימודית" ששינתה את התרבות הבית-ספרית ושיפרה במובהק את איכויות ההוראה של המורים.
נושאים במאמר
מבוא
המורים של חטיבת הביניים במג'ד אל-כרום הגיעו ליום ההיערכות לקראת השנה החדשה בציפייה דרוכה, מודאגים מהבאות. המנהל הוותיק עזב, ועתיד בית הספר היה לוט בערפל סמיך. כניסתו לחדר המורים של אדם צעיר בעל חיוך נבוך וישיבתו מאחורי שולחן המנהל לא הרגיעה איש מהם.
בשקט הגדול שהשתרר זרק המנהל הצעיר את הבשורה הקשה: 'בגלל הירידה המתמשכת בהישגי התלמידים, חטיבת הביניים של מג'ד אל-כרום סומנה במשרד החינוך כ"בית ספר אדום" '.[1] לצד המשפט הזה ריחפו בחלל החדר גם המילים שלא נאמרו אבל היו ידועות לכולם: אם לא ישתנה המצב, הנהגת הכפר תסגור את בית הספר ותספח את כיתותיו לתיכון ולבית הספר היסודי הסמוכים.
המנהל הביט במורים השותקים והמשיך בקול נמוך: 'מעכשיו, אנחנו שותפים לתהליך של התחדשות ושינוי'.[2]
כמצופה היה המורל בחדר המורים נמוך, והספק ביכולתו של המנהל הצעיר וחסר הניסיון להציל את מה שנותר מבית הספר היה רב. 'במבט לאחור, הסימון כ"בית ספר אדום" וההצטרפות לתכנית שוחרי שינוי היו הדבר הטוב ביותר שקרה לנו', אומר אחד המורים הוותיקים, 'אבל באותו רגע, ב-31 לאוגוסט 2007, הופתענו, הובכנו וחששנו מאוד'.
חטיבת הביניים מג'ד אל-כרום היא חטיבת ביניים עצמאית, היחידה במג'ד אל-כרום. היא קולטת תלמידים משלושה בתי ספר יסודיים ומזינה את בית הספר התיכון היחיד בכפר.
בבית הספר כ-950 תלמידים ב-28 כיתות, מהן שלוש כיתות מופ"ת ושתי כיתות חינוך מיוחד. שאר הכיתות הן כיתות הטרוגניות. מספר המורים 70, רובם צעירים. מבחינה סוציו-אקונומית רוב אוכלוסיית בית הספר משתייכת למעמד הנמוך והבינוני. מספר גדול של משפחות מופנות לקבלת עזרה ממחלקת הרווחה בכפר, ומשפחות נוספות מקבלות משכורת או דמי אבטלה מהביטוח הלאומי. כל התלמידים בבית הספר מוסלמים, אך חדר המורים הטרוגני, ובבית הספר מתקיימת פעילות חברתית לפי תכנית 'מורשות' כדי להבטיח מידה מרבית של כבוד לדתות ולעדות האחרות. רוב תלמידי החטיבה מסיימים כיתת ט' ועוברים ללמוד בבית הספר התיכון אל-שאגור שנמצא ליד החטיבה, בקריית החינוך בכפר. בשנים האחרונות יש תלמידים שעוברים לבתי ספר תיכוניים פרטיים, למשל לבית הספר אלביאן בדיר אל-אסד או לבית הספר באעבלין. תלמידים חלשים מבחינה לימודית או בעלי נטייה למקצועות מעשיים עוברים לבית הספר של נעמ"ת במג'ד אל-כרום. |
חוסיין סאריס, בבואו לנהל את בית הספר, מצא מערכת רדומה המתנהלת כאילו מאליה – באי-סדר אדיש, בלי שגרה וסדירויות עבודה ברורות, בלי עבודת צוות ובלי שפה מקצועית משותפת. אחת הבעיות המרכזיות הייתה איכות ההוראה: זה שנים שההוראה בכיתות חטיבת הביניים הייתה שמרנית ופרונטלית; המורים לימדו רוב הזמן בישיבה, הכתיבו מתוך קלסר והשמיעו מונולוגים. התלמידים נתבקשו בעיקר לשנן, ולא נדרשה מהם מעורבות אקטיבית בשיעור. כל מורה הרגיש חופשי לעשות ככל העולה על רוחו, ולא היו פיקוח, הערכה או משוב, לא שקיפות בקבלת החלטות, לא שותפות לדרך או עבודה משותפת של צוות המורים, לא חלוקת תפקידים, לא תכנון או תכנית עבודה ואף לא הישגים או תוצאות. ישיבות ציונים או ישיבות צוות מקצועי כלל לא התקיימו.
'צריך לזעזע את המערכת', החליט המנהל החדש, 'להוציא את המורים היקרים האלו מאזור הנוחות ולהפוך את הקערה על פיה'. בעיקר, סימן לעצמו, צריך לפתח את הפדגוגיה בחתירה לשיפור הדיאלוג עם התלמידים. לחוסיין לא היו ספקות – המורים הם הסוכנים הקריטיים של השינוי המיוחל. הוא הבין שצריך לגייסם לעבודה שתתבסס על מוטיבציה פנימית ואמִתית, כדי שירצו לצמוח, להשתנות ולשנות.
בשלב הראשון החליט לעבוד עם המורים הפתוחים לחידושים ולתפור 'חליפת שינוי' לפי מידותיו של כל אחד מהם; המורים האלה, קיווה חוסיין, יפיצו בקרב חברי הצוות האחרים את התועלת וההנאה שבשינוי. מהות השינוי בעיניו הייתה הצמחה של צוות המתפתח מקצועית ומקרין איכויות פדגוגיות על סביבותיו – אנשי צוות ותלמידים כאחד.
מורה לומד הוא מורה שמתקדם
בשנתו הראשונה לניהול בנה חוסיין בשיטתיות את צוות הניהול וטיפח אותו מבחינה מקצועית על-ידי עידוד והמרצה של מורים לפתח מיומנויות של עבודת צוות, להתוודע למגוון גישות חינוכיות, לתרום להעצמתם-הם ולהשתלם בתחומים שאינם דווקא מהדיסציפלינה שלהם.
את בעלי התפקידים בבית הספר החליט לבחור מקרב אנשי הצוות שישתלמו באינטנסיביות. מורים רבים – צעירים כוותיקים – הרימו את הכפפה: נרשמו להשתלמויות, למדו, התפתחו מאוד והשתלבו בצוות הניהול המתהווה. מורים שלא השקיעו בהתפתחותם המקצועית הוציאו עצמם למעשה מן הצוות המוביל.
לצד המוטיבציה ההישרדותית הראשונית אצל המורים – הצורך לשמור על קיומה של חטיבת הביניים ועל ידי כך על משרותיהם – הצליח חוסיין לטעת במורים את ההבנה שיש צורך להצטיין. 'אני מרגיש זהות ביני ובין המוסד שאני מנהל', אומר חוסיין, 'ואני מצפה ליחס דומה אצל המורים שלי. מורה מצוין, לומד, מסתקרן, מתחדש ומטפח – מקרין על סובביו. לכן אני מגביר את המוטיבציה של המורים ללמוד, להתמקצע. אם אתה מקדם את עצמך כמורה אתה מקדם את בית הספר. אורח חיים כזה, מצטיין, מתבטא בהכרח בטובתם של התלמידים'.
כאן לא יהיו מורים בודדים
לצד הטמעת השינוי בתפיסת תפקיד המורה הנהיג חוסיין שגרה בית-ספרית נוספת תחת הכותרת 'פתח לבך'. כל צוות המורים נפגש בכל פעם בבית פרטי אחר לשיחות פתוחות בעניינים שבתפר בין המקצועי לאישי: משפחה ועבודה, הזהות המקצועית, ניהול זמן ועוד. המפגשים מיועדים לשיתוף ולאוורור רגשי ורעיוני, להגברת הלכידות החברתית ולגיבוש צוותי. הם זוכים לנוכחות כמעט מלאה של צוות המורים, וגם המנהל פעיל בהם מאוד.
פדגוגיה בצמיחה – 'הליכה לימודית'
השיפור העיקרי בבית הספר התרחש בתחום הפדגוגי: שיפור איכות ההוראה ויצירת נהלים ומנגנונים לעבודה פדגוגית וחינוכית. לדעת חוסיין הרבה ממה שקרה אפשר לזקוף לזכות גיבוש הצוות, כי 'כשמורה מרגיש שייך, יש לזה ביטוי בעבודה הפדגוגית'. צוות המורים התגייס לשינוי התרבות הפדגוגית והארגונית הבית-ספרית בכלל, ולפרקטיקה של 'הליכה לימודית' בפרט.
המקור להליכה הלימודית – classroom walkthrough – הוא כלי ניהולי הקורא למנהלים להגביר את האפקטיביות הניהולית שלהם על-ידי הסתובבות בשטח – walking around – כדי ללמוד ולהכיר מקרוב את הנעשה בארגונם. בתרגומו לחינוך הפך הכלי לפרקטיקה פדגוגית של הסתובבויות קצרות בכיתות לשם איסוף נתונים על ההוראה והלמידה ובעקבותיהן שיח פדגוגי בית-ספרי על בסיס הנתונים שנאספו.[3] את ה'הליכה' במג'ד אל-כרום מבצע צוות בית-ספרי של כארבעה מורים. המורים מבקרים למשך פרקי זמן קצרים ביותר בשיעורים וממלאים שאלון ייעודי בעניין ספציפי ומוגדר שהוחלט עליו מראש. לאחר התצפיות, צוות היגוי מעבד את הממצאים ומנתח את התוצאות כדי להביא לפני חדר המורים את הסטנדרטים באותו עניין וכן את נקודות התורפה שהתגלו. לאחר דיון צוותי מתקבלת החלטה משותפת איך לשפר את הדרוש תיקון.
להלן מתכונת 'ההליכה הלימודית' כפי שהתבצעה בבית הספר מג'ד אל-כרום:
לפני הכניסה לכיתות
-
ועדת ההיגוי הפדגוגית מתכנסת ומחליטה על מוקד הצפייה. הוועדה בונה שאלון צפייה על סמך קריטריונים המקובלים על כולם (ראו למשל נספחים 2+1). הנושא והשאלון מתפרסמים על לוח המודעות הייעודי.
-
המנהל מכין ומפרסם את מערכת הצפייה בשיעורים.
הכנה
-
המנהל או הרכז הפדגוגי מכנסים את כל 'צוות ההליכה' לישיבה כדי להדגיש את המיקוד הנבחר בכיתות.
-
הצוות מחליט איזה חבר צוות יבחן איזו נקודה בכל כיתה.
-
המנהל מחלק טפסים למשוב לכל חבר ב'צוות ההליכה', לכל אחת מהכיתות שבהן יצפה.
הכניסה לכיתות
-
כל חברי הקבוצה נכנסים לכיתה יחד, בשקט. המבקרים יושבים בסוף הכיתה משך 10–15 דקות, על כיסאות שהמורה המלמד בכיתה הכין מראש.
-
כל חבר בצוות צופה במה שהתבקש ומסמן את התשובה בשאלון המשוב. בתום הדקות שנקבעו מראש, הצוות עוזב יחד את הכיתה בשקט, לפי סימן מוסכם.
-
אין לייצר שום התנהגות 'מושכת עין' (של תלמיד ומורה כאחד), אין להסתובב בכיתה או לגעת בחומרי למידה, במחברות או בספרים של התלמידים; המנהל או מנהיג הסיור יכול לאסוף תוצרי תלמידים.
עדכון ודיווח – מחוץ לכיתה
-
חברי הצוות מתרחקים מרחק קצר מהכיתה, עומדים יחד במסדרון ומחליפים דעות והתרשמויות (בשקט ובמשך כ-5 דקות) באשר למה שראו בכיתה, ואז ממשיכים לכיתה הבאה.
עדכון ודיווח סופי
-
חברי 'צוות ההליכה' נפגשים לישיבה בחדר המנהל או בחדר אחר שהוחלט עליו מראש.
-
כל חבר בצוות מדבר על מה שראה ותומך את דבריו בעובדות שרשם ותיעד.
-
חברי הצוות, יחד, מזהים דפוסים ונטיות וכן נקודות חוזק וחולשה ומציינים את הטעון שיפור.
-
המנהל אוסף את הטפסים ורושם את כל הנאמר.
סיכום 'ההליכה הלימודית' ועיבוד מסקנות ולקחים
-
בסיום כל ה'הליכות' המתוכננות מתכנסת ישיבה בנוכחות כל השותפים, הן הצופים והן הנצפים, בראשות המנהל והרכז הפדגוגי.
-
אחד משני האחרונים מציג את עיבוד הנתונים מהשאלונים שמולאו בכיתות ופותח דיון בסטנדרטים שנחשפו, בחוזקות המורים ובנקודות התורפה שהתגלו.
-
לאחר מכן מועלים רעיונות לטיפול בנקודות החלשות.
משוב ושיח פדגוגי
המשוב הוא רכיב חשוב בתהליך 'ההליכה הלימודית'. חברי 'צוות ההליכה' חולקים עם המנהל את התרשמויותיהם.
-
המשוב צריך להיות בונה, כתוב וממוקד בתהליך הוראה-למידה למטרות פיתוח מקצועי. הוא יכוון לצוות ההוראה (מורים) בכלל ולמורים שנצפו בפרט. הוא יתמקד בעניינים ש'צוות ההליכה' צפה בהם.
-
המשוב יציין חוזקות וחולשות ש'צוות ההליכה' איתר. רק המנהל יהא מוסמך לשוחח עם המורה על חולשות שהתגלו בשיעורו. המורים האחרים יציינו רק חוזקות.
-
המשוב יכלול צעדים עתידיים ומעשיים לחיזוק החוזקות וטיפול בצרכים שזיהה 'צוות ההליכה'.
טיפול ומעקב
-
בית הספר – במסגרת המשוב שהוא מקבל ובניית תכנית העבודה המקיפה שלו – צריך לזהות את הצעדים הדרושים כדי להעצים חוזקות ולטפל בחולשות שהעלה 'צוות ההליכה'.
-
על 'צוות ההליכה' לשמור תיעוד מדויק של 'ההליכה', ובו את מכתב המשוב שנשלח למנהל. הצוות (או חלקו) אף צריך לבקר בכיתות שוב (לאחר זמן שנקבע מראש) ולעקוב אחר העניינים שבהם נדרש תיקון.
'ההליכה הלימודית' הפכה לשגרה בית ספרית במג'ד אל-כרום. היא שינתה את התרבות הבית-ספרית ושיפרה במובהק את איכויות ההוראה של המורים. על השאלה 'מה כבר אפשר לראות ולהבין בעשר דקות של שיעור?' מסבירים בבית הספר שכל דקה היא ייצוג של סך הכול ושעל המורה לשאוף שהפרט ייצג את הכלל. 'ההליכה הלימודית' משמשת גם מנגנון למשוב הדדי ומסגרת ללמידת עמיתים – עם הפנים לשיפור מתמיד של איכות העשייה הבית-ספרית (ראו נספחים 2+1).
'ההליכה הלימודית' וממצאיה (דהיינו, המשוב, ניתוח המצב, הדיון במליאת המורים וההחלטות המשותפות של כל הצוות) גורמים למאמצי שיפור מתמידים של מרבית המורים – באיכות ההוראה והלמידה. 'אין תחושה של "האח הגדול" שמתבונן ומסמן אותך וינזוף. זה ממש לא זה. ואין סיבה להרגיש מאוים מהצפייה', מסבירים המורים. 'מבחינתי זה כלי לזהות נקודות שלבד לא הייתי רואה, מקומות שמתפספסים לי בגלל הרגל או חוסר תשומת לב', אומר אחד המורים; 'אני אפילו לא יכול להשוות את המקום שהייתי בו והמקום שאני נמצא בו עכשיו מבחינה מקצועית. אפילו דברים שהיו טבע שני שלי עברו תהליך. דברים שבלטו בעבודה שלי עברו לתשומת הלב של כל המורים, ומי שרצה אימץ לעצמו. דברים שהיו ראויים לשינוי נאמרו לי באופן יחידני ומכבד. אין כאן ממה להיפגע, לדעתי. גם כי כולם נצפים, כולם צופים; ותמיד אפשר להגיד שאני לא מעוניין להיראות. הפתיחות הגדולה הופכת מה שיכול להיתפס כמבחן מפחיד ומאיים לשיעור מצוין עבורי כמורה.' המורים משתדלים לתכנן ולבצע שיעורים מעניינים יותר, מגוונים יותר ומקצועיים יותר, ומי שיוצא נשכר הם התלמידים.
סיכום: שינוי הפרדיגמה
תהליך השינוי בחטיבת הביניים במג'ד אל-כרום הוביל להישגים אחדים, אך מעל לכול, הפרדיגמה הישנה שרווחה בבית הספר, שהמורה הוא כול-יכול, יודע-כול ואין מה לחדש לו, השתנתה. הפרדיגמה החלופית שמה במרכזה את הלמידה של כולם – מורים כתלמידים – על איכותה ועל ההישגים שהיא מייצרת. היום, רובה של קהילת בית הספר הפנים את התפיסה החינוכית החדשה; בעלי התפקידים המרכזיים בבית הספר קיבלו אותם לאחר שבחרו להשתלם והם מחויבים לעשייה, ומורים נוספים מצטרפים כל הזמן למעגל הלמידה והשיפור המתמיד. ואכן מדובר בשיפור מתמיד, ונדרשת עוד התמקצעות והעמקה פדגוגיות להעלאת איכות ההוראה והלמידה. זה האתגר שבית הספר עומד לפניו היום.
ראוי לשים לב למהלך הייחודי ורב-הפנים שהוביל המנהל בהקשר של שיפור ולמידה של צוות המורים: כדי להתקדם ולהשתלב בניהול, יש להשתלם במסגרות חיצוניות ולקבל כלים 'כלליים' יותר. כדי להשתפר בתחומו המקצועי של המורה פותחה 'ההליכה הלימודית'. כולם שותפים לה בהגדרת מוקדי צפייה, בצפייה, בהסקת מסקנות וכד'. כולם לומדים מכולם כיצד לשפר את הלמידה. במג'ד אל-כרום הסכינים מתחדדות זו על ירך זו. וגם הצד שמשיק בין המקצועי לאישי לא יוצא נפסד. בערבי מפגש המורים לומדים על הדילמות של עמיתיהם. הם מוקפים בחוויית למידה מכילה, חוויית התבוננות, משותפת לכולם. אין תחושה של בעלות אחת על הידע, ויש מקום להתקדם, להרחיב ולהתמלא.
נספח 1: דוגמה לשאלון צפייה : שימוש בעזרי הוראה בשיעור
תאריך: —————-
המקצוע: —————-
המורה: —————-
הכיתה: —————-
באיזה כלי השתמש המורה בשיעור: _______________________
שימוש בעזרי הוראה | כן | לא | חלקי | הערות |
1. באיזו מידה היה הכלי מותאם למטרות השיעור? | | | | |
2. האם מטרת השיעור הייתה מושגת באותה מידה גם בלי הכלי? | | | | |
3. האם מטרת השימוש בכלי העזר הייתה ברורה לתלמידים? | | | | |
4. באיזו מידה סייע הכלי להעשרת הדיון והדיאלוג בכיתה? | | | | |
5. באיזו מידה עשה הכלי את השיעור משמעותי לתלמידים? | | | | |
6. אם היו בעיות טכניות, האם הצליח המורה להתגבר עליהן? | | | | |
7. באיזו מידה הפנה המורה את התלמידים לשימוש בכלי עזר נוספים (ספר, אינטרנט…)? | | | | |
8. באיזו מידה הייתה האווירה הכללית בכיתה נוחה? | | | | |
9. האם המורה ניצל במלואו את הפוטנציאל של הכלי? | | | | |
הערות: _______________________________________________________________
נספח 2: דוגמה נוספת לשאלון צפייה: יוזמות תלמידים
תאריך: _______________
המקצוע: ______________
המורה: ______________
הכיתה: _______________
שימוש בעזרי הוראה | כן | לא | חלקי | הערות |
1. האם נושא היוזמה התאים לנושא השיעור? | | | | |
2. האם הצליח התלמיד להבהיר את מטרת היוזמה? | | | | |
3. האם היו תיאום וקשר בין המורה לתלמיד תוך כדי היוזמה? | | | | |
4. האם המורה התערב במהלך היוזמה ? | | | | |
5. האם הגבירה היוזמה את המוטיבציה הלימודית של התלמידים? | | | | |
6. האם היו בעיות במהלך היוזמה? | | | | |
7. האם היוזמה תרמה לדיאלוג בכיתה בין התלמידים? | | | | |
8. האם האווירה הכללית בכיתה הייתה טובה? | | | | |
הערות: _______________________________________________________________
© כל הזכויות שמורות למכון אבני ראשה, ירושלים.
מקור
רביב, ר' (2011). ללמוד וללמד – חטיבת הביניים מג'ד אל-כרום. ירושלים: מכון אבני ראשה. 2011
הערות שוליים
-
'בית ספר אדום' הוא בית ספר שמתקיימים בו שני תנאים: (1). הממוצע בו בשני תחומי ליבה או יותר נמוך מהממוצע הארצי; (2). לא חל שיפור בהישגי תלמידיו. חטיבת הביניים של מג'ד אל-כרום החלה בתהליך של שינוי במסגרת התכנית 'בתי ספר שוחרי שינוי'. את התכנית יזם ופיתח משרד החינוך, בשיתוף קרן רש"י
-
ו'אשלים-ג'וינט ישראל', לקידום בתי ספר ממחוז הצפון, חיפה ועוטף עזה. 86 בתי ספר נבחרו. במסגרת התכנית קיבלו בתי הספר תוספת משאבים כספיים למימון מגוון תכניות ופעילויות וכן חונך אישי למנהל בית הספר (coach), בעל ניסיון והצלחה מוכחים בניהול בתי ספר. המטרה הייתה לקדם מצוינות פדגוגית, ארגונית, חברתית וקהילתית באמצעות הבניה-מחדש של סביבות למידה ושל תהליכים ארגוניים פנים-בית-ספריים.
-
הכלי של הליכה לימודית יובא לארץ על ידי המרכז הישראלי לחדשנות בחינוך (מיסודה של קרן מוריה), ויושם בבתי הספר שהשתתפו בתכנית 'שוחרי שינוי'.
תכנים נוספים שעשויים לעניין אותך
ההוראה שבויה בדפוס דיבור המכונה ימ"מ — המורה יוזם, התלמידים מגיבים, המורה מעריך. דפוס הדיבור הזה מיועד לחלץ את "התשובה הנכונה" מהתלמידים ולחזק את שליטתו של המורה בכיתה; הוא מונע מהתלמידים את היכולת לחשוב בכוחות עצמם. דפוס זה צומח אמנם מן המבנה של בית הספר, אך אפשר להיחלץ ממנו ולהנהיג בכיתות דפוס דיבור חינוכי יותר.
בישראל, ובעולם, האוטונומיה של מנהלים מתרחבת (בד בבד עם הדרישה הגוברת לאחריותיות ועמידה בסטנדרטים). האוטונומיה מזמנת למנהלים אפשרות ליזום ולהוביל תהליכים חדשניים בבתי הספר שלהם בהתאם לתפיסת עולמם וחזונם החינוכי. המחקר המוצג במאמר בחן עשרה מנהלים-יזמים בישראל וביקש להתחקות אחר הכוחות המניעים את היזמות שלהם בסביבה הבית ספרית. החוקרות מצאו ארבעה מאפיינים משותפים: היזמות מבוססת ומונעת על ידי חזון וערכים שחשובים למנהל; המנהל מצליח לרתום את צוות בית הספר ליישום היזמה; הם אינם נרתעים ממגבלות תקציביות ובטוחים ביכולתם לגייס את המשאבים הדרושים ליישום היזמה; הם אינם מפחדים לקחת סיכונים.
כל הכיתה, כל הזמן
האתגר נראה עצום אך אפשרי: לשתף את התלמידים כל הזמן במהלך השיעור. המחבר מציע דרכים לעשות זאת - למשל, לשאול שאלות משתפות, לתת יותר זמן להמצאת תשובות, לבקש מכל התלמידים לענות בכתיבה חרישית במחברת, לבקש מהתלמידים לסכם את השיעור.
במרכז חקר המקרה ישיבת ציונים של המועצה הפדגוגית שעניינה כיתה ז1 בתום המחצית הראשונה של שנת הלימודים. מחנכת הכיתה מופתעת לגלות שרוב הנתונים על התלמידים חסרים ומתרעמת על התרבות הארגונית בבית הספר. במהלך הישיבה נחשפים פערים בין עמדות המורים בעניין הוראה בכיתות הטרוגניות ובין ה"אני מאמין" של המנהל – סוגיות ארגוניות-ערכיות ושאלות על מנהיגות המנהל.
זהו סיפורו של בית ספר שהתחולל בו תהליך שינוי מערכתי מקיף ומורכב; בית הספר הפך מבית ספר תיכון ארבע-שנתי קטן, מאופיין בבריחת תלמידים ובעזיבת מורים, לבית ספר שש-שנתי מבוקש בקרב תלמידים ומורים. מנהלת חדשה צמחה מתוך צוות בית הספר והובילה תהליך –תחילתו בבירור פנימי מעמיק כלל-בית-ספרי והמשכו בשינויים ארגוניים ופדגוגיים מרחיקי לכת. המקרה מעלה סוגיות של יצירת חזון בית ספרי ותהליך מימושו, של הובלת שינוי והטמעתו וכן של הצלחות מחד גיסא וקשיים והתנגדויות מאידך גיסא.
המקום: חדר המנהל
מבוא לספר בו מוצג הסיפור מאיר עיניים. הספר מגיש לקוראים תמונות מכורסת המנהל: הקשר בין האובייקטיבי-מקצועי לסובייקטיבי-רגשי כפי שהמנהל רואה אותו. הסיפורים מציגים רגישות אנושית לתלמידים, הורים ומורים הבאה לידי ביטוי למשל בתשומת לב לפרטים הקטנים – הכרח בפעולת הניהול. הם מעמידים במרכז את היחסים בין המנהל לסובבים אותו במסגרת הדילמות שעמן על המנהל להתמודד. הסיפור מיועד למנהלים ולמנחי קבוצות מנהלים שעניינם בממד האישי ובהשפעתו על המקצועי.
יומן מסע
סיפור מנהלים על מעבר חד מניהול שִכבה בבית ספר אליטיסטי לניהול בית ספר מתפורר של החינוך המיוחד. יומן של סצנות ואירועים. יחד הם טווים תמונה עשירה: מצד אחד,מציאות חברתית קשה ובתוכה בית ספר שאינו מתפקד ושרוי בכאוס; מצד שני, מקומם של חזון, דבקות, אומץ ומקצועיות בהפיכת בית הספר למוסד חינוכי בעל הישגים. הסיפור מציג גם את המורכבות שבמציאות הבית-ספרית מבחינת מורים, תלמידים, נורמות ומבנים ארגוניים ומספק קווים מנחים ברורים לפעולה. הכלי מיועד למנחי קבוצות מנהלים המעוניינים לעסוק בסוגיות של בתי ספר שנסיבותיהם מאתגרות ובכניסת המנהל לתפקיד וכן למנהלים המתמודדים עם סוגיות אלו ולמדריכיהם האישיים.
המקרה מתאר בית ספר תיכון אזורי שעבר מהפך בעקבות גידול היישובים ושינוי צורכי התושבים, והצליח לשפר את הדימוי שלו ולמצב את עצמו כבית ספר שמוביל את תלמידיו להצלחה בבגרות. כעת נדרש בית הספר להתמודד עם צרכים חדשים של הקהילה והרשות ועם מגמות חדשניות המשפיעות עליו. המקרה מעלה שאלות על הצורך להתאים את בית הספר לצרכים משתנים, כיצד לעשות זאת, מי יסייע לבית הספר בכך ועוד.