למרות שהמושג למידה חברתית-רגשית נשמע מופשט, בפועל אפשר ברמה הפרקטית ביותר לראות למידה חברתית-רגשית, לשמוע אותה ולהרגיש אותה בכיתות ובמרחבים אחרים בבית הספר.
הכלי הבא מספק קווים מנחים להתבוננות על עשרה אינדיקטורים (מדדים) שמהווים אינדיקציה לכך שלמידה חברתית-רגשית מוטמעת בצורה מערכתית. החלק הראשון של הפרוטוקול עוסק בהתבוננות על מדדים לכך שבכיתה מתרחשת הטמעה מערכתית של SEL, והחלק השני עוסק במדדים לכך שיש הטמעה מערכתית ברמת כלל בית הספר.
המידע על הטמעת פרקטיקות SEL נאסף באמצעות תצפיות בכיתות ובבית הספר על פרקטיות SEL, ואיסופו חיוני על מנת לקבל את תמונת המצב 'החברתית-רגשית, הנוכחית של בית הספר, כדי שניתן יהיה לדון בה ולהעלות רעיונות להתחלת/ המשך הטמעה. ניתן לחזור לכלי זה בעתיד על מנת לבחון מגמות ושינויים בעקבות תהליכי הטמעה.
חשוב לדעת כי לא מדובר בהערכה של מורה מסויים או של כיתה מסויימת, אלא באיסוף התבוננויות מכלל הכיתות על מנת לקבל את התמונה המערכתית השלמה. לכן, לפני תחילת 'ההליכה הלימודית' בכיתות, חשוב להסביר לצוות את מטרת הביקור ולצפות בכיתות רבות במשכי זמן שונים במהלך היום.
במידה ובית הספר עוד לא בשל לתצפיות עצמן בכיתות או במידה ועדיין אין עוד הטמעה מערכתית, ניתן להשתמש בפרוטוקול דרך קריאה ולמידה משותפת שלו בצוות על מנת להכיר את האינדיקטורים לעומק, להבין איך למידה חברתית-רגשית עשויה להיראות באופן מוחשי בתהליכים חינוכיים, ולהשתמש בתובנות הללו על מנת לבנות את ההטמעה המערכתית בבית הספר.
באתר תוכלו למצוא גם :
- כלי לניתוח הממצאים מהתצפית על ה'הליכה הלימודית' הזאת. הכלי נקרא : פרוטוקול התבוננות על נתוני למידה חברתית רגשית. חלק חשוב בכלי עוסק בהתבוננות על הנתונים מתוך עדשה של הוגנות בחינוך.
- סרטונים קצרים המסבירים על האינדיקטורים.
- סידרת וידאוקאסטים "מדברים SEL- מנהלים למידה חברתית-רגשית" שיחות עם מנהלים שמשתפים באופן כנה ופרקטי על איך למידה חברתית-רגשית נראית, נשמעת ומורגשת בבית הספר שלהם דרך אחד האינדיקטורים (מדדים) או יותר.
לחצו כאן לכל התכנים בנושא למידה חברתית-רגשית
מקור
CASEL 2019
עריכה לשונית
ורדה בן יוסף
עריכה מדעית
גילי לייבושור
The tool was independently translated by Avney Rosha. The original source by Collaborative Academic Social and Emotional Learning (CASEL) is available at www.casel.org
מקור
CASEL (2019). The CASEL guide to schoolwide social and emotional learning. Retrieved from https://schoolguide.casel.org/
תרגום
גילי לייבושור
סוגיות ונושאים נוספים אשר עשויים לעניין אותך
תכנים נוספים שעשויים לעניין אותך
ההוראה שבויה בדפוס דיבור המכונה ימ"מ — המורה יוזם, התלמידים מגיבים, המורה מעריך. דפוס הדיבור הזה מיועד לחלץ את "התשובה הנכונה" מהתלמידים ולחזק את שליטתו של המורה בכיתה; הוא מונע מהתלמידים את היכולת לחשוב בכוחות עצמם. דפוס זה צומח אמנם מן המבנה של בית הספר, אך אפשר להיחלץ ממנו ולהנהיג בכיתות דפוס דיבור חינוכי יותר.
כל הכיתה, כל הזמן
האתגר נראה עצום אך אפשרי: לשתף את התלמידים כל הזמן במהלך השיעור. המחבר מציע דרכים לעשות זאת - למשל, לשאול שאלות משתפות, לתת יותר זמן להמצאת תשובות, לבקש מכל התלמידים לענות בכתיבה חרישית במחברת, לבקש מהתלמידים לסכם את השיעור.
במרכז חקר המקרה ישיבת ציונים של המועצה הפדגוגית שעניינה כיתה ז1 בתום המחצית הראשונה של שנת הלימודים. מחנכת הכיתה מופתעת לגלות שרוב הנתונים על התלמידים חסרים ומתרעמת על התרבות הארגונית בבית הספר. במהלך הישיבה נחשפים פערים בין עמדות המורים בעניין הוראה בכיתות הטרוגניות ובין ה"אני מאמין" של המנהל – סוגיות ארגוניות-ערכיות ושאלות על מנהיגות המנהל.
זהו סיפורו של בית ספר שהתחולל בו תהליך שינוי מערכתי מקיף ומורכב; בית הספר הפך מבית ספר תיכון ארבע-שנתי קטן, מאופיין בבריחת תלמידים ובעזיבת מורים, לבית ספר שש-שנתי מבוקש בקרב תלמידים ומורים. מנהלת חדשה צמחה מתוך צוות בית הספר והובילה תהליך –תחילתו בבירור פנימי מעמיק כלל-בית-ספרי והמשכו בשינויים ארגוניים ופדגוגיים מרחיקי לכת. המקרה מעלה סוגיות של יצירת חזון בית ספרי ותהליך מימושו, של הובלת שינוי והטמעתו וכן של הצלחות מחד גיסא וקשיים והתנגדויות מאידך גיסא.
המקום: חדר המנהל
מבוא לספר בו מוצג הסיפור מאיר עיניים. הספר מגיש לקוראים תמונות מכורסת המנהל: הקשר בין האובייקטיבי-מקצועי לסובייקטיבי-רגשי כפי שהמנהל רואה אותו. הסיפורים מציגים רגישות אנושית לתלמידים, הורים ומורים הבאה לידי ביטוי למשל בתשומת לב לפרטים הקטנים – הכרח בפעולת הניהול. הם מעמידים במרכז את היחסים בין המנהל לסובבים אותו במסגרת הדילמות שעמן על המנהל להתמודד. הסיפור מיועד למנהלים ולמנחי קבוצות מנהלים שעניינם בממד האישי ובהשפעתו על המקצועי.
סיפור התמודדותו של מנהל עם שילובו בבית הספר של תלמיד עם צרכים מיוחדים: במשך כמה שנים עבר התלמיד מבית ספר לבית ספר בשל בעיות התנהגות קשות. למרות מאמצי הצוות החינוכי לא הצליח להשתלב גם בבית ספר זה. תיאור התנהלות המנהל מול ההורים, המורים, הרשות, הפיקוח והתקשורת וטיפולו בדילמה המורכבת של "טובת הפרט לעומת טובת הכלל".
תחרות טרקטורונים בין שני תלמידי כיתה י"ב סיכנה חיי תלמידים ומורים בדרכם חזרה מבית הספר. הסיפור מתאר את התמודדות בית הספר עם המקרה.
חורבן בבית הספר
בית ספר יפה, מושקע ומטופח, הן מבחינת פיזית הן מבחינת האקלים הבית ספרי; ונדליזם של תלמידי כיתה י"ב בסוף השנה הורס באחת את התמונה הפסטורלית.