תחרות טרקטורונים בין שני תלמידי כיתה י"ב סיכנה חיי תלמידים ומורים בדרכם חזרה מבית הספר. הסיפור מתאר את התמודדות בית הספר עם המקרה.
יום ראשון בשבוע, שעת בוקר. גשמי ברכה יורדים בעוצמה, עננים שחורים מכסים את פני השמיים, בריכות הדגים מלאות בציפורי העונה החולפות באזור במעופן דרומה. באזור נשמעים קולות נפץ, שמטרתם הברחת השקנאים האוכלים את הדגה בכמויות גדולות ומורידים לטמיון עמל של שנים שהושקע בגידולם.
בין הבריכות, לכיוון בית הספר האזורי עובר כביש אספלט צר ומפותל שבו נוסעים האוטובוסים הצהובים של "המועצה האזורית חוף הכרמל". אלה מסיעים תלמידים ומורים שפניהם מועדות לתחילתו של יום לימודים חדש, ואחריהם משתרכת שורה של כלי רכב פרטיים וטרקטורונים.
טור כלי הרכב נראה כשרשרת צבעונית בתוך שמורת הטבע. בסופו נמצאים יובל ודקל, תלמידים בכיתה י"ב ובנים ממושבי האזור, רכובים על הטרקטורונים שלהם. לפתע החלו השניים להאיץ את מהירות נסיעתם, תוך עקיפת טור המכוניות כולו, ופתחו בתחרות נהיגה המסכנת את חייהם ואת חיי הזולת. כשהגיעו לשער הכניסה לבית הספר, ירדו מכלי הרכב שלהם, פתחו בצעקות וקללות איש על רעהו, המשיכו בקטטה אלימה עד שפניהם התכסו בדם והם נזקקו לטיפול רפואי.
עם חזרתם לבית הספר נערכו ליובל ודקל שיחות הבהרה בנוכחות הוריהם, המחנכים, רכז שכבת י"ב ומנהלת החטיבה העליונה בבית הספר. בשיחות נידונו נהיגתם המסוכנת והתנהגותם האלימה וניתן דגש על כך שבית ספר דוגל באפס סובלנות לאלימות ולנהיגה מסוכנת.
יובל ודקל הפנימו והבינו את אשר עשו, התנצלו וביקשו סליחה איש מרעהו. סיפור האירוע הובא לדיון בשכבת י"ב. שני החברים הורחקו מבית הספר לשלושה ימים, ולאחר מכן נשלחו לעבוד עשרה ימים בבית החולים ע"ש לוינשטיין ברעננה, מחלקה לנפגעי תאונות דרכים.
בתום ימי ההשעיה עברו יובל ודקל בין כיתות י"ב וסיפרו על פגישותיהם עם נפגעי תאונות דרכים, ביניהם גם פגועי ראש בני גילם, ועל החוויה הקשה שעברה עליהם, והטיפו לחבריהם לנהיגה זהירה והתנהגות הולמת.
כעבור שנים מספר פגשתי בנסיבות חברתיות את יובל ודקל, שזכרו בבירור את התהליך החינוכי שעברו בעקבות המפגשים בבית לוינשטיין. הם הביעו תקווה שרשויות החוק ישתמשו בשיטת חינוך זו כדי לצמצם את מספרם של עברייני התנועה הצעירים.
© כל הזכויות שמורות למכון אבני ראשה, ירושלים.
מקור
אלוני, ר' (2011). תחרות טרקטורונים בין ברכות הדגים. בתוך: מקלו, קולו ותרמילו: רשימות משדה החינוך (עמ' 42-43). ירושלים: מכון אבני ראשה 2011
תכנים נוספים שעשויים לעניין אותך
כל הכיתה, כל הזמן
האתגר נראה עצום אך אפשרי: לשתף את התלמידים כל הזמן במהלך השיעור. המחבר מציע דרכים לעשות זאת - למשל, לשאול שאלות משתפות, לתת יותר זמן להמצאת תשובות, לבקש מכל התלמידים לענות בכתיבה חרישית במחברת, לבקש מהתלמידים לסכם את השיעור.
במרכז חקר המקרה ישיבת ציונים של המועצה הפדגוגית שעניינה כיתה ז1 בתום המחצית הראשונה של שנת הלימודים. מחנכת הכיתה מופתעת לגלות שרוב הנתונים על התלמידים חסרים ומתרעמת על התרבות הארגונית בבית הספר. במהלך הישיבה נחשפים פערים בין עמדות המורים בעניין הוראה בכיתות הטרוגניות ובין ה"אני מאמין" של המנהל – סוגיות ארגוניות-ערכיות ושאלות על מנהיגות המנהל.
זהו סיפורו של בית ספר שהתחולל בו תהליך שינוי מערכתי מקיף ומורכב; בית הספר הפך מבית ספר תיכון ארבע-שנתי קטן, מאופיין בבריחת תלמידים ובעזיבת מורים, לבית ספר שש-שנתי מבוקש בקרב תלמידים ומורים. מנהלת חדשה צמחה מתוך צוות בית הספר והובילה תהליך –תחילתו בבירור פנימי מעמיק כלל-בית-ספרי והמשכו בשינויים ארגוניים ופדגוגיים מרחיקי לכת. המקרה מעלה סוגיות של יצירת חזון בית ספרי ותהליך מימושו, של הובלת שינוי והטמעתו וכן של הצלחות מחד גיסא וקשיים והתנגדויות מאידך גיסא.
המקום: חדר המנהל
מבוא לספר בו מוצג הסיפור מאיר עיניים. הספר מגיש לקוראים תמונות מכורסת המנהל: הקשר בין האובייקטיבי-מקצועי לסובייקטיבי-רגשי כפי שהמנהל רואה אותו. הסיפורים מציגים רגישות אנושית לתלמידים, הורים ומורים הבאה לידי ביטוי למשל בתשומת לב לפרטים הקטנים – הכרח בפעולת הניהול. הם מעמידים במרכז את היחסים בין המנהל לסובבים אותו במסגרת הדילמות שעמן על המנהל להתמודד. הסיפור מיועד למנהלים ולמנחי קבוצות מנהלים שעניינם בממד האישי ובהשפעתו על המקצועי.
סיפור התמודדותו של מנהל עם שילובו בבית הספר של תלמיד עם צרכים מיוחדים: במשך כמה שנים עבר התלמיד מבית ספר לבית ספר בשל בעיות התנהגות קשות. למרות מאמצי הצוות החינוכי לא הצליח להשתלב גם בבית ספר זה. תיאור התנהלות המנהל מול ההורים, המורים, הרשות, הפיקוח והתקשורת וטיפולו בדילמה המורכבת של "טובת הפרט לעומת טובת הכלל".
תחרות טרקטורונים בין שני תלמידי כיתה י"ב סיכנה חיי תלמידים ומורים בדרכם חזרה מבית הספר. הסיפור מתאר את התמודדות בית הספר עם המקרה.
חורבן בבית הספר
בית ספר יפה, מושקע ומטופח, הן מבחינת פיזית הן מבחינת האקלים הבית ספרי; ונדליזם של תלמידי כיתה י"ב בסוף השנה הורס באחת את התמונה הפסטורלית.
פרידה קשה
מורה ותיק ומוערך מתקשה בשל גילו להתמודד עם תלמידים ומחליט לפרוש מההוראה.