תלמידים ושיפור בית ספרי: לראות מעבר לתנאים הקשים של זמננו

מאת ג'ין ראדק
זמן קריאה: 11 דקות

המאמר טוען כי יש ליצור התאמה טובה יותר בין בתי הספר לבין בני נוער. יש להתמקד בתחום של מבנים, ארגונים ויחסים. על בתי הספר להקשיב יותר לקולם של התלמידים. המאמר דן בשתי סוגיות מרכזיות: תפיסת התלמידים את הלמידה ומטרותיה ותפיסת התלמידים את עצמם כלומדים.

מקור

Rudduck, J. (2001). Students and school improvement: 'Transcending the cramped conditions of the time'. Improving Schools, 4(2), 7-16 2001

תרגום

שלומית כנען

עריכה לשונית

רעיה כהן

עריכה מדעית

נעמי מנדל-לוי

הערות שוליים

מאמר זה מבוסס על הרצאה מתוך TES Lecture Series 2000 וכן על הרצאה מוועידה ב-London Institute בשנת 2000 שעסקה בלמידה לאורך החיים.

קטעי הראיונות עם תלמידים לקוחים ממחקרים שנעשו באזורים שונים בבריטניה ובמגוון סוגי  בתי ספר – אם כי רוב המרואיינים היו תלמידים הנתקלים בקשיים בלמידה. מידע נוסף על כל אחד מהפרויקטים נמצא במאמרים ובדוחות שכתבו צוותי המחקר (ראו מקורות מידע).

מראי מקום

  1. ציטוטים אלו נלקחו מרשימותיו של ניק בראון (Nick Brown); הוא משתייך לצוות הפרויקט לשיפור בית ספרי שג'ין ראדק מרכזת.  משתתפים בו 19 בתי ספר במערב ססקס שבהם התייעצות עם תלמידים היא מעמודי התווך.
  2. ציטוטים אלו נלקחו ממחקר העוסק בירידה בהישגים האופיינית לשנה השלישית. את המחקר ריכז כריס דודינגטון (Chris Doddington) במכללת הומרטון שבקיימברידג', ותומך בו המשרד לתקנים בחינוך
    (OfSTED).
  3. ציטוטים אלו נלקחו מפרויקט שהזמינה רשות חינוך מקומית באזור מצוקה, והוא מתמקד בתלמידים שלא התקבלו לבית הספר התיכון המועדף עליהם. עומדת בראשו אייזובל ארקהרט (Isobel Urquhart), ובסיסו במכללת הומרטון שבקיימברידג'.
  4. ציטוטים אלו נלקחו מראיונות עם תלמידים בשורה של מחקרים בהיקף קטן שביצעו ג'וליה פלטר (Julia Flutter) וג'ין ראדק באזורים שונים בבריטניה (ראו Rudduck et al. 1996 וכן Flutter et al. 1998 ו-1999).

מקורות

  • Birkett, D., 2001. “The School We’d Like”, Education Guardian, 5.6.2001.
  • Bryson, N., 1990 (reprinted 1995). Looking at the Overlooked, London: Reaktion Books.
  • Doddington, C., Flutter, J., Bearne, E., and Demetriou, H., 2001. Sustaining Students’ Progress at Year 3, Cambridge: Homerton Research Unit.
  • Flutter, J., Kershner, R. and Rudduck, J., 1998. The Effective Learning Project, Cambridge: Cambridgeshire LEA.
  • Flutter, J., Rudduck, J., Addams, H., Johnson, M. and Maden, M., 1999. Improving Learning: The Students’ Agenda (A Report for Secondary Schools), Cambridge: Homerton Research Unit.
  • Freeman, D., 2000. “Reconceptualising Failure: A Case Study of Erewhon”, PhD thesis, University of Sheffield.
  • Hart, R., 1997. Children’s Participation, London: Earthscan
  • Hodgkin, R., 1998. Partnership with Students, Children UK, Summer.
  • Meadmore, S. D., 1993. “The Production of Individuality through Examination”, Journal of Curriculum Studies, 14(1), 59–73.
  • Nieto, S., 1994. “Lessons from Students on Creating a Chance to Dream”, Harvard Educational Review, 64(4), 392–426.
  • Nixon, J., Martin, J., McKeown, P. O., and Ranson, S., 1996. Encouraging Learning: Towards a Theory of the Learning School, Buckingham: Open University Press.
  • Putnam, R. T. and Borko, H., 2000. “What Do New Views of Knowledge and Thinking Have to Say about Research on Teacher Learning?", Educational Researcher, 29(1), 4–15.
  • Reay, D. and Ball, S., 1999. “ ‘I’ll be a Nothing’: Structure, Agency and the Construction of Identity through Assessment”, British Educational Research Journal, 25(3), 343–354.
  • Rudduck, J., 1999. “ ‘Education for All’, ‘Achievement for All’ and Students Who Are Too Good to Drift” (the second Harold Dent memorial lecture), Education Today, 49(2), 3–11.
  • Rudduck, J., Chaplain, R., and Wallace, G., 1996. School Improvement: What Can Students Tell Us?, London: David Fulton.
  • Rudduck, J., and Flutter, J., 1998. The Dilemmas and Challenges of Year 8 (a review commissioned by the Essex TEC), Cambridge: Homerton Publications.______________________, 2000. “Student Participation and Student Perspective: ‘carving a new order of experience’ ”, Cambridge Journal of Education, 30(1), 75–89.
  • Runkel, P. J., 1984. “Maintaining diversity in schools”, in D. Hopkins and M. Wideen (eds.) Alternative Perspectives on School Improvement, Lewes: Falmer Press, pp. 167–87.
  • Tanner, R., 1987. Double Harness, London: Impact Books.
  • Tyack, D. and Tobin, W., 1990. “The ‘Grammar’ of Schooling: Why has it Been So Hard to Change?, American Educational Research Journal, 31(3), 453–479, fall.
  • Warsley, P. A., Hampel, R. L., and Clark, R. W., 1997. Kids and School Reform, San Francisco: Jossey-Bass.
  • Wyness, M. G., 2000. Contesting Childhood, London: Falmer Press
  • אולריך הרצוג הוא פרופסור ומנהל בית-ספר. הוא כיהן כעורך Journal of School Leadership וכעורך-שותף בכיר בכתב העת Educational Administration Quarterly (EAQ), ופרסם מאמרים במגוון כתבי עת בנושאי חינוך, בהם American Educational Research Journal, EAQ ו-Educational Leadership.
  • דברה ל. ווסט קיבלה תואר שני בייעוץ באוניברסיטת קלֶמזון (Clemson), וכיום היא דוקטורנטית באוניברסיטה של צפון קרוליינה שבגרינזבורו. היא הציגה מאמרים בכנסים של ההתאחדות האמריקאית למחקר חינוכי
  • (American Educational Research Association) ושל המועצה האוניברסיטאית למִנהל חינוכי
  • (University Council for Educational Administration) וכיהנה כעוזרת לעורך בכתב העת Journal of School Leadership.
  • רומה ב. אנג'ל היא עוזרת הדיקן להתנסויות שדה ולרישוי באוניברסיטת המדינה אפּלאצ'ן (Appalachian State University). בעבר עבדה כמנהלנית במכללת ליס מֶקרֵיי (Lees McCrae) וכיהנה גם כמנהלת בית-ספר יסודי וכעוזרת למנהל בית-ספר תיכון.

סוגיות ונושאים נוספים אשר עשויים לעניין אותך

תכנים נוספים שעשויים לעניין אותך

מאת: מאיה בוזו, גל פישר

ההוראה שבויה בדפוס דיבור המכונה ימ"מ — המורה יוזם, התלמידים מגיבים, המורה מעריך. דפוס הדיבור הזה מיועד לחלץ את "התשובה הנכונה" מהתלמידים ולחזק את שליטתו של המורה בכיתה; הוא מונע מהתלמידים את היכולת לחשוב בכוחות עצמם. דפוס זה צומח אמנם מן המבנה של בית הספר, אך אפשר להיחלץ ממנו ולהנהיג בכיתות דפוס דיבור חינוכי יותר.

236

מאת: קובי גוטרמן

האתגר נראה עצום אך אפשרי: לשתף את התלמידים כל הזמן במהלך השיעור. המחבר מציע דרכים לעשות זאת - למשל, לשאול שאלות משתפות, לתת יותר זמן להמצאת תשובות, לבקש מכל התלמידים לענות בכתיבה חרישית במחברת, לבקש מהתלמידים לסכם את השיעור.

419
1

מאת: טובה מיטלמן-בונה

במרכז חקר המקרה ישיבת ציונים של המועצה הפדגוגית שעניינה כיתה ז1 בתום המחצית הראשונה של שנת הלימודים. מחנכת הכיתה מופתעת לגלות שרוב הנתונים על התלמידים חסרים ומתרעמת על התרבות הארגונית בבית הספר. במהלך הישיבה נחשפים פערים בין עמדות המורים בעניין הוראה בכיתות הטרוגניות ובין ה"אני מאמין" של המנהל – סוגיות ארגוניות-ערכיות ושאלות על מנהיגות המנהל.

301

מאת: טובה מיטלמן-בונה

זהו סיפורו של בית ספר שהתחולל בו תהליך שינוי מערכתי מקיף ומורכב; בית הספר הפך מבית ספר תיכון ארבע-שנתי קטן, מאופיין בבריחת תלמידים ובעזיבת מורים, לבית ספר שש-שנתי מבוקש בקרב תלמידים ומורים. מנהלת חדשה צמחה מתוך צוות בית הספר והובילה תהליך –תחילתו בבירור פנימי מעמיק כלל-בית-ספרי והמשכו בשינויים ארגוניים ופדגוגיים מרחיקי לכת. המקרה מעלה סוגיות של יצירת חזון בית ספרי ותהליך מימושו, של הובלת שינוי והטמעתו וכן של הצלחות מחד גיסא וקשיים והתנגדויות מאידך גיסא.

291

מאת: איל שאול

מבוא לספר בו מוצג הסיפור מאיר עיניים. הספר מגיש לקוראים תמונות מכורסת המנהל: הקשר בין האובייקטיבי-מקצועי לסובייקטיבי-רגשי כפי שהמנהל רואה אותו. הסיפורים מציגים רגישות אנושית לתלמידים, הורים ומורים הבאה לידי ביטוי למשל בתשומת לב לפרטים הקטנים – הכרח בפעולת הניהול. הם מעמידים במרכז את היחסים בין המנהל לסובבים אותו במסגרת הדילמות שעמן על המנהל להתמודד. הסיפור מיועד למנהלים ולמנחי קבוצות מנהלים שעניינם בממד האישי ובהשפעתו על המקצועי.

284
1

מאת: טובה מיטלמן-בונה

סיפור התמודדותו של מנהל עם שילובו בבית הספר של תלמיד עם צרכים מיוחדים: במשך כמה שנים עבר התלמיד מבית ספר לבית ספר בשל בעיות התנהגות קשות. למרות מאמצי הצוות החינוכי לא הצליח להשתלב גם בבית ספר זה. תיאור התנהלות המנהל מול ההורים, המורים, הרשות, הפיקוח והתקשורת וטיפולו בדילמה המורכבת של "טובת הפרט לעומת טובת הכלל".

290
1

מאת: רמי אלוני

תחרות טרקטורונים בין שני תלמידי כיתה י"ב סיכנה חיי תלמידים ומורים בדרכם חזרה מבית הספר. הסיפור מתאר את התמודדות בית הספר עם המקרה.

279

מאת: רמי אלוני

בית ספר יפה, מושקע ומטופח, הן מבחינת פיזית הן מבחינת האקלים הבית ספרי; ונדליזם של תלמידי כיתה י"ב בסוף השנה הורס באחת את התמונה הפסטורלית.

278