המפתח לשימור מהפכים בית-ספריים מוצלחים

מאת דניאל ל' דיוק
זמן קריאה: 20 דקות

במסגרת המחקר נבדקו 15 בתי ספר יסודיים שבוצעו בהם מהפכים וששימרו את הישגי המהפכים במשך שנתיים לפחות. המטרה הייתה לזהות את השינויים הנקשרים לתהליך המהפך. השינויים קובצו לשמונה קטגוריות: (1) מנהיגות; (2) מדיניות בית ספרית; (3) תכניות; (4) תהליכים ארגוניים; (5) איוש תפקידים; (6) פרקטיקות בכיתה; (7) מעורבות הורים וקהילה; (8) מתקנים בבית הספר. הממצאים מראים כי שימור השיפור בהישגי התלמידים מותנה בשינוי מקיף, בהתאמה וכן בגרעין של רפורמות חיוניות. כמו כן עולה מהממצאים כי ארגונו של בית הספר היסודי נעשה מורכב יותר ויותר.

מקור

Duke, D. L. (2006). Keys to sustaining successful school turnarounds. ERS Spectrum, 24(2), 21-35 2006

תרגום

נדב סגל

עריכה לשונית

ורדה בן יוסף

הערות שוליים

  1. No Child Left Behind Act – חוק פדרלי שנחקק בארצות הברית ב-2001. החוק מחייב את המדינות בארצות הברית לקבוע סטנדרטים מינימליים במיומנויות בסיסיות (קריאה, כתיבה, מתמטיקה, מדעים) ומתנה את המימון הפדרלי למערכות החינוך של המדינות בעמידה בסטנדרטים אלו [הערת המתרגם].
  2. הדרך היחידה לשיפור בהישגים בלי לערוך שינויים בבית הספר היא לרשום לבית הספר קבוצה אחרת של תלמידים, ומקרה מיוחד שכזה לא התקיים אף באחד מחמישה-עשר מחקרי המבחן.
  3. במחקר נכללו רק שינויים שצוינו במפורש במחקרי המבחן. מכיוון שיש אפשרות שהחוקרים התעלמו משינויים מסוימים, השינויים המוצגים במחקר זה אינם בהכרח רשימה מלאה.
  4. החלוקה לכיתות בארצות הברית שונה מן המקובל בישראל, שבה תלמידים בשלב החינוך היסודי לומדים רוב הזמן במסגרת כיתת האם שלהם. בארצות הברית תלמידים אינם משתייכים לכיתת אם ואינם לומדים בהכרח עם תלמידים מאותו שנתון אלא עם תלמידים שרמת לימודיהם דומה [הערת המתרגם].
  5. במערכת החינוך בארצות הברית בית הספר היסודי כולל גם "כיתת גן" (המקבילה בערך לגן חובה בישראל), ולעתים אף מסגרת חינוכית לילדים צעירים יותר [הערת המתרגם].
  6. מרבית התכניות הנזכרות ברשימה לעיל הן תכניות בארצות הברית המשתמשות בעזרי לימוד ובשיטות שונות ללימוד הוראת קריאה וכתיבה באנגלית ולשיפורן [הערת המתרגם].
  7. ראוי לציין כי שבוע הלימודים המקובל בארצות הברית נמשך חמישה ימים (מיום ב' עד יום ו'), בהתאם לשבוע העבודה המקובל בארצות נוצריות, ויום המנוחה המקובל הוא יום א' [הערת המתרגם].
  8. סעיף 1 (Title I) לחוק החינוך היסודי והעל-יסודי בארצות הברית (Elementary and Secondary Education Act) מקצה מימון פדרלי מיוחד להוראת תלמידים ממשפחות שהכנסתן נמוכה. מורים שהעסקתם ממומנת מכוח סעיף זה (שלא כמורים שהעסקתם ממומנת על-ידי הרשות המדינתית או המקומית) מכונים "מורי סעיף 1" [הערת המתרגם].
  9. מודל השתתפות ההורים המקובל בבתי ספר בארצות הברית, בעיקר בבתי ספר יסודיים מכונה "אגודת הורים-מורים" (Parent-Teacher Association – PTA) [הערת המתרגם].

מקורות

  • Chrisman, V. (2005). How schools sustain success. Educational Leadership, 62, 5, 16-20.
  • Cloud, S., Scott, V., & Fish, S. (2004). Case study of Dumfries Elementary School. Unpublished.
  • Elmore, R. F., Peterson, P. L., & McCarthey, S. J. (1996). Restructuring in the Classroom. San Francisco: Jossey-Bass.
  • Garret, J., Jones-Blair, K., Franklin, J., Munaker, J., & Charin, M. (2004). Case study of Dogwood Elementary School. Unpublished.
  • Genove, C. (2004). Case study of South Frederick Elementary School. Unpublished.
  • Hope for urban education: A study of nine high-performing, high-poverty, urban elementary schools (1999). Austin, Texas: The Charles A. Dana Center, University of Texas at Austin.
  • Larsen A., & Granada, P. (2004). Case study of Seatack Elementary School. Unpublished.
  • Mays, J., Rhame, S. L., & Spear, S. (2004). Case study of Barcroft Elementary School. Unpublished.
  • Salmonowicz, M. (2005). Case study of Pleasant Valley Elementary School. Unpublished.
  • Daniel L. Duke, KEYS TO SUSTAINING SUCCESSFUL SCHOOL TURNAROUNDS, University of Virginia
    (link to pdf – All rights reserved to the author)

סוגיות ונושאים נוספים אשר עשויים לעניין אותך

תכנים נוספים שעשויים לעניין אותך

מאת: טובה מיטלמן-בונה

במרכז חקר המקרה ישיבת ציונים של המועצה הפדגוגית שעניינה כיתה ז1 בתום המחצית הראשונה של שנת הלימודים. מחנכת הכיתה מופתעת לגלות שרוב הנתונים על התלמידים חסרים ומתרעמת על התרבות הארגונית בבית הספר. במהלך הישיבה נחשפים פערים בין עמדות המורים בעניין הוראה בכיתות הטרוגניות ובין ה"אני מאמין" של המנהל – סוגיות ארגוניות-ערכיות ושאלות על מנהיגות המנהל.

61

מאת: טובה מיטלמן-בונה

זהו סיפורו של בית ספר שהתחולל בו תהליך שינוי מערכתי מקיף ומורכב; בית הספר הפך מבית ספר תיכון ארבע-שנתי קטן, מאופיין בבריחת תלמידים ובעזיבת מורים, לבית ספר שש-שנתי מבוקש בקרב תלמידים ומורים. מנהלת חדשה צמחה מתוך צוות בית הספר והובילה תהליך –תחילתו בבירור פנימי מעמיק כלל-בית-ספרי והמשכו בשינויים ארגוניים ופדגוגיים מרחיקי לכת. המקרה מעלה סוגיות של יצירת חזון בית ספרי ותהליך מימושו, של הובלת שינוי והטמעתו וכן של הצלחות מחד גיסא וקשיים והתנגדויות מאידך גיסא.

47

מאת: רחל חסון

סיפור מנהלים על מעבר חד מניהול שִכבה בבית ספר אליטיסטי לניהול בית ספר מתפורר של החינוך המיוחד. יומן של סצנות ואירועים. יחד הם טווים תמונה עשירה: מצד אחד,מציאות חברתית קשה ובתוכה בית ספר שאינו מתפקד ושרוי בכאוס; מצד שני, מקומם של חזון, דבקות, אומץ ומקצועיות בהפיכת בית הספר למוסד חינוכי בעל הישגים. הסיפור מציג גם את המורכבות שבמציאות הבית-ספרית מבחינת מורים, תלמידים, נורמות ומבנים ארגוניים ומספק קווים מנחים ברורים לפעולה. הכלי מיועד למנחי קבוצות מנהלים המעוניינים לעסוק בסוגיות של בתי ספר שנסיבותיהם מאתגרות ובכניסת המנהל לתפקיד וכן למנהלים המתמודדים עם סוגיות אלו ולמדריכיהם האישיים.

48

מאת: טובה מיטלמן-בונה

המקרה מתאר בית ספר תיכון אזורי שעבר מהפך בעקבות גידול היישובים ושינוי צורכי התושבים, והצליח לשפר את הדימוי שלו ולמצב את עצמו כבית ספר שמוביל את תלמידיו להצלחה בבגרות. כעת נדרש בית הספר להתמודד עם צרכים חדשים של הקהילה והרשות ועם מגמות חדשניות המשפיעות עליו. המקרה מעלה שאלות על הצורך להתאים את בית הספר לצרכים משתנים, כיצד לעשות זאת, מי יסייע לבית הספר בכך ועוד.

48

מאת: טובה מיטלמן-בונה

סיפור התמודדותו של מנהל עם שילובו בבית הספר של תלמיד עם צרכים מיוחדים: במשך כמה שנים עבר התלמיד מבית ספר לבית ספר בשל בעיות התנהגות קשות. למרות מאמצי הצוות החינוכי לא הצליח להשתלב גם בבית ספר זה. תיאור התנהלות המנהל מול ההורים, המורים, הרשות, הפיקוח והתקשורת וטיפולו בדילמה המורכבת של "טובת הפרט לעומת טובת הכלל".

47
1

מאת: רמי אלוני

טיול לגיבוש צוות הנהלת בית ספר, בדגש על החיים בארץ בימי העלייה השנייה והעלייה השלישית, על רקע נופיו הקסומים של הגלבוע. נספח – מילות שירים מהתקופה.

61

מאת: יודיק אביעד

תיאור בהיר וממצה של תהליך שינוי בית-ספרי מזווית ראייתו של מורה מוביל. הסיפור מדגיש תובנות מרכזיות בהובלת תהליכי שינוי בבתי ספר: החזון לעומת המציאות, הקשר בין הסגנון והפעולות של המנהיגות לבין תהליך השינוי, תפקידם של מורים מובילים בשינוי בית-ספרי והאתגר שבבניית תרבות בית-ספרית.

44

מאת: טובה מיטלמן-בונה

תהליך גיבושה של תכנית חינוכית שפותחה כשבית הספר עבר לניהול עצמי; במרכז התכנית – ערכי המנהיגות והאחריות. חקר המקרה מעלה סוגיות ניהול שעמן התמודדו המנהלת וצוות המורים – סוגיות הקשורות בדפוסי ניהול, דפוסי פעולה של המנהל וצוותו,הפתרונות שהוצעו בעניין תרבות הניהול של בית הספר ומידת האפקטיביות של תרבות זו.

43