עובדים יחד: עוזרים למנהיגות קהילתית לעבוד בפועל

מאת המכון הלאומי למנהיגות בית ספרית (NCSL), בריטניה
זמן קריאה: 20 דקות

מאמר זה מיועד לתמוך במנהיגי בתי-ספר בהפיכת מעורבותם של קהילות, מוסדות וארגונים שונים לאותנטית ולאפקטיבית יותר. המאמר בוחן מהו שיתוף פעולה, כיצד הוא מושג, מדוע גישה זו חשובה לבתי-ספר ומה משמעות הדבר עבור פרקטיקות עתידיות.

מקור

National College for School Leadership (2006). Working together: Helping community leadership work in practice. Nottingham, England: Author 2006

עריכה לשונית

לירון אבידר

עריכה מדעית

נעמי מנדל-לוי

הערות שוליים

  1.  בית-ספר משלים (Complementary school) – מסגרת חינוכית חוץ בית-ספרית (בדומה למועדוניות או למתנ"סים), הפועלת לאחר שעות הלימודים ו/או בסופי-שבוע, לרוב על בסיס התנדבותי וקהילתי [הערת המתרגם].
  2.   GCSE (General Certificate of Secondary Education) – תעודת הסמכה כללית בחינוך על-יסודי. ניתנת לתלמידים לאחר עמידה בבחינות בתום שלב חינוך החובה (עד גיל 16 – מקביל לכיתה י' בישראל). נדרשת על מנת לגשת לבחינות ה-A-Level, המהוות בדרך כלל תנאי קבלה לאוניברסיטאות בבריטניה [הערת המתרגם].

מקורות

תודות

אנו מבקשים להודות לאנשים ולצוותים הרבים שנטלו חלק בעבודה על אסטרטגיית המנהיגות הקהילתית של המכון הארצי למנהיגות בית-ספרית (NCSL). עבודתכם עיצבה את האסטרטגיה וממשיכה לפתח את הבנתנו בנוגע למעורבות בתי-ספר, קהילות וריבוי-רשויות. נבקש להודות במיוחד לבתי-הספר ולאנשים המופיעים במאמר זה ולרבים אחרים המופיעים באתר ובחומרי התוכנית.

אנו מבקשים גם להוקיר תודה לתרומות המשמעותיות שרבים משותפינו תורמים לפיתוחם של הידע, הלמידה והכלים, כחלק מפיתוחה של מנהיגות קהילתית במאמרים אלו.

רשימת מקורות

 

Craig, J, 2006, Taking the wide view: The new leadership of extended schools: A report of six ContinYou/NCSL seminars on the leadership of extended schools, Nottingham, NCSL available to download at:

www.demos.co.uk/projects/recentprojects/takingthewideview

Craig, J & O’Leary, D, 2006, The Invisible Teacher: How schools can unlock the power of community, London and Nottingham, Demos and NCSL available to download at:www.demos.co.uk/projects/currentprojects/communityleadership

Desforges, C, 2003, The impact of parental involvement, parental support and family education on pupil achievement and adjustment: a review of literature available to download at: www.teachernet.gov.uk/

DfES, 2003, Every Child Matters CM 5860 London, HMSO available to download at:www.everychildmatters.gov.uk/publications

Felicity Thomas – children take centre stage, www.ldr-magazine.co.uk

Gelsthorpe, T & West-Burnham, J, 2003, Educational Leadership and the Community: Strategies for school improvement through community engagement, Harlow, Pearson Education

Huxham, C & Vangen, S, 2004,and practice of collaborative advantage, London, Routledge

Munby, S, 2005 Managing to Collaborate: The theory and practice of collaborative advantage, London, Routledge

Munby, S, 2005, You’re not alone, Ldr, November 2005

NCSL, ECM: Why it matters to leaders. Download this publication at: www.ncsl.org.uk/ecm

NCSL, National Professional Qualification for Headship Programme: Module: Leadership of extended schools,Nottingham, NCSL

NCSL, Multi-agency Research, Nottingham, NCSL, available to download at: www.ncsl.org.uk/publications

Preskill, S, Vermilya, L & Otero, G, 2000, Skills for Democracy: Promoting dialogue in schools, Victoria, Australia, Hawker Brownlow Education, available to order at: www.relationalearning.com/publications.html

ארגונים:

הארגונים הבאים נטלו חלק בפיתוח אסטרטגיית המנהיגות הקהילתית של המכון הארצי למנהיגות בית-ספרית. אנו מודים להם על תרומתם למאמר זה ועל העבודה המתמשכת על האסטרטגיה בבתי-הספר והקהילות המקומיות:

Community Action Network: www.can-online.org.uk

t. 0845 456 2537 e. [email protected]

Rezolv: www.rezolv.co.uk

t. 01981 241 200 e. [email protected]

ContinYou: www.continyou.org.uk

t. 020 8709 9900 e. [email protected]

Community Service Volunteers (CSV): www.csv.org.uk

t. 020 7278 6601 e. [email protected]

University of the First Age (UFA): www.ufa.org.uk

t. 0121 202 2345 e. [email protected]

Demos: www.demos.co.uk

e. [email protected] t. 0845 458 5949

Castlewood Consulting: www.castlewoodconsulting.co.uk

e. [email protected]

Pen Green: www.pengreen.org.uk

t. 01536 443435

המכון הארצי למנהיגות בית-ספרית:

National College for School Leadership

Triumph Road

Nottingham NG8 1DH

T: 0870 001 1155

F: 0115 872 2001

E: [email protected]

W: www.ncsl.org.uk

סוגיות ונושאים נוספים אשר עשויים לעניין אותך

תכנים נוספים שעשויים לעניין אותך

מאת: קובי גוטרמן

האתגר נראה עצום אך אפשרי: לשתף את התלמידים כל הזמן במהלך השיעור. המחבר מציע דרכים לעשות זאת - למשל, לשאול שאלות משתפות, לתת יותר זמן להמצאת תשובות, לבקש מכל התלמידים לענות בכתיבה חרישית במחברת, לבקש מהתלמידים לסכם את השיעור.

65

מאת: טובה מיטלמן-בונה

במרכז חקר המקרה ישיבת ציונים של המועצה הפדגוגית שעניינה כיתה ז1 בתום המחצית הראשונה של שנת הלימודים. מחנכת הכיתה מופתעת לגלות שרוב הנתונים על התלמידים חסרים ומתרעמת על התרבות הארגונית בבית הספר. במהלך הישיבה נחשפים פערים בין עמדות המורים בעניין הוראה בכיתות הטרוגניות ובין ה"אני מאמין" של המנהל – סוגיות ארגוניות-ערכיות ושאלות על מנהיגות המנהל.

63
קריאה

מעברים

מאת: ציפי מל

שלושה סיפורי ניהול הממוקדים בפערים ונטווים לכדי נקודת מבט אחת, הומניסטית, של מנהלת. הסיפור הראשון מציג את תגובתם של בני נוער לפערים חברתיים דרך עיני המנהלת, השני מציע התבוננות על הפערים בין החינוך הפרטי לחינוך הממלכתי, השלישי מציג התבוננות אוהבת על חדר המורים והפער בין השפה המקצועית לשפה האישית. בכל אחד מהסיפורים עולה מקומם של פערים ושל השפה – גם מכשול וגם הזדמנות לצליחת מעברים. הכלי מיועד למנחי קבוצות מנהלים המעוניינים לעסוק בסוגיות של פערים, יחסים פנים-בית-ספריים ואי-שוויון וכן למנהלים הרוצים לחדד עמדותיהם בנושאים אלו.

45

מאת: מנדי רבינוביץ

הסיפור מעלה מגוון של סוגיות בהקשר של ניהול פנימייה לבני נוער בסיכון. מתוך כלל המקרים עולות שאלות על פירושה של הצלחה, על הדרך להעצים תלמידים, על מקום הלמידה בחיי התלמידים, על החשיבות שבתמונת עתיד ועל מקומו של המנהל במורכבות שבין סיפורי חיים ודרישות המערכת.

45

מאת: טובה מיטלמן-בונה

זהו סיפורו של בית ספר שהתחולל בו תהליך שינוי מערכתי מקיף ומורכב; בית הספר הפך מבית ספר תיכון ארבע-שנתי קטן, מאופיין בבריחת תלמידים ובעזיבת מורים, לבית ספר שש-שנתי מבוקש בקרב תלמידים ומורים. מנהלת חדשה צמחה מתוך צוות בית הספר והובילה תהליך –תחילתו בבירור פנימי מעמיק כלל-בית-ספרי והמשכו בשינויים ארגוניים ופדגוגיים מרחיקי לכת. המקרה מעלה סוגיות של יצירת חזון בית ספרי ותהליך מימושו, של הובלת שינוי והטמעתו וכן של הצלחות מחד גיסא וקשיים והתנגדויות מאידך גיסא.

49

מאת: איל שאול

מבוא לספר בו מוצג הסיפור מאיר עיניים. הספר מגיש לקוראים תמונות מכורסת המנהל: הקשר בין האובייקטיבי-מקצועי לסובייקטיבי-רגשי כפי שהמנהל רואה אותו. הסיפורים מציגים רגישות אנושית לתלמידים, הורים ומורים הבאה לידי ביטוי למשל בתשומת לב לפרטים הקטנים – הכרח בפעולת הניהול. הם מעמידים במרכז את היחסים בין המנהל לסובבים אותו במסגרת הדילמות שעמן על המנהל להתמודד. הסיפור מיועד למנהלים ולמנחי קבוצות מנהלים שעניינם בממד האישי ובהשפעתו על המקצועי.

49
1

מאת: רחל חסון

סיפור מנהלים על מעבר חד מניהול שִכבה בבית ספר אליטיסטי לניהול בית ספר מתפורר של החינוך המיוחד. יומן של סצנות ואירועים. יחד הם טווים תמונה עשירה: מצד אחד,מציאות חברתית קשה ובתוכה בית ספר שאינו מתפקד ושרוי בכאוס; מצד שני, מקומם של חזון, דבקות, אומץ ומקצועיות בהפיכת בית הספר למוסד חינוכי בעל הישגים. הסיפור מציג גם את המורכבות שבמציאות הבית-ספרית מבחינת מורים, תלמידים, נורמות ומבנים ארגוניים ומספק קווים מנחים ברורים לפעולה. הכלי מיועד למנחי קבוצות מנהלים המעוניינים לעסוק בסוגיות של בתי ספר שנסיבותיהם מאתגרות ובכניסת המנהל לתפקיד וכן למנהלים המתמודדים עם סוגיות אלו ולמדריכיהם האישיים.

50

מאת: טובה מיטלמן-בונה

המקרה מתאר בית ספר תיכון אזורי שעבר מהפך בעקבות גידול היישובים ושינוי צורכי התושבים, והצליח לשפר את הדימוי שלו ולמצב את עצמו כבית ספר שמוביל את תלמידיו להצלחה בבגרות. כעת נדרש בית הספר להתמודד עם צרכים חדשים של הקהילה והרשות ועם מגמות חדשניות המשפיעות עליו. המקרה מעלה שאלות על הצורך להתאים את בית הספר לצרכים משתנים, כיצד לעשות זאת, מי יסייע לבית הספר בכך ועוד.

50