איך נראית, נשמעת ומרגישה למידה חברתית-רגשית? למידה חברתית-רגשית היא גישה מערכתית, וככזו היא עוסקת באופן שבו SEL נמצא בכל הקשרי בית הספר. הטמעה מערכתית מתרחשת כאשר 'רואים, שומעים ומרגישים' SEL במרחבים הפיזיים של בית הספר, בהפסקות, כשלמידה חברתית-רגשית ניבטת ומורגשת בתהליכי הוראה-למידה, בחזון ובמדיניות של בית הספר , במערכות היחסים, בשותפויות, באקלים, ובשלומות גם של המבוגרים.
בשני עשורים של מחקר נמצאו עשרה אינדיקטורים (מדדים) המצביעים על כך שבית הספר מטמיע בצורה מערכתית למידה חברתית-רגשית. ניתן ללמוד על האינדיקטורים הללו כאן.
אינדיקטורים לבית ספר המיישם למידה חברתית-רגשית (SEL) כתפיסה מערכתיתבסידרת הסרטונים הבאה ניתן לראות איך 'נראים, נשמעים ומרגישים' המדדים (אינדיקטורים) הללו בפועל. למשל, איך מטפחים את ה SEL של המבוגרים? איך מלמדים SEL בתחומי הדעת? איך מקדמים את מעורבתם של התלמידים? ועוד.
בסידרת הוידאוקאסטים "מדברים SEL- מנהלים למידה חברתית-רגשית", שפיתחנו במכון אבני ראשה בשיתוף עם מטח ועם הקרן לקידום מקצועי בהסתדרות המורים, ניתן לצפות ולהאזין לשיחות מרתקות בין אירי ריקין, מרצה לפילוסופיה ויוצר דוקומנטרי, לבין מנהלי בתי ספר שכבר מטמיעים למידה חברתית-רגשית בצורה מערכתית באמצעות מדד (אינדיקטור) אחד או יותר.
בשיח כן ופרקטי המנהלות והמנהלים מציגים את ההתמודדות היומיומית שלהם עם סוגיית הטמעת SEL, עונים לשאלות שמתרוצצות לכולם בראש, מציגים את החיבור האישי שלהם ללמידה חברתית-רגשית, את המנופים החינוכיים ש SEL מאפשר לדעתם וגם את הקשיים והדילמות. הם מספרים מה הם למדו בדרך, לפעמים בדרך הקשה,ואיך אפשר ממש כחלק מליבת הסדירויות הבית ספריות להטמיע למידה חברתית-רגשית שרואים אותה, שומעים אותה ומרגישים אותה.
סדרת סרטונים להדגמת האינדיקטורים (מדדים):
סדרת וידאוקאסטים -"מדברים SEL- מנהלים למידה חברתית-רגשית"
מקור
אינדיקטורים: CASEL וידאוקאסטים: מטח – המרכז לטכנולוגיה חינוכית, הקרן לקידום מקצועי בהסתדרות המורים ומכון אבני ראשה 2021
תרגום
אינדיקטורים: גילי לייבושור
עריכה לשונית
אינדיקטורים: ורדה בן יוסף
עריכה מדעית
אינדיקטורים: גילי לייבושור
כל הוידאוקאסטים "מנהלים SEL" הם תוצר של שיתוף פעולה בין מטח, הקרן לקידום מקצועי בהסתדרות המורים ומכון אבני ראשה.
The tool was independently translated by Avney Rosha. The original source by Collaborative Academic Social and Emotional Learning (CASEL) is available at www.casel.org
CASEL (2019). The CASEL guide to schoolwide social and emotional learning. Retrieved from https://schoolguide.casel.org/
סוגיות ונושאים נוספים אשר עשויים לעניין אותך
תכנים נוספים שעשויים לעניין אותך
ההוראה שבויה בדפוס דיבור המכונה ימ"מ — המורה יוזם, התלמידים מגיבים, המורה מעריך. דפוס הדיבור הזה מיועד לחלץ את "התשובה הנכונה" מהתלמידים ולחזק את שליטתו של המורה בכיתה; הוא מונע מהתלמידים את היכולת לחשוב בכוחות עצמם. דפוס זה צומח אמנם מן המבנה של בית הספר, אך אפשר להיחלץ ממנו ולהנהיג בכיתות דפוס דיבור חינוכי יותר.
כל הכיתה, כל הזמן
האתגר נראה עצום אך אפשרי: לשתף את התלמידים כל הזמן במהלך השיעור. המחבר מציע דרכים לעשות זאת - למשל, לשאול שאלות משתפות, לתת יותר זמן להמצאת תשובות, לבקש מכל התלמידים לענות בכתיבה חרישית במחברת, לבקש מהתלמידים לסכם את השיעור.
במרכז חקר המקרה ישיבת ציונים של המועצה הפדגוגית שעניינה כיתה ז1 בתום המחצית הראשונה של שנת הלימודים. מחנכת הכיתה מופתעת לגלות שרוב הנתונים על התלמידים חסרים ומתרעמת על התרבות הארגונית בבית הספר. במהלך הישיבה נחשפים פערים בין עמדות המורים בעניין הוראה בכיתות הטרוגניות ובין ה"אני מאמין" של המנהל – סוגיות ארגוניות-ערכיות ושאלות על מנהיגות המנהל.
זהו סיפורו של בית ספר שהתחולל בו תהליך שינוי מערכתי מקיף ומורכב; בית הספר הפך מבית ספר תיכון ארבע-שנתי קטן, מאופיין בבריחת תלמידים ובעזיבת מורים, לבית ספר שש-שנתי מבוקש בקרב תלמידים ומורים. מנהלת חדשה צמחה מתוך צוות בית הספר והובילה תהליך –תחילתו בבירור פנימי מעמיק כלל-בית-ספרי והמשכו בשינויים ארגוניים ופדגוגיים מרחיקי לכת. המקרה מעלה סוגיות של יצירת חזון בית ספרי ותהליך מימושו, של הובלת שינוי והטמעתו וכן של הצלחות מחד גיסא וקשיים והתנגדויות מאידך גיסא.
המקום: חדר המנהל
מבוא לספר בו מוצג הסיפור מאיר עיניים. הספר מגיש לקוראים תמונות מכורסת המנהל: הקשר בין האובייקטיבי-מקצועי לסובייקטיבי-רגשי כפי שהמנהל רואה אותו. הסיפורים מציגים רגישות אנושית לתלמידים, הורים ומורים הבאה לידי ביטוי למשל בתשומת לב לפרטים הקטנים – הכרח בפעולת הניהול. הם מעמידים במרכז את היחסים בין המנהל לסובבים אותו במסגרת הדילמות שעמן על המנהל להתמודד. הסיפור מיועד למנהלים ולמנחי קבוצות מנהלים שעניינם בממד האישי ובהשפעתו על המקצועי.
סיפור התמודדותו של מנהל עם שילובו בבית הספר של תלמיד עם צרכים מיוחדים: במשך כמה שנים עבר התלמיד מבית ספר לבית ספר בשל בעיות התנהגות קשות. למרות מאמצי הצוות החינוכי לא הצליח להשתלב גם בבית ספר זה. תיאור התנהלות המנהל מול ההורים, המורים, הרשות, הפיקוח והתקשורת וטיפולו בדילמה המורכבת של "טובת הפרט לעומת טובת הכלל".
תחרות טרקטורונים בין שני תלמידי כיתה י"ב סיכנה חיי תלמידים ומורים בדרכם חזרה מבית הספר. הסיפור מתאר את התמודדות בית הספר עם המקרה.
חורבן בבית הספר
בית ספר יפה, מושקע ומטופח, הן מבחינת פיזית הן מבחינת האקלים הבית ספרי; ונדליזם של תלמידי כיתה י"ב בסוף השנה הורס באחת את התמונה הפסטורלית.