למידה חברתית-רגשית: עשרה אינדיקטורים ליישום מערכתי בבית הספר

מאת The Collaborative for Academic, Social, and Emotional Learning (CASEL)
זמן קריאה: 11 שניות

איך נראית, נשמעת ומרגישה למידה חברתית-רגשית? למידה חברתית-רגשית היא גישה מערכתית, וככזו היא עוסקת באופן שבו SEL נמצא בכל הקשרי בית הספר. הטמעה מערכתית מתרחשת כאשר 'רואים, שומעים ומרגישים' SEL במרחבים הפיזיים של בית הספר, בהפסקות, כשלמידה חברתית-רגשית ניבטת ומורגשת בתהליכי הוראה-למידה, בחזון ובמדיניות של בית הספר , במערכות היחסים, בשותפויות, באקלים, ובשלומות גם של המבוגרים.

בשני עשורים של מחקר נמצאו עשרה אינדיקטורים (מדדים)  המצביעים על כך שבית הספר מטמיע בצורה מערכתית למידה חברתית-רגשית. ניתן ללמוד על האינדיקטורים הללו כאן.

 

אינדיקטורים לבית ספר המיישם למידה חברתית רגשית כתפיסה מערכתית - לחצו לפירוט טקסט

בסידרת הסרטונים הבאה ניתן לראות איך 'נראים, נשמעים ומרגישים' המדדים (אינדיקטורים) הללו בפועל.  למשל, איך מטפחים את ה SEL של המבוגרים? איך מלמדים SEL בתחומי הדעת? איך מקדמים את מעורבתם של התלמידים? ועוד.

בסידרת הוידאוקאסטים "מדברים SEL- מנהלים למידה חברתית-רגשית", שפיתחנו במכון אבני ראשה בשיתוף עם מטח ועם הקרן לקידום מקצועי בהסתדרות המורים, ניתן לצפות ולהאזין לשיחות מרתקות בין אירי ריקין, מרצה לפילוסופיה ויוצר דוקומנטרי, לבין מנהלי בתי ספר שכבר מטמיעים למידה חברתית-רגשית בצורה מערכתית באמצעות מדד (אינדיקטור) אחד או יותר.

בשיח כן ופרקטי המנהלות והמנהלים מציגים את ההתמודדות היומיומית שלהם עם סוגיית הטמעת SEL, עונים לשאלות שמתרוצצות לכולם בראש, מציגים את החיבור האישי שלהם ללמידה חברתית-רגשית, את המנופים החינוכיים ש SEL מאפשר לדעתם וגם את הקשיים והדילמות. הם מספרים מה הם למדו בדרך, לפעמים בדרך הקשה,ואיך אפשר ממש כחלק מליבת הסדירויות הבית ספריות  להטמיע למידה חברתית-רגשית שרואים אותה, שומעים אותה ומרגישים אותה.

סדרת סרטונים להדגמת האינדיקטורים (מדדים):

הוראת SEL בתחומי הדעת

סרטון המדגים דרכים לשלב SEL בתחומי הדעת, ואת האופן שבו שימוש פיתוח יכולות חברתיות-רגשיות הנו בסיס להשגת מטרות לימודיות.

שותפות אותנטית עם המשפחה

סרטון המדגים את חשיבותה של יצירת שותפות חברתית-רגשית אותנטית עם המשפחה, ומדגים את עוצמתה של בניית תקשורת דו-כיוונית בין בית הספר למשפחות.

טיפוח יכולות חברתיות-רגשיות של מבוגרים

סרטון המדגים דרכים לטפח קהילת אנשי חינוך שמפתחת את ה SEL שלה, ומהווה מודל ל SEL בביה"ס.

קולם של התלמידים ומעורבותם

סרטון המדגים את התפקיד החשוב שיש למתן מקום לקולם של התלמידים בהטמעה של למידה חברתית-רגשית באופן מערכתי. בסרטון ניתן ללמוד כיצד באמצעות הקשבה לתלמידים, בתי ספר יכולים לקבל החלטות מושכלות שיתמכו בכל הלומדים.

סדרת וידאוקאסטים -"מדברים SEL- מנהלים למידה חברתית-רגשית"

וידאוקאסט SEL: אירי ריקין משוחח עם צוריאל רובינס על 'איך עושים SEL' בבית ספר גדול

אירי ריקין, מרצה לפילוסופיה ויוצר דוקומנטרי משוחח עם צוריאל רובינס, מנהל תיכון "מקיף אמי'"ת" בבאר שבע, על "איך עושים SEL" בבית ספר גדול, בגילאי התיכון כשהבגרויות ברקע, איך למידה חברתית-רגשית הופכת להיות חלק מהבגרות וכן על האופן שבו רותמים את הסדירויות בבית הספר לטובת הטמעת למיידה חברתית-רגשית מערכתית.

וידאוקאסט SEL: אירי ריקין משוחח עם פאתנה חגלה על הוראה ישירה של מיומנויות חברתיות-רגשיות

אירי ריקין, מרצה לפילוסופיה ויוצר דוקומנטרי משוחח עם פאתנה חגלה, מנהלת בית הספר "אלמוסתקבל" בג'לג'וליה, על אינדיקטור "הוראה ישירה של מיומנויות חברתיות-רגשיות" דרך הפיתוח הייחודי שפאתנה יזמה ומובילה בבית הספר.

וידאוקאסט: אירי ריקין משוחח עם יובל נבו על הוראת למידה חברתית רגשית בתחומי הדעת.

אירי ריקין, מרצה לפילוסופיה ויוצר דוקומנטרי משוחח עם יובל נבו, מנהל חטיבת ביניים 'תבל' בירושלים, על רתימת הסדירויות בבית הספר לטובת הובלת למידה חברתית-רגשית, ועל אינדיקטור 'הוראת SEL בתחומי הדעת'.

וידאוקאסט SEL: אירי ריקין משוחח עם שחר פיינשטיין-גבריאל על שותפות אותנטית עם המשפחה והקהילה

אירי ריקין, מרצה לפילוסופיה ויוצר דוקומנטרי משוחח עם שחר פיינשטיין-גבריאל, מנהל בית הספר "שכונתי שפירא" בתל אביב, על אינדיקטור 'שותפות אותנטית עם המשפחה והקהילה' כדרך להובלת למידה חברתית-רגשית.

וידאוקאסט SEL: אירי ריקין משוחח עם שרון חיון בנושא הוראה ישירה של מיומנויות חברתיות של מבוגרים

אירי ריקין, מרצה לפילוסופיה ויוצר דוקומנטרי משוחח עם שרון חיון, מנהלת בית הספר "המתמיד" ברמת גן, על אינדיקטור 'הוראה ישירה של מיומנויות חברתיות רגשיות' וכן על האינדיקטור 'טיפוח ה SEL של המבוגרים'.

וידאוקאסט SEL: אירי ריקין משוחח עם שירלי רוזמן בנושא קולם של התלמידים.

אירי ריקין, מרצה לפילוסופיה ויוצר דוקומנטרי משוחח עם שירלי רוזמן, מנהלת בית הספר "יצחק נבון" בהרצליה, על מסעות למידה, ועל מיקוד ב'בחירה' כביטוי לאינדיקטור 'קולם של התלמידים ומעורבותם' וכפקטור מרכזי בניהול עצמי של התלמידים והצוות.

וידאוקאסט: אירי ריקין משוחח עם גילי לייבושור בנושא הטמעה איכותית של SEL בבית הספר

אירי ריקין, מרצה לפילוסופיה ויוצר דוקומנטרי משוחח עם גילי לייבושור, פסיכולוגית קלינית וחברת צוות מו"פ באבני ראשה על SEL: למידה חברתית-רגשית והאופן בו ניתן להטמיעה באופן מערכתי ואיכותי בבתי ספר.

וידאוקאסט SEL: אירי ריקין משוחח עם פרופ' נאוה לויט-בן נון על למידה חברתית-רגשית ומוח

אירי ריקין, מרצה לפילוסופיה ויוצר דוקומנטרי משוחח עם פרופ' נאוה לויט-בן נון , מנהלת מרכז סגול למוח ותודעה באוניברסיטת רייכמן על טיפוח הוראה ישירה של מיומנויות ניהול עצמי של תלמידים

וידאוקאסט SEL: אירי ריקין משוחח עם יעל בוים-פיין על למידה חברתית-רגשית ומגדר

אירי ריקין, מרצה לפילוסופיה ויוצר דוקומנטרי משוחח עם יעל בוים-פיין, מנהלת המרכז הישראלי לשיוויון מגדרי בחינוך, על החיבור בין SEL ומגדר ועל חשיבות אימוץ פרספקטיבה מגדרית והסרתם של חסמים מגדריים בתהליכי הטמעת למידה חברתית-רגשית.

וידאוקאסט SEL: אירי ריקין משוחח עם יהודה פרידמן על טיפוח הוראה ישירה של מיומנויות ניהול עצמי של תלמידים

אירי ריקין, מרצה לפילוסופיה ויוצר דוקומנטרי משוחח עם יהודה פרידמן, מנהל בית ספר "הירדן" לילדי זרים וחסרי מעמד, על כך שלמידה חברתית-רגשית היא התשתית שמאפשרת חינוך, ועל איך מלמדים בית ספר שלם את היכולת החברתית-רגשית שנקראת ניהול עצמי (אינדיקטור- הוראה ישירה של מיומנויות)

מקור

אינדיקטורים: CASEL וידאוקאסטים: מטח – המרכז לטכנולוגיה חינוכית, הקרן לקידום מקצועי בהסתדרות המורים ומכון אבני ראשה 2021

תרגום

אינדיקטורים: גילי לייבושור

עריכה לשונית

אינדיקטורים: ורדה בן יוסף

עריכה מדעית

אינדיקטורים: גילי לייבושור

כל הוידאוקאסטים "מנהלים SEL" הם תוצר של שיתוף פעולה בין מטח, הקרן לקידום מקצועי בהסתדרות המורים ומכון אבני ראשה.

 

The tool was independently translated by Avney Rosha. The original source by Collaborative Academic Social and Emotional Learning (CASEL) is available at www.casel.org

 

CASEL (2019)The CASEL guide to schoolwide social and emotional learningRetrieved from https://schoolguide.casel.org/