השיחה הפתוחה: כלי לדו-שיח מקצועי בבית הספר

מאת ויויאן רובינסון
זמן קריאה: 5 שניות

כלי השיחה הפתוחה פותח בפני המנהל דרך נוספת לשיחה, המאפשרת לקדם את המשימה ובה-בעת לשמר את מערכות היחסים, ובכך תורם כלי זה לפיתוח שיח מקצועי ובונה-אמון בבית הספר.

מנהלים ואנשי חינוך מתמודדים תדיר עם הדילמה שבין התמקדות במשימה או שימור מערכות יחסים. הם חוששים שביקורת מקצועית על תפקוד וביצוע משימות תעורר מתחים וקונפליקטים, וזאת מתוך הנחה שפתוחות בפניהם שתי דרכים בלבד לפתרון בעיות – גישה קשה וגישה רכה. כלי השיחה הפתוחה פותח בפני המנהל דרך נוספת לשיחה, המאפשרת לקדם את המשימה ובה-בעת לשמר את מערכות היחסים, ובכך תורם כלי זה לפיתוח שיח מקצועי ובונה-אמון בבית הספר. לצד כלי השיחה הפתוחה תמצאו שני כלים נוספים שיסייעו לכם לשכלל את אמנות השיחה הפתוחה-ללמידה.

להורדת הכלים בעברית ובערבית:

מקור

Robinson, V. (2010). Open-to-learning conversations: Background Paper. Wellington, New Zealand: Ministry of Education 2010

סוגיות ונושאים נוספים אשר עשויים לעניין אותך

תכנים נוספים שעשויים לעניין אותך

דברי הפתיחה של גלית שטאובר, מנכ"לית משרד החינוך, במהפכות של יום יום, הכנס הארצי השלישי למנהלי בתי ספר

228

משאל רחוב במהפכות של יום יום, הכנס הארצי השלישי למנהלי בתי ספר

222

תפיסת תפקיד המנהל כמנהיג פדגוגי גורסת, שמושאי השינוי המרכזיים של המנהיג הפדגוגי צריכים להיות ההוראה והלמידה המתרחשות בכיתות. הצגנו מקרה בוחן של תהליך המשוב בכיתה, שכן מן המחקר עלה שהמשוב הוא אחד הגורמים המשפיעים ביותר על הלמידה. בחנו יחד כיצד יכול מנהל לקדם פרקטיקת הוראה זו ואחרות בבית הספר, ובאילו כלים. תיעוד המושב במהפכות של יום יום, הכנס הארצי השלישי למנהלי בתי ספר

218

הדרך לחולל שינוי משמעותי אינה כרוכה במאמץ משמעותי. לרוב די במאמץ קטן, שמקורו בתשומת לב ובגישה שונה, כדי להוביל לשרשרת תגובות שיחוללו מהפכה של ממש וייצרו מציאות חדשה, טובה יותר. במושב זה הוצגו דרכים ודוגמאות לתכנון וליצירה של שיח אנושי ההולם את המרקם האנושי המאפיין את סביבת העבודה בבתי ספר. בחנו אמצעים לניהול שיחות קשות בדרך מקצועית וממוקדת, לצד דרכים לנִטרול התנגדויות וקונפליקטים במציאות מורכבת, רבת-ממדים ועתירת שותפים. תיעוד המושב במהפכות של יום יום, הכנס הארצי השלישי למנהלי בתי ספר

214