שלושה דברים שחשוב לדעת על למידה חברתית-רגשית

מאת גילי לייבושור
זמן קריאה: 5 שניות

המסמך המוצע להלן מתמודד עם הנחות נפוצות שנשמעות בשטח בנושא למידה חברתית רגשית. מטרתו להציף את התפיסות המוטעות ולספק בידי המנהיגות בית-ספרית כלים לבחינתם המושכלת.

למידה חברתית רגשית היא לא "עוד תוכנית"

​אחת התפיסות המוטעות הנוגעות ללמידה חברתית-רגשית היא שמדובר בתוכנית. כלומר, שמדובר במהלך ש'נכנס' לבית הספר ומופעל בו – באמצעות גורם חיצוני שמפעיל בעצמו את התכנית או מכשיר את הצוות להפעילה. בעוד שיתכן ויהיה רכיב של תוכנית כזאת במהלך הטמעה, למידה חברתית-רגשית היא תפיסה מערכתית כלל בית ספרית להטמעת SEL בכל היבט של החוויה החינוכית: בכל הכיתות, בתחומי הדעת, במהלך יום הלימודים כולו ומעבר לו, ובשותפות עם המשפחה והקהילה. התהליך כולל טיפוח סביבת למידה דואגת ואכפתית, צפויה והוגנת, העושה שימוש בפרקטיקות מבוססות מחקר שמערבות באופן פעיל את התלמידים בצמיחתם – הלימודית, החברתית והרגשית, ועוסקת בטיפוח ה-SEL של המבוגרים.

למידה חברתית-רגשית היא לא ’חיבוקים‘

​ללמידה חברתית-רגשית יש 'שמות חיבה' נוספים, אך הם מחמיצים את מהותה ומקשים לעיתים על מנהיגות בית-ספרית וצוותי חינוך לראות בה חלק אינטגרלי מתפקידם. למשל, יש הקוראים למיומנויות הנכללות בה 'מיומנויות רכות'. הצירוף 'מיומנויות רכות' מעביר מסר שמיומנויות אלה אינן הדבר החשוב, המרכזי, לב ליבו של החינוך; הן משהו רך, 'have to nice ,'משלים את המיומנויות הנכספות – הקוגניטיביות. מורה בבית ספר רוצה ללמד את הדבר החשוב, המרכזי, לא את מה שנחמד, לא את מה שאם מלמדים אותו מרגישים בזבוז של הזמן שאמור להיות מוקדש ללמידה החשובה באמת, ושעליו היא גם נמדדת.

אבל אנחנו כבר עושים למידה חברתית-רגשית

​אכן, יש בשטח פרקטיקות מופלאות של למידה חברתית-רגשית, וכבר יש במערכת שיעור 'צבוע' ללמידה חברתית-רגשית – אך למידה חברתית-רגשית עוסקת במהלך מקיף יותר, מכוון יותר, מנוסח יותר. מה הכוונה? שלמידה חברתית-רגשית נכנסת 'בדלת הראשית' של בית הספר, היא תשתית שיש לה פרקטיקות המתואמות זו עם זו. זאת אינה יוזמה נקודתית של מורה אחת, שכבה אחת, שיעור אחד, אלא מהלך חינוכי שלם הבא לידי ביטוי בכל היבטי יום הלימודים.

 

לחצו כאן לכל התכנים בנושא למידה חברתית-רגשית

לעיון במסמך המלא לחצו להורדת הקובץ

מקור

מכון אבני ראשה 2021

עריכה לשונית

ורדה בן יוסף

סוגיות ונושאים נוספים אשר עשויים לעניין אותך

תכנים נוספים שעשויים לעניין אותך

מאת: מאיה בוזו, גל פישר

ההוראה שבויה בדפוס דיבור המכונה ימ"מ — המורה יוזם, התלמידים מגיבים, המורה מעריך. דפוס הדיבור הזה מיועד לחלץ את "התשובה הנכונה" מהתלמידים ולחזק את שליטתו של המורה בכיתה; הוא מונע מהתלמידים את היכולת לחשוב בכוחות עצמם. דפוס זה צומח אמנם מן המבנה של בית הספר, אך אפשר להיחלץ ממנו ולהנהיג בכיתות דפוס דיבור חינוכי יותר.

266

מאת: קובי גוטרמן

האתגר נראה עצום אך אפשרי: לשתף את התלמידים כל הזמן במהלך השיעור. המחבר מציע דרכים לעשות זאת - למשל, לשאול שאלות משתפות, לתת יותר זמן להמצאת תשובות, לבקש מכל התלמידים לענות בכתיבה חרישית במחברת, לבקש מהתלמידים לסכם את השיעור.

466
1

מאת: טובה מיטלמן-בונה

במרכז חקר המקרה ישיבת ציונים של המועצה הפדגוגית שעניינה כיתה ז1 בתום המחצית הראשונה של שנת הלימודים. מחנכת הכיתה מופתעת לגלות שרוב הנתונים על התלמידים חסרים ומתרעמת על התרבות הארגונית בבית הספר. במהלך הישיבה נחשפים פערים בין עמדות המורים בעניין הוראה בכיתות הטרוגניות ובין ה"אני מאמין" של המנהל – סוגיות ארגוניות-ערכיות ושאלות על מנהיגות המנהל.

327
1

מאת: טובה מיטלמן-בונה

זהו סיפורו של בית ספר שהתחולל בו תהליך שינוי מערכתי מקיף ומורכב; בית הספר הפך מבית ספר תיכון ארבע-שנתי קטן, מאופיין בבריחת תלמידים ובעזיבת מורים, לבית ספר שש-שנתי מבוקש בקרב תלמידים ומורים. מנהלת חדשה צמחה מתוך צוות בית הספר והובילה תהליך –תחילתו בבירור פנימי מעמיק כלל-בית-ספרי והמשכו בשינויים ארגוניים ופדגוגיים מרחיקי לכת. המקרה מעלה סוגיות של יצירת חזון בית ספרי ותהליך מימושו, של הובלת שינוי והטמעתו וכן של הצלחות מחד גיסא וקשיים והתנגדויות מאידך גיסא.

323

מאת: איל שאול

מבוא לספר בו מוצג הסיפור מאיר עיניים. הספר מגיש לקוראים תמונות מכורסת המנהל: הקשר בין האובייקטיבי-מקצועי לסובייקטיבי-רגשי כפי שהמנהל רואה אותו. הסיפורים מציגים רגישות אנושית לתלמידים, הורים ומורים הבאה לידי ביטוי למשל בתשומת לב לפרטים הקטנים – הכרח בפעולת הניהול. הם מעמידים במרכז את היחסים בין המנהל לסובבים אותו במסגרת הדילמות שעמן על המנהל להתמודד. הסיפור מיועד למנהלים ולמנחי קבוצות מנהלים שעניינם בממד האישי ובהשפעתו על המקצועי.

317
1

מאת: טובה מיטלמן-בונה

סיפור התמודדותו של מנהל עם שילובו בבית הספר של תלמיד עם צרכים מיוחדים: במשך כמה שנים עבר התלמיד מבית ספר לבית ספר בשל בעיות התנהגות קשות. למרות מאמצי הצוות החינוכי לא הצליח להשתלב גם בבית ספר זה. תיאור התנהלות המנהל מול ההורים, המורים, הרשות, הפיקוח והתקשורת וטיפולו בדילמה המורכבת של "טובת הפרט לעומת טובת הכלל".

322
1

מאת: רמי אלוני

תחרות טרקטורונים בין שני תלמידי כיתה י"ב סיכנה חיי תלמידים ומורים בדרכם חזרה מבית הספר. הסיפור מתאר את התמודדות בית הספר עם המקרה.

311

מאת: רמי אלוני

בית ספר יפה, מושקע ומטופח, הן מבחינת פיזית הן מבחינת האקלים הבית ספרי; ונדליזם של תלמידי כיתה י"ב בסוף השנה הורס באחת את התמונה הפסטורלית.

310