עוזרים למורים ללמוד: מחקר אתנוגרפי בן ארבע שנים על מאמציה של מנהלת אחת לתמוך בהתפתחותם של מורים

מאת אלינור א' דרגו-סוורסון
זמן קריאה: 47 דקות

במוקד העניין במחקר זה פרקטיקות מנהיגוּת התומכות בלמידה מעצבת בקרב מורים – למידה הנוגעת לצמיחת דעת (mind) – וכן הבדיקה כיצד עשויים מנהלים לתמוך בהתפתחותם שלהם באמצעות פרקטיקה רפלקטיבית. במאמר מוצגות שלוש יזמוֹת המשרתות מנהיגים ביישום מודל של למידה ומודגש ערכה של רפלקציה בתור שיטה התומכת בצמיחה מקצועית ואישית, הן של מורים הן של מנהיגים בית ספריים. כמו כן מתוארת הדרך שבה יצרה מנהלת בית ספר הזדמנויות ללמידה מעצבת, כיצד נראו יזמות ההתפתחות שלה ואיך תמכו בהתפתחות מורים.

מקור

Drago-Severson, E. E. (2000, April). Helping teachers learn: A four-year ethnography of one principal's efforts to support teacher development. Paper presented at the Annual Meeting of the American Educational Research Association, New Orleans 2000

תרגום

נדב סיגל

עריכה לשונית

רעיה כהן

עריכה מדעית

יעל עופרים

הערות שוליים

  1. תאוריית ההתפתחות הקונסטרוקטיבית של קיגן(1982, 1994) עוסקת בדרכים שאנשים מבינים ומארגנים את התנסויותיהם ביחס לקווי התפתחות קוגניטיביים, אינטרה-פרסונליים ואינטר-פרסונליים. התאוריה של קיגן מורכבת משש מערכות מחשבה
     או איזונים ביחסי אובייקט-סובייקט, שונות זו מזו מבחינה איכותנית.
  2. על-פי תאוריית ההתפתחות הקונסטרוקטיבית של קיגן (1982, 1994), צמיחה מוגדרת במונחי תהליך
    התגברות בהבדלה (דיפרנציאציה) והפנמה (אינטרנליזציה); בני אדם מעורבים בתהליך
    הצמיחה, המורכב ממשא-ומתן מתחדש ומתמשך בשאלה
      מהו "העצמי" ומה מהווה את "האחר". בחיבור זה אתייחס לצמיחה במובן יכולתו של אדם לנהל טוב יותר את המורכבויות של חיי היום-יום.
  3. השם 'בית-הספר גרדנר' אינו שמו האמִתי של בית הספר אלא שם בדוי שמטרתו לשמר את אלמוניות של בית הספר.

מקורות

  • Barth, R. S. (1990). Improving schools from within: Teachers, parents and principals can make the difference. San Francisco: Josey-Bass.
  • Barth, R. S. (1980). Run school run. Cambridge: Harvard University.
  • Becker, H. S. (1990). Generalizing from case studies. In E. W. Eisner & A. Peshkin (Eds.), Qualitative inquiry in education: The continuing debate (pp. 233-242), New York: Teachers College Press.
  • Bird, T. D. & Little, J. W. (1983). Finding and founding peer coaching. Paper presented at the Annual Meeting of the American Research Association, Montreal, Canada.
  • Bolman, L. G. & Deal, T. (1995). Leading with Soul: An Uncommon Journey of Spirit. San Francisco: Jossey-Bass.
  • Brookfield, S. D. (1987). Developing critical thinkers: Challenging adults to explore alternative ways of thinking and acting. San Francisco: Jossey-Bass.
  • Cone, G. P. (1992). Teachers as learners in the classroom: Factors that affect professional development. Unpublished doctoral dissertation, Harvard University.
  • Courter, R. L., Ward, B. A. (1983). Staff development for school improvement. In G. A. Griffin (Ed.), Staff development: Eighty-second yearbook of the national society for the study of education (pp. 185-209). Chicago: University of Chicago Press.
  • Daloz, L. (1986). Effective teaching and mentoring: Realizing the transformational power of adult Learning experiences. San Francisco: Jossey-Bass.
  • Danielson, C. (1996). Enhancing Professional Practice: A Framework for Teaching. Virginia: Association for Supervision and Curriculum Development.
  • Darling-Hammond, L. (1999). Target time towards teachers. Journal of staff development, 20, 31-36.
  • Darling-Hammond, L. & Sclan, E. M. (1996). Who teaches and why: Dilemmas of building a profession for twenty-first century schools. In J. Sikula, T. J. Buttery & E. Guyton (Eds.), Handbook of research on teacher education (pp. 67-101), New York: Simon & Schuster.
  • Drago-Severson, E. (1994). What does 'staff-development' develop?: How the staff development literature conceives adult growth. Unpublished qualifying paper,  Harvard University.
  • Drago-Severson, E. (1996). Head-of-school as principal adult developer: An account of one leader's efforts to support transformational learning among the adults in her school. Unpublished doctoral dissertation. Cambridge: Harvard Graduate School of Education.
  • Elfenbein, I. M. (1978). Participant, instructor, planner: Perspectives on the teacher's role in in-service education. Washington DC: Eric Clearinghouse on Teacher Education (Eric Document Reproduction Service No. ED 161 875).
  • Evertson, C. M. (1986). Do teachers make a difference? Issues for the eighties. Education and Urban Society, 18(2), 195-210.
  • Glickman, C. (1990). Supervision of instruction: A developmental approach (2nd ed.). Boston: Allyn & Bacon.
  • Glickman, C. D. (1985). The supervisor's challenge: Changing the teacher's work environment. Educational Leadership, 42(4), 39-40.
  • Gould, R. L. (1978). Transformations: Growth and change in adult life. New York: Simon & Schuster.
  • Guskey, T. R. (1999). Evaluating professional development. Thousand Oaks: Corwin Press.
  • Hargraves, A. & Fullan, M. G. (Eds.) (1992). Understanding teacher development. New York: Teachers College.
  • Hersey, P. (1984). The situational leader. New York: Warner Books.
  • Howe, H. II. (1993). Thinking about our kids: An agenda for American education. New York: The Free press.
  • Howey, K. R. (1985). Six major functions of staff development: An expanded imperative. Journal of Teacher Education, 36(1), 58-64.
  • Johnson, S. M. (1990). Teachers at work: Achieving success in our schools. New York: Basic Books.
  • Kegan, R, (1995). Giving voice to our hidden commitments and fears: A conversation with Robert Kegan. Harvard Educational Letter, January/February 1995.
  • Kegan, R. (1994). In over our heads: The mental demands of modern life. Cambridge: Harvard University.
  • Kegan, R. (1993, April). [The adult at work]. Unpublished lecture: Harvard Graduate School of education.
  • Kegan, R. (1982). The evolving self: Problems and process in human development. Cambridge: Harvard University.
  • Kegan, R. & Lahey, L. (2000, in press), Seven discourses for development. San Francisco: Jossey-Bass.
  • Kegan, R. & Lahey, L. L. (1984). Adult leadership and adult development: A constructivist view. In B. Kellerman (Ed.), Leadership (pp. 199-230). Englewood Cliffs, NJ: Prentice-Hall.
  • Levine, S. L. (1989). Promoting adult development in schools: The promise of professional development. Boston: Allyn & Bacon.
  • Levine, S. L. (1993). Reflection on school leadership: Perspectives on change. Independent School, 15(2), 25-28.
  • Levine, S. (1985). Translating adult development research into staff development practices. The Journal of Staff Development, 6(1), 6-17.
  • Levine, M. & Trachtman, R. (Eds.). (1997). Making professional development schools work: Politics, practice and policy. New York: Teachers College Press.
  • Lieberman A. & Miller, L. (1991). Revisiting the social realities of teaching. In A. Lieberman & L. Miller (Eds.), Staff Development for education in the '90s: New demands, new realities, new perspectives (pp. 37-60), New York: Teachers College Press.
  • Lieberman A. & Miller, L. (1992). Teachers – their world and their work: Implications for school improvement. New York: Teachers College.
  • Lightfoot, S. L. (1983). The good high school: Portraits of character and culture. New York: Basic Books.
  • Little, J. W. (1984). School success and staff development: The role of staff development in urban desegregated schools. Final Report to the National Institute of Education (Eric Document Reproduction Service No. ED 206 445)
  • Miles, M. & Huberman, A. M. (1984). Qualitative Data Analysis. Beverly Hills: Sage.
  • Miles, M. & Huberman, A. M. (1994). An expanded sourcebook: Qualitative data analysis. Thousand Oaks: Sage.
  • Oja, S. N. & Pine, G. J. (1989). Collaborative action research: Teachers' stages of development and school contexts. Peabody Journal of Education, 64(2), 96-115.
  • Oja, S. N. & Smulyan, L. (1989). Collaborative action research: A developmental approach. New York: The Falmer Press.
  • Owen, J. M., Loucks-Horsely, S. & Horsley, D. L. (1991). Three roles of staff development in restructuring schools. Journal of staff development, 12(3), 10-14.
  • Renyi, J. (1996). Teachers take charge of their learning: Transforming professional development for student success. Washington, DC: The National Foundation for the Improvement of Education.
  • Roth, R. A. (1980). Individualized staff development programs for competency development: A systematic approach. Lanham, MD: University Press of America.
  • Ryan, R. L. (1987). A study of continuing education for teachers. Santa Barbara, CA: Univ. of California.
  • Sarason, S. B. (1982). The culture of schools and the problem of change. Boston: Allyn & Bacon.
  • Sarason, S. B. (1995). Revisiting the culture of schools and the problem of change. New York: Teachers College Press.
  • Scott-McDonald, K. V. (1989). Dimensions of principal effectiveness in jamaican primary level schools: An ethnography. Unpublished doctoral dissertation, Harvard University.
  • Seidman, I. E. (1991). Interviewing as qualitative research: A guide for researchers in education and social sciences. New York: Teachers College Press.
  • Sergiovanni, T. J. (1995). The principalship: A reflective practice perspective, Needham Heights, MA: Allyn & Bacon.
  • Sparks, D. & Richardson, J. (1997). A primer on professional development. Journal of Staff Development, 18, 1-8.
  • Sykes, G. (1996). Reform of and as professional development. Phi Delta Kappan, 77, 465-467.

סוגיות ונושאים נוספים אשר עשויים לעניין אותך

תכנים נוספים שעשויים לעניין אותך

מאת: קובי גוטרמן

האתגר נראה עצום אך אפשרי: לשתף את התלמידים כל הזמן במהלך השיעור. המחבר מציע דרכים לעשות זאת - למשל, לשאול שאלות משתפות, לתת יותר זמן להמצאת תשובות, לבקש מכל התלמידים לענות בכתיבה חרישית במחברת, לבקש מהתלמידים לסכם את השיעור.

61

מאת: טובה מיטלמן-בונה

במרכז חקר המקרה ישיבת ציונים של המועצה הפדגוגית שעניינה כיתה ז1 בתום המחצית הראשונה של שנת הלימודים. מחנכת הכיתה מופתעת לגלות שרוב הנתונים על התלמידים חסרים ומתרעמת על התרבות הארגונית בבית הספר. במהלך הישיבה נחשפים פערים בין עמדות המורים בעניין הוראה בכיתות הטרוגניות ובין ה"אני מאמין" של המנהל – סוגיות ארגוניות-ערכיות ושאלות על מנהיגות המנהל.

61
קריאה

מעברים

מאת: ציפי מל

שלושה סיפורי ניהול הממוקדים בפערים ונטווים לכדי נקודת מבט אחת, הומניסטית, של מנהלת. הסיפור הראשון מציג את תגובתם של בני נוער לפערים חברתיים דרך עיני המנהלת, השני מציע התבוננות על הפערים בין החינוך הפרטי לחינוך הממלכתי, השלישי מציג התבוננות אוהבת על חדר המורים והפער בין השפה המקצועית לשפה האישית. בכל אחד מהסיפורים עולה מקומם של פערים ושל השפה – גם מכשול וגם הזדמנות לצליחת מעברים. הכלי מיועד למנחי קבוצות מנהלים המעוניינים לעסוק בסוגיות של פערים, יחסים פנים-בית-ספריים ואי-שוויון וכן למנהלים הרוצים לחדד עמדותיהם בנושאים אלו.

43

מאת: מנדי רבינוביץ

הסיפור מעלה מגוון של סוגיות בהקשר של ניהול פנימייה לבני נוער בסיכון. מתוך כלל המקרים עולות שאלות על פירושה של הצלחה, על הדרך להעצים תלמידים, על מקום הלמידה בחיי התלמידים, על החשיבות שבתמונת עתיד ועל מקומו של המנהל במורכבות שבין סיפורי חיים ודרישות המערכת.

43

מאת: טובה מיטלמן-בונה

זהו סיפורו של בית ספר שהתחולל בו תהליך שינוי מערכתי מקיף ומורכב; בית הספר הפך מבית ספר תיכון ארבע-שנתי קטן, מאופיין בבריחת תלמידים ובעזיבת מורים, לבית ספר שש-שנתי מבוקש בקרב תלמידים ומורים. מנהלת חדשה צמחה מתוך צוות בית הספר והובילה תהליך –תחילתו בבירור פנימי מעמיק כלל-בית-ספרי והמשכו בשינויים ארגוניים ופדגוגיים מרחיקי לכת. המקרה מעלה סוגיות של יצירת חזון בית ספרי ותהליך מימושו, של הובלת שינוי והטמעתו וכן של הצלחות מחד גיסא וקשיים והתנגדויות מאידך גיסא.

47

מאת: איל שאול

מבוא לספר בו מוצג הסיפור מאיר עיניים. הספר מגיש לקוראים תמונות מכורסת המנהל: הקשר בין האובייקטיבי-מקצועי לסובייקטיבי-רגשי כפי שהמנהל רואה אותו. הסיפורים מציגים רגישות אנושית לתלמידים, הורים ומורים הבאה לידי ביטוי למשל בתשומת לב לפרטים הקטנים – הכרח בפעולת הניהול. הם מעמידים במרכז את היחסים בין המנהל לסובבים אותו במסגרת הדילמות שעמן על המנהל להתמודד. הסיפור מיועד למנהלים ולמנחי קבוצות מנהלים שעניינם בממד האישי ובהשפעתו על המקצועי.

45
1

מאת: רחל חסון

סיפור מנהלים על מעבר חד מניהול שִכבה בבית ספר אליטיסטי לניהול בית ספר מתפורר של החינוך המיוחד. יומן של סצנות ואירועים. יחד הם טווים תמונה עשירה: מצד אחד,מציאות חברתית קשה ובתוכה בית ספר שאינו מתפקד ושרוי בכאוס; מצד שני, מקומם של חזון, דבקות, אומץ ומקצועיות בהפיכת בית הספר למוסד חינוכי בעל הישגים. הסיפור מציג גם את המורכבות שבמציאות הבית-ספרית מבחינת מורים, תלמידים, נורמות ומבנים ארגוניים ומספק קווים מנחים ברורים לפעולה. הכלי מיועד למנחי קבוצות מנהלים המעוניינים לעסוק בסוגיות של בתי ספר שנסיבותיהם מאתגרות ובכניסת המנהל לתפקיד וכן למנהלים המתמודדים עם סוגיות אלו ולמדריכיהם האישיים.

48

מאת: טובה מיטלמן-בונה

המקרה מתאר בית ספר תיכון אזורי שעבר מהפך בעקבות גידול היישובים ושינוי צורכי התושבים, והצליח לשפר את הדימוי שלו ולמצב את עצמו כבית ספר שמוביל את תלמידיו להצלחה בבגרות. כעת נדרש בית הספר להתמודד עם צרכים חדשים של הקהילה והרשות ועם מגמות חדשניות המשפיעות עליו. המקרה מעלה שאלות על הצורך להתאים את בית הספר לצרכים משתנים, כיצד לעשות זאת, מי יסייע לבית הספר בכך ועוד.

48