משנים כיוון לגישה מערכתית ללמידה חברתית-רגשית

מאת The Collaborative for Academic, Social, and Emotional Learning (CASEL)
זמן קריאה: 2 שניות

כיצד התמודדו בתי ספר בארה"ב עם האתגרים בהטמעת למידה חברתית-רגשית ומה ניתן ללמוד מכך?

ככל שלמידה חברתית-רגשית הפכה להיות מרכזית בסדר היום של בתי ספר ומחוזות בארה“ב, כך התפתחו ערוצי יישום והטמעה רבים יותר. באופן גובר והולך מחוזות משנים את האופן שבו הם ניגשים ל SEL -אם בעבר הטמעת למידה חברתית-רגשית התמצתה בהכנסת תכנית ספציפית לבית ספר, כיום מדובר בהטמעה מערכתית בכל היבטי החינוך: בכיתה, בבית הספר בכללותו, ברמת המחוז, בשעות אחה“צ ובשותפות עם המשפחה והקהילה. סוג כזה של יישום מערכתי הוא תהליך ארוך טווח הדורש התבוננות והתארגנות בהקשר לכל האספקטים של עבודת המחוז מתכנון, תקצוב ועד אקלים בית הספר וההוראה.

 

בארגון CASEL עבדו בשותפות עם 21 מחוזות גדולים על מנת ללמוד מה נדרש על מנת ליישם SEL בצורה מערכתית, אפקטיבית ובת קיימא. התבצעה הערכה של צרכים ומשאבים על מנת לעזור לבתי הספר ולמחוזות להתבונן על הסדירויות והפרקטיקות שכבר קיימות להטמעת SEL, ובכדי לקבל הכוונה לגבי אלו אסטרטגיות נוספות כדאי לאמץ על מנת להטמיע למידה חברתית-רגשית ברמה מערכתית כלל בית ספרית. למרות שלכל מחוז יש כוחות, נכסים והזדמנויות לצמיחה הייחודיים לו, נצפו אתגרים משותפים מעבר למחוזות בשלב שבו הם עשו שינוי אל עבר הטמעה מערכתית.

 

במאמר המצורף מוצגים האופנים שבהם המחוזות התמודדו עם חמישה אתגרים:

 

  1. אתגר ”תשישות היוזמה“ (fatigue initiative).
  2. אתגר ביסוס ההבנה המשותפת שלמידה חברתית-רגשית היא חלק מהוגנות בחינוך עבור כל התלמידים
  3. אתגר הבהרת הקשר בין התחום הלימודי לבין המאמצים המושקעים בלמידה חברתית-רגשית.
  4. אתגר ההתמקדות בבניית מערכות יחסים ולמידה חברתית-רגשית של מבוגרים.
  5. אתגר הקוהרנטיות -יצירת תכנית שלבית, קוהרנטית להטמעת למידה חברתית- רגשית בכל בית הספר/ בכל בתי הספר.

 

חזרה לשער בנושא למידה חברתית-רגשית

לחצו לעיון במאמר המלא

​במאמר מופיעות הפניות לכלים הבאים - לשימושכם:

מקור

CASEL (2019). Making the shift to systematic approach to SEL. SEL trends, 6, 1-6. 2019

עריכה לשונית

ורדה בן יוסף

עריכה מדעית

גילי לייבושור

The  tool was independently translated by Avney Rosha. The original source by Collaborative Academic Social and Emotional Learning (CASEL) is available at www.casel.org

סוגיות ונושאים נוספים אשר עשויים לעניין אותך

תכנים נוספים שעשויים לעניין אותך

מאת: מאיה בוזו, גל פישר

ההוראה שבויה בדפוס דיבור המכונה ימ"מ — המורה יוזם, התלמידים מגיבים, המורה מעריך. דפוס הדיבור הזה מיועד לחלץ את "התשובה הנכונה" מהתלמידים ולחזק את שליטתו של המורה בכיתה; הוא מונע מהתלמידים את היכולת לחשוב בכוחות עצמם. דפוס זה צומח אמנם מן המבנה של בית הספר, אך אפשר להיחלץ ממנו ולהנהיג בכיתות דפוס דיבור חינוכי יותר.

7

מאת: קובי גוטרמן

האתגר נראה עצום אך אפשרי: לשתף את התלמידים כל הזמן במהלך השיעור. המחבר מציע דרכים לעשות זאת - למשל, לשאול שאלות משתפות, לתת יותר זמן להמצאת תשובות, לבקש מכל התלמידים לענות בכתיבה חרישית במחברת, לבקש מהתלמידים לסכם את השיעור.

101

מאת: טובה מיטלמן-בונה

במרכז חקר המקרה ישיבת ציונים של המועצה הפדגוגית שעניינה כיתה ז1 בתום המחצית הראשונה של שנת הלימודים. מחנכת הכיתה מופתעת לגלות שרוב הנתונים על התלמידים חסרים ומתרעמת על התרבות הארגונית בבית הספר. במהלך הישיבה נחשפים פערים בין עמדות המורים בעניין הוראה בכיתות הטרוגניות ובין ה"אני מאמין" של המנהל – סוגיות ארגוניות-ערכיות ושאלות על מנהיגות המנהל.

81

מאת: טובה מיטלמן-בונה

זהו סיפורו של בית ספר שהתחולל בו תהליך שינוי מערכתי מקיף ומורכב; בית הספר הפך מבית ספר תיכון ארבע-שנתי קטן, מאופיין בבריחת תלמידים ובעזיבת מורים, לבית ספר שש-שנתי מבוקש בקרב תלמידים ומורים. מנהלת חדשה צמחה מתוך צוות בית הספר והובילה תהליך –תחילתו בבירור פנימי מעמיק כלל-בית-ספרי והמשכו בשינויים ארגוניים ופדגוגיים מרחיקי לכת. המקרה מעלה סוגיות של יצירת חזון בית ספרי ותהליך מימושו, של הובלת שינוי והטמעתו וכן של הצלחות מחד גיסא וקשיים והתנגדויות מאידך גיסא.

66

מאת: איל שאול

מבוא לספר בו מוצג הסיפור מאיר עיניים. הספר מגיש לקוראים תמונות מכורסת המנהל: הקשר בין האובייקטיבי-מקצועי לסובייקטיבי-רגשי כפי שהמנהל רואה אותו. הסיפורים מציגים רגישות אנושית לתלמידים, הורים ומורים הבאה לידי ביטוי למשל בתשומת לב לפרטים הקטנים – הכרח בפעולת הניהול. הם מעמידים במרכז את היחסים בין המנהל לסובבים אותו במסגרת הדילמות שעמן על המנהל להתמודד. הסיפור מיועד למנהלים ולמנחי קבוצות מנהלים שעניינם בממד האישי ובהשפעתו על המקצועי.

66
1

מאת: טובה מיטלמן-בונה

סיפור התמודדותו של מנהל עם שילובו בבית הספר של תלמיד עם צרכים מיוחדים: במשך כמה שנים עבר התלמיד מבית ספר לבית ספר בשל בעיות התנהגות קשות. למרות מאמצי הצוות החינוכי לא הצליח להשתלב גם בבית ספר זה. תיאור התנהלות המנהל מול ההורים, המורים, הרשות, הפיקוח והתקשורת וטיפולו בדילמה המורכבת של "טובת הפרט לעומת טובת הכלל".

65
1

מאת: רמי אלוני

תחרות טרקטורונים בין שני תלמידי כיתה י"ב סיכנה חיי תלמידים ומורים בדרכם חזרה מבית הספר. הסיפור מתאר את התמודדות בית הספר עם המקרה.

63

מאת: רמי אלוני

בית ספר יפה, מושקע ומטופח, הן מבחינת פיזית הן מבחינת האקלים הבית ספרי; ונדליזם של תלמידי כיתה י"ב בסוף השנה הורס באחת את התמונה הפסטורלית.

61