אמוּן כמרכיב של שיתוף פעולה: חשיבות האמוּן למנהיגי שותפויות בית-ספריות

מאת אנדי קולמן
זמן קריאה: 27 דקות

המאמר בוחן סוגיות של מנהיגות אפקטיבית בבתי-ספר בהם שיעור גבוה של תלמידים מקהילות מיעוטים אתניות. חלק זה בוחן את את נקודת המבט של הקהילה ואת השלכותיה על עניין המנהיגות.

מקור

Coleman, A. (2008). Trust in collaborative working: The importance of trust for leaders of school based partnerships. Nottingham, England: National College for School Leadership 2008

תרגום

שלומית כנען

עריכה לשונית

לירון אבידר

עריכה מדעית

נעמי מנדל-לוי

מקורות

  • Alvesson, M & Sveningsson, S, 2003, Managers doing leadership: the extra-ordinarization of the mundane. In Human Relations56, 1435–59
  • April, K, 1999, Leading through communication,conversation and dialogue. In Leadership & Organization Development Journal20, 231–41
  • Avery, C, 1999, All power to you: collaborative leadership works. In Journal for Quality & Participation22, 36
  • Bass, B, 1998, Transformational Leadership, Mahwah, NJ, Lawrence Erlbaum
  • Bijlsma, K & Koopman, P, 2003, Introduction: trust within organisations. In Personnel Review32, 543–55
  • Bottery, M, 2005, Trust: its importance for educators. In Management in Education18, 6–10
  • Bryk, A & Schneider, B, 2002, Trust in Schools: A core resource for improvement, New York, Russell Sage Foundation
  • Bryman, A, 1996, Leadership in organisations. In S Clegg, C Hardy & W Nord, eds, Handbook of Organisation Studies, pp 276–92, London, Sage Publications
  • Burns, J, 1978, Leadership, New York, Harper & Row Burt, R, 2004, Structural holes and good ideas. In The American Journal of Sociology, 110, 349
  • Child, J, 1998, Trust and international strategic alliances: the case of Sino-Foreign joint ventures. In C Lane & R
  • Bachmann, eds, Trust Within and Between Organisations,
  • pp 241–72, Oxford, Oxford University Press
  • Chrislip, D & Larson, C, 1994, Collaborative Leadership, San Francisco, CA, Jossey-Bass
  • Ciulla, J, ed, 1998, Ethics, the Heart of Leadership,
  • Westport, CT, Praeger Publishers
  • Clark, J, Dyson, A & Millward, A, 2001, Housing and schooling: a case study in joined up problems. In S Riddell and L Tett, eds, Education, Social Justice and Inter-agency Working, pp 158–70, London, Routledge
  • Coleman, J, 1988, Social capital in the creation of human capital. In American Journal of Sociology94, s95–s120
  • Connell, J, Ferres, N & Travaglione, T, 2003, Engendering trust in manager–subordinate relationships: predictors and outcomes. In Personnel Review32, 569–87
  • Connolly, M & James, C, 2006, Collaboration for school improvement. In Educational Management Administration & Leadership34, 69–87
  • Costa, A, 2003, Work team trust and effectiveness. In Personnel Review32, 605–22
  • Coulson, A, 1998, Trust and contract in public sector management. In A Coulson, ed, Trust and Contracts: Relationships in local government, health and public service, Bristol, The Policy Press
  • Covey, S, 2006, The Speed of Trust, New York, Free Press Creed, W & Miles, R, 1996, Trust in organizations: a conceptual framework linking organizational forms, managerial philosophies and the opportunity cost of controls. In T Tyler & R Kramer, eds, Trust in Organizations: Frontiers of theory and research, pp 16–38, Thousand Oaks, CA, Sage Publications
  • Daines, B & Chapman, C, 2007, The Friendship Model of Service Delivery Relationship Approaches, Brighton, Brighton School Services
  • Dasgupta, P, 1988, Trust as a commodity. In D Gambetta, ed, Trust: Making and breaking cooperative relations, New York, Basil Blackwell
  • Day, C, 2004, The passion of successful leadership.
  • In School Leadership & Management, 24, 425–37
  • Doney, P, Cannon, J & Mullen, M, 1998, Understanding the influence of national culture on the development of trust. In Academy of Management Review23, 601–20
  • Farrar, M & Bond, K, 2005, Community leadership in networks. In NCSL, What Are We Learning About…?, p 12, Cranfield, NCSL
  • Finch, F, 1977, Collaborative leadership in work settings. In Journal of Applied Behavioral Science, 13, 292–302
  • Findlater, J & Kelly, S, 1999, Child protective services and domestic violence. In Future of Children9, 84–96
  • Fullan, M, 2001, The Moral Imperative of School Leadership, London, Sage Publications
  • Galford, R & Seibold Drapeau, A, 2003, The enemies of trust. In Harvard Business Review, 81 (2) 89–95
  • Gambetta, D, 1988a, Can we trust trust? In D Gambetta, ed, Trust: Making and breaking cooperative relations, pp 213–37, New York, Basil Blackwell
  • Gambetta, D, 1988b, Mafia: the price of distrust. In D Gambetta, ed, Trust: Making and breaking cooperative relations, pp 159–93, New York, Basil Blackwell
  • Gambetta, D, ed, 1988c, Trust: Making and breaking cooperative relations, New York, Basil Blackwell
  • Gobillot, E, 2006, The Connected Leadership, London, Kogan Page
  • Good, D, 1988, Individuals, interpersonal relations and trust. In D Gambetta, ed, Trust: Making and breaking cooperative relations, pp 31–48, New York, Basil Blackwell
  • Greenleaf, R, 2002, Servant Leadership: A journey into the nature of legitimate power and greatness, New York, Paulist Press
  • Hart, K, 1988, Kinship, contract and trust: the economic organisation of migrants in an African city slum. In D Gambetta, ed, Trust: Making and breaking cooperative relations, pp 176–93, New York, Basil Blackwell
  • Heifetz, R, 2003, Leadership Without Easy Answers, London, Belknap Press of Harvard University Press
  • Himmelman, A, 1996, On the theory of practice of transformational collaboration: from social service to social justice. In C Huxham, ed, Creating Collaborative Advantage, pp19–43, London, Sage Publications
  • Hoy, W & Tarter, C, 2004, Organizational justice in schools: no justice without trust. In The International Journal of Educational Management, 18, 250–9
  • Hudson, B, Hardy, B, Henwood, M & Wistow, G, 1999, In pursuit of inter-agency collaboration in the public sector: what is the contribution of theory and research?.
  • In Public Management, 1, 235–60
  • Humphrey, J, 1998, Trust and the transformation of supplier relations in Indian industry. In C Lane & R Bachmann, eds, Trust Within and Between Organisations, pp 214–40, Oxford, Oxford University Press
  • Huxham, C, 1996, Collaboration and collaborative advantage. In C Huxham, ed, Creating Collaborative Advantage, pp 1–18, London, Sage Publications
  • Huxham, C & Vangen, S, 2005, Managing to Collaborate, Abingdon, Routledge
  • Johnson, S, Dunn, K & Coldron, J, 2005, Defining the children and young people’s workforce in a changing scenario, Leeds, Children’s Workforce Development Council
  • Kramer, R, Brewer, M & Hanna, B, 1996, Collective trust and collective action. In T Tyler & R Kramer, eds, Trust in Organizations: Frontiers of theory and research, pp 357–89, Thousand Oaks, CA, Sage Publications
  • Lane, C, 1998, Theories and issues in the study of trust. In C Lane & R Bachmann, eds, Trust Within and Between Organisations, pp 1–30, Oxford, Oxford University Press
  • Lewicki, R & Bunker, B, 1996, Developing and maintaining trust in work relationships. In T Tyler & R Kramer, eds, Trust in Organizations: Frontiers of theory and research, pp 114–39, Thousand Oaks, CA, Sage Publications
  • Maccoby, M, 2004, The power of transference. In Harvard Business Review, September 2004, 82, 77–85
  • Mayer, R, Davis, J & Schoorman, F, 1995, An integrative model of organisational trust. In Academy of Management Review20, 709–34
  • Meyerson, D, Weick, K & Kramer, R, 1996, Swift trust and temporary groups. In T Tyler & R Kramer, eds, Trust in Organizations: Frontiers of theory and research, pp 166–95, Thousand Oaks, CA, Sage Publications
  • Möllering, G, 2005, The trust/control duality. In International Sociology, 20, 283–305
  • Northouse, PG, 2000, Leadership: Theory and practice, Thousand Oaks, CA, Sage Publications
  • Pauleen, D, 2003, An inductively derived model of leader-initiated relationship building with virtual team members. In Journal of Management Information Systems, 20, 227–56
  • Pink, W & Leibert, R, 1986, Reading instruction in the elementary school: a proposal for reform. In The Elementary School Journal87, 50–67
  • Powell, W, 1996, Trust based forms of governance. In T Tyler & R Kramer, eds, Trust in Organizations: Frontiers of theory and research, pp 51–67, Thousand Oaks, CA, Sage Publications
  • Putnam, R, 2000, Bowling Alone: The collapse and revival of American community, New York, Simon & Schuster
  • Putnam, R, 2003, Better Together, New York, Simon & Schuster
  • Putnam, R, 2005, Social capital: What is it? (www.bowlingalone.com/socialcapital.php3,
  • accessed 10 January 2006)
  • Reina, D & Reina, M, 1999, Trust and Betrayal in the Workplace, San Francisco, CA, Berret-Koehler
  • Seashore Louis, K, 2003, Trust and improvement in schools. Paper from ‘Exploring the Lives of Leaders: Creativity and the Emotional Dimension in Leader Performance’, British Educational Leadership, Management and Administration Society, Milton Keynes Sergiovanni, T, 1992, Moral Leadership, San Francisco, CA, Jossey-Bass
  • Sitkin, S B & George, E, 2005, Managerial trust-building through the use of legitimating formal and informal control mechanisms. In International Sociology, 20,307–38
  • Snavely, K & Tracy, M, 2002, Development of trust in rural nonprofit collaborations. In Nonprofit and Voluntary Sector Quarterly31, 62–83
  • St John, E, 1980, Management system development: an intervention model for developing colleges and universities. In The Journal of Higher Education51, 285–300
  • Sydow, J, 1998, Understanding the constitution of interorganisational trust. In C Lane & R Bachmann, eds, Trust Within and Between Organisations, pp 31–64, Oxford, Oxford University Press TDA (Training and Development Agency) for Schools, 2008, Remodelling (www.tda.gov.uk/remodelling.aspx,accessed 23 June 2008)
  • Tschannen-Moran, M, 2004, Trust Matters, San Francisco, CA, Jossey-Bass
  • Tyler, T & Degoey, P, 1996, Trust in organizational authorities. In T Tyler & R Kramer, eds, Trust in Organizations: Frontiers of theory and research, pp 331–56, Thousand Oaks, CA, Sage  Publications
  • Tyler, T & Kramer, R, 1996, Whither trust?. In T Tyler & R Kramer, eds, Trust in Organizations: Frontiers of theory and research, pp 1–15, Thousand Oaks, CA, Sage Publications
  • van Eyk, H & Baum, F, 2002, Learning about interagency collaboration: trialling collaborative projects between hospitals and community health services. In Health &
  • Social Care in the Community10, 262–9
  • Vangen, S & Huxham, C, 2003a, Enacting leadership for collaborative advantage: dilemmas of ideology and pragmatism in the activities of partnership managers. In British Journal of Management14, S61–S76
  • Vangen, S & Huxham, C, 2003b, Nurturing collaborative relations: building trust in interorganizational collaboration. In Journal of Applied Behavioural Science,
  • 39, 5–31
  • Zucker, L, 1986, Production of trust: institutional sources of economic structure 1840-1920. In Research in Organizational Behavior8, 53–111

סוגיות ונושאים נוספים אשר עשויים לעניין אותך

תכנים נוספים שעשויים לעניין אותך

מאת: טובה מיטלמן-בונה

במרכז חקר המקרה ישיבת ציונים של המועצה הפדגוגית שעניינה כיתה ז1 בתום המחצית הראשונה של שנת הלימודים. מחנכת הכיתה מופתעת לגלות שרוב הנתונים על התלמידים חסרים ומתרעמת על התרבות הארגונית בבית הספר. במהלך הישיבה נחשפים פערים בין עמדות המורים בעניין הוראה בכיתות הטרוגניות ובין ה"אני מאמין" של המנהל – סוגיות ארגוניות-ערכיות ושאלות על מנהיגות המנהל.

63
קריאה

מעברים

מאת: ציפי מל

שלושה סיפורי ניהול הממוקדים בפערים ונטווים לכדי נקודת מבט אחת, הומניסטית, של מנהלת. הסיפור הראשון מציג את תגובתם של בני נוער לפערים חברתיים דרך עיני המנהלת, השני מציע התבוננות על הפערים בין החינוך הפרטי לחינוך הממלכתי, השלישי מציג התבוננות אוהבת על חדר המורים והפער בין השפה המקצועית לשפה האישית. בכל אחד מהסיפורים עולה מקומם של פערים ושל השפה – גם מכשול וגם הזדמנות לצליחת מעברים. הכלי מיועד למנחי קבוצות מנהלים המעוניינים לעסוק בסוגיות של פערים, יחסים פנים-בית-ספריים ואי-שוויון וכן למנהלים הרוצים לחדד עמדותיהם בנושאים אלו.

45

מאת: מנדי רבינוביץ

הסיפור מעלה מגוון של סוגיות בהקשר של ניהול פנימייה לבני נוער בסיכון. מתוך כלל המקרים עולות שאלות על פירושה של הצלחה, על הדרך להעצים תלמידים, על מקום הלמידה בחיי התלמידים, על החשיבות שבתמונת עתיד ועל מקומו של המנהל במורכבות שבין סיפורי חיים ודרישות המערכת.

45

מאת: טובה מיטלמן-בונה

זהו סיפורו של בית ספר שהתחולל בו תהליך שינוי מערכתי מקיף ומורכב; בית הספר הפך מבית ספר תיכון ארבע-שנתי קטן, מאופיין בבריחת תלמידים ובעזיבת מורים, לבית ספר שש-שנתי מבוקש בקרב תלמידים ומורים. מנהלת חדשה צמחה מתוך צוות בית הספר והובילה תהליך –תחילתו בבירור פנימי מעמיק כלל-בית-ספרי והמשכו בשינויים ארגוניים ופדגוגיים מרחיקי לכת. המקרה מעלה סוגיות של יצירת חזון בית ספרי ותהליך מימושו, של הובלת שינוי והטמעתו וכן של הצלחות מחד גיסא וקשיים והתנגדויות מאידך גיסא.

49

מאת: איל שאול

מבוא לספר בו מוצג הסיפור מאיר עיניים. הספר מגיש לקוראים תמונות מכורסת המנהל: הקשר בין האובייקטיבי-מקצועי לסובייקטיבי-רגשי כפי שהמנהל רואה אותו. הסיפורים מציגים רגישות אנושית לתלמידים, הורים ומורים הבאה לידי ביטוי למשל בתשומת לב לפרטים הקטנים – הכרח בפעולת הניהול. הם מעמידים במרכז את היחסים בין המנהל לסובבים אותו במסגרת הדילמות שעמן על המנהל להתמודד. הסיפור מיועד למנהלים ולמנחי קבוצות מנהלים שעניינם בממד האישי ובהשפעתו על המקצועי.

49
1

מאת: רחל חסון

סיפור מנהלים על מעבר חד מניהול שִכבה בבית ספר אליטיסטי לניהול בית ספר מתפורר של החינוך המיוחד. יומן של סצנות ואירועים. יחד הם טווים תמונה עשירה: מצד אחד,מציאות חברתית קשה ובתוכה בית ספר שאינו מתפקד ושרוי בכאוס; מצד שני, מקומם של חזון, דבקות, אומץ ומקצועיות בהפיכת בית הספר למוסד חינוכי בעל הישגים. הסיפור מציג גם את המורכבות שבמציאות הבית-ספרית מבחינת מורים, תלמידים, נורמות ומבנים ארגוניים ומספק קווים מנחים ברורים לפעולה. הכלי מיועד למנחי קבוצות מנהלים המעוניינים לעסוק בסוגיות של בתי ספר שנסיבותיהם מאתגרות ובכניסת המנהל לתפקיד וכן למנהלים המתמודדים עם סוגיות אלו ולמדריכיהם האישיים.

50

מאת: טובה מיטלמן-בונה

המקרה מתאר בית ספר תיכון אזורי שעבר מהפך בעקבות גידול היישובים ושינוי צורכי התושבים, והצליח לשפר את הדימוי שלו ולמצב את עצמו כבית ספר שמוביל את תלמידיו להצלחה בבגרות. כעת נדרש בית הספר להתמודד עם צרכים חדשים של הקהילה והרשות ועם מגמות חדשניות המשפיעות עליו. המקרה מעלה שאלות על הצורך להתאים את בית הספר לצרכים משתנים, כיצד לעשות זאת, מי יסייע לבית הספר בכך ועוד.

50

מאת: טובה מיטלמן-בונה

סיפור התמודדותו של מנהל עם שילובו בבית הספר של תלמיד עם צרכים מיוחדים: במשך כמה שנים עבר התלמיד מבית ספר לבית ספר בשל בעיות התנהגות קשות. למרות מאמצי הצוות החינוכי לא הצליח להשתלב גם בבית ספר זה. תיאור התנהלות המנהל מול ההורים, המורים, הרשות, הפיקוח והתקשורת וטיפולו בדילמה המורכבת של "טובת הפרט לעומת טובת הכלל".

49
1