איך נקבל אנשי צוות חזרה לבית הספר לאחר שירות מילואים ממושך במלחמה?

מאת עופר פריאל ויותם דגן
זמן קריאה: 4 שניות

המלצות למנהלים ולמנהלות לקליטת אנשי ונשות צוות שחזרו ממילואים כדי לאפשר להם נחיתה רכה לשגרה וכדי להיות עוגן עבורם באתגר החזרה לחיים האזרחיים

אנשי המילואים חוזרים בימים אלה למשפחותיהם ולשגרת חייהם, לאחר שהתנתקו מהיקירים להם, משגרת יומם ומעבודתם, ו"נזרקו" באחת אל ההוויה הצבאית ואל ה"יקום המקביל" של המלחמה.

הם חוו לחצים, אובדן וכאב, פחד וגעגוע, תחושת עילוי, משמעות ואחוות לוחמים, אך הם חוו גם את מוראות המלחמה. החזרה הביתה לאחר תקופה כה ארוכה, מטלטלת לא פחות. היא עשויה להיות מורכבת הן ברמה הרגשית  והן ברמה התפקודית היום יומית. תפקידינו, המנהלים והמנהלות הוא לאפשר לאיש או אשת הצוות שחזר/ה ממילואים להיקלט בחזרה בבית הספר בצורה מיטבית, לאפשר נחיתה רכה וחזרה מוצלחת ככל האפשר לשגרה האזרחית ולהיות עוגן עבורו/ה באתגר החזרה לחיים אזרחיים שלווים ופוריים ככל האפשר.

המלצות לקליטת אנשי המילואים חזרה לבית הספר

לשימושכם מסמך המרכז נקודות שכדאי לקחת בחשבון בתהליך וכן המלצות לקליטת עובדים ועובדות השבים מהמלחמה מאת הפסיכולוג הקליני יותם דגן.

אם את/ה המנהל/ת חזרת בעצמך משירות ארוך – מסמכים אלו נכונים גם עבורך.

לשימושכם הקלטת המפגש המקוון: כיצד לקלוט אנשי ונשות צוות ששבו ממילואים ארוכים?

​במסגרת המפגש המקוון שוחחנו על קבלת מגויסי ומגויסות המילואים, כיצד לדבר עימם וממה ראוי להימנע, כמו כן שוחחנו על סימנים מעוררי דאגה ועל ההזדמנות לצמיחה אישית של החוזרים מהמלחמה.

מרצה: יותם דגן – פסיכולוג קליני, ובעברו לוחם ומפקד בקומנדו הימי. כפסיכולוג היחידה עבר מהובלת לוחמים בשדה הקרב לבניית החוסן שלהם, וטיפל באלו שנפגעו בנפשם. פעל בעמותת נט"ל – נפגעי טראומה על רקע לאומי והוביל משלחות סיוע לאזורי אסון בעולם.

מקור

מכון אבני ראשה 2024

סוגיות ונושאים נוספים אשר עשויים לעניין אותך

תכנים נוספים שעשויים לעניין אותך

מאת: טובה מיטלמן-בונה

במרכז חקר המקרה ישיבת ציונים של המועצה הפדגוגית שעניינה כיתה ז1 בתום המחצית הראשונה של שנת הלימודים. מחנכת הכיתה מופתעת לגלות שרוב הנתונים על התלמידים חסרים ומתרעמת על התרבות הארגונית בבית הספר. במהלך הישיבה נחשפים פערים בין עמדות המורים בעניין הוראה בכיתות הטרוגניות ובין ה"אני מאמין" של המנהל – סוגיות ארגוניות-ערכיות ושאלות על מנהיגות המנהל.

149

מאת: טובה מיטלמן-בונה

זהו סיפורו של בית ספר שהתחולל בו תהליך שינוי מערכתי מקיף ומורכב; בית הספר הפך מבית ספר תיכון ארבע-שנתי קטן, מאופיין בבריחת תלמידים ובעזיבת מורים, לבית ספר שש-שנתי מבוקש בקרב תלמידים ומורים. מנהלת חדשה צמחה מתוך צוות בית הספר והובילה תהליך –תחילתו בבירור פנימי מעמיק כלל-בית-ספרי והמשכו בשינויים ארגוניים ופדגוגיים מרחיקי לכת. המקרה מעלה סוגיות של יצירת חזון בית ספרי ותהליך מימושו, של הובלת שינוי והטמעתו וכן של הצלחות מחד גיסא וקשיים והתנגדויות מאידך גיסא.

131

מאת: רחל חסון

סיפור מנהלים על מעבר חד מניהול שִכבה בבית ספר אליטיסטי לניהול בית ספר מתפורר של החינוך המיוחד. יומן של סצנות ואירועים. יחד הם טווים תמונה עשירה: מצד אחד,מציאות חברתית קשה ובתוכה בית ספר שאינו מתפקד ושרוי בכאוס; מצד שני, מקומם של חזון, דבקות, אומץ ומקצועיות בהפיכת בית הספר למוסד חינוכי בעל הישגים. הסיפור מציג גם את המורכבות שבמציאות הבית-ספרית מבחינת מורים, תלמידים, נורמות ומבנים ארגוניים ומספק קווים מנחים ברורים לפעולה. הכלי מיועד למנחי קבוצות מנהלים המעוניינים לעסוק בסוגיות של בתי ספר שנסיבותיהם מאתגרות ובכניסת המנהל לתפקיד וכן למנהלים המתמודדים עם סוגיות אלו ולמדריכיהם האישיים.

129

מאת: טובה מיטלמן-בונה

סיפור התמודדותו של מנהל עם שילובו בבית הספר של תלמיד עם צרכים מיוחדים: במשך כמה שנים עבר התלמיד מבית ספר לבית ספר בשל בעיות התנהגות קשות. למרות מאמצי הצוות החינוכי לא הצליח להשתלב גם בבית ספר זה. תיאור התנהלות המנהל מול ההורים, המורים, הרשות, הפיקוח והתקשורת וטיפולו בדילמה המורכבת של "טובת הפרט לעומת טובת הכלל".

131
1

מאת: רמי אלוני

טיול לגיבוש צוות הנהלת בית ספר, בדגש על החיים בארץ בימי העלייה השנייה והעלייה השלישית, על רקע נופיו הקסומים של הגלבוע. נספח – מילות שירים מהתקופה.

140

מאת: טובה מיטלמן-בונה

תהליך גיבושה של תכנית חינוכית שפותחה כשבית הספר עבר לניהול עצמי; במרכז התכנית – ערכי המנהיגות והאחריות. חקר המקרה מעלה סוגיות ניהול שעמן התמודדו המנהלת וצוות המורים – סוגיות הקשורות בדפוסי ניהול, דפוסי פעולה של המנהל וצוותו,הפתרונות שהוצעו בעניין תרבות הניהול של בית הספר ומידת האפקטיביות של תרבות זו.

124

מאת: הילה ארזי-חטאב

סיפור זה מתאר מודל ייחודי של תהליך שינוי בית-ספרי שחברו בו רצון המנהלת להוביל שינוי (מלמעלה למטה) ויזמה חדשנית של מורה (מלמטה למעלה). השינוי התחיל במסגרת כיתות מב"ר ואתג"ר, והצלחתו הביאה לידי אימוץ מודל ההוראה בבית הספר כולו. הוא התאפשר בזכות יכולתה של המנהלת לבזר את מנהיגותה ולהצמיח את דרג מנהיגות הביניים.

130

מאת: רינה רביב

הסיפור מתאר תהליך של שינוי ושיפור שהוביל מנהל צעיר בחטיבת ביניים שהוגדרה "בית ספר אדום". בהנהגתו התגייס צוות המורים לשינוי התרבות הפדגוגית והארגונית הבית-ספרית: יצירת סדירויות ארגוניות, העלאת איכות ההוראה ופיתוח צוות מורים לכדי קהילת לומדים התומכים זה בזה. במרכז העשייה – הפרקטיקה של "הליכה לימודית" ששינתה את התרבות הבית-ספרית ושיפרה במובהק את איכויות ההוראה של המורים.

126