על המדריך
המדריך שלפניכם פותח בארגון CASEL , תורגם ונערך באבני ראשה.
המדריך מהווה תשתית ידע על הטמעת SEL מערכתי בבתי הספר ותורגם לשם דיון, דיוק והתאמות להקשר הישראלי המקומי, לצרכי מערכת החינוך הישראלית וצרכי בתי הספר השונים
המוזיקה חשובה לא פחות מהמילים
המדריך שלפניכם הוא תוצר של חיבור בין מילים לבין המוזיקה שלהן. כפי שתראו יש בו הרבה מילים שאפשר, ואפילו מפתה, לקחת וליישם מיד. אבל, יש לו גם מוזיקה שהיא לא פחות חשובה, ואולי אף יותר חשובה, ואת המוזיקה הזאת אנחנו מבקשים להשמיע בהקדמה שלפניכם. למה? כי בעולם הלמידה החברתית-רגשית לכוונות שמאחורי הפעולות יש חשיבות מכרעת להטמעה ברוח SEL . קל להחמיץ למידה חברתית-רגשית לעומקה אם ההטמעה שלה תהיה רק אוסף של ‘פעילויות וכלים’ ללא המוזיקה, הרוח, הדרך ה’ SEL ית’ לעשות מהלכים חינוכיים. כך למשל, מהלך הטמעה של SEL – שהוא כולו top–down , שאינו נשען על רעיונות מהשטח, על מגוון קולות, מהלך שאינו מביא בחשבון את נקודות המבט על האנשים שאמורים לבצע אותו בשטח ומה הם צריכים – הוא מהלך שעלול להיות לא רלוונטי לחלוטין ובוודאי לא בר קיימא.
אז מה היא ה’מוזיקה’ הזאת? למידה חברתית-רגשית עוסקת במהותה בהתפתחות מיטבית של בני אדם, בשגשוגם ובשגשוגה של החברה האנושית. מתוך כך, עוד לפני עבודה על פיתוח וטיפוח מיומנויות חברתיות-רגשיות, חשוב שבתי ספר יהיו ארגונים החותרים מטבעם למתן מענה לצרכים אנושיים שהם קריטיים לתפקוד מיטבי לימודי-חברתי-רגשי, שהרי למעשה אי אפשר להפריד ביניהם גם אם לעיתים זה קורה לצרכים תיאורטיים. מדובר במנהיגות בית ספרית המשמשת בעצמה מודל ליכולות רגשיות-חברתיות, בונה תחושת שייכות וביטחון בקרב כל באי בית הספר, מובילה מהלכים שבונים תחושת מסוגלות עצמית, מקדמת פעולות של ילדים ומבוגרים הנובעות מתוך מרחבים של חיבור למצפן פנימי ערכי ומובילה מהלכים רגישים תרבותית. לכן, לדוגמה, תמצאו באסופת הכלים דרך רגישה תרבותית להתבונן על נתונים או, לחלופין, תפיסה המבקשת לייצר ייצוג אותנטי של קולות שונים בבית הספר – לא רק אלה שפשוט יותר לאסוף אותם או לשמוע אותם. Growth Mindset הוא חלק מהמוזיקה הזאת. המשמעות היא שיוצאים ללמוד איך מטמיעים SEL , מתנסים, בונים יחד וכנראה לא תמיד מצליחים, כי הרי יהיו טעויות, מהמורות, קשיים, התנגדויות, ולא הכול ילך חלק. איסוף נתונים יכול לסייע במהלך הלמידה הזה, יעזור להבין אם אתם ‘בכיוון’, ואם לא – מה כדאי לשנות. לכן יש במדריך כלים לאיסוף נתונים וכלים להתבוננות ולמידה מהנתונים הללו כדי לשנות, לשפר ולהמשיך בתהליך. כמובן שאת ‘המוזיקה’ של SEL תמצאו גם באופן שבו אוספים את הנתונים ומתבוננים עליהם.
חשוב לנו להגיד גם מה לא תמצאו במדריך מבחינת המוזיקה שלו – למרות שהוא מהווה אסופת כלים הוא אינו מתכון ואינו אוסף של הנחיות. המדריך מציג הצעה, דוגמה, לבניית תהליך הטמעה מערכתי מקיף ללמידה חברתית-רגשית שניתן להתאימו לבית הספר שלכם. חשוב להביא בחשבון כי הפיתוח של הכלים והפעילויות נעשה בהקשר תרבותי אחר, וברור שיש צורך בהתאמות ובשינויים על מנת שיהיה רלוונטי להקשר התרבותי הישראלי ולמאפיינים השונים של בתי הספר שלכם. במובן זה המדריך הוא תשתית ידע שאפשר להתבסס עליה כדי לפתח את מהלך ההטמעה המקומי שלכם: יהיו כלים שיתאימו לכם ‘כמו כפפה ליד’, אחרים אולי כלל לא יהיו רלוונטיים עבורכם, ובחלק מהכלים לאנשי הצוות שלכם יהיו רעיונות אחרים מתאימים יותר.