דאגה אכפתית בחינוך: הלכה ומעשה

מאת נל נודינגס
זמן קריאה: 17 דקות

התיאוריה והאתיקה של הדאגה האכפתית של פרופ’ נל נודינגס מציעות נקודת מבט חדשה על כל מרכיבי החינוך - הגדרת המקצוע (אחד מ"מקצועות האכפתיות"), מטרות ההוראה (משתנות לאור צרכיו של הלומד) ואמצעיה. המאמר הוא תרגום של מאמר מבואי המציג את עקרונות הדאגה האכפתית תוך הנגדתה לעמדה אחרת - אכפתיות שאינה קשובה לאחרים.

מקור

הד החינוך, 82(6): 58-66. 2008

תרגום

יניב פרקש

מקורות

  • בובר, מרטין, 1980. אני־אתה, מוסד ביאליק.
  • 1989. פני אדם: בחינות באנתרופולוגיה פילוסופית, מוסד ביאליק.
  • גיליגן, קרול, 1995. בקול שונה: התיאוריה הפסיכולוגית והתפתחות האשה, תרגמה: נעמי בן חיים, תל אביב: ספריית פועלים.
  • דיואי, ג'ון, 1959. ניסיון וחינוך, תרגמו: ר' קליינברגר וא' צ' בראון, ירושלים: האוניברסיטה העברית.
  • Brabeck, Mary M. (Ed.), 2000. Practicing Feminist Ethics in Psychology, Washington, D.C.: American Psychological Association.
  • Clement, Grace, 1996. Care, Autonomy, and Justice, Boulder, CO: Westview Press.
  • Cunningham, Anthony, 2001. The Heart of the Matter, Berkeley: University of California Press.
  • Dewey, John, 1930. Human Nature and Conduct, New York: Modern Library.
  • Etzioni, Amitai (Ed.), 1969. The Semi־Professions and their Organization: Teachers, Nurses, and Social Workers, New York: Free Press.
  • Groenhout, Ruth, 2004. Connected Lives: Human Nature and an Ethics of Care, Lanham, MD: Rowman and Littlefield.
  • Hart, S.L., 2005. Capitalism at the Crossroads: The Unlimited Business Opportunities in Solving the World's Most Difficult Problems, Upper Saddle River, NJ: Pearson Education.
  • Holmes Group. Tomorrow's Teachers, East Lansing, MI: Author.
  • Keller, Catherine, 1986. From a Broken Web, Boston: Beacon Press.
  • Knowles, John, 1960. A Separate Peace, New York: Macmillan.
  • Kohlberg, Lawrence, 1981. The Philosophy of Moral Development, vol. 1, San Francisco: Harper and Row.
  • Kuhse, Helga, 1997. Caring, Nurses, Women and Ethics, Oxford: Blackwell.
  • Larson, M.S., 1977. The Rise of Professionalism, Berkeley: University of California Press.
  • Maslow, Abraham, 1970. Motivation and Personality, New York: Harper and Row.
  • Murdoch, Iris, 1970. The Sovereignty of Good, London: Routledge and Kegan Paul.
  • Noddings, Nel, 2003. Caring: A Feminine Approach to Ethics and Moral Education, 2nd ed., Berkeley: University of California Press.
  • –––, 2002. Starting at Home: Caring and Social Policy, Berkeley: University of
  • California Press.
  • –––, 2003. Happiness and Education, Cambridge: Cambridge University Press.
  • –––, 2007. "Caring as Relation and Virtue in Teaching", In: R. L., Walker, and P.J.
  • Ivanhoe (Eds.), Working Virtue: Virtue Ethics and Contemporary Moral Problems, Oxford: Oxford University Press.
  • –––, 2007. When School Reform Goes Wrong, New York: Teachers College Press..
  • Nussbaum, Martha, 1986. The Fragility of Goodness, Cambridge: Cambridge University Press.
  • Pope, Denise Clark, 2001. "Doing School": How we are Creating a Generation of Stressed Out, Materialistic, and Miseducated Students, New Haven: Yale University Press.
  • Reverby, Susan, 1987. Ordered to Care, Cambridge: Cambridge University Press.
  • Slote, Michael, 2001. Morals from Motives, Oxford: Oxford University Press.
  • Weil, Simone, 1977. Simone Weil Reader, G.A. Panichas (Ed.), Mt. Kisco, NY: Moyer Bell Limited.
  • הד החינוך, 82(6): 58-66, 2008..

סוגיות ונושאים נוספים אשר עשויים לעניין אותך

תכנים נוספים שעשויים לעניין אותך

מאת: מאיה בוזו, גל פישר

ההוראה שבויה בדפוס דיבור המכונה ימ"מ — המורה יוזם, התלמידים מגיבים, המורה מעריך. דפוס הדיבור הזה מיועד לחלץ את "התשובה הנכונה" מהתלמידים ולחזק את שליטתו של המורה בכיתה; הוא מונע מהתלמידים את היכולת לחשוב בכוחות עצמם. דפוס זה צומח אמנם מן המבנה של בית הספר, אך אפשר להיחלץ ממנו ולהנהיג בכיתות דפוס דיבור חינוכי יותר.

266

מאת: קובי גוטרמן

האתגר נראה עצום אך אפשרי: לשתף את התלמידים כל הזמן במהלך השיעור. המחבר מציע דרכים לעשות זאת - למשל, לשאול שאלות משתפות, לתת יותר זמן להמצאת תשובות, לבקש מכל התלמידים לענות בכתיבה חרישית במחברת, לבקש מהתלמידים לסכם את השיעור.

466
1

מאת: טובה מיטלמן-בונה

במרכז חקר המקרה ישיבת ציונים של המועצה הפדגוגית שעניינה כיתה ז1 בתום המחצית הראשונה של שנת הלימודים. מחנכת הכיתה מופתעת לגלות שרוב הנתונים על התלמידים חסרים ומתרעמת על התרבות הארגונית בבית הספר. במהלך הישיבה נחשפים פערים בין עמדות המורים בעניין הוראה בכיתות הטרוגניות ובין ה"אני מאמין" של המנהל – סוגיות ארגוניות-ערכיות ושאלות על מנהיגות המנהל.

327
1

מאת: טובה מיטלמן-בונה

זהו סיפורו של בית ספר שהתחולל בו תהליך שינוי מערכתי מקיף ומורכב; בית הספר הפך מבית ספר תיכון ארבע-שנתי קטן, מאופיין בבריחת תלמידים ובעזיבת מורים, לבית ספר שש-שנתי מבוקש בקרב תלמידים ומורים. מנהלת חדשה צמחה מתוך צוות בית הספר והובילה תהליך –תחילתו בבירור פנימי מעמיק כלל-בית-ספרי והמשכו בשינויים ארגוניים ופדגוגיים מרחיקי לכת. המקרה מעלה סוגיות של יצירת חזון בית ספרי ותהליך מימושו, של הובלת שינוי והטמעתו וכן של הצלחות מחד גיסא וקשיים והתנגדויות מאידך גיסא.

323

מאת: איל שאול

מבוא לספר בו מוצג הסיפור מאיר עיניים. הספר מגיש לקוראים תמונות מכורסת המנהל: הקשר בין האובייקטיבי-מקצועי לסובייקטיבי-רגשי כפי שהמנהל רואה אותו. הסיפורים מציגים רגישות אנושית לתלמידים, הורים ומורים הבאה לידי ביטוי למשל בתשומת לב לפרטים הקטנים – הכרח בפעולת הניהול. הם מעמידים במרכז את היחסים בין המנהל לסובבים אותו במסגרת הדילמות שעמן על המנהל להתמודד. הסיפור מיועד למנהלים ולמנחי קבוצות מנהלים שעניינם בממד האישי ובהשפעתו על המקצועי.

317
1

מאת: טובה מיטלמן-בונה

סיפור התמודדותו של מנהל עם שילובו בבית הספר של תלמיד עם צרכים מיוחדים: במשך כמה שנים עבר התלמיד מבית ספר לבית ספר בשל בעיות התנהגות קשות. למרות מאמצי הצוות החינוכי לא הצליח להשתלב גם בבית ספר זה. תיאור התנהלות המנהל מול ההורים, המורים, הרשות, הפיקוח והתקשורת וטיפולו בדילמה המורכבת של "טובת הפרט לעומת טובת הכלל".

322
1

מאת: רמי אלוני

תחרות טרקטורונים בין שני תלמידי כיתה י"ב סיכנה חיי תלמידים ומורים בדרכם חזרה מבית הספר. הסיפור מתאר את התמודדות בית הספר עם המקרה.

311

מאת: רמי אלוני

בית ספר יפה, מושקע ומטופח, הן מבחינת פיזית הן מבחינת האקלים הבית ספרי; ונדליזם של תלמידי כיתה י"ב בסוף השנה הורס באחת את התמונה הפסטורלית.

310