מדריך למנהל להעברת סקו"פ (סקר קוהרנטיות פנימית)

מאת ינון צדיק, ערן ברק-מדינה
זמן קריאה: 10 שניות

הסקו"פ (סקר קוהרנטיות פנימית) הנו שאלון מקוון למורים הנועד לסייע למנהל בית הספר להעריך את האופן בו מתנהלת הלמידה בבית הספר ואת התהליכים התומכים בה. תוצאות השאלון יכולות לשמש למנהל בית הספר כבסיס לקבלת החלטות על בשלות בית הספר לבצע תהליך שינוי משמעותי, או על נושאים שהוא היה מעוניין לפעול לשיפורם.

אודות הכלי

​​​​​השאלון מבוסס על סקר הקוהרנטיות הפנימית שפיתחו פרופסור ריצ'רד אֶלמור ומישל פורמן ועל סקר ההוראה והלמידה הבין-לאומי (טאליס, 2013). השאלות מבוססות על מחקרים מכמה תחומי ידע, ובהם עבודת המנהיגוּת, צוותים אפקטיביים, למידה ארגונית ואפקטיביות אישית וקבוצתית. הסקר מאגד בתוכו מדדים תקפים מתחומים אלה, וכן מדדים שפותחו במיוחד לסקר זה בעזרת מומחים מתחומי הידע השונים. ממדים אלו הם:

  • המנהיגות בבית הספר
  • מנגנוני העבודה של צוות המורים
  • תפיסת המסוגלות של המורים בתחום ההוראה והלמידה
  • תהליכי ההוראה והלמידה בכיתה

סרטון להדרכה

לרשותכם מדריכים לעיון:

מקור

מכון אבני ראשה 2014

מקורות

  • Elmor, R et al. (2012). Building coherence within schools. Retrieved from strategic Education Research Partnership (SERP) website: http://ic.serpmedia.org
  • Stosich, E. L. (April 2013). Measuring school capacity for improvement: Piloting the internal coherence. Paper presented at the annual meeting of the American Educational Research Association Annual Meeting, San Francisco.
  • OECD (2014). TALIS 2013 results: An international perspective on teaching and learning, TALIS, OECD Publishing

 © All rights reserved. This survey was developed by Richard Elmore (Harvard Graduate School of Education) and Michelle Forman (SERP Institute), and is a product of the SERP Institute (serpinstitute.org).

סוגיות ונושאים נוספים אשר עשויים לעניין אותך

תכנים נוספים שעשויים לעניין אותך

מאת: מאיה בוזו, גל פישר

ההוראה שבויה בדפוס דיבור המכונה ימ"מ — המורה יוזם, התלמידים מגיבים, המורה מעריך. דפוס הדיבור הזה מיועד לחלץ את "התשובה הנכונה" מהתלמידים ולחזק את שליטתו של המורה בכיתה; הוא מונע מהתלמידים את היכולת לחשוב בכוחות עצמם. דפוס זה צומח אמנם מן המבנה של בית הספר, אך אפשר להיחלץ ממנו ולהנהיג בכיתות דפוס דיבור חינוכי יותר.

236

דברי הפתיחה של גלית שטאובר, מנכ"לית משרד החינוך, במהפכות של יום יום, הכנס הארצי השלישי למנהלי בתי ספר

230

משאל רחוב במהפכות של יום יום, הכנס הארצי השלישי למנהלי בתי ספר

224

תפיסת תפקיד המנהל כמנהיג פדגוגי גורסת, שמושאי השינוי המרכזיים של המנהיג הפדגוגי צריכים להיות ההוראה והלמידה המתרחשות בכיתות. הצגנו מקרה בוחן של תהליך המשוב בכיתה, שכן מן המחקר עלה שהמשוב הוא אחד הגורמים המשפיעים ביותר על הלמידה. בחנו יחד כיצד יכול מנהל לקדם פרקטיקת הוראה זו ואחרות בבית הספר, ובאילו כלים. תיעוד המושב במהפכות של יום יום, הכנס הארצי השלישי למנהלי בתי ספר

220

הדרך לחולל שינוי משמעותי אינה כרוכה במאמץ משמעותי. לרוב די במאמץ קטן, שמקורו בתשומת לב ובגישה שונה, כדי להוביל לשרשרת תגובות שיחוללו מהפכה של ממש וייצרו מציאות חדשה, טובה יותר. במושב זה הוצגו דרכים ודוגמאות לתכנון וליצירה של שיח אנושי ההולם את המרקם האנושי המאפיין את סביבת העבודה בבתי ספר. בחנו אמצעים לניהול שיחות קשות בדרך מקצועית וממוקדת, לצד דרכים לנִטרול התנגדויות וקונפליקטים במציאות מורכבת, רבת-ממדים ועתירת שותפים. תיעוד המושב במהפכות של יום יום, הכנס הארצי השלישי למנהלי בתי ספר

216