למידה ארגונית כמנוף למימוש חזון חינוכי

מאת חנה קורלנד, רחל הרץ-לזרוביץ
זמן קריאה: 36 דקות

מציאות מורכבת ותחרותית כופה על ארגונים שונים, וביניהם בתי ספר, להפוך לארגונים לומדים ולשפר את איכות התהליך החינוכי ואת השירות שניתן במסגרתם. למחקר שתי מטרות עיקריות: האחת, לאתר ולזהות את המבנים ואת המנגנונים שבאמצעותם מתבצעת הלמידה הארגונית בבית ספר יסוד אחד. המטרה השנייה היא לנסות ולחשוף את קשרי הגומלין בין מבני הלמידה הארגונית ומנגנוניה לבין התרבות הארגונית והחזון החינוכי המאפיינים את בית הספר הנחקר כארגון לומד. המחקר הוא אכותוני-תיאורי. הממצאים מעידים על קיומו של חזון חינוכי משותף לצוות, המתממש ברובו בעזרת תהליך ארגוני מערכתי – למידה ארגונית – בכל רמות המוסד החינוכי, ובכך חידושו. נראה שהסדרים ארגוניים פורמאליים ומנגנוני למידה מאפשרים במידה רבה לצוות בית הספר ליצור ידע חדש ולהטמיעו בשגרה ובהסדרים הארגוניים של בית הספר, כך ש"התאוריה המוצהרת" הופכת ל"תאוריה שבשימוש", למציאות יום-יומית בבית הספר הנחקר. מחקר זה תורם להבנתם של מאפייני החזון החינוכי, התרבות, המבנים ומנגנוני הלמידה הארגונית, המסייעים לבית הספר לחולל שיפור מתמשך.

מקור

דפים, 41: 230-271 2006

מקורות

  • בירנבוים, מ' (2000). פיתוח הכוונה עצמית של לומדים באמצעות התערבות המורים. ירושלים: משרד החינוך המינהל הפדגוגי האגף לחינוך יסוד, המחלקה לתוכניות ושיטות ואוניברסיטת תל-אביב בית הספר לחינוך החוג לתכנון לימודים.
  • גורדון, ד' (1995). כולם ביחד וכל אחד לכוד, קווים לדמותה של מערכת חינוך ארחת הצעה לדיון. ירושלים: המזכירות הפדגוגית, משרד החינוך.
  • גורדון, ד', זרצקי, ה', כ"ץ, מ', ניר, א', קינן, ד' ושקולניק ד' (1994). פיתוח "אני מאמין" חינוכי בית-ספרי. בתוך: ר' שפירא, ר' גרין וי' דנילוב (עורכות), אוטונומיה בית-ספרית – היישום ולקחו. ירושלים: המזכירות הפדגוגית, משרד החינוך.
  • גרין, ר' היימן, פ' ושפירא, ר' (1994). מנגנוני בקרה בבתי ספר אוטונומיים.בתוך: ר' שפירא, ר' גרין וי' דנילוב (עורכות), אוטונומיה בית-ספרית – היישום ולקחו. ירושלים: המזכירות הפדגוגית, משרד החינוך.
  • הרץ-לזרוביץ, ר' (2001). בית הסר, הקהילה והמחוז: כוחם של השלושה ביצירת שינוי. עיונים במינהל ובארגון החינוך, 25, 84-55.
  • לוין, ת' (1995). תוכניות לימודים בעידן הטכנולוגי. בתוך: ד' חן (עורך), החינוך לקראת המאה ה-21 (87-73). תל-אביב: רמות, אוניברסיטת תל-אביב.
  • סלומון, ג' (2000). טכנולוגיה וחינוך בעידן המידע. זמורה-ביתן, אוניברסיטת חיפה.
  • סמואל, י' (1996). ארגונים מאפיינים מבנים תהליכים. חיפה: זמורה ביתן, אוניברסיטת חיפה.
  • עמנואל, ד' וזילברשטיין, מ' (1995). תכנון לימודים בית-ספרי בהשתלמות מוסדית שער ראשון. המצע החינוכי הבית-ספרי. ירושלים: משרד החינוך והתרבות, המינהל הפדגוגי, האגף לחינוך יסודי, היחידה לתכנון לימודים בית-ספרי. תל אביב: רמות, אוניברסיטת תל-אביב.
  • פוקס, א' (1995). שינוי כדרך חיים במוסדות חינוך. תל אביב: צריקובר.
  • פוקס, א' והרץ –לזרוביץ, ר' (1992). מוקדים בעבודתו של המנהל. אוניברסיטת חיפה, המינהל הפדגוגי, האגף לחינוך יסודי, ירושלים: משרד החינוך, מחלקת הפרסומים.
  • צבר בן-יהושע, נ' (1990). המחקר האיכותי בהוראה ובלמידה. ירושלים: מסדה.
  • קורלנד, ח' (2000). בית הספר היסודי כארגון לומד. עבודת גמר לקבלת תואר "מוסמך", הפקולטה לחינוך, חיפה, אוניברסיטת חיפה.
  • שילד, ג' ואסולין, מ' (1997). מערכת החינוך בראי הערכה תשנ"ב-תשנ"ו. ירושלים: המחלקה להערכה, משרד החינוך התרבות והספורט מחלקת הפרסומים.
  • שרן, ש' (1976). גישה מערכתית לשיפור בית-הספר. עיונים בחינוך, 10, 100-81.
  • שרן, ש' והרץ-לזרוביץ, ר' (1978). שיתוף פעולה ותקשורת בבית הספר. תל אביב: שוקן.
  • שרן, ש' ושחר, ח' (1990). ארגון ועבדות צוות במוסדות חינוך. תל אביב: שוקן. 
  • Argyris, C. (1997). On organizational learning and action. USA & UK: Blackwell Publishers.
  •  Argyris, C., & Schon, D. (1978).  Organizational learning: A theory in action perspective. Reading, MA: Addison-Weseley.
  • Askew, S. & Carnell, E. (1998). Transforming learning: Individual and global change. London: Series.
  • Aspinwall, K., & Gibbs, B. (1989). Schools as learning organizations: Seven critical steps. Educational Change and development, 10(1), 4-7.
  •  Bennis, W. G., & Nanus, B. (1985). Leaders: The strategies for taking charge. New York: Harper & Row.
  • Berson, Y., Shamir, B., Avolio, B. J., & Popper, M. (2001). The relationship between vision strength, leadership style, and context. The Leadership Quarterly, 12, 53-73.
  • Blimberg, A. & Greenfield, W. (1980). The effective principal: Perspectives on school leadership. Boston: Allyn & Bacon.
  • Bishop, J. (1977). Organizational influences on the work orientation of Elementary teachers. Sociology of Work and Occupations, 4(3), 171-208.
  • Brown, A. (1995). Organizational Culture. London: Pitman Publishing.
  • Bryman, A. & Burgess, r. G. (1994). Developments in qualitative data analysis: An introduction. In A. Bryman & r. g. Burges, (Eds.), Analyzing qualitative data. London: Routledge & Kegan Paul.
  • Collons, J. C., & Porras, J. I. (1994). Built to last, successful habits of visionary companies. New York: Free Press.
  • Conger, J. A., & Kanunago, R. N. (1998). Charismatic leadership: The elusive factor in organizational effectiveness. San Francisco: Jossy-Bass.
  • Cook, S. D. N., & Yanow, D. (1993). Culture and organizational learning. Journal of Management Inquiry, 2(3), 373-390.
  • Crossan, M. M., Lane, H. W, & White, R. E. (1999). An organizational learning framework: From intuition to institution. Academy of Management Review, 24(3), 522-537.
  • Cuban, L. (1984). How teacher taught: Consistency and change in American classroom. New York: Longman.
  • Daft, R. L. (1999). Leadership theory and practice. Fort Worth, Tex: Dryden Press.
  • Darling-Hammond, L., & McLaughlin, M. W. (1995). Policies that support professional development in an era of reform. Phi Delta Kappan, 76(8), 597-604.
  • Dey, I. (1993). Qualitative data analysis. London: Routledge & Kegan Paul.
  • Dixon, N. (1994). The organizational learning cycle: How we can learn collectively. London: McGraw-Hill.
  • Dodgson, M. (1993). Organizational learning: A review of some literature.  Organization Studies, 14, 375-394.
  • Engleharrdt, C. S., & Simmons, P. R. (2002). Creating an organizational space for learning. The Learning Organization, 9(1), 39-47.
  • Fetterman, D. M.(1989). Ethnography – Step by Step. London: Stage Pub.
  • Frese, M., Beimal, S., & Schoenborn, S. (2003). Action training for charismatic leadership: Sow Evaluations of studies of a commercial training module on inspirational communication of a vision. Personnel Psychology, 56(3), 671-685.
  • Fritz, R. (1996). Corporate Tides: The inescapable laws of organizational Structure. San Francisco: Berrett-Koehler.
  • Fullan, M. (1997). Change forces probing the depths of educational reform. New York: The Falmer Press.
  • Fullan, M. (1999). Leading change in professional learning communities. Association for Supervision and Curriculum Development, 41.
  • Garratt, B. (1990). Creating a learning organization. London: Fontana.
  • Greenfield, W. D., Licata, W., & Johnson, B. L. (19920. Towards measurement of school vision. Journal of Educational Administration, 30, 65-76.
  • Guba, E. G., & Lincoln. Y. S. (1981). Effective evaluation. San Francisco: Jessey Bass.
  • Honig, M. I. (2003). Building policy from practice: District central office administrators' roles and capacity for implementing collaborative education policy. Educational Administration Quarterly, 39(3), 292-338.
  • Kim, H. D. (1993). The link between individual and organizational learning. Aloan Management Review, 35(1), 37-50.
  • Kolb, D. A. (1971). Experiential learning: Experience as a source of learning and development (2nd ed). Englewood Cliffs, NJ: Prentice Hall.
  • Lam, Y. L. J. (2001). Toward reconceptualizing organizational learning: A multidimensional interpretation. The International Journal of Educational Management, 15(5), 212-219.
  • Larsson, P., Lowsredt, J., & Shani A. B. (2001). IT and learning organization: exploring myths of change, Organizational Development Journal, 19(1), 73-88.
  • Leithwood, K., Leonard, L., & Sharratt, L. (1998). Conditions fostering organizational learning in school. Educational Administration Quarterly, 34(2),, 243-276.
  • Lieberman, A. ( 1995). Practices that support teacher development transforming conceptions of professional learning. Phi Delta Kappan, 76(8), 591-596.
  • Louis, K. S, Kruse, S., & Raywid, M. A. (1996). Putting teachers at the center of reform: Learning schools and professional communities. Bulletin. The National Association of Secondary School Principals, 80(580), 9-21.
  • Maykut, P., & Morehouse, R. (1994). Beginning qualitative research: A philosophic and practical Guide. London: The Falmer Press.
  • Miles, M. B., & Huberman, A. M. (1994). Qualitative Data Analysis. London: Sage.
  • Moilanen, R. (2001). Diagnostic tools for learning organizations. The Learning Organization, 8(1), 6-20.
  • Mulford, B. (1998). Organizational learning and educational change. International handbook of educational change. London: Kluwer Academic Publishers.
  • Mullen, C. A., & Lick, D. W. (1999). New direction in mentoring – creating aculture of synergy. London: Flamer Press.
  • Nordgren, R. D. (2002). Globalization and education: What students will need to know and to  village. Phi Delta Kappan, 84(4), 318-321.
  • Ortenblad, A. (2002). A typology of the idea of learning organization. Management Learning, 33(2), 213-230.
  • Pedler, M. (1996). The learning company: A strategy for sustainable development. Maidenhead, Berkshire: McGraw-Hill International (UK) Limited.
  • Pedler, M. J., Buryoyne, J. C., & Boydell, T. H. (1989). The learning company project report. London: Training Agency, Sheffield.
  • Popper, M., & Lipshitz, R. (1998). Organizational learning mechanism: A structural and cultural approach to organizational learning. Journal of Applied Behavioral Science, 34(2), 161-179.
  • Popper, M., & Lipshitz, R. (2000a). Organizational learning mechanism: Culture and Feasibility. Mamagement Learning, the Journal foe Managerial and Organizational Learning, 31(2), 181-196.
  • Popper, M. & Lopshitz, R. (2000b). Installing mechanisms and instilling values: The role of leaders in organizational learning. The Learning Organization, 7(3), 135-144.
  • Posner, D. (2002). Education for 21st century. Phi Delta Kappan, 84(4), 316-320.
  • Prunty, J. J., & Hively, W. (1982). The principals' role in school effectiveness: An analysis of the practices of four elementary school leaders. National Institute of Education (G 8-01-10).
  • Ramsay, W., & Clark, E. E. (1990). New ideas for effective school improvement: School vision. London: Social Capital Evaluation.
  • Schein, E. H. (1990). Organizational culture. Journal of the American Psychologist Association, 45, 109-119.
  • Schmuk, R., & Runkel, P. (1985). The handbook of organization development in schools. Palo Alto, Calif: Mayfield Pub. Co.
  • Schon, D. a. (1983). The reflective practitioner. New York: Basic Book.
  • Senge, P. M. (1990). The Fifth Discipline. New York: Doubleday Currency, Inc.
  • Sergiovanni, T. J. (1987). The principal ship, a reflective practice perspective. Trinty University, Boston: Allyn & Bacon.
  • Sergiovanni, T. J. (1994). Building Community in Schools. San Francisco: Jossey-Bass.
  • Silins, H. C., Mulford, W. R., & Zarins, S. (2002). Organizational learning and school change. Educational Administration Quarterly, 38(5), 613-642.
  • Sockett, H. T (1996)Teachers for the 21st Century: Redefining professionalism. Bulletin. The National Association of Secondary School Principals.
  • Stake, R. E. (1994). Case studies. In N. K. Denzin & Y. S. Lincoln (Esd). Handbook of qualitative research (236-247). Thousand Oaks, London: Sage.
  •  Strauss, A. L. (1996). Qualitative analysis for social scientists. Cambridge University Press.
  • Wick, C. W., & Leon, L. D. (1995). From ideas to action: Creating a learning organization. Human  Resource Management, 34(2), 99-311.
  •  Wilson, B., & Corbett, H. (1983). Organization and change: The effects of school linkage on the quantity of implementation. Educational Administration Quarterly, 9, 85-104.
  • Yin, R. K. (1994). Case study research: Design and methods. London: Sage.
  • Yukl, G. (1998). Leadership in Organizations. New Jersey: Prentice-Hall.

סוגיות ונושאים נוספים אשר עשויים לעניין אותך

תכנים נוספים שעשויים לעניין אותך

מאת: מאיה בוזו, גל פישר

ההוראה שבויה בדפוס דיבור המכונה ימ"מ — המורה יוזם, התלמידים מגיבים, המורה מעריך. דפוס הדיבור הזה מיועד לחלץ את "התשובה הנכונה" מהתלמידים ולחזק את שליטתו של המורה בכיתה; הוא מונע מהתלמידים את היכולת לחשוב בכוחות עצמם. דפוס זה צומח אמנם מן המבנה של בית הספר, אך אפשר להיחלץ ממנו ולהנהיג בכיתות דפוס דיבור חינוכי יותר.

234

דברי הפתיחה של גלית שטאובר, מנכ"לית משרד החינוך, במהפכות של יום יום, הכנס הארצי השלישי למנהלי בתי ספר

228

משאל רחוב במהפכות של יום יום, הכנס הארצי השלישי למנהלי בתי ספר

222

תפיסת תפקיד המנהל כמנהיג פדגוגי גורסת, שמושאי השינוי המרכזיים של המנהיג הפדגוגי צריכים להיות ההוראה והלמידה המתרחשות בכיתות. הצגנו מקרה בוחן של תהליך המשוב בכיתה, שכן מן המחקר עלה שהמשוב הוא אחד הגורמים המשפיעים ביותר על הלמידה. בחנו יחד כיצד יכול מנהל לקדם פרקטיקת הוראה זו ואחרות בבית הספר, ובאילו כלים. תיעוד המושב במהפכות של יום יום, הכנס הארצי השלישי למנהלי בתי ספר

218

הדרך לחולל שינוי משמעותי אינה כרוכה במאמץ משמעותי. לרוב די במאמץ קטן, שמקורו בתשומת לב ובגישה שונה, כדי להוביל לשרשרת תגובות שיחוללו מהפכה של ממש וייצרו מציאות חדשה, טובה יותר. במושב זה הוצגו דרכים ודוגמאות לתכנון וליצירה של שיח אנושי ההולם את המרקם האנושי המאפיין את סביבת העבודה בבתי ספר. בחנו אמצעים לניהול שיחות קשות בדרך מקצועית וממוקדת, לצד דרכים לנִטרול התנגדויות וקונפליקטים במציאות מורכבת, רבת-ממדים ועתירת שותפים. תיעוד המושב במהפכות של יום יום, הכנס הארצי השלישי למנהלי בתי ספר

214