בתקופה זו של שגרה משובשת, שבה הצוות לא נפגש פנים אל פנים, מצורף מתווה למפגש צוותי מקוון שנועד לחבר, לאוורר, לשתף, לסכם – ובעיקר להפנות את המיקוד אליכם.
לפניכם מתווה למפגש ציוותי שנועד לחבר, לאוורר, לשתף, לסכם, לאפשר לצאת לסוף שבוע אחרי ששמתם חלק מהדברים בצד ובעיקר כדי שלא תוותרו על התמקדות גם בכם – כאנשי מקצוע, כבעלי משפחות, כבני אדם.
בשיחה מקוונת, כמוה ניהלתם ובה השתתפתם פעמים רבות בתקופה זו, ניתן להזמין משתתפים, לנהל שיחה, לשתף מסכים, להקליט, וגם להשתיק.
איך בנוי המפגש? על פי אותו עקרון: משתמשים ב-'אפשרויות הזום', כפתיח לשיח הצוותי.
למה הוא בנוי כך? כי המבנים הללו מאפשרים מתן מענה לשלושה היבטי חוסן חשובים:
יצירה ושמירה על תחושת השתייכות, ניהול רגשות, התחברות למשאבים.
השתמשנו במאפיינים של תוכנת Zoom הפופולרית, ויצרנו על בסיסם מבנה מקביל של "שיחת זום". באפשרותכם לבחור מביניהם רעיון שייצור עבודת מפגש וחיבור טובה עבור הצוות שלכם באופן מכוון, להשתמש במתווה המוצע כפי שהוא, או לשנות את הרעיונות בהתאם לצרכי הצוות, המאפיינים התרבותיים או הרכב הצוות שאיתו רוצים לערוך את השיחה. מומלץ לא לעשות שימוש במפגש אחד בכל הרצועות המוצעות – זה עלול להאריך את המפגש, להעמיס ולפספס את מטרתו.
לעיון במתווה לחצו להורדת הכלי.
לחצו להורדת הכלי:
מקור
מכון אבני ראשה 2020
סוגיות ונושאים נוספים אשר עשויים לעניין אותך
תכנים נוספים שעשויים לעניין אותך
תהליכים מקבילים בהדרכה אישית
'תהליכים מקבילים' מסמן תופעה שבה המנהל משחזר ביחסי ההדרכה את דפוס היחסים שהוא חווה מול הצוות בבית הספר. זהו תהליך מורכב וסמוי מן העין, שאם הוא נחשף ומזוהה על ידי המדריך האישי, יש בכוחו לחולל שינוי עמוק בהדרכה ובדפוסי הניהול, ולשפר משמעותית את מערכות היחסים והתפקוד של המדריך האישי והמנהל במסגרת ההדרכה ובבית הספר.
אירוע בהדרכה – מנוף לקידום המודרך
כלים מושגיים ומעשיים להתמודדות של המדריך האישי עם אירועים בהדרכה שעשויים להתפרש כהאשמה או התקפה כלפי המדריך – בהתבסס על תפיסות ומושגים מהעולם הטיפולי: השלכה הזדהותית, הכלה, מסגור-מחדש. ההתמודדות עם אירועים כאלו מורכבת משני שלבים - שלב ההבנה ושלב ההתערבות. בשלב ההבנה המדריך מונחה להתעלם מהגוון המאשים של דברי המודרך ולזהות את המסר הסמוי בדבריו. בשלב ההתערבות המדריך ישתמש בהבנות שרכש על מנת לגזור התערבות הולמת, ולהציע למודרך זוית ראיה חדשה שתסייע לו להתמודד עם הקשיים ולצמוח מתוכם.
שאילת שאלות בהדרכה האישית
שאילת שאלות אינה רק פרקטיקה מרכזית, אלא גם אמנות השיח בין מדריך למודרך. חשיבותה ותהליך פיתוחה מוצגים כאן בתמציתיות, ולצדם גם רשימת שאלות לשימושו של המדריך האישי, מחולקות על-פי מטרות.
"אין הזדמנות שנייה לפגישה הראשונה"... כמו בכל פגישה ראשונה, גם הפגישה הראשונה בין המדריך האישי למודרך מעוררת התרגשות ומתח ומעלה שאלות: היכן כדאי להיפגש? על מה כדאי לדבר? האם להעלות סוגיה מקצועית בפגישה הראשונה? ועוד. כלי זה, שפותח במיוחד עבור מדריכים אישיים למנהלי בתי ספר בראשית דרכם, נועד להפיג חששות ולהציע המלצות והנחיות על המקום, המסגרת והתוכן של הפגישה הראשונה.
שיקוף בהדרכה אישית למנהלים חדשים
שיקוף הוא כלי מרכזי בתהליכי גיבוש זהות, ומכאן חשיבותו בכל הדרכה של מנהלים חדשים. תפקיד המדריך האישי להציב לפני המנהל המודרך "מראות" כדי לסייע לו בהתבוננות פנימה והחוצה ובתהליכי בניית הזהות הניהולית שלו. הכלי מציג תיאור של שיקוף, מיפוי סוגי שיקוף ועקרונות עבודה למדריך האישי.
מטפורות בהדרכה אישית
מטפורות הן כלי רב-עצמה שיכול לחולל שינוי חשיבתי. שינוי כזה עשוי להוביל גם לשינוי במציאות. בעזרת מטפורה אפשר לנסח מחדש חוויה או מצב, וכך להתמודד עמם מזווית אחרת. בצד הבהרה מהי חשיבה מטפורית ומה יתרונותיה מוצעת לקוראים דרך להשתמש במטפורות כדי להבהיר ולהבין סיטואציות מורכבות או מציפות.
דברי הפתיחה של גלית שטאובר, מנכ"לית משרד החינוך, במהפכות של יום יום, הכנס הארצי השלישי למנהלי בתי ספר