שיפור היכולת הפנימית: מנהיגות מקדמת למידה

מאת לואיז סטול
זמן קריאה: 8 דקות

המאמר עוסק בצורך להתאים את בתי הספר לעולם משתנה באמצעות שיפור היכולת הפנימית שלו. יכולת פנימית היא הכוח להיות מעורב בלמידה מתמשכת ובת קיימא של המורים ושל בית-הספר במטרה לשפר את למידת התלמידים. בית-ספר כזה מסוגל ליטול על עצמו את האחריות לשינוי ולשגשג בסביבה משתנה.

מקור

Stoll, L. (2003). Enhancing internal capacity: Leadership for learning. Nottingham, England: National College for School Leadership 2003

תרגום

שלומית כנען

עריכה לשונית

לירון אבידר

עריכה מדעית

נעמי מנדל-לוי

הערות שוליים

  1. מקורות אלה כוללים בין השאר: Beare, H, 1996, Trends for Global Citizenship, for the World of Work, and for Personal Formation, Jolimont, Victoria, IARTV; Dalin, P & Rust, V D, 1996, Towards Schooling for the Twenty-First Century, London, Cassell; RSA, 1998, Redefining Work, London, RSA
  2. Watkins, C, 1997, Schools of the Future and How to Get There From Here. Presentation to Hampstead School Conference, September
  3. RSA, 1999, Opening Minds: Education for the 21st Century, London, RSA
  4. Delors, J, Al Mufti, I, Amagi, A, Carneiro, R, Chung, F, Geremek, BGorham, W, KornhauserA, Manley, M, Padrón Quero, M, Savané, M-ASingh, K, Stavenhagen, R, Suhr, M W &Nanzhao, Z, 1996, Learning: The Treasure Within. Report to UNESCO of the International Commission on Education for the Twenty-first Century, Paris, UNESCO
  5. Gardner, H, 1983, Frames of Mind: The Theory of Multiple IntelligencesNew York, Basic Books; Goleman, D, 1996, Emotional Intelligence: Why it Can Matter More Than IQ, LondonBloomsbury.
  6. Stoll, L, Fink, D & Earl, L (forthcoming), It’s About Learning (And It’s About Time), London, Falmer Press
  7. Fullan, M, 1991, The New Meaning of Educational Change, London, Cassell
  8. Barth, R S, 1990, Improving Schools from Within: Teachers, Parents, and Principals can Make the Difference, San Francisco, Jossey-Bass
  9. Gratton, L, 2000, Living Strategy: Putting People at the Heart of Corporate Purpose, London, Financial Times/Prentice Hall
  10. Stoll, L & Fink, D, 1996, Changing Our Schools: Linking School Effectiveness and School Improvement, Buckingham, Open University Press
  11. Hargreaves, A, Earl, L & Ryan, J, 1996, Schooling for Change: Reinventing Education for Early Adolescents, London, Falmer Press; Rudduck, J, Chaplain, R & Wallace, G, 1996, School Improvement: What Can Pupils Tell Us?, London, David Fulton
  12. Evans, R, 1996, The Human Side of School Change: Reform, Resistance, and the Real-Life Problems of Innovation, San Francisco, Jossey-Bass
  13. Kübler-Ross, E, 1997, The Wheel of Life, London, Bantam Press
  14. Stoll & Fink, 1996, ibid
  15. Elmore, R, 1995, Structural reform and educational practice, Educational Researcher, 24 (9),pp 23–26
  16.  מקור מועיל הוא האסופה הערוכה על ידי:

    Mortimore, P, 1999, Understanding Pedagogy and its Impact on Learning, London, Paul Chapman

  17.   כמה מקורות מועילים על מקום העבודה והקשר שלו ללמידה הם:

     Rosenholtz, S J, 1989, Teachers’ Workplace: the Social Organization of Schools, New York, Teachers College Press; Nias, J, Southworth, G & Campbell, P, 1992, Whole School Curriculum Development in the Primary School, London, Falmer Press; Louis, K S, Kruse, S D and associates, 1995, Professionalism and Community: Perspectives on Reforming Urban Schools, Thousand Oaks, CA, Corwin Press; Smylie, M, 1995, Teacher Learning in the Workplace: Implications for School Reform, in T R Guskey and M Huberman (eds), Professional Development in Education: New Paradigms and Practices, New York, Teachers College Press; Arnold, J, Cooper, C L, Robertson, I T, 1998, Work Psychology: Understanding Human Behaviour in the Workplace (third edition), Essex, Financial Times/Prentice Hall

  18. לניתוח מפורט של למידת מבוגרים ראו:

    Merriam, S B & Caffarella, R S, 1999, Learning in Adulthood: A Comprehensive Guide, San Francisco, Jossey-Bass

  19. Fullan, M G, 1992, What’s Worth Fighting for in Headship, Buckingham, Open University Press. For the “r’s” of leaders’ learning, see Stoll, Fink & Earl (forthcoming) ibid.
  20. Barth, 1990, ibid
  21. Leithwood, K & Louis, K S, 1998, Organizational Learning in Schools. Lisse (Netherlands), Swets and Zeitlinger
  22. Stoll, L, 1999, School Culture: Black Hole or Fertile Garden for Improvement, in J Prosser (ed), School Culture, London, Paul Chapman
  23. Kouzes, J M & Posner, B Z, 2000, The Janusian Leader, in S Chowdhury (ed), Management 21C, London, Financial Times/Prentice Hall
  24. Hopkins, D, Ainscow, M & West, M, 1994, School Improvement in an Era of Change, London, Cassell; MacBeath, J, 1999, Schools Must Speak for Themselves: The Case for Self-Evaluation, London, Routledge; MacGilchrist, B, Myers, K and Reed, J, 1997, The Intelligent School, London, Paul Chapman; Southworth, G Conner, C, 1999, Managing Improving Primary Schools: Using Evidence-based Management and Leadership, London, Falmer
  25. Earl, L & Lee, L, 1998, Evaluation of the Manitoba School Improvement Program, Toronto, Ontario, Walter and Duncan Gordon Foundation
  26. MacBeath, J, 1998, ‘I Didn't Know He Was Ill’: The Role and Value of the Critical Friend, in L Stoll & K Myers (eds), No Quick Fixes: Perspectives on Schools in Difficulty, London, Falmer Press
  27. Senge, P M, 1990, The Fifth Discipline: The Art and Practice of the Learning Organization, New York, Doubleday. There are further messages for leaders in Senge, P, Kleiner, A, Roberts, C, Ross, R, Roth, G & Smith, B, 1999, The Dance of Change: The Challenge of Sustaining Momentum in Learning Organizations (A Fifth Discipline Resource), London, Nicholas Brealey
  28. See Stoll, Fink & Earl (forthcoming) ibid

 

סוגיות ונושאים נוספים אשר עשויים לעניין אותך

תכנים נוספים שעשויים לעניין אותך

מאת: קובי גוטרמן

האתגר נראה עצום אך אפשרי: לשתף את התלמידים כל הזמן במהלך השיעור. המחבר מציע דרכים לעשות זאת - למשל, לשאול שאלות משתפות, לתת יותר זמן להמצאת תשובות, לבקש מכל התלמידים לענות בכתיבה חרישית במחברת, לבקש מהתלמידים לסכם את השיעור.

61

מאת: טובה מיטלמן-בונה

במרכז חקר המקרה ישיבת ציונים של המועצה הפדגוגית שעניינה כיתה ז1 בתום המחצית הראשונה של שנת הלימודים. מחנכת הכיתה מופתעת לגלות שרוב הנתונים על התלמידים חסרים ומתרעמת על התרבות הארגונית בבית הספר. במהלך הישיבה נחשפים פערים בין עמדות המורים בעניין הוראה בכיתות הטרוגניות ובין ה"אני מאמין" של המנהל – סוגיות ארגוניות-ערכיות ושאלות על מנהיגות המנהל.

61
קריאה

מעברים

מאת: ציפי מל

שלושה סיפורי ניהול הממוקדים בפערים ונטווים לכדי נקודת מבט אחת, הומניסטית, של מנהלת. הסיפור הראשון מציג את תגובתם של בני נוער לפערים חברתיים דרך עיני המנהלת, השני מציע התבוננות על הפערים בין החינוך הפרטי לחינוך הממלכתי, השלישי מציג התבוננות אוהבת על חדר המורים והפער בין השפה המקצועית לשפה האישית. בכל אחד מהסיפורים עולה מקומם של פערים ושל השפה – גם מכשול וגם הזדמנות לצליחת מעברים. הכלי מיועד למנחי קבוצות מנהלים המעוניינים לעסוק בסוגיות של פערים, יחסים פנים-בית-ספריים ואי-שוויון וכן למנהלים הרוצים לחדד עמדותיהם בנושאים אלו.

43

מאת: מנדי רבינוביץ

הסיפור מעלה מגוון של סוגיות בהקשר של ניהול פנימייה לבני נוער בסיכון. מתוך כלל המקרים עולות שאלות על פירושה של הצלחה, על הדרך להעצים תלמידים, על מקום הלמידה בחיי התלמידים, על החשיבות שבתמונת עתיד ועל מקומו של המנהל במורכבות שבין סיפורי חיים ודרישות המערכת.

43

מאת: טובה מיטלמן-בונה

זהו סיפורו של בית ספר שהתחולל בו תהליך שינוי מערכתי מקיף ומורכב; בית הספר הפך מבית ספר תיכון ארבע-שנתי קטן, מאופיין בבריחת תלמידים ובעזיבת מורים, לבית ספר שש-שנתי מבוקש בקרב תלמידים ומורים. מנהלת חדשה צמחה מתוך צוות בית הספר והובילה תהליך –תחילתו בבירור פנימי מעמיק כלל-בית-ספרי והמשכו בשינויים ארגוניים ופדגוגיים מרחיקי לכת. המקרה מעלה סוגיות של יצירת חזון בית ספרי ותהליך מימושו, של הובלת שינוי והטמעתו וכן של הצלחות מחד גיסא וקשיים והתנגדויות מאידך גיסא.

47

מאת: איל שאול

מבוא לספר בו מוצג הסיפור מאיר עיניים. הספר מגיש לקוראים תמונות מכורסת המנהל: הקשר בין האובייקטיבי-מקצועי לסובייקטיבי-רגשי כפי שהמנהל רואה אותו. הסיפורים מציגים רגישות אנושית לתלמידים, הורים ומורים הבאה לידי ביטוי למשל בתשומת לב לפרטים הקטנים – הכרח בפעולת הניהול. הם מעמידים במרכז את היחסים בין המנהל לסובבים אותו במסגרת הדילמות שעמן על המנהל להתמודד. הסיפור מיועד למנהלים ולמנחי קבוצות מנהלים שעניינם בממד האישי ובהשפעתו על המקצועי.

45
1

מאת: רחל חסון

סיפור מנהלים על מעבר חד מניהול שִכבה בבית ספר אליטיסטי לניהול בית ספר מתפורר של החינוך המיוחד. יומן של סצנות ואירועים. יחד הם טווים תמונה עשירה: מצד אחד,מציאות חברתית קשה ובתוכה בית ספר שאינו מתפקד ושרוי בכאוס; מצד שני, מקומם של חזון, דבקות, אומץ ומקצועיות בהפיכת בית הספר למוסד חינוכי בעל הישגים. הסיפור מציג גם את המורכבות שבמציאות הבית-ספרית מבחינת מורים, תלמידים, נורמות ומבנים ארגוניים ומספק קווים מנחים ברורים לפעולה. הכלי מיועד למנחי קבוצות מנהלים המעוניינים לעסוק בסוגיות של בתי ספר שנסיבותיהם מאתגרות ובכניסת המנהל לתפקיד וכן למנהלים המתמודדים עם סוגיות אלו ולמדריכיהם האישיים.

48

מאת: טובה מיטלמן-בונה

המקרה מתאר בית ספר תיכון אזורי שעבר מהפך בעקבות גידול היישובים ושינוי צורכי התושבים, והצליח לשפר את הדימוי שלו ולמצב את עצמו כבית ספר שמוביל את תלמידיו להצלחה בבגרות. כעת נדרש בית הספר להתמודד עם צרכים חדשים של הקהילה והרשות ועם מגמות חדשניות המשפיעות עליו. המקרה מעלה שאלות על הצורך להתאים את בית הספר לצרכים משתנים, כיצד לעשות זאת, מי יסייע לבית הספר בכך ועוד.

48