שיפור היכולת הפנימית: מנהיגות מקדמת למידה

מאת לואיז סטול
זמן קריאה: 8 דקות

המאמר עוסק בצורך להתאים את בתי הספר לעולם משתנה באמצעות שיפור היכולת הפנימית שלו. יכולת פנימית היא הכוח להיות מעורב בלמידה מתמשכת ובת קיימא של המורים ושל בית-הספר במטרה לשפר את למידת התלמידים. בית-ספר כזה מסוגל ליטול על עצמו את האחריות לשינוי ולשגשג בסביבה משתנה.

מקור

Stoll, L. (2003). Enhancing internal capacity: Leadership for learning. Nottingham, England: National College for School Leadership 2003

תרגום

שלומית כנען

עריכה לשונית

לירון אבידר

עריכה מדעית

נעמי מנדל-לוי

הערות שוליים

  1. מקורות אלה כוללים בין השאר: Beare, H, 1996, Trends for Global Citizenship, for the World of Work, and for Personal Formation, Jolimont, Victoria, IARTV; Dalin, P & Rust, V D, 1996, Towards Schooling for the Twenty-First Century, London, Cassell; RSA, 1998, Redefining Work, London, RSA
  2. Watkins, C, 1997, Schools of the Future and How to Get There From Here. Presentation to Hampstead School Conference, September
  3. RSA, 1999, Opening Minds: Education for the 21st Century, London, RSA
  4. Delors, J, Al Mufti, I, Amagi, A, Carneiro, R, Chung, F, Geremek, BGorham, W, KornhauserA, Manley, M, Padrón Quero, M, Savané, M-ASingh, K, Stavenhagen, R, Suhr, M W &Nanzhao, Z, 1996, Learning: The Treasure Within. Report to UNESCO of the International Commission on Education for the Twenty-first Century, Paris, UNESCO
  5. Gardner, H, 1983, Frames of Mind: The Theory of Multiple IntelligencesNew York, Basic Books; Goleman, D, 1996, Emotional Intelligence: Why it Can Matter More Than IQ, LondonBloomsbury.
  6. Stoll, L, Fink, D & Earl, L (forthcoming), It’s About Learning (And It’s About Time), London, Falmer Press
  7. Fullan, M, 1991, The New Meaning of Educational Change, London, Cassell
  8. Barth, R S, 1990, Improving Schools from Within: Teachers, Parents, and Principals can Make the Difference, San Francisco, Jossey-Bass
  9. Gratton, L, 2000, Living Strategy: Putting People at the Heart of Corporate Purpose, London, Financial Times/Prentice Hall
  10. Stoll, L & Fink, D, 1996, Changing Our Schools: Linking School Effectiveness and School Improvement, Buckingham, Open University Press
  11. Hargreaves, A, Earl, L & Ryan, J, 1996, Schooling for Change: Reinventing Education for Early Adolescents, London, Falmer Press; Rudduck, J, Chaplain, R & Wallace, G, 1996, School Improvement: What Can Pupils Tell Us?, London, David Fulton
  12. Evans, R, 1996, The Human Side of School Change: Reform, Resistance, and the Real-Life Problems of Innovation, San Francisco, Jossey-Bass
  13. Kübler-Ross, E, 1997, The Wheel of Life, London, Bantam Press
  14. Stoll & Fink, 1996, ibid
  15. Elmore, R, 1995, Structural reform and educational practice, Educational Researcher, 24 (9),pp 23–26
  16.  מקור מועיל הוא האסופה הערוכה על ידי:

    Mortimore, P, 1999, Understanding Pedagogy and its Impact on Learning, London, Paul Chapman

  17.   כמה מקורות מועילים על מקום העבודה והקשר שלו ללמידה הם:

     Rosenholtz, S J, 1989, Teachers’ Workplace: the Social Organization of Schools, New York, Teachers College Press; Nias, J, Southworth, G & Campbell, P, 1992, Whole School Curriculum Development in the Primary School, London, Falmer Press; Louis, K S, Kruse, S D and associates, 1995, Professionalism and Community: Perspectives on Reforming Urban Schools, Thousand Oaks, CA, Corwin Press; Smylie, M, 1995, Teacher Learning in the Workplace: Implications for School Reform, in T R Guskey and M Huberman (eds), Professional Development in Education: New Paradigms and Practices, New York, Teachers College Press; Arnold, J, Cooper, C L, Robertson, I T, 1998, Work Psychology: Understanding Human Behaviour in the Workplace (third edition), Essex, Financial Times/Prentice Hall

  18. לניתוח מפורט של למידת מבוגרים ראו:

    Merriam, S B & Caffarella, R S, 1999, Learning in Adulthood: A Comprehensive Guide, San Francisco, Jossey-Bass

  19. Fullan, M G, 1992, What’s Worth Fighting for in Headship, Buckingham, Open University Press. For the “r’s” of leaders’ learning, see Stoll, Fink & Earl (forthcoming) ibid.
  20. Barth, 1990, ibid
  21. Leithwood, K & Louis, K S, 1998, Organizational Learning in Schools. Lisse (Netherlands), Swets and Zeitlinger
  22. Stoll, L, 1999, School Culture: Black Hole or Fertile Garden for Improvement, in J Prosser (ed), School Culture, London, Paul Chapman
  23. Kouzes, J M & Posner, B Z, 2000, The Janusian Leader, in S Chowdhury (ed), Management 21C, London, Financial Times/Prentice Hall
  24. Hopkins, D, Ainscow, M & West, M, 1994, School Improvement in an Era of Change, London, Cassell; MacBeath, J, 1999, Schools Must Speak for Themselves: The Case for Self-Evaluation, London, Routledge; MacGilchrist, B, Myers, K and Reed, J, 1997, The Intelligent School, London, Paul Chapman; Southworth, G Conner, C, 1999, Managing Improving Primary Schools: Using Evidence-based Management and Leadership, London, Falmer
  25. Earl, L & Lee, L, 1998, Evaluation of the Manitoba School Improvement Program, Toronto, Ontario, Walter and Duncan Gordon Foundation
  26. MacBeath, J, 1998, ‘I Didn't Know He Was Ill’: The Role and Value of the Critical Friend, in L Stoll & K Myers (eds), No Quick Fixes: Perspectives on Schools in Difficulty, London, Falmer Press
  27. Senge, P M, 1990, The Fifth Discipline: The Art and Practice of the Learning Organization, New York, Doubleday. There are further messages for leaders in Senge, P, Kleiner, A, Roberts, C, Ross, R, Roth, G & Smith, B, 1999, The Dance of Change: The Challenge of Sustaining Momentum in Learning Organizations (A Fifth Discipline Resource), London, Nicholas Brealey
  28. See Stoll, Fink & Earl (forthcoming) ibid

 

סוגיות ונושאים נוספים אשר עשויים לעניין אותך

תכנים נוספים שעשויים לעניין אותך

מאת: מאיה בוזו, גל פישר

ההוראה שבויה בדפוס דיבור המכונה ימ"מ — המורה יוזם, התלמידים מגיבים, המורה מעריך. דפוס הדיבור הזה מיועד לחלץ את "התשובה הנכונה" מהתלמידים ולחזק את שליטתו של המורה בכיתה; הוא מונע מהתלמידים את היכולת לחשוב בכוחות עצמם. דפוס זה צומח אמנם מן המבנה של בית הספר, אך אפשר להיחלץ ממנו ולהנהיג בכיתות דפוס דיבור חינוכי יותר.

236

דברי הפתיחה של גלית שטאובר, מנכ"לית משרד החינוך, במהפכות של יום יום, הכנס הארצי השלישי למנהלי בתי ספר

230

משאל רחוב במהפכות של יום יום, הכנס הארצי השלישי למנהלי בתי ספר

224

תפיסת תפקיד המנהל כמנהיג פדגוגי גורסת, שמושאי השינוי המרכזיים של המנהיג הפדגוגי צריכים להיות ההוראה והלמידה המתרחשות בכיתות. הצגנו מקרה בוחן של תהליך המשוב בכיתה, שכן מן המחקר עלה שהמשוב הוא אחד הגורמים המשפיעים ביותר על הלמידה. בחנו יחד כיצד יכול מנהל לקדם פרקטיקת הוראה זו ואחרות בבית הספר, ובאילו כלים. תיעוד המושב במהפכות של יום יום, הכנס הארצי השלישי למנהלי בתי ספר

220

הדרך לחולל שינוי משמעותי אינה כרוכה במאמץ משמעותי. לרוב די במאמץ קטן, שמקורו בתשומת לב ובגישה שונה, כדי להוביל לשרשרת תגובות שיחוללו מהפכה של ממש וייצרו מציאות חדשה, טובה יותר. במושב זה הוצגו דרכים ודוגמאות לתכנון וליצירה של שיח אנושי ההולם את המרקם האנושי המאפיין את סביבת העבודה בבתי ספר. בחנו אמצעים לניהול שיחות קשות בדרך מקצועית וממוקדת, לצד דרכים לנִטרול התנגדויות וקונפליקטים במציאות מורכבת, רבת-ממדים ועתירת שותפים. תיעוד המושב במהפכות של יום יום, הכנס הארצי השלישי למנהלי בתי ספר

216