מתודה לעוסקים ולעוסקות בפיתוח מקצועי אישי וקבוצתי של מנהיגי ומנהיגות חינוך
נושאים במאמר
אודות חקרנות אמפתית
המציאות היומיומית בבית הספר, מציבה מדי פעם בפני נשות ואנשי חינוך אתגר גדול של התמודדות עם התנהגויות קצה, עם פריצת גבולות ועם מצבים של חוסר אונים. כל אלה עשויים להציף בקרב העוסקים והעוסקות במלאכה, תחושות קשות של עלבון ואוזלת יד, מה שמוביל לעיתים לתגובות קשות שאינן מקדמות את טובת העניין ולעיתים אף מסלימות את האירוע. בתוך ההקשר הזה, המנהל/ת או המפקח/ת נדרשים לסייע לאיש הצוות לנהל את הקונפליקט, אך בלא לפתור אותו במקומו.
אודות הכלי
במסמך שלפניכם תמצאו כלי עבודה שיטתי שבאמצעותו תוכלו לסייע לאנשי ונשות הצוות שלכם להתמודד באופן אפקטיבי עם קונפליקטים או עימותים שהתעוררו בינם לבין תלמידים, הורים, אנשי צוות או גורמים אחרים. הכלי מבוסס על מתודת החקר האמפתי. האמפתיה מכוונת בראש ובראשונה כלפי חבר/ת הצוות, ובהמשך- כלפי השחקניות והשחקנים האחרים בשדה.
המתודה מורכת מחמישה שלבים:
- הצגת המקרה
- מסגור ראשוני
- בקשת רשות
- מסגור מחדש
- הצעת חלופות.
שלבים אלו נועדו להוביל לשתי תוצאות מרכזיות:
האחת: להבין לעומק את המצוקה בה נמצא/ת הנועצ/ת, להקשיב לקושי, להבין את הכאב, לתת תוקף והכרה לרגשות קשים המתעוררים בהקשר של הסיטואציה המוצגת ולהעביר מסר לפיו התגובה להתרחשות מובנת לאור מה שקרה.
השנייה: לעזור לנועצת לצאת מהמצוקה, לחשוב יחד על דרכים אפשריות אחרות להתבונן על האירוע ולמצוא חלופות שיעזרו להיחלץ מהמצב בו היא נתונה.
הכלי להורדה לשימושכם:
מקור
מכון אבני ראשה, מהלך השקפה, מכללת אורנים 2024
עריכה לשונית
תמי בורשטיין
מקורות
- פרידמן, ו' וראזר, מ'. (2020) סמכות ורכות: מערכות יחסים משקמות כאבני דרך ביצירת חינוך מכליל. מכון מופ"ת.
- צרפתי־שאולוב, ק', ודר־וייס ד' וקנולר, נ'. (2021). השקפה דרומית: אתגרים והזדמנויות בשיח מקצועי בצוותי הוראה. המעבדה לחקר הפדגוגיה, המחלקה לחינוך, אוניברסיטת בן־גוריון
- . ראזר, מ' וכ"ץ־ברגר, ה'. (2024). של מי הקונפליקט הזה? התבוננות מחודשת על תפקיד המנהלות והמנהלים בקונפליקט בין מורות והורים. הוצאת מכון אבני ראשה.
- Kohut, H. (1981) "On Empathy", In: P. Ornstein (ed.) The Search for the self, vol IV, pp. 525 – 535. International Universities Press.
סוגיות ונושאים נוספים אשר עשויים לעניין אותך
תכנים נוספים שעשויים לעניין אותך
כל הכיתה, כל הזמן
האתגר נראה עצום אך אפשרי: לשתף את התלמידים כל הזמן במהלך השיעור. המחבר מציע דרכים לעשות זאת - למשל, לשאול שאלות משתפות, לתת יותר זמן להמצאת תשובות, לבקש מכל התלמידים לענות בכתיבה חרישית במחברת, לבקש מהתלמידים לסכם את השיעור.
במרכז חקר המקרה ישיבת ציונים של המועצה הפדגוגית שעניינה כיתה ז1 בתום המחצית הראשונה של שנת הלימודים. מחנכת הכיתה מופתעת לגלות שרוב הנתונים על התלמידים חסרים ומתרעמת על התרבות הארגונית בבית הספר. במהלך הישיבה נחשפים פערים בין עמדות המורים בעניין הוראה בכיתות הטרוגניות ובין ה"אני מאמין" של המנהל – סוגיות ארגוניות-ערכיות ושאלות על מנהיגות המנהל.
אולי נספר קצת
סיפור על הכלתם מצד אחד והדחקתם מצד שני של קשיי השתלבות תלמידים במסגרת החינוכית. מטרתו לעורר דיון על אודות תפקיד המנהל והצוות החינוכי בכל הקשור ברווחת התלמיד וביחסים החברתיים בין כותלי הכיתה ובית הספר. אין כאן פתרונות אלא רק שאלות והצבת מראה מול היחסים בין המערכת לפרט. זהו כלי המיועד למנחים של קבוצות מנהלים המעוניינים לעסוק בסוגיות אלו וכן למנהלים שרוצים לגבש את עמדותיהם הבסיסיות על הכלת השונה ועל רווחת תלמידים בבית ספרם.
תמונות מחיי המנהל
הסיפור מעלה מגוון של סוגיות בהקשר של ניהול פנימייה לבני נוער בסיכון. מתוך כלל המקרים עולות שאלות על פירושה של הצלחה, על הדרך להעצים תלמידים, על מקום הלמידה בחיי התלמידים, על החשיבות שבתמונת עתיד ועל מקומו של המנהל במורכבות שבין סיפורי חיים ודרישות המערכת.
זהו סיפורו של בית ספר שהתחולל בו תהליך שינוי מערכתי מקיף ומורכב; בית הספר הפך מבית ספר תיכון ארבע-שנתי קטן, מאופיין בבריחת תלמידים ובעזיבת מורים, לבית ספר שש-שנתי מבוקש בקרב תלמידים ומורים. מנהלת חדשה צמחה מתוך צוות בית הספר והובילה תהליך –תחילתו בבירור פנימי מעמיק כלל-בית-ספרי והמשכו בשינויים ארגוניים ופדגוגיים מרחיקי לכת. המקרה מעלה סוגיות של יצירת חזון בית ספרי ותהליך מימושו, של הובלת שינוי והטמעתו וכן של הצלחות מחד גיסא וקשיים והתנגדויות מאידך גיסא.
המקום: חדר המנהל
מבוא לספר בו מוצג הסיפור מאיר עיניים. הספר מגיש לקוראים תמונות מכורסת המנהל: הקשר בין האובייקטיבי-מקצועי לסובייקטיבי-רגשי כפי שהמנהל רואה אותו. הסיפורים מציגים רגישות אנושית לתלמידים, הורים ומורים הבאה לידי ביטוי למשל בתשומת לב לפרטים הקטנים – הכרח בפעולת הניהול. הם מעמידים במרכז את היחסים בין המנהל לסובבים אותו במסגרת הדילמות שעמן על המנהל להתמודד. הסיפור מיועד למנהלים ולמנחי קבוצות מנהלים שעניינם בממד האישי ובהשפעתו על המקצועי.
יומן מסע
סיפור מנהלים על מעבר חד מניהול שִכבה בבית ספר אליטיסטי לניהול בית ספר מתפורר של החינוך המיוחד. יומן של סצנות ואירועים. יחד הם טווים תמונה עשירה: מצד אחד,מציאות חברתית קשה ובתוכה בית ספר שאינו מתפקד ושרוי בכאוס; מצד שני, מקומם של חזון, דבקות, אומץ ומקצועיות בהפיכת בית הספר למוסד חינוכי בעל הישגים. הסיפור מציג גם את המורכבות שבמציאות הבית-ספרית מבחינת מורים, תלמידים, נורמות ומבנים ארגוניים ומספק קווים מנחים ברורים לפעולה. הכלי מיועד למנחי קבוצות מנהלים המעוניינים לעסוק בסוגיות של בתי ספר שנסיבותיהם מאתגרות ובכניסת המנהל לתפקיד וכן למנהלים המתמודדים עם סוגיות אלו ולמדריכיהם האישיים.
המקרה מתאר בית ספר תיכון אזורי שעבר מהפך בעקבות גידול היישובים ושינוי צורכי התושבים, והצליח לשפר את הדימוי שלו ולמצב את עצמו כבית ספר שמוביל את תלמידיו להצלחה בבגרות. כעת נדרש בית הספר להתמודד עם צרכים חדשים של הקהילה והרשות ועם מגמות חדשניות המשפיעות עליו. המקרה מעלה שאלות על הצורך להתאים את בית הספר לצרכים משתנים, כיצד לעשות זאת, מי יסייע לבית הספר בכך ועוד.