למידה ארגונית כמנוף למימוש חזון חינוכי

מאת חנה קורלנד, רחל הרץ-לזרוביץ
זמן קריאה: 36 דקות

מציאות מורכבת ותחרותית כופה על ארגונים שונים, וביניהם בתי ספר, להפוך לארגונים לומדים ולשפר את איכות התהליך החינוכי ואת השירות שניתן במסגרתם. למחקר שתי מטרות עיקריות: האחת, לאתר ולזהות את המבנים ואת המנגנונים שבאמצעותם מתבצעת הלמידה הארגונית בבית ספר יסוד אחד. המטרה השנייה היא לנסות ולחשוף את קשרי הגומלין בין מבני הלמידה הארגונית ומנגנוניה לבין התרבות הארגונית והחזון החינוכי המאפיינים את בית הספר הנחקר כארגון לומד. המחקר הוא אכותוני-תיאורי. הממצאים מעידים על קיומו של חזון חינוכי משותף לצוות, המתממש ברובו בעזרת תהליך ארגוני מערכתי – למידה ארגונית – בכל רמות המוסד החינוכי, ובכך חידושו. נראה שהסדרים ארגוניים פורמאליים ומנגנוני למידה מאפשרים במידה רבה לצוות בית הספר ליצור ידע חדש ולהטמיעו בשגרה ובהסדרים הארגוניים של בית הספר, כך ש"התאוריה המוצהרת" הופכת ל"תאוריה שבשימוש", למציאות יום-יומית בבית הספר הנחקר. מחקר זה תורם להבנתם של מאפייני החזון החינוכי, התרבות, המבנים ומנגנוני הלמידה הארגונית, המסייעים לבית הספר לחולל שיפור מתמשך.

מקור

דפים, 41: 230-271 2006

מקורות

  • בירנבוים, מ' (2000). פיתוח הכוונה עצמית של לומדים באמצעות התערבות המורים. ירושלים: משרד החינוך המינהל הפדגוגי האגף לחינוך יסוד, המחלקה לתוכניות ושיטות ואוניברסיטת תל-אביב בית הספר לחינוך החוג לתכנון לימודים.
  • גורדון, ד' (1995). כולם ביחד וכל אחד לכוד, קווים לדמותה של מערכת חינוך ארחת הצעה לדיון. ירושלים: המזכירות הפדגוגית, משרד החינוך.
  • גורדון, ד', זרצקי, ה', כ"ץ, מ', ניר, א', קינן, ד' ושקולניק ד' (1994). פיתוח "אני מאמין" חינוכי בית-ספרי. בתוך: ר' שפירא, ר' גרין וי' דנילוב (עורכות), אוטונומיה בית-ספרית – היישום ולקחו. ירושלים: המזכירות הפדגוגית, משרד החינוך.
  • גרין, ר' היימן, פ' ושפירא, ר' (1994). מנגנוני בקרה בבתי ספר אוטונומיים.בתוך: ר' שפירא, ר' גרין וי' דנילוב (עורכות), אוטונומיה בית-ספרית – היישום ולקחו. ירושלים: המזכירות הפדגוגית, משרד החינוך.
  • הרץ-לזרוביץ, ר' (2001). בית הסר, הקהילה והמחוז: כוחם של השלושה ביצירת שינוי. עיונים במינהל ובארגון החינוך, 25, 84-55.
  • לוין, ת' (1995). תוכניות לימודים בעידן הטכנולוגי. בתוך: ד' חן (עורך), החינוך לקראת המאה ה-21 (87-73). תל-אביב: רמות, אוניברסיטת תל-אביב.
  • סלומון, ג' (2000). טכנולוגיה וחינוך בעידן המידע. זמורה-ביתן, אוניברסיטת חיפה.
  • סמואל, י' (1996). ארגונים מאפיינים מבנים תהליכים. חיפה: זמורה ביתן, אוניברסיטת חיפה.
  • עמנואל, ד' וזילברשטיין, מ' (1995). תכנון לימודים בית-ספרי בהשתלמות מוסדית שער ראשון. המצע החינוכי הבית-ספרי. ירושלים: משרד החינוך והתרבות, המינהל הפדגוגי, האגף לחינוך יסודי, היחידה לתכנון לימודים בית-ספרי. תל אביב: רמות, אוניברסיטת תל-אביב.
  • פוקס, א' (1995). שינוי כדרך חיים במוסדות חינוך. תל אביב: צריקובר.
  • פוקס, א' והרץ –לזרוביץ, ר' (1992). מוקדים בעבודתו של המנהל. אוניברסיטת חיפה, המינהל הפדגוגי, האגף לחינוך יסודי, ירושלים: משרד החינוך, מחלקת הפרסומים.
  • צבר בן-יהושע, נ' (1990). המחקר האיכותי בהוראה ובלמידה. ירושלים: מסדה.
  • קורלנד, ח' (2000). בית הספר היסודי כארגון לומד. עבודת גמר לקבלת תואר "מוסמך", הפקולטה לחינוך, חיפה, אוניברסיטת חיפה.
  • שילד, ג' ואסולין, מ' (1997). מערכת החינוך בראי הערכה תשנ"ב-תשנ"ו. ירושלים: המחלקה להערכה, משרד החינוך התרבות והספורט מחלקת הפרסומים.
  • שרן, ש' (1976). גישה מערכתית לשיפור בית-הספר. עיונים בחינוך, 10, 100-81.
  • שרן, ש' והרץ-לזרוביץ, ר' (1978). שיתוף פעולה ותקשורת בבית הספר. תל אביב: שוקן.
  • שרן, ש' ושחר, ח' (1990). ארגון ועבדות צוות במוסדות חינוך. תל אביב: שוקן. 
  • Argyris, C. (1997). On organizational learning and action. USA & UK: Blackwell Publishers.
  •  Argyris, C., & Schon, D. (1978).  Organizational learning: A theory in action perspective. Reading, MA: Addison-Weseley.
  • Askew, S. & Carnell, E. (1998). Transforming learning: Individual and global change. London: Series.
  • Aspinwall, K., & Gibbs, B. (1989). Schools as learning organizations: Seven critical steps. Educational Change and development, 10(1), 4-7.
  •  Bennis, W. G., & Nanus, B. (1985). Leaders: The strategies for taking charge. New York: Harper & Row.
  • Berson, Y., Shamir, B., Avolio, B. J., & Popper, M. (2001). The relationship between vision strength, leadership style, and context. The Leadership Quarterly, 12, 53-73.
  • Blimberg, A. & Greenfield, W. (1980). The effective principal: Perspectives on school leadership. Boston: Allyn & Bacon.
  • Bishop, J. (1977). Organizational influences on the work orientation of Elementary teachers. Sociology of Work and Occupations, 4(3), 171-208.
  • Brown, A. (1995). Organizational Culture. London: Pitman Publishing.
  • Bryman, A. & Burgess, r. G. (1994). Developments in qualitative data analysis: An introduction. In A. Bryman & r. g. Burges, (Eds.), Analyzing qualitative data. London: Routledge & Kegan Paul.
  • Collons, J. C., & Porras, J. I. (1994). Built to last, successful habits of visionary companies. New York: Free Press.
  • Conger, J. A., & Kanunago, R. N. (1998). Charismatic leadership: The elusive factor in organizational effectiveness. San Francisco: Jossy-Bass.
  • Cook, S. D. N., & Yanow, D. (1993). Culture and organizational learning. Journal of Management Inquiry, 2(3), 373-390.
  • Crossan, M. M., Lane, H. W, & White, R. E. (1999). An organizational learning framework: From intuition to institution. Academy of Management Review, 24(3), 522-537.
  • Cuban, L. (1984). How teacher taught: Consistency and change in American classroom. New York: Longman.
  • Daft, R. L. (1999). Leadership theory and practice. Fort Worth, Tex: Dryden Press.
  • Darling-Hammond, L., & McLaughlin, M. W. (1995). Policies that support professional development in an era of reform. Phi Delta Kappan, 76(8), 597-604.
  • Dey, I. (1993). Qualitative data analysis. London: Routledge & Kegan Paul.
  • Dixon, N. (1994). The organizational learning cycle: How we can learn collectively. London: McGraw-Hill.
  • Dodgson, M. (1993). Organizational learning: A review of some literature.  Organization Studies, 14, 375-394.
  • Engleharrdt, C. S., & Simmons, P. R. (2002). Creating an organizational space for learning. The Learning Organization, 9(1), 39-47.
  • Fetterman, D. M.(1989). Ethnography – Step by Step. London: Stage Pub.
  • Frese, M., Beimal, S., & Schoenborn, S. (2003). Action training for charismatic leadership: Sow Evaluations of studies of a commercial training module on inspirational communication of a vision. Personnel Psychology, 56(3), 671-685.
  • Fritz, R. (1996). Corporate Tides: The inescapable laws of organizational Structure. San Francisco: Berrett-Koehler.
  • Fullan, M. (1997). Change forces probing the depths of educational reform. New York: The Falmer Press.
  • Fullan, M. (1999). Leading change in professional learning communities. Association for Supervision and Curriculum Development, 41.
  • Garratt, B. (1990). Creating a learning organization. London: Fontana.
  • Greenfield, W. D., Licata, W., & Johnson, B. L. (19920. Towards measurement of school vision. Journal of Educational Administration, 30, 65-76.
  • Guba, E. G., & Lincoln. Y. S. (1981). Effective evaluation. San Francisco: Jessey Bass.
  • Honig, M. I. (2003). Building policy from practice: District central office administrators' roles and capacity for implementing collaborative education policy. Educational Administration Quarterly, 39(3), 292-338.
  • Kim, H. D. (1993). The link between individual and organizational learning. Aloan Management Review, 35(1), 37-50.
  • Kolb, D. A. (1971). Experiential learning: Experience as a source of learning and development (2nd ed). Englewood Cliffs, NJ: Prentice Hall.
  • Lam, Y. L. J. (2001). Toward reconceptualizing organizational learning: A multidimensional interpretation. The International Journal of Educational Management, 15(5), 212-219.
  • Larsson, P., Lowsredt, J., & Shani A. B. (2001). IT and learning organization: exploring myths of change, Organizational Development Journal, 19(1), 73-88.
  • Leithwood, K., Leonard, L., & Sharratt, L. (1998). Conditions fostering organizational learning in school. Educational Administration Quarterly, 34(2),, 243-276.
  • Lieberman, A. ( 1995). Practices that support teacher development transforming conceptions of professional learning. Phi Delta Kappan, 76(8), 591-596.
  • Louis, K. S, Kruse, S., & Raywid, M. A. (1996). Putting teachers at the center of reform: Learning schools and professional communities. Bulletin. The National Association of Secondary School Principals, 80(580), 9-21.
  • Maykut, P., & Morehouse, R. (1994). Beginning qualitative research: A philosophic and practical Guide. London: The Falmer Press.
  • Miles, M. B., & Huberman, A. M. (1994). Qualitative Data Analysis. London: Sage.
  • Moilanen, R. (2001). Diagnostic tools for learning organizations. The Learning Organization, 8(1), 6-20.
  • Mulford, B. (1998). Organizational learning and educational change. International handbook of educational change. London: Kluwer Academic Publishers.
  • Mullen, C. A., & Lick, D. W. (1999). New direction in mentoring – creating aculture of synergy. London: Flamer Press.
  • Nordgren, R. D. (2002). Globalization and education: What students will need to know and to  village. Phi Delta Kappan, 84(4), 318-321.
  • Ortenblad, A. (2002). A typology of the idea of learning organization. Management Learning, 33(2), 213-230.
  • Pedler, M. (1996). The learning company: A strategy for sustainable development. Maidenhead, Berkshire: McGraw-Hill International (UK) Limited.
  • Pedler, M. J., Buryoyne, J. C., & Boydell, T. H. (1989). The learning company project report. London: Training Agency, Sheffield.
  • Popper, M., & Lipshitz, R. (1998). Organizational learning mechanism: A structural and cultural approach to organizational learning. Journal of Applied Behavioral Science, 34(2), 161-179.
  • Popper, M., & Lipshitz, R. (2000a). Organizational learning mechanism: Culture and Feasibility. Mamagement Learning, the Journal foe Managerial and Organizational Learning, 31(2), 181-196.
  • Popper, M. & Lopshitz, R. (2000b). Installing mechanisms and instilling values: The role of leaders in organizational learning. The Learning Organization, 7(3), 135-144.
  • Posner, D. (2002). Education for 21st century. Phi Delta Kappan, 84(4), 316-320.
  • Prunty, J. J., & Hively, W. (1982). The principals' role in school effectiveness: An analysis of the practices of four elementary school leaders. National Institute of Education (G 8-01-10).
  • Ramsay, W., & Clark, E. E. (1990). New ideas for effective school improvement: School vision. London: Social Capital Evaluation.
  • Schein, E. H. (1990). Organizational culture. Journal of the American Psychologist Association, 45, 109-119.
  • Schmuk, R., & Runkel, P. (1985). The handbook of organization development in schools. Palo Alto, Calif: Mayfield Pub. Co.
  • Schon, D. a. (1983). The reflective practitioner. New York: Basic Book.
  • Senge, P. M. (1990). The Fifth Discipline. New York: Doubleday Currency, Inc.
  • Sergiovanni, T. J. (1987). The principal ship, a reflective practice perspective. Trinty University, Boston: Allyn & Bacon.
  • Sergiovanni, T. J. (1994). Building Community in Schools. San Francisco: Jossey-Bass.
  • Silins, H. C., Mulford, W. R., & Zarins, S. (2002). Organizational learning and school change. Educational Administration Quarterly, 38(5), 613-642.
  • Sockett, H. T (1996)Teachers for the 21st Century: Redefining professionalism. Bulletin. The National Association of Secondary School Principals.
  • Stake, R. E. (1994). Case studies. In N. K. Denzin & Y. S. Lincoln (Esd). Handbook of qualitative research (236-247). Thousand Oaks, London: Sage.
  •  Strauss, A. L. (1996). Qualitative analysis for social scientists. Cambridge University Press.
  • Wick, C. W., & Leon, L. D. (1995). From ideas to action: Creating a learning organization. Human  Resource Management, 34(2), 99-311.
  •  Wilson, B., & Corbett, H. (1983). Organization and change: The effects of school linkage on the quantity of implementation. Educational Administration Quarterly, 9, 85-104.
  • Yin, R. K. (1994). Case study research: Design and methods. London: Sage.
  • Yukl, G. (1998). Leadership in Organizations. New Jersey: Prentice-Hall.

סוגיות ונושאים נוספים אשר עשויים לעניין אותך

תכנים נוספים שעשויים לעניין אותך

מאת: קובי גוטרמן

האתגר נראה עצום אך אפשרי: לשתף את התלמידים כל הזמן במהלך השיעור. המחבר מציע דרכים לעשות זאת - למשל, לשאול שאלות משתפות, לתת יותר זמן להמצאת תשובות, לבקש מכל התלמידים לענות בכתיבה חרישית במחברת, לבקש מהתלמידים לסכם את השיעור.

65

מאת: טובה מיטלמן-בונה

במרכז חקר המקרה ישיבת ציונים של המועצה הפדגוגית שעניינה כיתה ז1 בתום המחצית הראשונה של שנת הלימודים. מחנכת הכיתה מופתעת לגלות שרוב הנתונים על התלמידים חסרים ומתרעמת על התרבות הארגונית בבית הספר. במהלך הישיבה נחשפים פערים בין עמדות המורים בעניין הוראה בכיתות הטרוגניות ובין ה"אני מאמין" של המנהל – סוגיות ארגוניות-ערכיות ושאלות על מנהיגות המנהל.

63
קריאה

מעברים

מאת: ציפי מל

שלושה סיפורי ניהול הממוקדים בפערים ונטווים לכדי נקודת מבט אחת, הומניסטית, של מנהלת. הסיפור הראשון מציג את תגובתם של בני נוער לפערים חברתיים דרך עיני המנהלת, השני מציע התבוננות על הפערים בין החינוך הפרטי לחינוך הממלכתי, השלישי מציג התבוננות אוהבת על חדר המורים והפער בין השפה המקצועית לשפה האישית. בכל אחד מהסיפורים עולה מקומם של פערים ושל השפה – גם מכשול וגם הזדמנות לצליחת מעברים. הכלי מיועד למנחי קבוצות מנהלים המעוניינים לעסוק בסוגיות של פערים, יחסים פנים-בית-ספריים ואי-שוויון וכן למנהלים הרוצים לחדד עמדותיהם בנושאים אלו.

45

מאת: מנדי רבינוביץ

הסיפור מעלה מגוון של סוגיות בהקשר של ניהול פנימייה לבני נוער בסיכון. מתוך כלל המקרים עולות שאלות על פירושה של הצלחה, על הדרך להעצים תלמידים, על מקום הלמידה בחיי התלמידים, על החשיבות שבתמונת עתיד ועל מקומו של המנהל במורכבות שבין סיפורי חיים ודרישות המערכת.

45

מאת: טובה מיטלמן-בונה

זהו סיפורו של בית ספר שהתחולל בו תהליך שינוי מערכתי מקיף ומורכב; בית הספר הפך מבית ספר תיכון ארבע-שנתי קטן, מאופיין בבריחת תלמידים ובעזיבת מורים, לבית ספר שש-שנתי מבוקש בקרב תלמידים ומורים. מנהלת חדשה צמחה מתוך צוות בית הספר והובילה תהליך –תחילתו בבירור פנימי מעמיק כלל-בית-ספרי והמשכו בשינויים ארגוניים ופדגוגיים מרחיקי לכת. המקרה מעלה סוגיות של יצירת חזון בית ספרי ותהליך מימושו, של הובלת שינוי והטמעתו וכן של הצלחות מחד גיסא וקשיים והתנגדויות מאידך גיסא.

49

מאת: איל שאול

מבוא לספר בו מוצג הסיפור מאיר עיניים. הספר מגיש לקוראים תמונות מכורסת המנהל: הקשר בין האובייקטיבי-מקצועי לסובייקטיבי-רגשי כפי שהמנהל רואה אותו. הסיפורים מציגים רגישות אנושית לתלמידים, הורים ומורים הבאה לידי ביטוי למשל בתשומת לב לפרטים הקטנים – הכרח בפעולת הניהול. הם מעמידים במרכז את היחסים בין המנהל לסובבים אותו במסגרת הדילמות שעמן על המנהל להתמודד. הסיפור מיועד למנהלים ולמנחי קבוצות מנהלים שעניינם בממד האישי ובהשפעתו על המקצועי.

49
1

מאת: רחל חסון

סיפור מנהלים על מעבר חד מניהול שִכבה בבית ספר אליטיסטי לניהול בית ספר מתפורר של החינוך המיוחד. יומן של סצנות ואירועים. יחד הם טווים תמונה עשירה: מצד אחד,מציאות חברתית קשה ובתוכה בית ספר שאינו מתפקד ושרוי בכאוס; מצד שני, מקומם של חזון, דבקות, אומץ ומקצועיות בהפיכת בית הספר למוסד חינוכי בעל הישגים. הסיפור מציג גם את המורכבות שבמציאות הבית-ספרית מבחינת מורים, תלמידים, נורמות ומבנים ארגוניים ומספק קווים מנחים ברורים לפעולה. הכלי מיועד למנחי קבוצות מנהלים המעוניינים לעסוק בסוגיות של בתי ספר שנסיבותיהם מאתגרות ובכניסת המנהל לתפקיד וכן למנהלים המתמודדים עם סוגיות אלו ולמדריכיהם האישיים.

50

מאת: טובה מיטלמן-בונה

המקרה מתאר בית ספר תיכון אזורי שעבר מהפך בעקבות גידול היישובים ושינוי צורכי התושבים, והצליח לשפר את הדימוי שלו ולמצב את עצמו כבית ספר שמוביל את תלמידיו להצלחה בבגרות. כעת נדרש בית הספר להתמודד עם צרכים חדשים של הקהילה והרשות ועם מגמות חדשניות המשפיעות עליו. המקרה מעלה שאלות על הצורך להתאים את בית הספר לצרכים משתנים, כיצד לעשות זאת, מי יסייע לבית הספר בכך ועוד.

50