שתי מנהלות חדשות, של בתי ספר יסודיים שכנים, ערבי ויהודי, מבקשות לחולל שינוי באמצעות קשרים בין שני בתי הספר. הן מתמודדות עם עמדות הצוות וההורים ואף עם אירועים פוליטיים במדינה, וחרף הקשיים מצליחות לבנות תכנית לימודים משותפת המפגישה בין שתי קבוצות המורים והתלמידים.
נושאים במאמר
מבוא
בספטמבר 1997, בכפר קטן במרכז הארץ, מונתה בפעם הראשונה אישה ערבייה למנהלת. זה היה בבית הספר היסודי החדש "מחבה". אנשי הכפר, ובעיקר הורי התלמידים וצוות בית הספר, התנגדו נחרצות למינוי המהפכני הזה.
'מחבה'
בית ספר יסודי הטרוני 612 תלמידים 47 מורים |
בית הספר החדש הוקם עקב פיצול של בית ספר יסודי ותיק לשניים. צוות המורים שהועבר אל בית הספר החדש היה קטן
(12 חברי צוות, ובכלל זה המנהלת), ובשל המעבר חש פגוע.
הצורך הראשוני בבית הספר "מחבה" היה לבנות את הצוות, לחזק אותו ואת הדימוי העצמי שלו, וכך לבסס את מעמדו בעיני הסביבה. ועוד עניין חשוב – לבסס את מעמדה של מנהלת בית הספר, אמל, כאשת מקצוע חזקה וכמי שיודעת את דרכה.
'מרחבים'
בית ספר יסודי הטרוגני 530 תלמידים 35 מורים |
באותה השנה מונתה מנהלת חדשה לבית הספר היסודי הגדול והוותיק "מרחבים".
המנהלת, תקווה, בעלת השקפת עולם ברורה ותפיסה חינוכית מגובשת, באה לבית הספר "מבחוץ". כאן היה עליה להתמודד עם חדר מורים בעל תרבות ארגונית מושרשת שלא היה לה חלק בה.
המנהלת ומורים רבים ניהלו ביניהם ויכוחים קשים על "נכסי צאן ברזל", כדבריה. ויכוחים שלעתים קרובות הביאו ישיבות לידי פיצוץ. הנושאים המרכזיים בעיניה היו כבוד האדם, סובלנות, מפגש עם אוכלוסיות שונות וכן מצוינות לימודית, בעיקר במדעים. "והיה בדעתי להעמיד את היסודות האלו במרכז הפעילות שלי כמנהלת. איך? בשלב הזה לא היה לי מושג."
מ"מחבה" ל"מרחבים"
המרחק בין שני היישובים – הערבי והיהודי – הוא רק חמש דקות נסיעה. הם כה קרובים זה לזה, עד שמגגות הבתים של היישוב האחד אפשר לראות את בתיו של האחר. אך למרות הקרבה הגאוגרפית, לא היה כל קשר בין היישובים.
שלושה חודשים לאחר כניסתן לתפקיד נפגשו אמל ותקווה במסגרת לימודית משותפת, במקרה. הייתה סקרנות, התקרבות מהוססת וחילופי דיבורים ראשוניים. אמל סיפרה: "בהתחלה כל אחת אמרה את מה שחשבה שחברתה רצתה לשמוע". ותקווה: "בהדרגה התקרבנו זו לזו, ועם הזמן נוצרה חברות אישית וכנה." בשיחות פתוחות הן דיברו גם על "החלומות" שלהן כמנהלות בית הספר.
דברי אמל:
"חלמנו על מפגש משמעותי, שייצור היכרות וקרבה בין ילדים ערבים ויהודים וייתן משמעות של ממש למושג קבלת השונה. באחד המפגשים הציעה תקווה: 'מה דעתך שנדבר על כך יותר?' ואכן דיברנו, ויצאנו לדרך. לפי התפיסה של שתינו, היכרות וקרבה יכולות להיווצר בלמידה מעמיקה של האחר ולא במפגשי ביקור סטריליים של הפרחת בלונים ושל אכילת חומוס."
כבר בשנה הראשונה לניהול החליטו שתי המנהלות לממש את החלום על מפגש משמעותי. כל אחת מהן הציגה את הנושא בחדר המורים שלה, בדרכה שלה.
המורים בבית הספר הערבי, כך נראה ממבט ראשון, לא התנגדו לרעיון של המנהלת שלהם אך העדיפו לעסוק בנושאים שהיו העיקר בעיניהם: להראות שהם טובים ובעלי ערך, ללמד את מקצועות היסוד לעומקם ולבסס את מעמדו של בית הספר החדש בעיני ההורים, אנשי הכפר והסביבה כולה.
אחד המורים הגיב בכעס:
"למה צריך את זה? למה צריך לרוץ אחרי היהודים כל הזמן? האם את חושבת שזה יעשה שלום? לשלום צריך אנשים גדולים. לא יֵצא מזה כלום! אנחנו צריכים למצוא חן? לא נגמלת ממה שעשית בעבר כרכזת דמוקרטיה? בתפקיד הזה שלך, כמנהלת, אולי תסתכלי בדרך אחרת? אין לנו זמן לשטויות!"
הכניסה של תקווה לחדר המורים הייתה תמימה משהו.
תקווה:
"חשבתי שמספיק לומר שאני רוצה לעשות, וזה יקרה… המורים לא הבינו למה זה נחוץ, הם היו עסוקים ב'בדיקה' שלי כמנהלת בכלל ובעיקר – כמנהלת אצלם, בבית הספר הוותיק והמבוסס."
המורים:
"עשינו את זה פעם. יש דברים חשובים יותר! ההורים לא יהיו אִתנו. מה יש לנו לדבר אִתם? זה סתם 'שיגעון' של המנהלת החדשה!"
למרות הכול הצליחה תקווה לגייס חמש מורות לצוות שהיה מעוניין בעשייה משותפת עם בית ספר ערבי, ובהן מיכל, דמות מובילה בחדר המורים וידועה בהיותה ביקורתית מאוד. ההשתתפות של מיכל בצוות המוביל ושיחה של המנהלת עם חדר המורים בהמשך תרמו בסופו של דבר לגיוס רוב המורים ב"מרחבים" למשימה.
למרות חוסר ההתלהבות של שני הצוותים והקושי בגיוסם, המשיכו המנהלות, נחושות והחלטיות, בדרכן ובתכניתן.
נפגשים
לאחר הכנות מעמיקות וויכוחים רבים, התרחש סוף-סוף המפגש הראשון בין שני הצוותים המובילים. בערב סתווי אחד נסע הצוות המוביל מ"מרחבים" ל"מחבה". תקווה נהגה לשם במכוניתה, כי המורים "לא יודעים איפה זה, כבר לילה, וזה מפחיד". אבל שם, סביב שולחנות ערוכים, התפתחו שיחות אישיות, אנושיות, מקרבות. המפגש חיזק ואימת את ההשקפה של שתי המנהלות, שרק היכרות וקִרבה על בסיס אישי תצמיח עתיד אחר.
בהמשך עסקו המפגשים האישיים האינטנסיביים בין המנהלות והצוותים המובילים (בדרך כלל, בבתי קפה בעיר סמוכה) בשאלות כבדות משקל, כגון – איך לעשות ומה לעשות כדי שילדים אכן יקבלו את השונים מהם? וכן – איך יהפכו את הקבלה הזאת לאורח חיים? הצעות רבות, מגוונות ומורכבות עלו לדיון.
הדי המפגשים
-
בקרב ההורים
רוב ההורים תמכו במפגשים של ילדיהם עם הילדים הערבים. הם רצו שינוי וייחלו לעשייה חדשה ולשיתוף.
דברי אמל:
"בתפיסה החינוכית שלי יש מקום נכבד להורים כשותפים אמִתיים, שכן הם שולחים לבית הספר את הדבר הכי יקר שלהם. קיימתי פגישות שבועיות קבועות עם ועד ההורים, ובמשך הזמן עוד ועוד הורים רצו להשתתף בהן."
אך היו גם מעטים שהתנגדו, בשני הצדדים.
דברי אחד האבות:
"כשהתלמידים נסעו בפעם הראשונה לבקר בבית הספר היהודי, התנגדתי. הם יהודים, אין סיבה להיות בקשר אִתם, ואני צריך לשמור על הבת שלי."
בית הספר כיבד את השקפותיהם של ההורים המתנגדים. ילדיהם לא נסעו. לאלה נמצאה פעילות אחרת בבית הספר, והדבר הרגיע את הקולות הרמים שליוו את ההתנגדות. יו"ר ועד ההורים, שעמדתה לא הייתה חד-משמעית, נכחה בכל המפגשים.
רוב ההורים של "מחבה" תמכו במהלך. כידוע, המבוגרים הערבים מכירים את החברה היהודית, הם חיים בתוכה, אך הילדים – לא. אב אחד, איש התנועה האסלאמית והאימאם של הכפר, שאחר כך נבחר לראשות המועצה, תמך במפגשים ("אנחנו מאוד רוצים – מהמקום הדתי – מפגש בין הדתות", אמר), ואכן, ההורים הלכו בעקבותיו.
- בקרב הצוותים
העיסוק במעגלי השייכות של האדם כיחיד וכחלק מקהילה אִפשר למורים מ"מחבה" לעסוק בקשר שלהם עצמם לבית הספר וגיבש אותם כקבוצה ייחודית. המורים היו לצוות לומד בעל תחושת ערך עצמי הולכת וגדֵלה, תחושה של גאווה ושל מסוגלות. במפגשים נשאלו המורים לדעתם והשתתפו בתהליכים של חשיבה, של פיתוח ושל תכנון הסביבה הלימודית. הראייה של כל מורה את עצמו כגורם בודד במרחב מתסכל השתנתה והפכה בהדרגה לראייה של "אנחנו". וכך, במשך הזמן, התגבשה זהותו של בית הספר החדש לישות ברורה וידועה. וכשהצטרפו אל בית הספר עוד מורים, הם כבר ידעו לאן הם באים.
עבור הצוות ב"מרחבים" היו המפגשים מצע להעמקת הקשרים בתוכם, ליציאה מהשגור והמוכר לכולם מהווי בית הספר, וכמובן גם להעמקת ההיכרות עם תקווה כמנהלת וכמנחילת חזון של ממש.
-
בקרב התלמידים
בשלוש שנות הפעילות הראשונות היה הנושא המשותף במפגשים "חקר תרבויות". המורים השתתפו בפעילות ועבדו עם כיתותיהם. בשאלונים שמילאו תלמידי כיתות ה-ו בשני בתי ספר, הם מנו שלושה דברים שהיו רוצים לדעת על הקבוצה האחרת. לאחר ניתוח התשובות הוחלט להתמקד בנושא "משפחה, דת ותרבות הפנאי", וכך יצאו לדרך. התכנית המשותפת הופעלה בשני בתי הספר וכללה עיסוק בחגים, ביקורים ולמידה משותפת, וכן ביקורים במשפחות עם ההורים.
תמו שלוש שנים של הצלחה. לפעילות של בתי הספר סייעו האווירה הטובה ששררה בארץ באותם הימים, התחושה שהשלום בפתח והתקשורת המקומית האוהדת. התכנית נמשכה שלוש שנים בהצלחה.
ואולם בסוף שנת 2000 התרחשו אירועים קשים ואלימים, ואלה איימו על המשך הפעילות…
האם ממשיכים?
פיגוע אלים רב נפגעים שאירע בראשית שנת הלימודים טרף את הקלפים. אמנם תלמידי "מחבה" המשיכו לבוא אל בית הספר "מרחבים", אך ההורים של "מרחבים" החלו להתנגד לביקורים של ילדיהם ב"מחבה". הם קיבלו חיזוק מראש העירייה שלהם. הכול שמעו אותו קורא: "את ערביי ישראל צריך לגרש!" גם המורים וההורים של ילדי "מחבה" הגיבו במחאה גדולה: "אמל, אמרנו לך! אנחנו לא רצויים, היינו תפאורה של יחסי ציבור ליהודים, אנחנו תמיד על תקן חשודים, לא אזרחים שווים!"
אמל כעסה. נראה שכל מה שהאמינה בו מתמוטט. בתוך זמן קצר הופסקה כל פעילות. ואולם הנתק לא היה מוחלט, המנהלות המשיכו להיפגש ולדבר. אמנם הערכים והאמונות שלהן נאלצו לעמוד במבחן של מציאות קשה, אבל בסופו של דבר האירועים דווקא חיזקו אותן גם באמונותיהן וגם בחברות ביניהן. "את במלחמה אִתנו או בשלום?" שאלה בתה בת החמש של תקווה את אמל. "אנחנו נביא את השלום האמִתי!" השיבה לה אמל.
עם הזמן הצטרפו לפגישות גם מחנכות כיתות ה וכיתות ו. השיחות לא היו קלות, הנושאים היו קשים, והיו לא מעט אי הסכמות וכעס – אבל הנחת העבודה הבסיסית הייתה שממשיכים יחד.
לאחר כשנתיים, כשחשבו להחזיר את הפעילות לבתי הספר, הוחלט לבחור למפגשים נושא לימודי: "צפרות וציפורים". עם הזמן ומתוך הנושא העיוני חזרה הפעילות לקנה מידה מלא.
דברי אמל ותקווה, לסיכום:
"זה מצליח, כשעושים את זה ממקום של אמונה מבוססת, פנימית. כשעושים למרות המכשולים. כל החיים שלי נפגשתי עם ה'אחר', ותוך כדי כך הכרתי ונוצרו קשרים. זאת השליחות שלי."
"מציגים את שתינו כמכורות לשלום. לא רק שאנחנו לא רוצות להיגמל, אלא אנחנו רוצות לגרום גם לאחרים להתמכר…!"
© כל הזכויות שמורות למטח – המרכז לטכנולוגיה חינוכית, תל אביב.
מקור
עיבוד ל: מיטלמן-בונה, ט' (2007). גשר על מים סוערים" – סיפורן של שתי מנהלות. בתוך: חקרי מקרה למנהלים: מנהלים לומדים מסיפורי מנהלים (עמ' 32-43). תל-אביב: מטח – המרכז לטכנולוגיה חינוכית 2007
סוגיות ונושאים נוספים אשר עשויים לעניין אותך
תכנים נוספים שעשויים לעניין אותך
במרכז חקר המקרה ישיבת ציונים של המועצה הפדגוגית שעניינה כיתה ז1 בתום המחצית הראשונה של שנת הלימודים. מחנכת הכיתה מופתעת לגלות שרוב הנתונים על התלמידים חסרים ומתרעמת על התרבות הארגונית בבית הספר. במהלך הישיבה נחשפים פערים בין עמדות המורים בעניין הוראה בכיתות הטרוגניות ובין ה"אני מאמין" של המנהל – סוגיות ארגוניות-ערכיות ושאלות על מנהיגות המנהל.
מעברים
שלושה סיפורי ניהול הממוקדים בפערים ונטווים לכדי נקודת מבט אחת, הומניסטית, של מנהלת. הסיפור הראשון מציג את תגובתם של בני נוער לפערים חברתיים דרך עיני המנהלת, השני מציע התבוננות על הפערים בין החינוך הפרטי לחינוך הממלכתי, השלישי מציג התבוננות אוהבת על חדר המורים והפער בין השפה המקצועית לשפה האישית. בכל אחד מהסיפורים עולה מקומם של פערים ושל השפה – גם מכשול וגם הזדמנות לצליחת מעברים. הכלי מיועד למנחי קבוצות מנהלים המעוניינים לעסוק בסוגיות של פערים, יחסים פנים-בית-ספריים ואי-שוויון וכן למנהלים הרוצים לחדד עמדותיהם בנושאים אלו.
תמונות מחיי המנהל
הסיפור מעלה מגוון של סוגיות בהקשר של ניהול פנימייה לבני נוער בסיכון. מתוך כלל המקרים עולות שאלות על פירושה של הצלחה, על הדרך להעצים תלמידים, על מקום הלמידה בחיי התלמידים, על החשיבות שבתמונת עתיד ועל מקומו של המנהל במורכבות שבין סיפורי חיים ודרישות המערכת.
זהו סיפורו של בית ספר שהתחולל בו תהליך שינוי מערכתי מקיף ומורכב; בית הספר הפך מבית ספר תיכון ארבע-שנתי קטן, מאופיין בבריחת תלמידים ובעזיבת מורים, לבית ספר שש-שנתי מבוקש בקרב תלמידים ומורים. מנהלת חדשה צמחה מתוך צוות בית הספר והובילה תהליך –תחילתו בבירור פנימי מעמיק כלל-בית-ספרי והמשכו בשינויים ארגוניים ופדגוגיים מרחיקי לכת. המקרה מעלה סוגיות של יצירת חזון בית ספרי ותהליך מימושו, של הובלת שינוי והטמעתו וכן של הצלחות מחד גיסא וקשיים והתנגדויות מאידך גיסא.
המקום: חדר המנהל
מבוא לספר בו מוצג הסיפור מאיר עיניים. הספר מגיש לקוראים תמונות מכורסת המנהל: הקשר בין האובייקטיבי-מקצועי לסובייקטיבי-רגשי כפי שהמנהל רואה אותו. הסיפורים מציגים רגישות אנושית לתלמידים, הורים ומורים הבאה לידי ביטוי למשל בתשומת לב לפרטים הקטנים – הכרח בפעולת הניהול. הם מעמידים במרכז את היחסים בין המנהל לסובבים אותו במסגרת הדילמות שעמן על המנהל להתמודד. הסיפור מיועד למנהלים ולמנחי קבוצות מנהלים שעניינם בממד האישי ובהשפעתו על המקצועי.
יומן מסע
סיפור מנהלים על מעבר חד מניהול שִכבה בבית ספר אליטיסטי לניהול בית ספר מתפורר של החינוך המיוחד. יומן של סצנות ואירועים. יחד הם טווים תמונה עשירה: מצד אחד,מציאות חברתית קשה ובתוכה בית ספר שאינו מתפקד ושרוי בכאוס; מצד שני, מקומם של חזון, דבקות, אומץ ומקצועיות בהפיכת בית הספר למוסד חינוכי בעל הישגים. הסיפור מציג גם את המורכבות שבמציאות הבית-ספרית מבחינת מורים, תלמידים, נורמות ומבנים ארגוניים ומספק קווים מנחים ברורים לפעולה. הכלי מיועד למנחי קבוצות מנהלים המעוניינים לעסוק בסוגיות של בתי ספר שנסיבותיהם מאתגרות ובכניסת המנהל לתפקיד וכן למנהלים המתמודדים עם סוגיות אלו ולמדריכיהם האישיים.
המקרה מתאר בית ספר תיכון אזורי שעבר מהפך בעקבות גידול היישובים ושינוי צורכי התושבים, והצליח לשפר את הדימוי שלו ולמצב את עצמו כבית ספר שמוביל את תלמידיו להצלחה בבגרות. כעת נדרש בית הספר להתמודד עם צרכים חדשים של הקהילה והרשות ועם מגמות חדשניות המשפיעות עליו. המקרה מעלה שאלות על הצורך להתאים את בית הספר לצרכים משתנים, כיצד לעשות זאת, מי יסייע לבית הספר בכך ועוד.
סיפור התמודדותו של מנהל עם שילובו בבית הספר של תלמיד עם צרכים מיוחדים: במשך כמה שנים עבר התלמיד מבית ספר לבית ספר בשל בעיות התנהגות קשות. למרות מאמצי הצוות החינוכי לא הצליח להשתלב גם בבית ספר זה. תיאור התנהלות המנהל מול ההורים, המורים, הרשות, הפיקוח והתקשורת וטיפולו בדילמה המורכבת של "טובת הפרט לעומת טובת הכלל".