התבוננות בעקרונות פעולה ארגוניים בבית הספר בהשראה מעולם החי והטבע לאחר אסון טבע
בזמן מצבי משבר חיצוניים ובלתי צפויים כדוגמת אירוע טרור או אסון טבע, המערכת המתפקדת מספקת מענה מיידי לצרכי השעה. מעל חודש לאחר פרוץ המשבר, חלק מבתי הספר יכולים לזהות עקרונות פעולה ארגוניים שעבדו היטב, שכשלו, שהשתנו או השתפרו בבית הספר. התבוננות זו תאפשר גם לסמן כיווני פעולה להמשך.
האסון אותו חווינו בחג שמחת תורה תשפ"ד 7 באוקטובר 2023, טלטל את כולנו. האסון איננו נגרם על ידי כוחות הטבע אלא תוצאה של אכזריות אנושית. אין מה שידמה לו או ישווה לו ועל כן חשוב מאוד לציין שהשימוש בדימוי מעולם הטבע הינו בהשאלה בלבד על מנת שיהיה לנו קצה חוט להתבוננות בתחילתה של צמיחה.
הפעילות הבאה היא הצעה לצורך התבוננות בעקרונות פעולה ארגוניים בבית הספר באמצעות שימוש בדימוי של התחדשות השאוב כהשראה מעולם החי והטבע לאחר אסון טבע. נקודת המוצא שלנו היא שלבתי הספר, בדומה לכוחות בטבע, יש יכולת מופלאה להתאושש והיא מבקשת להעצים את כוחות התחייה והתחדשות בבית הספר.מן המחקר למדנו שמנהלים/ות שפעלו היטב בשעת חירום ובשעת משבר פעלו על פי ששת עקרונות פעולה, מתוכם חילצנו ארבעה עקרונות מרכזיים: [1]
- זיהוי התשתית בבית הספר וקביעת סדרי עדיפויות
- הקצאה מושכלת של משאבים, מאמץ וזמן
- פעולה בגמישות
- הקפדה על תקשורת צוותית
לכל עקרון פעולה התאמנו דוגמה מסביבת טבע מתחדש לאחר שריפה וניסחנו שאלה מרכזית הקשורה לייצוג המטאפורי.
למסמך שני חלקים:
חלק ראשון: ייצוג של עקרונות הפעולה, הדימויים מהטבע ושאלות הכוונה לדיון.
חלק שני: "דף רשמים", בו תוכלו לסכם את מה שלמדתם במהלך הדיון ולהציג את תמונת הטבע המתחדש בבית הספר שלכם כפי שאתם רואים אותה.
תמרורי אזהרה:
- כלי הלמידה הזה לרשותכם/ן בעיתוי הנכון והמתאים לכם/ן. ההקשר הבית ספרי חשוב מאוד וכל מנהל/ת צריך/ה לבחון האם זה העיתוי הנכון לעסוק בפעילות זו.
- בחנו האם מתאים להשתמש במטאפורה של שרפת היער הנזכרת לעיל בהקשר של בית הספר שלכם/ן נוכח אתגרי התקופה.
- המטאפורה של אסון טבע משמשת כאמצעי להתבוננות על הנוף הבית ספרי המשתנה. מטאפורה זו נבחרה בשל שני מאפיינים מרכזיים: האסון הוא בלתי צפוי והוא חיצוני לכותלי בית הספר.
הפעילות מיועדת לצוות הנהלה, במפגש פנים אל פנים (פיזי) או במפגש מקוון.
להורדת הקבצים
מקור
אבני ראשה 2023
מקורות
- שטיינפרס, א. (2021). הטבע לא אומר נואש, מכון דוידסון – מכון ויצמן למדע.
- Pepper, M. J., London, T. D., Dishman, M., Lewis, J. L. (2010). Leading schools during crisis: what school administrators must know. Rowman & Littlefield Education.
הערות שוליים
[1] בספר Leading Schools During Crisis: What School Administrators Must Know, פעולות ותגובות יעילות שחולצו מראיונות עם מנהלי ומנהלות בתי ספר. קווי דמיון ברורים שזוהו הומשגו לעקרונות פעולה יעילים. בחרנו להתמקד בארבעה מתוך ששת העקרונות המופיעים בספר בשל ההתאמה להקשר המקומי ולעיתוי הנוכחי (Pepper et al., 2010).
סוגיות ונושאים נוספים אשר עשויים לעניין אותך
תכנים נוספים שעשויים לעניין אותך
תהליכים מקבילים בהדרכה אישית
'תהליכים מקבילים' מסמן תופעה שבה המנהל משחזר ביחסי ההדרכה את דפוס היחסים שהוא חווה מול הצוות בבית הספר. זהו תהליך מורכב וסמוי מן העין, שאם הוא נחשף ומזוהה על ידי המדריך האישי, יש בכוחו לחולל שינוי עמוק בהדרכה ובדפוסי הניהול, ולשפר משמעותית את מערכות היחסים והתפקוד של המדריך האישי והמנהל במסגרת ההדרכה ובבית הספר.
אירוע בהדרכה – מנוף לקידום המודרך
כלים מושגיים ומעשיים להתמודדות של המדריך האישי עם אירועים בהדרכה שעשויים להתפרש כהאשמה או התקפה כלפי המדריך – בהתבסס על תפיסות ומושגים מהעולם הטיפולי: השלכה הזדהותית, הכלה, מסגור-מחדש. ההתמודדות עם אירועים כאלו מורכבת משני שלבים - שלב ההבנה ושלב ההתערבות. בשלב ההבנה המדריך מונחה להתעלם מהגוון המאשים של דברי המודרך ולזהות את המסר הסמוי בדבריו. בשלב ההתערבות המדריך ישתמש בהבנות שרכש על מנת לגזור התערבות הולמת, ולהציע למודרך זוית ראיה חדשה שתסייע לו להתמודד עם הקשיים ולצמוח מתוכם.
שאילת שאלות בהדרכה האישית
שאילת שאלות אינה רק פרקטיקה מרכזית, אלא גם אמנות השיח בין מדריך למודרך. חשיבותה ותהליך פיתוחה מוצגים כאן בתמציתיות, ולצדם גם רשימת שאלות לשימושו של המדריך האישי, מחולקות על-פי מטרות.
"אין הזדמנות שנייה לפגישה הראשונה"... כמו בכל פגישה ראשונה, גם הפגישה הראשונה בין המדריך האישי למודרך מעוררת התרגשות ומתח ומעלה שאלות: היכן כדאי להיפגש? על מה כדאי לדבר? האם להעלות סוגיה מקצועית בפגישה הראשונה? ועוד. כלי זה, שפותח במיוחד עבור מדריכים אישיים למנהלי בתי ספר בראשית דרכם, נועד להפיג חששות ולהציע המלצות והנחיות על המקום, המסגרת והתוכן של הפגישה הראשונה.
שיקוף בהדרכה אישית למנהלים חדשים
שיקוף הוא כלי מרכזי בתהליכי גיבוש זהות, ומכאן חשיבותו בכל הדרכה של מנהלים חדשים. תפקיד המדריך האישי להציב לפני המנהל המודרך "מראות" כדי לסייע לו בהתבוננות פנימה והחוצה ובתהליכי בניית הזהות הניהולית שלו. הכלי מציג תיאור של שיקוף, מיפוי סוגי שיקוף ועקרונות עבודה למדריך האישי.
מטפורות בהדרכה אישית
מטפורות הן כלי רב-עצמה שיכול לחולל שינוי חשיבתי. שינוי כזה עשוי להוביל גם לשינוי במציאות. בעזרת מטפורה אפשר לנסח מחדש חוויה או מצב, וכך להתמודד עמם מזווית אחרת. בצד הבהרה מהי חשיבה מטפורית ומה יתרונותיה מוצעת לקוראים דרך להשתמש במטפורות כדי להבהיר ולהבין סיטואציות מורכבות או מציפות.
דברי הפתיחה של גלית שטאובר, מנכ"לית משרד החינוך, במהפכות של יום יום, הכנס הארצי השלישי למנהלי בתי ספר