התחדשות ארגונית בבית הספר במצב של משבר מתמשך

מאת טובית חקאק - קול
זמן קריאה: 2 שניות

התבוננות בעקרונות פעולה ארגוניים בבית הספר בהשראה מעולם החי והטבע לאחר אסון טבע

בזמן מצבי משבר חיצוניים ובלתי צפויים כדוגמת אירוע טרור או אסון טבע, המערכת המתפקדת מספקת מענה מיידי לצרכי השעה. מעל חודש לאחר פרוץ המשבר, חלק מבתי הספר יכולים לזהות עקרונות פעולה ארגוניים שעבדו היטב, שכשלו, שהשתנו או השתפרו בבית הספר. התבוננות זו תאפשר גם לסמן כיווני פעולה להמשך.

 

האסון אותו חווינו בחג שמחת תורה תשפ"ד 7 באוקטובר 2023, טלטל את כולנו. האסון איננו נגרם על ידי כוחות הטבע אלא תוצאה של אכזריות אנושית. אין מה שידמה לו או ישווה לו ועל כן חשוב מאוד לציין שהשימוש בדימוי מעולם הטבע הינו בהשאלה בלבד על מנת שיהיה לנו קצה חוט להתבוננות בתחילתה של צמיחה.

 

הפעילות הבאה היא הצעה לצורך התבוננות בעקרונות פעולה ארגוניים בבית הספר באמצעות שימוש בדימוי של התחדשות השאוב כהשראה מעולם החי והטבע לאחר אסון טבע. נקודת המוצא שלנו היא שלבתי הספר, בדומה לכוחות בטבע, יש יכולת מופלאה להתאושש והיא מבקשת להעצים את כוחות התחייה והתחדשות בבית הספר.מן המחקר למדנו שמנהלים/ות שפעלו היטב בשעת חירום ובשעת משבר פעלו על פי ששת עקרונות פעולה, מתוכם חילצנו ארבעה עקרונות מרכזיים:  [1]

  1. זיהוי התשתית בבית הספר וקביעת סדרי עדיפויות
  2. הקצאה מושכלת של משאבים, מאמץ וזמן
  3. פעולה בגמישות
  4. הקפדה על תקשורת צוותית

לכל עקרון פעולה התאמנו דוגמה מסביבת טבע מתחדש לאחר שריפה וניסחנו שאלה מרכזית הקשורה לייצוג המטאפורי.

למסמך שני חלקים:

חלק ראשון: ייצוג של עקרונות הפעולה, הדימויים מהטבע ושאלות הכוונה לדיון.

חלק שני: "דף רשמים", בו תוכלו לסכם את מה שלמדתם במהלך הדיון ולהציג את תמונת הטבע המתחדש בבית הספר שלכם כפי שאתם רואים אותה.

תמרורי אזהרה:

  • כלי הלמידה הזה לרשותכם/ן בעיתוי הנכון והמתאים לכם/ן. ההקשר הבית ספרי חשוב מאוד וכל מנהל/ת צריך/ה לבחון האם זה העיתוי הנכון לעסוק בפעילות זו.
  • בחנו האם מתאים להשתמש במטאפורה של שרפת היער הנזכרת לעיל בהקשר של בית הספר שלכם/ן נוכח אתגרי התקופה.
  • המטאפורה של אסון טבע משמשת כאמצעי להתבוננות על הנוף הבית ספרי המשתנה. מטאפורה זו נבחרה בשל שני מאפיינים מרכזיים: האסון הוא בלתי צפוי והוא חיצוני לכותלי בית הספר.

הפעילות מיועדת לצוות הנהלה, במפגש פנים אל פנים (פיזי) או במפגש מקוון.

להורדת הקבצים

מקור

אבני ראשה 2023

מקורות

  • שטיינפרס, א. (2021). הטבע לא אומר נואש, מכון דוידסון – מכון ויצמן למדע.
  • Pepper, M. J., London, T. D., Dishman, M., Lewis, J. L. (2010). Leading schools during crisis: what school administrators must know. Rowman & Littlefield Education.

הערות שוליים

​[1] בספר Leading Schools During Crisis: What School Administrators Must Know, פעולות ותגובות יעילות שחולצו מראיונות עם מנהלי ומנהלות בתי ספר. קווי דמיון ברורים שזוהו הומשגו לעקרונות פעולה יעילים. בחרנו להתמקד בארבעה מתוך ששת העקרונות המופיעים בספר בשל ההתאמה להקשר המקומי ולעיתוי הנוכחי (Pepper et al., 2010).

סוגיות ונושאים נוספים אשר עשויים לעניין אותך

תכנים נוספים שעשויים לעניין אותך

דברי הפתיחה של גלית שטאובר, מנכ"לית משרד החינוך, במהפכות של יום יום, הכנס הארצי השלישי למנהלי בתי ספר

230

משאל רחוב במהפכות של יום יום, הכנס הארצי השלישי למנהלי בתי ספר

224

תפיסת תפקיד המנהל כמנהיג פדגוגי גורסת, שמושאי השינוי המרכזיים של המנהיג הפדגוגי צריכים להיות ההוראה והלמידה המתרחשות בכיתות. הצגנו מקרה בוחן של תהליך המשוב בכיתה, שכן מן המחקר עלה שהמשוב הוא אחד הגורמים המשפיעים ביותר על הלמידה. בחנו יחד כיצד יכול מנהל לקדם פרקטיקת הוראה זו ואחרות בבית הספר, ובאילו כלים. תיעוד המושב במהפכות של יום יום, הכנס הארצי השלישי למנהלי בתי ספר

220

הדרך לחולל שינוי משמעותי אינה כרוכה במאמץ משמעותי. לרוב די במאמץ קטן, שמקורו בתשומת לב ובגישה שונה, כדי להוביל לשרשרת תגובות שיחוללו מהפכה של ממש וייצרו מציאות חדשה, טובה יותר. במושב זה הוצגו דרכים ודוגמאות לתכנון וליצירה של שיח אנושי ההולם את המרקם האנושי המאפיין את סביבת העבודה בבתי ספר. בחנו אמצעים לניהול שיחות קשות בדרך מקצועית וממוקדת, לצד דרכים לנִטרול התנגדויות וקונפליקטים במציאות מורכבת, רבת-ממדים ועתירת שותפים. תיעוד המושב במהפכות של יום יום, הכנס הארצי השלישי למנהלי בתי ספר

216