אתגרי הניהול של מנהלים ששבו מן המלחמה

מאת צוות מחקר ופיתוח
זמן קריאה: 4 שניות

מנהלי בתי ספר רבים יצאו לשירות מילואים ארוך במלחמת חרבות ברזל ונתקלים בדילמות ניהוליות חדשות. מה מאפיין את האתגרים החדשים וכיצד להתמודד עמם?

עם פתיחת מלחמת "חרבות ברזל" באוקטובר 2023, גויסו מנהלי בתי ספר רבים לשירות מילואים ארוך. המנהלים נאלצו לעזוב את בית הספר זמן קצר לאחר פתיחת השנה ורבים מהם שבו אליו רק לאחר 4-3 חודשים. חלק מן המנהלים שבו לבית הספר לתקופה שבין חודש לחודשיים, והם עתידים לחזור למילואים שוב בתום תקופה קצרה זו. את מקומם של המנהלים מילאו בעלי ובעלות תפקידים אחרים מקרב הצוות החינוכי, וחלק מן המנהלים השתדלו להמשיך ולנהל את בית הספר מרחוק כשהדבר התאפשר. מצב זה יצר אתגרים מיוחדים והציב דילמות ניהוליות הן במהלך ההיעדרות, הן עם החזרה לבית הספר והן לקראת החזרה האפשרית למילואים. מנהלים שואלים את עצמם: באיזה קצב נכון לחזור לעניינים ו"לקחת את המושכות" לידיים? כיצד וממי ללמוד על כל מה שהתרחש בהעדרי? כיצד להתמקם מחדש אל מול בעלי תפקידים שהחליפו אותי? כיצד להתניע מחדש תהליכים שנעצרו וכיצד לנצל את ההזדמנות לשינוי ולקידום בית הספר?

 

בחודש פברואר 2024 קיים צוות מכון אבני ראשה סדרת מפגשים עם מנהלי בתי ספר ששבו משירות מילואים ארוך. בהמשך לשיח עם המנהלים והכרות עם האתגרים והדילמות שהעלו, מצורפים לשימושכם החומרים הבאים:

 

  • מיפוי האתגרים לפי קטגוריות והצעה לדרכי פעולה
  • מבט רפלקטיבי על אתגרי בית הספר – כלי למנהל ולצוות המורים
  • הצעה למתווה למידה למפקח/ת עם מנהליו ולמנחי מנהלים

מקור

מכון אבני ראשה 2024

סוגיות ונושאים נוספים אשר עשויים לעניין אותך

תכנים נוספים שעשויים לעניין אותך

דברי הפתיחה של גלית שטאובר, מנכ"לית משרד החינוך, במהפכות של יום יום, הכנס הארצי השלישי למנהלי בתי ספר

230

משאל רחוב במהפכות של יום יום, הכנס הארצי השלישי למנהלי בתי ספר

224

תפיסת תפקיד המנהל כמנהיג פדגוגי גורסת, שמושאי השינוי המרכזיים של המנהיג הפדגוגי צריכים להיות ההוראה והלמידה המתרחשות בכיתות. הצגנו מקרה בוחן של תהליך המשוב בכיתה, שכן מן המחקר עלה שהמשוב הוא אחד הגורמים המשפיעים ביותר על הלמידה. בחנו יחד כיצד יכול מנהל לקדם פרקטיקת הוראה זו ואחרות בבית הספר, ובאילו כלים. תיעוד המושב במהפכות של יום יום, הכנס הארצי השלישי למנהלי בתי ספר

220

הדרך לחולל שינוי משמעותי אינה כרוכה במאמץ משמעותי. לרוב די במאמץ קטן, שמקורו בתשומת לב ובגישה שונה, כדי להוביל לשרשרת תגובות שיחוללו מהפכה של ממש וייצרו מציאות חדשה, טובה יותר. במושב זה הוצגו דרכים ודוגמאות לתכנון וליצירה של שיח אנושי ההולם את המרקם האנושי המאפיין את סביבת העבודה בבתי ספר. בחנו אמצעים לניהול שיחות קשות בדרך מקצועית וממוקדת, לצד דרכים לנִטרול התנגדויות וקונפליקטים במציאות מורכבת, רבת-ממדים ועתירת שותפים. תיעוד המושב במהפכות של יום יום, הכנס הארצי השלישי למנהלי בתי ספר

216