מנהלי בתי ספר רבים יצאו לשירות מילואים ארוך במלחמת חרבות ברזל ונתקלים בדילמות ניהוליות חדשות. מה מאפיין את האתגרים החדשים וכיצד להתמודד עמם?
עם פתיחת מלחמת "חרבות ברזל" באוקטובר 2023, גויסו מנהלי בתי ספר רבים לשירות מילואים ארוך. המנהלים נאלצו לעזוב את בית הספר זמן קצר לאחר פתיחת השנה ורבים מהם שבו אליו רק לאחר 4-3 חודשים. חלק מן המנהלים שבו לבית הספר לתקופה שבין חודש לחודשיים, והם עתידים לחזור למילואים שוב בתום תקופה קצרה זו. את מקומם של המנהלים מילאו בעלי ובעלות תפקידים אחרים מקרב הצוות החינוכי, וחלק מן המנהלים השתדלו להמשיך ולנהל את בית הספר מרחוק כשהדבר התאפשר. מצב זה יצר אתגרים מיוחדים והציב דילמות ניהוליות הן במהלך ההיעדרות, הן עם החזרה לבית הספר והן לקראת החזרה האפשרית למילואים. מנהלים שואלים את עצמם: באיזה קצב נכון לחזור לעניינים ו"לקחת את המושכות" לידיים? כיצד וממי ללמוד על כל מה שהתרחש בהעדרי? כיצד להתמקם מחדש אל מול בעלי תפקידים שהחליפו אותי? כיצד להתניע מחדש תהליכים שנעצרו וכיצד לנצל את ההזדמנות לשינוי ולקידום בית הספר?
בחודש פברואר 2024 קיים צוות מכון אבני ראשה סדרת מפגשים עם מנהלי בתי ספר ששבו משירות מילואים ארוך. בהמשך לשיח עם המנהלים והכרות עם האתגרים והדילמות שהעלו, מצורפים לשימושכם החומרים הבאים:
- מיפוי האתגרים לפי קטגוריות והצעה לדרכי פעולה
- מבט רפלקטיבי על אתגרי בית הספר – כלי למנהל ולצוות המורים
- הצעה למתווה למידה למפקח/ת עם מנהליו ולמנחי מנהלים
מקור
מכון אבני ראשה 2024
סוגיות ונושאים נוספים אשר עשויים לעניין אותך
תכנים נוספים שעשויים לעניין אותך
תהליכים מקבילים בהדרכה אישית
'תהליכים מקבילים' מסמן תופעה שבה המנהל משחזר ביחסי ההדרכה את דפוס היחסים שהוא חווה מול הצוות בבית הספר. זהו תהליך מורכב וסמוי מן העין, שאם הוא נחשף ומזוהה על ידי המדריך האישי, יש בכוחו לחולל שינוי עמוק בהדרכה ובדפוסי הניהול, ולשפר משמעותית את מערכות היחסים והתפקוד של המדריך האישי והמנהל במסגרת ההדרכה ובבית הספר.
אירוע בהדרכה – מנוף לקידום המודרך
כלים מושגיים ומעשיים להתמודדות של המדריך האישי עם אירועים בהדרכה שעשויים להתפרש כהאשמה או התקפה כלפי המדריך – בהתבסס על תפיסות ומושגים מהעולם הטיפולי: השלכה הזדהותית, הכלה, מסגור-מחדש. ההתמודדות עם אירועים כאלו מורכבת משני שלבים - שלב ההבנה ושלב ההתערבות. בשלב ההבנה המדריך מונחה להתעלם מהגוון המאשים של דברי המודרך ולזהות את המסר הסמוי בדבריו. בשלב ההתערבות המדריך ישתמש בהבנות שרכש על מנת לגזור התערבות הולמת, ולהציע למודרך זוית ראיה חדשה שתסייע לו להתמודד עם הקשיים ולצמוח מתוכם.
שאילת שאלות בהדרכה האישית
שאילת שאלות אינה רק פרקטיקה מרכזית, אלא גם אמנות השיח בין מדריך למודרך. חשיבותה ותהליך פיתוחה מוצגים כאן בתמציתיות, ולצדם גם רשימת שאלות לשימושו של המדריך האישי, מחולקות על-פי מטרות.
"אין הזדמנות שנייה לפגישה הראשונה"... כמו בכל פגישה ראשונה, גם הפגישה הראשונה בין המדריך האישי למודרך מעוררת התרגשות ומתח ומעלה שאלות: היכן כדאי להיפגש? על מה כדאי לדבר? האם להעלות סוגיה מקצועית בפגישה הראשונה? ועוד. כלי זה, שפותח במיוחד עבור מדריכים אישיים למנהלי בתי ספר בראשית דרכם, נועד להפיג חששות ולהציע המלצות והנחיות על המקום, המסגרת והתוכן של הפגישה הראשונה.
שיקוף בהדרכה אישית למנהלים חדשים
שיקוף הוא כלי מרכזי בתהליכי גיבוש זהות, ומכאן חשיבותו בכל הדרכה של מנהלים חדשים. תפקיד המדריך האישי להציב לפני המנהל המודרך "מראות" כדי לסייע לו בהתבוננות פנימה והחוצה ובתהליכי בניית הזהות הניהולית שלו. הכלי מציג תיאור של שיקוף, מיפוי סוגי שיקוף ועקרונות עבודה למדריך האישי.
מטפורות בהדרכה אישית
מטפורות הן כלי רב-עצמה שיכול לחולל שינוי חשיבתי. שינוי כזה עשוי להוביל גם לשינוי במציאות. בעזרת מטפורה אפשר לנסח מחדש חוויה או מצב, וכך להתמודד עמם מזווית אחרת. בצד הבהרה מהי חשיבה מטפורית ומה יתרונותיה מוצעת לקוראים דרך להשתמש במטפורות כדי להבהיר ולהבין סיטואציות מורכבות או מציפות.
דברי הפתיחה של גלית שטאובר, מנכ"לית משרד החינוך, במהפכות של יום יום, הכנס הארצי השלישי למנהלי בתי ספר