החברה הבדואית בנגב היא אחת החברות המוחלשות בישראל. התוכנית לקידום מצוינות במדעים נוסדה כדי להגדיל את מספרם של הצעירים הבדואים בנגב הניגשים לבחינות הבגרות ברמת חמש יחידות לימוד במקצועות מתמטיקה, פיזיקה, כימיה ואנגלית. אחת ממטרות התוכנית היא להגביר את מודעות ההורים לתוכנית ולהגביר את מעורבותם בחינוך של ילדיהם.
נושאים במאמר
מרכז ״תמר״ והתוכנית לקידום מצוינות במדעים
החברה הבדואית בנגב היא אחת החברות המוחלשות בישראל. הגם שלאורך השנים נוסחו תוכניות לשיפור מצב החברה הבדואית ואף הוקצו משאבים לשינוי המציאות, השינוי המיוחל טרם התחולל והפערים מתרחבים ומעמיקים. לא רק זאת, אלא שככל שנוקפות השנים ומתרבים הכישלונות, הולכות ומתעצמות תחושות הייאוש, הניכור וחוסר האמון. שיעור הזכאות לתעודת בגרות המאפשרת כניסה למוסדות להשכלה גבוהה בקרב תלמידים בני החברה הבדואית עומד על כ-22% (לעומת 53% בחברה היהודית ו-38% בקרב כלל ערביי ישראל)[1]. מתוכם, שיעורם של התלמידים בני החברה הבדואית הניגשים לבגרויות במקצועות המדעים נמוך מאוד. מחקר שנערך לאחרונה מצא כי בקרב האוכלוסייה הבדואית שיעור הזכאים לתעודת בגרות איכותית מדעית/טכנולוגית עומד על כ-1%[2]. המשמעות היא שהצעירים הבדואים אינם יכולים להתקבל לפקולטות יוקרתיות באוניברסיטאות, עובדה המשפיעה על יכולתם להשתלב באופן ראוי בשוק העבודה ובחברה בכלל.
מרכז ״תמר״ הוקם בשנת 2015 במטרה לחולל שינוי בחברה הבדואית בנגב. המרכז נוצר הן מתוך הכרה במציאות והן מתוך רצון כן לפעול לשינוי המצב הקיים. המרכז פועל על בסיס ארבעה עקרונות: יוזמה ואחריות אישית של יחידים בחברה הבדואית – כלפי החברה הבדואית בפרט וכלפי הנגב בכלל; יצירת הזדמנויות לכלל החברה הבדואית, ובעיקר לצעירים, להשתלבות בחברה ובכלכלה; קידום מצוינות והגברת הנגישות של האוכלוסייה הבדואית למוסדות המדינה.
התוכנית לקידום מצוינות במדעים היא אחת הדרכים של המרכז לממש את עקרונותיו. התוכנית נוסדה כדי להגדיל את מספרם של הצעירים הבדואים בנגב הניגשים לבחינות הבגרות ברמת חמש יחידות לימוד במקצועות מתמטיקה, פיזיקה, כימיה ואנגלית, וכדי לתמוך בהם בתהליך הלימוד. צוות התוכנית, בשיתוף בתי הספר, הקהילה והורי התלמידים, עובד עם קבוצה מובחרת של תלמידים ותלמידות תיכון בני החברה הבדואית כדי להכינם לבחינות באופן מקצועי. החל מכיתה ט' ובמשך ארבע שנים, התלמידים לומדים במרכז ״תמר״ ורוכשים כלים וכישורים אשר יבטיחו את מקומם בפקולטות היוקרתיות באוניברסיטאות. כדי למקסם את הצלחת התלמידים, המרכז דואג שלצד הקניית הידע והמיומנויות המקצועיות בתחומי הדעת התלמידים ישתתפו גם בסדנאות העצמה והכוונה אקדמית כך שיוכלו להשתלב באקדמיה ויצליחו. התוכנית, פרי יוזמה פרטית של איש אקדמיה ואיש עסקים בן החברה הבדואית, פועלת במתכונת של חינוך בלתי פורמלי בשלושה מרכזים בנגב (באר שבע, מרכז נגב מזרחי – ערערה ומרכז שוקת – אום בטין). משתתפים בה כיום כ-180 תלמידים ותוך שנתיים צפויים להשתתף בה כ-640 תלמידים. התלמידים מגיעים מרחבי הנגב בכל יום שישי ולומדים במשך שש שעות. הם משלמים סכום סמלי עבור השתתפותם בתוכנית. בניגוד לנוכחותם של ההורים במערת החינוך הפורמלי, מעורבות ההורים בתוכנית המצוינת היא חלק בלתי נפרד ממנה.
שינוי תפיסה במעורבות ההורים
ככלל, רמת המעורבות של הורים בחברה הבדואית בנגב בחינוך של ילדיהם נמוכה ביותר, הן במסגרות הפורמליות והן במסגרות הבלתי פורמליות. לראיה, במפגש הורים שהתקיים באחד מבתי הספר בנגב שלומדים בו כ-600 תלמידים השתתפו שישה הורים בלבד. הסיבות לרמת ההשתתפות הנמוכה הזאת מגוונות. בהן אפשר למנות את השכלת ההורים הנמוכה והמודעות הנמוכה לחינוך, מניעים תרבותיים (בעיקר בקרב אימהות), קשר אישי חלש בין בית הספר לבית, היעדר התייחסות למצבם הספציפי של הילדים וכן תחושה של חוסר יכולת להשפיע על המערכת. למרות נקודת המוצא הזאת, במרכז ״תמר״ שוררת הבנה שמעורבות ההורים ושותפותם במערכות החינוך השונות הן גורם מכריע בהצלחה ובהתפתחות של הילדים, והם נתפסים כשותפים מרכזיים בתהליך הלימוד. לכן אחת ממטרות התוכנית היא להגביר את מודעות ההורים לתוכנית ולהגביר את מעורבותם בחינוך של ילדיהם.
מעורבות ההורים מתחילה כבר בצעדים הראשונים של תהליך הקבלה לתוכנית. התלמידים מעבירים להורים עלוני מידע, ואם הם מעוניינים שבנם או בִּתם ילמדו בתוכנית עליהם להגיש טופס הרשמה. בשלב הבא חבר צוות התוכנית יוצר קשר עם ההורים, מספר להם בהרחבה עליה ומזמין אותם להשתתף ביום פתוח כדי להכיר את האנשים שמאחורי התוכנית ואת מטרותיה, לשאול שאלות ולדון עם אנשי הצוות יחד על התוכנית.
ההורים מעורבים מאוד גם בהמשך. רמת המעקב אחרי התלמידים המשתתפים בתוכנית גבוהה מאוד, הן מהבחינה הלימודית והן מבחינת ההשתתפות והנוכחות. אם תלמיד אינו מגיע ליום פעילות, הרכזת יוצרת קשר עם ההורה ומבררת את הסיבה, דבר שלא נהוג בבתי ספר ובתכניות בלתי פורמליות אחרות בחברה הבדואית. בדרך כלל, הורים רגילים לקבל טלפון מבית הספר כאשר יש בעיה עם בנם או בתם, וכדי לדעת מה מצבם של הילדים בלימודים הם מחכים לתעודה של סוף הסמסטר. לכן ההורים מופתעים בהתחלה מהרצון של צוות התוכנית לערב אותם במתרחש, ולא פעם תגובתם היא ״מה אתם רוצים״. גם בתחילת העבודה של הרכזות עם ההורים במעקב אחרי היעדרות, שיתוף הפעולה שלהם היה נמוך, ולעיתים קרובות ההורים אף לא ידעו למה הילדים לא הגיעו למפגש. אבל עם הזמן הגענו למצב שהורים שיודעים שהבן שלהם לא יגיע לפעילות ביום שישי מסיבה מוצדקת יוצרים קשר יום קודם לכן ומודיעים. הודעה כזאת מראש איננה מובנת מאליה, והיא איננה חלק מהתרבות בבתי הספר בחברה הבדואית. כך אנו מזהים שינוי שמתרחש לאט והרגלים חדשים שההורים רוכשים. מן העבר השני גם צוות התוכנית מבין, מתוך המעקב הקפדני, שההורים מתעניינים בתוכנית ויש להם רצון ומוטיבציה לתרום לחינוך ילדיהם – גם אם לעיתים חסרים להם הידע והכלים המתאימים. כך למשל, אב שבנו משתתף בתוכנית סיפר בדוח ההערכה שנכתב בתום שנת המיזם הראשונה שהוא ״רוצה לבקר במרכז ביום שישי, כדי ש[הבן שלי] ידע שאני מתעניין בלימודים שלו. זה ייתן לו הרגשה טובה״.
יש שינוי לטובה גם בנוכחות של ההורים במפגשים עם צוות התוכנית. בשנת הפעילות הראשונה התקיימו שתי ישיבות של הורים עם צוות התוכנית כדי לשתף אותם בתוכנית העבודה השנתית ולדון בחשיבותה של תעודת הבגרות האיכותית במדעים. למפגש הראשון הגיעו רבע מההורים, אך מאז יש עלייה ניכרת בהשתתפות ההורים במפגשים. כדי להגביר עוד את מעורבות ההורים בתהליך החליט צוות התוכנית להוסיף פן אישי למפגשים האלו. לכן נוסדו מפגשי הורה-מורה-תלמיד שבהם כל מורה פוגש את ההורה ואת הבן או הבת יחד, דנים על המצב הלימודי של התלמיד (או התלמידה) בצורה מעמיקה ומתאמים ציפיות. ההשתתפות של ההורים במפגשים הפרטיים האלו גדולה.
לקראת השנה הקרובה אנו בוחנים מספר דרכים להגברת מעורבות ההורים. חלק מן האמצעים שעומדים על הפרק הם: יצירת תקנון בשיתוף ההורים, קיום מפגש תיאום-ציפיות אישי עם כל הורה ןהפעלת מערכת עדכון לקראת ימי פעילות באמצעות SMS. כמו כן, אנו בוחנים את האפשרות ליצור מספר מפגשי העשרה להורים במהלך השנה בתחומים כגון ליווי ההורים את ילדיהם בתחום הלימודים, הורות וסמכות בעידן הדיגיטלי ועוד כיו״ב.
לסיכום, אנחנו מרגישים שיש מוטיבציה גבוהה אצל ההורים ורואים את הרצון והאנרגיה שיש להם לקדם את החינוך של ילדיהם ולהשפיע עליו גם אם חסר להם לפעמים ה"איך". אחד ההורים, למשל, מציע בדוח ההערכה השנתי: ״צריך לחשוב על מקום שיאפשר קליטה של שכבה חדשה כל שנה; הוספת מקצוע העברית, כך שיעשיר את התלמידים ברמה אקדמית; העברת קורסים של פסיכומטרי כדי להקל את הכניסה לאוניברסיטה; שיתוף פעולה עם האוניברסיטה בתכניות מיוחדות; יצירת דיאלוג עם בתי הספר כדי שיכירו בהשתתפות התלמידים בפרויקט כחלק מתוכנית מעורבות חברתית״. אב אחר דוחק במפעילי התוכנית להעלות עוד את הרמה בתוכנית כדי ״לעודד את שאר התלמידים להשתתף בעתיד בפרויקט הזה״. השאיפה שלנו במרכז היא שההורים יהיו מעורבים בכל מה שקורה, ואת הרצון של ההורים אנחנו מזהים יותר ויותר, בין השאר – במעקב אחר נוכחות התלמידים במפגשים וגם בעלייה בהכנת שיעורי הבית ובהישגים בכלל.
מקור
סלימאן, ס' (2017). רתימת הורים להצלחת ילדיהם: תכנית לקידום מצוינות מדעית בחברה הבדואית בנגב. בתוך: שותפים: על יחסי הורים – בית ספר (עמ' 57-61). ירושלים: מכון אבני ראשה. 2017
עריכה לשונית
ורדה בן יוסף
עריכה מדעית
נעמי מנדל-לוי
הערות שוליים
- הבדואים בנגב: עובדות ומספרים (מאי 2017). מאיירס-ג׳וינט-ברוקדייל.
- דביר, ק׳ (2015). מדד למצוינות בבתי הספר התיכון בישראל – מיפוי מגמות בזכאות לתעודת בגרות איכותית מדעית/טכנולוגית בשנים תשס"א-תשע"ג. ירושלים: מכון הנרייטה סאלד בתמיכת קרן טראמפ.
סוגיות ונושאים נוספים אשר עשויים לעניין אותך
תכנים נוספים שעשויים לעניין אותך
המקרה מתאר בית ספר תיכון אזורי שעבר מהפך בעקבות גידול היישובים ושינוי צורכי התושבים, והצליח לשפר את הדימוי שלו ולמצב את עצמו כבית ספר שמוביל את תלמידיו להצלחה בבגרות. כעת נדרש בית הספר להתמודד עם צרכים חדשים של הקהילה והרשות ועם מגמות חדשניות המשפיעות עליו. המקרה מעלה שאלות על הצורך להתאים את בית הספר לצרכים משתנים, כיצד לעשות זאת, מי יסייע לבית הספר בכך ועוד.
דוח על מחקר בינלאומי בשאלה כיצד מתמודדים חמישה מנהלים של בתי ספר רב-אתניים עם הסביבה הייחודית שבה הם פועלים.
מטרת המאמר היא להציג שני יסודות של השאיפה למעורבות של ההורים, או הימנעות ממנה, שמוגדרים כהזדהות ההורים עם בית הספר, מטרותיו ותכניו, וכערות של ההורים למתרחש בבית הספר ולשינויים בו.
פרופ' ג'ון הטי מאוניברסיטת מלבורן, מחוקרי החינוך המשפיעים ביותר כיום, מציג בריאיון זה את המסרים המרכזיים המובאים בספרו האחרון (2012): "למידה גלויה למורים: מקסום ההשפעה על הלמידה". מסרים אלה מנוסחים כשמונה "מסגרות חשיבה", או תפיסות יסוד, שלדעת הטי אמורות לעמוד בבסיסה של כל פעולה והחלטה המתקבלת ברמת הכיתה, בית הספר או מערכת חינוך. הטי מבסס את טענותיו על עשרות שנים של מחקרי מטא-אנליזה שרוכזו בספרו הקודם והמשפיע "למידה גלויה: סינתזה של יותר מ-800 מטא-אנליזות בנוגע להישגים לימודיים".
בראיון זה מציג פרופ' ריצ'רד אלמור מאוניברסיטת הרווארד את גישתו ביחס לתפקיד המרכזי של מנהלי בתי ספר בשיפור מעמיק של תהליכי הוראה ולמידה. אלמור מחבר את תפיסותיו לניסיון המחקרי שנצבר בעקבות עשורים של רפורמות מבוססות-אחריותיות, וממנו בלטו המגבלות של הצבת סטנדרטים לתוצאות רצויות. לצד החשיבות של סטנדרטים אלה, מסתבר כי מנהלי בתי ספר צריכים לפתח יכולות ותחושת מסוגלות בתחום שהוא מכנה "ליבת ההוראה" על מנת ליצור שיפור בר קיימא בהישגי התלמידים.
בשנים האחרונות עלתה לראש סולם העדיפויות יכולתם של בתי ספר לשפר במיוחד את ביצועיהם של תלמידים בעלי צרכים מיוחדים ותלמידים מרקע מגוּון. לצורך מחקר זה זוהתה קבוצת בתי ספר שתלמידיהם הפגינו באופן עקבי ביצועים טובים יותר מאילו של בתי ספר בעלי נתונים דמוגרפים והושוותה לקבוצת בתי ספר בעלי מאפיינים דמוגרפיים דומים, המחקר השתמש במתודולוגיה של מחקרי אירוע מרובים, עריכת ראיונות ואיסוף מסמכים בכל אחד מחמישה-עשר בתי הספר. הממצאים מעלים שארבעה דפוסי עבודה (פרקטיקות) הקשורים זה בזה מייחדים את בתי הספר בעלי הביצועים הגבוהים לעומת מקביליהם הממוצעים. דפוסי העבודה האמורים כרוכים בהתמקדות בפועל בתובענוּת אקדמית, היכולת לחדש, תקשורת פתוחה ושקופה בתוך בית הספר ועם הקהילה בכללותה, וכן נכונות ויכולת להשתמש במגוון ראיות לקבלת החלטות אסטרטגיות. המאמר מציג ומפרט דפוסים אילו.
עוד ועוד מנהלים מבקשים בשנים האחרונות לחזק את הקשרים בין בית הספר ובין הקהילה המקומית. על פי רוב, שיתופי הפעולה הללו ממוקדים בפעילויות "שמעבר לתכנית הלימודים", כגון אירועי התנדבות של תלמידים או אירועי שיא בבית הספר, ואליהם מוזמנים הורים וחברים אחרים בקהילה. כותבות המאמר שלהלן מציעות לרתום את שיתופי הפעולה עם הקהילה להוראת תחומי הדעת בעזרת שלוש פרקטיקות המקדמות למידה משמעותית: הוראה אותנטית, למידה מבוססת בעיות ולמידת שירות. בלמידת שירות תלמידים לומדים ידע עיוני ומיומנויות דרך התנסות בשירות קהילתי. למידת שירות שונה מאוד מתפיסתנו את ההתנדבות או את השירות הקהילתי משום שהיא כרוכה ביעדי למידה אקדמיים ואישיים, השירות קשור ישירות בתכנית הלימודים והלמידה מועצמת באמצעות רפלקציה על חוויית השירות. הכותבות טוענות כי עירוב תלמידים בפעילויות המשתלבות בסביבה החברתית מחוץ לגבולות בית הספר יעודד למידה משמעותית של תכנים עיוניים. במלים אחרות, הן מציעות מענה למצב מוכר – תלמידים אינם תופסים את "חומר הלימוד" כרלוונטי לעולם האמִתי שמחוץ לכיתה, והם עוסקים בלמידה קצרת טווח כדי לקבל את הציון המבוקש. המאמר מציג את הרקע התאורטי שבבסיס פרקטיקות ההוראה המוצעות וכן עקרונות ליישום מיטבי שלהן במסגרת שיתוף פעולה עם הקהילה. לא פחות חשוב, המאמר מציף אתגרים ומכשולים אפשריים בדרך ליישום מוצלח של פרקטיקות אלה ומציע למנהל בית הספר כיצד להתמודד אתם
יש מורים שיצר המנהיגות טבוע בהם. בדרך כלל אלה מורים חדורי שליחות, סקרנים ורפלקטיביים, השואפים להשפיע על הסביבה הבית ספרית ופועלים לשפרה. אך פוטנציאל המנהיגות קיים בכל מורה, וסביבה מעודדת ותומכת תסייע באיתור המנהיג הטמון בכל מורה. מאמר זה טוען כי בית ספר שמאופיין ביכולת מנהיגות גבוהה ייצור סביבת עבודה והזדמנויות לכלל המבוגרים בקהילת בית הספר להתפתח כמנהיגים. התשתית לסביבה זו תהיה חקירה, דיאלוג ורפלקציה ממוקדי למידה, וכן אימון מנהיגות למורים.