תהליכי סיום ופרידה במסגרות החינוך הזמניות לתלמידים שפונו מבתיהם

מאת עופר פריאל
זמן קריאה: 3 שניות

כיצד לנהל תהליכי סיום בריאים מתלמידים שנקלטו באופן זמני בבית הספר, המחזקים את החוסן ובונים את המשך דרכם?

מתקפת הפתע על ישראל ומלחמת "חרבות ברזל" שפרצה בעקבותיה, הולידו מציאות קשה ומאתגרת, שחייבה בין השאר הקמה מהירה של מסגרות חינוכיות במלונות ובמקומות שונים. מרכזים אלה פועלים למשכי זמן משתנים, ולאורך פעילותם מתקיימים בהם שני אופנים של סיומים ופרידות:

 

  1. עזיבה "בטפטופים" של תלמידים ואנשי צוות, החוזרים לביתם או עוברים למסגרת זמנית אחרת.
  2. פיזור כלל התלמידים והצוות עם סגירת המרכז וסיום פעולתו, עקב חזרת המשפחות לביתן או מעבר לפתרון זמני אחר.

 

בשני סוגי הסיום הללו ראוי לקיים תהליכי פרידה נכונים ובריאים, כיוון שמדובר באוכלוסייה שחוותה טראומה, שנקרעה מביתה ללא פרידה מסודרת ותוך קטיעה של רצף החיים, ושחוותה סוגים שונים של אובדן – של בית, של מסגרת חברתית, של חלקים בזהות, ואף אובדן של קרובים וחברים. עזיבה של מסגרת ומעבר נוסף – גם אם הוא חיובי בעיקרו (חזרה הביתה), עשויה להיות חוויה משברית הטעונה ברגשות שונים ואף סותרים – הקלה לצד חשש מהלא נודע, ציפייה לשינוי לצד הרגשת אובדן, ועוד.

 

טיפול מושכל ורגיש בשלבי הפרידה יכול לסייע במשאבי הנפש והחוסן הנדרשים להתמודדות עם הסיום, הפרידה והמעבר, לעצב באופן בונה את המשך דרכם של התלמידים, התלמידות ואנשי צוות, ו"למלא את המצברים" שלהם בכוחות לקראת התמודדות עם מעבר נוסף או עם חזרה למקום אותו נאלצו לעזוב בחטף. תהליך פרידה מובנה יכול להקל על תלמידים ואנשי צוות, ואף לשמש כהזדמנות לצמיחה ולהתפתחות.

 

הכלי מציע עקרונות חשובים להתנהלות נכונה ובריאה סביב תהליכי הסיום והפרידה, ולצידם דוגמאות לפעולות ולכלים שאפשר ליישם. עקרונות אלו משמעותיים גם ביחס לתהליכי פרידה בימי שגרה, אך הם מקבלים משנה תוקף במציאות של שגרת החירום.

להורדת הכלי:

מקור

מכון אבני ראשה 2024

סוגיות ונושאים נוספים אשר עשויים לעניין אותך

תכנים נוספים שעשויים לעניין אותך

מאת: חבצלת ארנון

'תהליכים מקבילים' מסמן תופעה שבה המנהל משחזר ביחסי ההדרכה את דפוס היחסים שהוא חווה מול הצוות בבית הספר. זהו תהליך מורכב וסמוי מן העין, שאם הוא נחשף ומזוהה על ידי המדריך האישי, יש בכוחו לחולל שינוי עמוק בהדרכה ובדפוסי הניהול, ולשפר משמעותית את מערכות היחסים והתפקוד של המדריך האישי והמנהל במסגרת ההדרכה ובבית הספר.

203

מאת: חבצלת ארנון

כלים מושגיים ומעשיים להתמודדות של המדריך האישי עם אירועים בהדרכה שעשויים להתפרש כהאשמה או התקפה כלפי המדריך – בהתבסס על תפיסות ומושגים מהעולם הטיפולי: השלכה הזדהותית, הכלה, מסגור-מחדש. ההתמודדות עם אירועים כאלו מורכבת משני שלבים - שלב ההבנה ושלב ההתערבות. בשלב ההבנה המדריך מונחה להתעלם מהגוון המאשים של דברי המודרך ולזהות את המסר הסמוי בדבריו. בשלב ההתערבות המדריך ישתמש בהבנות שרכש על מנת לגזור התערבות הולמת, ולהציע למודרך זוית ראיה חדשה שתסייע לו להתמודד עם הקשיים ולצמוח מתוכם.

190

מאת: יעל שלסינגר

שאילת שאלות אינה רק פרקטיקה מרכזית, אלא גם אמנות השיח בין מדריך למודרך. חשיבותה ותהליך פיתוחה מוצגים כאן בתמציתיות, ולצדם גם רשימת שאלות לשימושו של המדריך האישי, מחולקות על-פי מטרות.

189

מאת: אהרון רנן

"אין הזדמנות שנייה לפגישה הראשונה"... כמו בכל פגישה ראשונה, גם הפגישה הראשונה בין המדריך האישי למודרך מעוררת התרגשות ומתח ומעלה שאלות: היכן כדאי להיפגש? על מה כדאי לדבר? האם להעלות סוגיה מקצועית בפגישה הראשונה? ועוד. כלי זה, שפותח במיוחד עבור מדריכים אישיים למנהלי בתי ספר בראשית דרכם, נועד להפיג חששות ולהציע המלצות והנחיות על המקום, המסגרת והתוכן של הפגישה הראשונה.

167

מאת: נרקיס שור

שיקוף הוא כלי מרכזי בתהליכי גיבוש זהות, ומכאן חשיבותו בכל הדרכה של מנהלים חדשים. תפקיד המדריך האישי להציב לפני המנהל המודרך "מראות" כדי לסייע לו בהתבוננות פנימה והחוצה ובתהליכי בניית הזהות הניהולית שלו. הכלי מציג תיאור של שיקוף, מיפוי סוגי שיקוף ועקרונות עבודה למדריך האישי.

171

מאת: אלי מלמד

מטפורות הן כלי רב-עצמה שיכול לחולל שינוי חשיבתי. שינוי כזה עשוי להוביל גם לשינוי במציאות. בעזרת מטפורה אפשר לנסח מחדש חוויה או מצב, וכך להתמודד עמם מזווית אחרת. בצד הבהרה מהי חשיבה מטפורית ומה יתרונותיה מוצעת לקוראים דרך להשתמש במטפורות כדי להבהיר ולהבין סיטואציות מורכבות או מציפות.

170

מאת: פרופ' מיכל ראזר; ד"ר הילה כ"ץ ברגר עורכים אחראיים

מדוע נוטים מנהלים ומנהלות להתערב במהירות בקונפליקט שנוצר בין מורות להורים ולטפל בו בעצמם? המאמר מציע הבנה של המניעים והשפעותיהם

763

מאת: יפה בניה

ל"פדגוגיה של אכפתיות" שפיתחה נל נודינגס יש השלכות חיונוכיות מרחיקות לכת על כל מה שמתרחש בבית הספר - מבנה תוכנית הלימודים, שיטת ההוראה ובעיקר היחסים האנושיים. יש לה גם השלכות חברתיות מרחיקות לכת. הבית (הטוב), על ערכי הדאגה והאכפתיות המאפיינים אותו, הוא המקום שממנו צריך להתחיל השינוי.

435