גמישות ניהולית – על המתח שבין הכלה לדרישה בעת חירום

מאת צוות מכון אבני ראשה
זמן קריאה: 4 שניות

כיצד להנהיג את בית הספר כאשר הצוות נפגע ומתפקד באופן לא מיטבי? הכלי נועד לפתח גמישות על הציר שבין הכלה להצבת גבולות וביטוי דרישה

אחד האתגרים המרכזיים שמנהלות ומנהלים חווים בימים אלה הוא הצורך להתנהל בגמישות על פני המתח שבין הכלה והבנה – לבין גבולות ודרישות. המלחמה המתמשכת פגעה ועדיין פוגעת בתפקוד של רבים ורבות מאיתנו והדבר מתבטא בקושי לשוב ולהיות מי שהיינו ולחזור ולעבוד כפי שעבדנו. גם אנשי צוות שבשגרה היו יעילים ומסורים מתקשים לעמוד בדרישות המערכת.

מנהלים ומנהלות שנדרשים להנהיג ולנהל את בית הספר במציאות זו תלויים יותר מתמיד ביכולת של הצוות שלהם להיות שם ולהוביל יחד איתם. אולם דווקא בעת הזו היכולת הזו של הצוות נפגעת. כך מוצאים את עצמם המנהלים בודדים, מאוכזבים, לעיתים כועסים ומתוסכלים ובעיקר עמוסים מנשיאת הנטל הכבד על כתפיהם.

כל אלו הם תהליכים טבעיים בעקבות המצב ואין מנהל או מנהלת אשר יוכלו לחמוק מהם כליל. אצל כולנו עולה הצורך לשכלל את היכולת לנוע בגמישות בין סמכות ורכות, בין דרישה והכלה.

 

הכלי שלפניכם נועד לסייע לנוע באופן גמיש ומיטבי על הציר שבין הכלה לדרישה, והוא מציג בירור מושגי של כל אחד מהקטבים – גבולות ודרישה, ולמולם הבנה והכלה והמלצות לפעולות רצויות.

להורדת הכלי:

מקור

מכון אבני ראשה 2023

סוגיות ונושאים נוספים אשר עשויים לעניין אותך

תכנים נוספים שעשויים לעניין אותך

דברי הפתיחה של גלית שטאובר, מנכ"לית משרד החינוך, במהפכות של יום יום, הכנס הארצי השלישי למנהלי בתי ספר

228

משאל רחוב במהפכות של יום יום, הכנס הארצי השלישי למנהלי בתי ספר

222

תפיסת תפקיד המנהל כמנהיג פדגוגי גורסת, שמושאי השינוי המרכזיים של המנהיג הפדגוגי צריכים להיות ההוראה והלמידה המתרחשות בכיתות. הצגנו מקרה בוחן של תהליך המשוב בכיתה, שכן מן המחקר עלה שהמשוב הוא אחד הגורמים המשפיעים ביותר על הלמידה. בחנו יחד כיצד יכול מנהל לקדם פרקטיקת הוראה זו ואחרות בבית הספר, ובאילו כלים. תיעוד המושב במהפכות של יום יום, הכנס הארצי השלישי למנהלי בתי ספר

218

הדרך לחולל שינוי משמעותי אינה כרוכה במאמץ משמעותי. לרוב די במאמץ קטן, שמקורו בתשומת לב ובגישה שונה, כדי להוביל לשרשרת תגובות שיחוללו מהפכה של ממש וייצרו מציאות חדשה, טובה יותר. במושב זה הוצגו דרכים ודוגמאות לתכנון וליצירה של שיח אנושי ההולם את המרקם האנושי המאפיין את סביבת העבודה בבתי ספר. בחנו אמצעים לניהול שיחות קשות בדרך מקצועית וממוקדת, לצד דרכים לנִטרול התנגדויות וקונפליקטים במציאות מורכבת, רבת-ממדים ועתירת שותפים. תיעוד המושב במהפכות של יום יום, הכנס הארצי השלישי למנהלי בתי ספר

214