כינון מערכות יחסים: מעמודי התווך של תפקיד המנהל

מאת סו א' ריג, ג'וזף פ' מרקולין
זמן קריאה: 18 דקות

לאור האחריותיות הגוברת של מנהלים, ציונים במבחנים נתפסים בעיני מורים והורים רבים כקדימות העליונה של מנהלים. למערכות יחסים שמור מקום משני. במאמר הכותבים טוענים כי עליהן להיות ממוקמות גבוה יותר בסולם העדיפויות. אם המנהלים יקדישו זמן רב יותר לכינון מערכות יחסים עם תלמידים, מורים, הורים והקהילה, הציונים במבחנים יעלו והערות המשמעת יפחתו.

מקור

Rieg, S. A., & Marcoline, J. F. (2008, February). Relationship building: The first "R" for principals. Paper presented at the Eastern Educational Research Association Conference. Hilton Head, SC 2008

תרגום

אסף כהן

עריכה לשונית

גלית שמאע

עריכה מדעית

נעמי מנדל-לוי

מקורות

  • Chenfield, M. B., 1988. “Young Children”, Educational Leadership 46(4): 95.
  • Connors, N. A., 2000. If You Don’t Feed the Teachers They Eat the Students: Guide to Success for Administrators and Teachers, Nashville, TN: Incentive Publications.
  • Constantino, S. M., 2007. “Keeping Parents Involved Through High School”, Education Digest 73(1): 57–61.
  • Deal, T. E., and K. D. Peterson, 1999. Shaping School Culture: The Heart of Leadership, San Francisco: Jossey-Bass.
  • Dinham, S., 2007. “How Schools Get Moving and Keep Improving: Leadership for Teacher Learning, Student Success and School Renewal”, Australian Journal of Education 51(3): 263–275.
  • Frymeir, J., C. Cornbleth, R. Donmoyer, B. M. Gansneder, J. T. Jeter, M. F. Klein, M. Schwab, and W. M. Alexander, 1984. One Hundred Good Schools, West Lafayette, VA: Kappa Delta Pi.
  • Fullan, M., 1997. What’s worth Fighting for in the Principalship, New York: Teachers College Press.
  • Hoerr, T. R., 2008. “What is instructional leadership?”, Educational Leadership 65(4): 84–85.
  • Hyland, B., and M. Yost, 1994. Reflections for Managers, New York: McGraw-Hill.
  • Kellison, M., 2007. “Transforming a School into a Community”, Principal 86(5): 58–59.
  • Lucas, T., 2000. “The Nine Year Conversation”, in P. Senge (ed.), Schools that Learn: A Fifth Discipline Handbook for Educators, Parents, and Everyone Who Cares About Education, New York: Doubleday.
  • Mackay, H. B., 1988. Swim With The Sharks Without Being Eaten Alive: Outsell, Out Manage, Out Motivate, and Out Negotiate Your Competition, New York: Random House.
  • Marzano, R. J., T. Waters, and B. A. McNulty, 2005. School Leadership that Works: From Results to Research, Alexandria, VA: Association for Supervision and Curriculum Development.
  • National Association of Elementary School Principals (NAESP), 1998. Early Childhood Education and the Elementary School Principal: Standards for Quality Programs for Young Children, ERIC Document Reproduction Service Number 450466.
  • National PTA, 2000. Building Successful Partnerships: A Guide for Developing Parent and Family Involvement Programs, Bloomington, IN: National Educational Services.
  • Palaniuk, S., 1987. “Administrators in the Classrooms: Where Else?”, Education 107(3): 272–275.
  • Ramsey, R. D., 1999. Lead, Follow, or Get Out Of The Way: How to Be a More Effective Leader in Today’s Schools, Thousand Oaks, CA: Corwin Press.
  • Reeves, D., 2006. “Leadership leverage”, Educational Leadership 64(2): 86–87.
  • Reid, K. S., 2004. “Poll Finds Differing Views of School Leaders’ Main Tasks”, Education Week 23(22): 6.
  • Rieg, S. A., 2007. “Young Children’s Perceptions of School Administrators: Fostering Positive Relationships”, in M. R. Jalongo (ed.), Enduring Bonds: the Significance of Interpersonal Relationships in Young Children’s Lives, New York: Springer.
  • Shields, C. M., 2006. “Creating Spaces for Value-Based Conversations: The Role of School Leaders in the 21st Century”, International Studies in Educational Administration 34(2): 62–81.
  • Sorenson, D., and J. Machell, 1996. Quality Schools through Quality Leadership, Paper Presented at the Annual National Conference on Creating the Quality School, Oklahoma City, OK Turner, J. S., 2007. “Breaking the Spell of the Wicked Principal”, Principal 87(2): 60–61.
  • U.S. Congress, Senate Committee on Equal Educational Opportunity, 1970. Toward Equal Educational Opportunity, Washington, DC: Government Printing Office.
  • Wallace, R. C. Jr., 1996. From Vision to Practice: The Art of Educational Leadership, Thousand Oaks, CA: Corwin Press.
  • Weaver, R. L., 2007. “What Principals Need To Know About Ethics”, Principal 86(5): 52–53.
  • Wherry, J. H., 2008. “Back To School: A Fresh Start for Parent Involvement”, Principal 81(1): 8.
  • Whitaker, T., 2003. What Great Principals Do Differently: Fifteen Things That Matter Most, Larchmont, NY: Eye on Education.
  • Witmer, M. M., 2005. “The Fourth R In Education: Relationships”, Clearing House 78(5): 224–228.
  • Zeng, G., and L. Zeng, 2005. “Develop Mentally and Culturally Inappropriate Practice in U.S. Kindergarten Programs: Prevalence, Severity, and its Relationship with Teacher and Administrator Qualifications”, Education 125(4): 706–724. ​

סוגיות ונושאים נוספים אשר עשויים לעניין אותך

תכנים נוספים שעשויים לעניין אותך

מאת: טובה מיטלמן-בונה

במרכז חקר המקרה ישיבת ציונים של המועצה הפדגוגית שעניינה כיתה ז1 בתום המחצית הראשונה של שנת הלימודים. מחנכת הכיתה מופתעת לגלות שרוב הנתונים על התלמידים חסרים ומתרעמת על התרבות הארגונית בבית הספר. במהלך הישיבה נחשפים פערים בין עמדות המורים בעניין הוראה בכיתות הטרוגניות ובין ה"אני מאמין" של המנהל – סוגיות ארגוניות-ערכיות ושאלות על מנהיגות המנהל.

61
קריאה

מעברים

מאת: ציפי מל

שלושה סיפורי ניהול הממוקדים בפערים ונטווים לכדי נקודת מבט אחת, הומניסטית, של מנהלת. הסיפור הראשון מציג את תגובתם של בני נוער לפערים חברתיים דרך עיני המנהלת, השני מציע התבוננות על הפערים בין החינוך הפרטי לחינוך הממלכתי, השלישי מציג התבוננות אוהבת על חדר המורים והפער בין השפה המקצועית לשפה האישית. בכל אחד מהסיפורים עולה מקומם של פערים ושל השפה – גם מכשול וגם הזדמנות לצליחת מעברים. הכלי מיועד למנחי קבוצות מנהלים המעוניינים לעסוק בסוגיות של פערים, יחסים פנים-בית-ספריים ואי-שוויון וכן למנהלים הרוצים לחדד עמדותיהם בנושאים אלו.

43

מאת: בני פרל

סיפור על הכלתם מצד אחד והדחקתם מצד שני של קשיי השתלבות תלמידים במסגרת החינוכית. מטרתו לעורר דיון על אודות תפקיד המנהל והצוות החינוכי בכל הקשור ברווחת התלמיד וביחסים החברתיים בין כותלי הכיתה ובית הספר. אין כאן פתרונות אלא רק שאלות והצבת מראה מול היחסים בין המערכת לפרט. זהו כלי המיועד למנחים של קבוצות מנהלים המעוניינים לעסוק בסוגיות אלו וכן למנהלים שרוצים לגבש את עמדותיהם הבסיסיות על הכלת השונה ועל רווחת תלמידים בבית ספרם.

59

מאת: מנדי רבינוביץ

הסיפור מעלה מגוון של סוגיות בהקשר של ניהול פנימייה לבני נוער בסיכון. מתוך כלל המקרים עולות שאלות על פירושה של הצלחה, על הדרך להעצים תלמידים, על מקום הלמידה בחיי התלמידים, על החשיבות שבתמונת עתיד ועל מקומו של המנהל במורכבות שבין סיפורי חיים ודרישות המערכת.

43

מאת: טובה מיטלמן-בונה

זהו סיפורו של בית ספר שהתחולל בו תהליך שינוי מערכתי מקיף ומורכב; בית הספר הפך מבית ספר תיכון ארבע-שנתי קטן, מאופיין בבריחת תלמידים ובעזיבת מורים, לבית ספר שש-שנתי מבוקש בקרב תלמידים ומורים. מנהלת חדשה צמחה מתוך צוות בית הספר והובילה תהליך –תחילתו בבירור פנימי מעמיק כלל-בית-ספרי והמשכו בשינויים ארגוניים ופדגוגיים מרחיקי לכת. המקרה מעלה סוגיות של יצירת חזון בית ספרי ותהליך מימושו, של הובלת שינוי והטמעתו וכן של הצלחות מחד גיסא וקשיים והתנגדויות מאידך גיסא.

47

מאת: איל שאול

מבוא לספר בו מוצג הסיפור מאיר עיניים. הספר מגיש לקוראים תמונות מכורסת המנהל: הקשר בין האובייקטיבי-מקצועי לסובייקטיבי-רגשי כפי שהמנהל רואה אותו. הסיפורים מציגים רגישות אנושית לתלמידים, הורים ומורים הבאה לידי ביטוי למשל בתשומת לב לפרטים הקטנים – הכרח בפעולת הניהול. הם מעמידים במרכז את היחסים בין המנהל לסובבים אותו במסגרת הדילמות שעמן על המנהל להתמודד. הסיפור מיועד למנהלים ולמנחי קבוצות מנהלים שעניינם בממד האישי ובהשפעתו על המקצועי.

45
1

מאת: רחל חסון

סיפור מנהלים על מעבר חד מניהול שִכבה בבית ספר אליטיסטי לניהול בית ספר מתפורר של החינוך המיוחד. יומן של סצנות ואירועים. יחד הם טווים תמונה עשירה: מצד אחד,מציאות חברתית קשה ובתוכה בית ספר שאינו מתפקד ושרוי בכאוס; מצד שני, מקומם של חזון, דבקות, אומץ ומקצועיות בהפיכת בית הספר למוסד חינוכי בעל הישגים. הסיפור מציג גם את המורכבות שבמציאות הבית-ספרית מבחינת מורים, תלמידים, נורמות ומבנים ארגוניים ומספק קווים מנחים ברורים לפעולה. הכלי מיועד למנחי קבוצות מנהלים המעוניינים לעסוק בסוגיות של בתי ספר שנסיבותיהם מאתגרות ובכניסת המנהל לתפקיד וכן למנהלים המתמודדים עם סוגיות אלו ולמדריכיהם האישיים.

48

מאת: טובה מיטלמן-בונה

המקרה מתאר בית ספר תיכון אזורי שעבר מהפך בעקבות גידול היישובים ושינוי צורכי התושבים, והצליח לשפר את הדימוי שלו ולמצב את עצמו כבית ספר שמוביל את תלמידיו להצלחה בבגרות. כעת נדרש בית הספר להתמודד עם צרכים חדשים של הקהילה והרשות ועם מגמות חדשניות המשפיעות עליו. המקרה מעלה שאלות על הצורך להתאים את בית הספר לצרכים משתנים, כיצד לעשות זאת, מי יסייע לבית הספר בכך ועוד.

48