תיעוד המושב: עיין ערך "מנהיגות" – פרספקטיבות חדשניות

זמן קריאה: 30 שניות

מנהיגות בית ספרית היא אתגר יומיומי. קצב היוזמות והשינויים הנדרשים, גורם לכך שמנהלים המנסים להנהיג מעמדה של הלובשים את "בגדי המלך (החדשים)" מתקשים לשרוד, והם צריכים לעבור למנהיגות "בבגדי עבודה". במושב זה עסקנו בשלושה היבטים חדשניים של תחום המחקר והפרקטיקה של המנהיגות – מבט חדש על סוג זה של מנהיגות. הפרספקטיבה הראשונה תבחן גישות השופכות אור על מה שבין מנהיגות בית ספרית לבין הובלת תהליכי שינוי. כיצד אפשר לייצר מערכות תומכות שינוי? ומה נדרש מהמנהל בשגרת תפקידו, בהיותו מנהיג, כדי להשיג מטרה זו? הפרספקטיבה השנייה תעסוק בעוצמה, העצמה והתעצמות וכיצד הן קשורות לתפיסות חדשניות של מנהיגות חינוכית; היא תבחן את משמעות ההעצמה ואת תרומתה בהקשר החינוכי לשותפי התפקיד – מנהלים, מורים ותלמידים. הפרספקטיבה השלישית תציג כיווני מחשבה ומחקר חדשניים, מתוך ניסיון להבין את המהפכה בעולם הניהול באמצעות ניתוח מגדרי, תבחן את הקשר בין מנהיגות, נשיות וגבריות, ותשאל האם גישות מנהיגותיות שייצגו תפיסות של “ציירי לך שפם” עדיין תורמות למהפכות היום-יום בבית הספר.

מקור

מקור:בוגלר, ר', קרק, ר', ניר שגיא, ע' (6 נובמבר 2012). עיין ערך "מנהיגות" - פרספקטיבות חדשניות. מהפכות של יום יום - הכנס הארצי השלישי למנהלי בתי ספר [סרטון וידאו]. ירושלים: מכון אבני ראשה.

סוגיות ונושאים נוספים אשר עשויים לעניין אותך

תכנים נוספים שעשויים לעניין אותך

מאת: חבצלת ארנון

'תהליכים מקבילים' מסמן תופעה שבה המנהל משחזר ביחסי ההדרכה את דפוס היחסים שהוא חווה מול הצוות בבית הספר. זהו תהליך מורכב וסמוי מן העין, שאם הוא נחשף ומזוהה על ידי המדריך האישי, יש בכוחו לחולל שינוי עמוק בהדרכה ובדפוסי הניהול, ולשפר משמעותית את מערכות היחסים והתפקוד של המדריך האישי והמנהל במסגרת ההדרכה ובבית הספר.

229

מאת: חבצלת ארנון

כלים מושגיים ומעשיים להתמודדות של המדריך האישי עם אירועים בהדרכה שעשויים להתפרש כהאשמה או התקפה כלפי המדריך – בהתבסס על תפיסות ומושגים מהעולם הטיפולי: השלכה הזדהותית, הכלה, מסגור-מחדש. ההתמודדות עם אירועים כאלו מורכבת משני שלבים - שלב ההבנה ושלב ההתערבות. בשלב ההבנה המדריך מונחה להתעלם מהגוון המאשים של דברי המודרך ולזהות את המסר הסמוי בדבריו. בשלב ההתערבות המדריך ישתמש בהבנות שרכש על מנת לגזור התערבות הולמת, ולהציע למודרך זוית ראיה חדשה שתסייע לו להתמודד עם הקשיים ולצמוח מתוכם.

216

מאת: יעל שלסינגר

שאילת שאלות אינה רק פרקטיקה מרכזית, אלא גם אמנות השיח בין מדריך למודרך. חשיבותה ותהליך פיתוחה מוצגים כאן בתמציתיות, ולצדם גם רשימת שאלות לשימושו של המדריך האישי, מחולקות על-פי מטרות.

216

מאת: אהרון רנן

"אין הזדמנות שנייה לפגישה הראשונה"... כמו בכל פגישה ראשונה, גם הפגישה הראשונה בין המדריך האישי למודרך מעוררת התרגשות ומתח ומעלה שאלות: היכן כדאי להיפגש? על מה כדאי לדבר? האם להעלות סוגיה מקצועית בפגישה הראשונה? ועוד. כלי זה, שפותח במיוחד עבור מדריכים אישיים למנהלי בתי ספר בראשית דרכם, נועד להפיג חששות ולהציע המלצות והנחיות על המקום, המסגרת והתוכן של הפגישה הראשונה.

193

מאת: נרקיס שור

שיקוף הוא כלי מרכזי בתהליכי גיבוש זהות, ומכאן חשיבותו בכל הדרכה של מנהלים חדשים. תפקיד המדריך האישי להציב לפני המנהל המודרך "מראות" כדי לסייע לו בהתבוננות פנימה והחוצה ובתהליכי בניית הזהות הניהולית שלו. הכלי מציג תיאור של שיקוף, מיפוי סוגי שיקוף ועקרונות עבודה למדריך האישי.

197

מאת: אלי מלמד

מטפורות הן כלי רב-עצמה שיכול לחולל שינוי חשיבתי. שינוי כזה עשוי להוביל גם לשינוי במציאות. בעזרת מטפורה אפשר לנסח מחדש חוויה או מצב, וכך להתמודד עמם מזווית אחרת. בצד הבהרה מהי חשיבה מטפורית ומה יתרונותיה מוצעת לקוראים דרך להשתמש במטפורות כדי להבהיר ולהבין סיטואציות מורכבות או מציפות.

195

דברי הפתיחה של גלית שטאובר, מנכ"לית משרד החינוך, במהפכות של יום יום, הכנס הארצי השלישי למנהלי בתי ספר

464