תיעוד המושב: עיין ערך "מנהיגות" – פרספקטיבות חדשניות

זמן קריאה: 30 שניות

מנהיגות בית ספרית היא אתגר יומיומי. קצב היוזמות והשינויים הנדרשים, גורם לכך שמנהלים המנסים להנהיג מעמדה של הלובשים את "בגדי המלך (החדשים)" מתקשים לשרוד, והם צריכים לעבור למנהיגות "בבגדי עבודה". במושב זה עסקנו בשלושה היבטים חדשניים של תחום המחקר והפרקטיקה של המנהיגות – מבט חדש על סוג זה של מנהיגות. הפרספקטיבה הראשונה תבחן גישות השופכות אור על מה שבין מנהיגות בית ספרית לבין הובלת תהליכי שינוי. כיצד אפשר לייצר מערכות תומכות שינוי? ומה נדרש מהמנהל בשגרת תפקידו, בהיותו מנהיג, כדי להשיג מטרה זו? הפרספקטיבה השנייה תעסוק בעוצמה, העצמה והתעצמות וכיצד הן קשורות לתפיסות חדשניות של מנהיגות חינוכית; היא תבחן את משמעות ההעצמה ואת תרומתה בהקשר החינוכי לשותפי התפקיד – מנהלים, מורים ותלמידים. הפרספקטיבה השלישית תציג כיווני מחשבה ומחקר חדשניים, מתוך ניסיון להבין את המהפכה בעולם הניהול באמצעות ניתוח מגדרי, תבחן את הקשר בין מנהיגות, נשיות וגבריות, ותשאל האם גישות מנהיגותיות שייצגו תפיסות של “ציירי לך שפם” עדיין תורמות למהפכות היום-יום בבית הספר.

מקור

מקור:בוגלר, ר', קרק, ר', ניר שגיא, ע' (6 נובמבר 2012). עיין ערך "מנהיגות" - פרספקטיבות חדשניות. מהפכות של יום יום - הכנס הארצי השלישי למנהלי בתי ספר [סרטון וידאו]. ירושלים: מכון אבני ראשה.

סוגיות ונושאים נוספים אשר עשויים לעניין אותך

תכנים נוספים שעשויים לעניין אותך

דברי הפתיחה של גלית שטאובר, מנכ"לית משרד החינוך, במהפכות של יום יום, הכנס הארצי השלישי למנהלי בתי ספר

261

משאל רחוב במהפכות של יום יום, הכנס הארצי השלישי למנהלי בתי ספר

254

תפיסת תפקיד המנהל כמנהיג פדגוגי גורסת, שמושאי השינוי המרכזיים של המנהיג הפדגוגי צריכים להיות ההוראה והלמידה המתרחשות בכיתות. הצגנו מקרה בוחן של תהליך המשוב בכיתה, שכן מן המחקר עלה שהמשוב הוא אחד הגורמים המשפיעים ביותר על הלמידה. בחנו יחד כיצד יכול מנהל לקדם פרקטיקת הוראה זו ואחרות בבית הספר, ובאילו כלים. תיעוד המושב במהפכות של יום יום, הכנס הארצי השלישי למנהלי בתי ספר

250

הדרך לחולל שינוי משמעותי אינה כרוכה במאמץ משמעותי. לרוב די במאמץ קטן, שמקורו בתשומת לב ובגישה שונה, כדי להוביל לשרשרת תגובות שיחוללו מהפכה של ממש וייצרו מציאות חדשה, טובה יותר. במושב זה הוצגו דרכים ודוגמאות לתכנון וליצירה של שיח אנושי ההולם את המרקם האנושי המאפיין את סביבת העבודה בבתי ספר. בחנו אמצעים לניהול שיחות קשות בדרך מקצועית וממוקדת, לצד דרכים לנִטרול התנגדויות וקונפליקטים במציאות מורכבת, רבת-ממדים ועתירת שותפים. תיעוד המושב במהפכות של יום יום, הכנס הארצי השלישי למנהלי בתי ספר

246